Nvidia Geforce RTX 3090 kan nå 50 procent högre prestanda än RTX 2080 Ti

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

Jo, det vet jag, men var får hen informationen ifrån nu när 3DMark stängt möjligheten att se resultat på det viset? Det var ju genom att tråla igenom udda testresultat som de hittade sånt tidigare, men nu när det inte går längre...?

Så länge det finns möjlighet att testa kortet så finns ju också möjlighet att läcka resultatet dock.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Inte ens 1080Ti kostar så lite idag, så det tvekar jag på...

Beror ju lite på vad för pris mellanklass grafikkorten hamnar på. Men jag håller med om att det där är väldigt optimistiskt. 1080 ti andrahandsvärde har varit otroligt stabilt. Känns som rean på 5700XT korten tryckte ner priset på begagnade 1080 ti mot närmare 4000 iaf.

Permalänk
Medlem

Det låter ju mycket trevligt. Dock börjar jag bli lite skeptisk till 3000-serien då jag tittar på bänktester från RTX 2080 Ti och lägger man på +50% prestanda på den så faller den fortfarande kort om målet på konstanta 144 FPS i 4K-upplösning. Det är nästan som att jag kommer behöva invänta 4080 Ti för att sitta med låsta 144 FPS @ 4K, med högsta tänkbara inställningar, givetvis.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Kan nå vid högsta prestandaökningen, dvs vid rtx I ett spel.

Förstår inte hur begagnatmarknaden ligger så högt, jag hade aldrig snålat och betalat 1k-2k mindre för ett begagnat flaggskeppskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Det låter ju mycket trevligt. Dock börjar jag bli lite skeptisk till 3000-serien då jag tittar på bänktester från RTX 2080 Ti och lägger man på +50% prestanda på den så faller den fortfarande kort om målet på konstanta 144 FPS i 4K-upplösning. Det är nästan som att jag kommer behöva invänta 4080 Ti för att sitta med låsta 144 FPS @ 4K, med högsta tänkbara inställningar, givetvis.

Du får nog vänta längre än det, om du inte då tänker spela spel från 2018. Vi lär nog inte ha kort som kan hålla stabila 144 FPS i 4k i moderna spel förrän runt 2025, skulle jag tro.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Det låter ju mycket trevligt. Dock börjar jag bli lite skeptisk till 3000-serien då jag tittar på bänktester från RTX 2080 Ti och lägger man på +50% prestanda på den så faller den fortfarande kort om målet på konstanta 144 FPS i 4K-upplösning. Det är nästan som att jag kommer behöva invänta 4080 Ti för att sitta med låsta 144 FPS @ 4K, med högsta tänkbara inställningar, givetvis.

Du kommer nog gå vänta en smärre evighet innan 4K blir en standard att du kan dra nya spel i 144 FPS. I Sweclockers testsvit klarar 2080Ti 5 av 11 spel i 144FPS 1080p. Finns det ens skärmar och standarder som stödjer 4K 144FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Inte impad, med andra ord om 2080ti får ca 60fps i 4k så får vi 90fps... för 12-15k och två år senare? hur kan folk kalla detta för stort framsteg?

I kombination med ray tracing som förmodligen kommer nå ännu bättre prestanda. Om man tittar på bildkvalitet så skulle jag påstå att vi kan se en av de största skutten på väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, det vet jag, men var får hen informationen ifrån nu när 3DMark stängt möjligheten att se resultat på det viset? Det var ju genom att tråla igenom udda testresultat som de hittade sånt tidigare, men nu när det inte går längre...?

Han har väl inside information antar jag. Han brukar väl läcka saker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du får nog vänta längre än det, om du inte då tänker spela spel från 2018. Vi lär nog inte ha kort som kan hålla stabila 144 FPS i 4k i moderna spel förrän runt 2025, skulle jag tro.

Mjo, det verkar nästan som att det är först 5000-serien det kan bli aktuellt om man ej spelar äldre spel som du säger.

Skrivet av wargreymon:

Du kommer nog gå vänta en smärre evighet innan 4K blir en standard att du kan dra nya spel i 144 FPS. I Sweclockers testsvit klarar 2080Ti 5 av 11 spel i 144FPS 1080p. Finns det ens skärmar och standarder som stödjer 4K 144FPS?

Mjo, det verkar som så...

Jadå, LG har precis släppt vad jag anser vara den första bra 4K-spelskärmen med IPS-panel, 144 Hz, 4K och 1 ms input.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Inte ens 1080Ti kostar så lite idag, så det tvekar jag på...

Finns det nån som ger mer än 5K för ett beggat 1080Ti alltså?

För iaf spelande skulle jag mkt hellre ta ett nytt 2070S.

Permalänk
Medlem

kan ? som sveriges bästa sosse jan säger : tjena tjena

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Inte ens 1080Ti kostar så lite idag, så det tvekar jag på...

Meeh, då kan vi ju bara höja till 75.000kr direkt, why not liksom?

SHHHHHH vi måste ju byta om några år igen det slipper jag göra med garaget förhoppningsvis

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Det låter ju mycket trevligt. Dock börjar jag bli lite skeptisk till 3000-serien då jag tittar på bänktester från RTX 2080 Ti och lägger man på +50% prestanda på den så faller den fortfarande kort om målet på konstanta 144 FPS i 4K-upplösning. Det är nästan som att jag kommer behöva invänta 4080 Ti för att sitta med låsta 144 FPS @ 4K, med högsta tänkbara inställningar, givetvis.

För det första spelar det naturligtvis väldigt stor roll vilket spel man tänker på i 4K högsta inställningar och 144fps. Idag med kraftfullaste kortet dvs. 2080ti så kommer du inte i närheten av detta om du tar dom mest grafikkrävande spelen. Vill man dessutom även ha raytracing påslaget så blir det löjligt att prata om 144fps. 2080ti kan ju inte ens driva dom spelen i 60fps kostant med alla inställningar på max.

Du kan med rätt stor säkerhet glömma högsta inställningar i 4K och 144fps även på nästnästa generation. Vi det laget är spelen naturligtvis ännu mer krävande. Med det sagt är jag inte säker på att ett sådant kort skulle klara dagens mest krävande spel i den upplösningen, den bildfrekvensen, maxinställningar och raytracing påslaget.

Själv vill jag tillbaka till CRT-eran. Spelen ser bättre ut även i lägre upplösning (på en sådan skärm) och man kan maxa allt.

https://www.youtube.com/watch?v=V8BVTHxc4LM

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

4k i 144 fps har väl aldrig varit ett mål för vare sig hårdvaruproducenter eller spelprogrammerare. Det är nånting vi konsumenter har hittat på. Spelmotorer är bara inte optimerade för det. Först nu håller man 144fps i 4k i nyaste Battlefield med allt på max, och då krävs det 10900k 5ghz+, 4400+ minne som är optimerat och överklockat 2080Ti.

1080p måste "försvinna" som standard spelupplösning först.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Det enda intressanta för mig är egentligen hur det påverkar pris/prestanda förhållandet. 2080 TI är redan sjukt overkill för det absolut flesta.

Jävligt skev utveckling på vad som krävs idag prestandamässigt och priserna på grafikkort. Känns som att man kommer undan med äldre hårdvara än någonsin för gaming t.ex men samtidigt är ny hårdvara betydligt dyrare än förr.

Förut krävdes det ju i princip ett av de bästa korten på marknaden för att kunna spela titlar som t.ex Battlefield Bad company 2 i bra FPS. HD 5870 som var snabbaste single GPU kortet runt den tiden kostade under 4000kr om jag kommer ihåg rätt. Idag behöver man ju inte ens vara i närheten av de bästa korten på marknaden för att spela BF V t.ex med samma krav på inställningar/FPS. Mitt 980 Ti står sig fortfarande helt ok.

Spelat star citizen på det kortet i högre upplösning än 1080p? 😂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Det enda intressanta för mig är egentligen hur det påverkar pris/prestanda förhållandet. 2080 TI är redan sjukt overkill för det absolut flesta.

Jävligt skev utveckling på vad som krävs idag prestandamässigt och priserna på grafikkort. Känns som att man kommer undan med äldre hårdvara än någonsin för gaming t.ex men samtidigt är ny hårdvara betydligt dyrare än förr.

Förut krävdes det ju i princip ett av de bästa korten på marknaden för att kunna spela titlar som t.ex Battlefield Bad company 2 i bra FPS. HD 5870 som var snabbaste single GPU kortet runt den tiden kostade under 4000kr om jag kommer ihåg rätt. Idag behöver man ju inte ens vara i närheten av de bästa korten på marknaden för att spela BF V t.ex med samma krav på inställningar/FPS. Mitt 980 Ti står sig fortfarande helt ok.

Tycker inte det är nått konstigt alls med dagens utveckling. Tvärtom.

Du behöver idag ett runt $400 (vilket förr blev ca 4000 kr här) kort för att lira BF V i 4K60 så på sätt och vis är det en rätt rimlig utveckling.

RDR2 eller MS FlightSim, för att nämna mer grafiktunga spel av idag, i hög upplösning och settings mår ju förövrigt minst sagt bra av att liras på ett toppkort... För att inte tala om raytracing som sagt.

Att sen många spel är relativt lättdrivna samtidigt som hårdvaran är dyrare idag är bara en logisk ekvation. Spelutvecklingen av idag är skitdyrt och i de flesta fall har man inte "råd" att vända sig mot bara 2% av kundbasen.

Men huvudskälet till att det ser ut som det gör är att realtidsgrafik har nått en helt annan teknisk mognad än för 10 år sen. Förr gjordes jättehopp rent tekniskt på bara ett år, eftersom det var en sån ommogen teknik. Idag är det mkt svårare och dyrare att göra kvantsprång, detta händer all teknik förr eller senare. Så att jämföra med hur det var förr är egentligen rätt meningslöst, blir mest päron och äpplen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jämförelsen ligger nog i att jag kommer troligtvis använda ett bildkort mer än jag kommer hänga i garaget skulle jag tro

köper man något dyrt som man aldrig använder så är det bortkastat men om man har kul och mycket nytta av det kan det vara värt.

Sen finns det även dom som köper ett frimärke för miljoner där man inte kan göra något med det alls. de flesta hobbys är rätt dyra men datorer är rätt billigt med många andra hobbys.

Majoritet av världen köper inte ett bildkort för och vet nog inte ens att det finns 15000kr. min bror skrattade glatt när jag tyckte att 15000kr var dyrt. han sa att det är ungefär vad det kostar att titta på min bil och du använder ditt bilkort betydligt mer än jag kör min bil.

Så efter att ha satt mig in i prissättningen hos kompisar andra hobbys inser jag att vi som leker med datorer har det ganska billigt fortfarande.

JHH vid frågan om vad MSRP hamnar på:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

För mig är all höjning bara intressant när man vet priset, speciellt när det gäller dagens grafikkort. För den marknaden är absurd när det kommer till prissättningen.

Yeap helt ointressant hur mycket bättre det är utan att veta pris. Jaha 200% bättre men kostar 50k? Va bra...

Permalänk
Medlem

Är 50% verkligen så imponerande när dom jämför med en modell högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är 50% verkligen så imponerande när dom jämför med en modell högre?

Det råder olika rykten omvad det kommer heta, ena 3090 eller 3080Ti. Vilket gör det en rättvis jämförelse. Däremot om detta blir 3090 och det kommer en 3080Ti i framtiden, ja, då blir det lite skevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du behöver idag ett runt $400 (vilket förr blev ca 4000 kr här) kort för att lira BF V i 4K60 så på sätt och vis är det en rätt rimlig utveckling.

Skrivet av Nikodemous:

Spelat star citizen på det kortet i högre upplösning än 1080p? 😂

Majoriteten spelar fortfarande på 1080p upplösning om jag inte är ute och cyklar. 4K är ju inte ens värt att diskutera enligt mig, har svårt att se det slå på riktigt överhuvudtaget då skärmstorleken blir alldeles för stor för lite seriösare gaming.

Sen har vi ju det lilla problemet att i många spel så ser man bättre med lägre inställningar, vilket gör att att vissa helt enkelt föredrar att spela på en 24" 1080p med låga inställningar även om de har råd med hårdvaran som krävs för mer. I princip alla proffs i cs proffs har alltid spelat i väldigt låga upplösningar t.ex.

Mitt 5850 hade det betydligt tyngre i bfbc2 och bf3 än mitt 980 ti har idag med bf v t.ex. Och jag hade exakt samma prioriteringar då som nu gällande FPS, visibility och upplösning. Även om jag kör höga inställningar i bf v t.ex på 1080p så flyter det bra.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av jehuty:

Är 50% verkligen så imponerande när dom jämför med en modell högre?

Förra generationens toppmodell mot kommande generations toppmodell.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Snusfri

@Ratatosk: Jag använder primärt kortet för rendering med Iray och detta verkar gälla spel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Märkligt att man behöver en nya strömkontakt när förbrukningen sjunker med 50%

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att kliva på ett vanligt 3080 då jag sitter med ett vanligt 1080 idag, köpte det nytt för 6300 :-

Tror ni att man kan få ett vanligt 3080 för c.a 8000 - 8500? eller kommer man få sikta på 10k+ ?

Om det är det senare så hoppar jag nog denna generation också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Hade tänkt att kliva på ett vanligt 3080 då jag sitter med ett vanligt 1080 idag, köpte det nytt för 6300 :-

Tror ni att man kan få ett vanligt 3080 för c.a 8000 - 8500? eller kommer man få sikta på 10k+ ?

Om det är det senare så hoppar jag nog denna generation också.

Om ryktena stämmer kommer 3080 och 3090/3080 Ti använda varianter av samma "stora" krets GA102. Det kan innebära att 3080 kan bli dyrare relativt tidigare generation där 2080 använde mindre TU104 och 2080 Ti använde stora TU102. Fast väldigt mycket beror nog på konkurrens och Nvidias egna prissättning.

Permalänk
Medlem

Ett RTX 3080 ligger och nosar 3090/3080 Ti i hasorna. Kan väl knappast stämma?
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3080-ampere-gaming-gr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Ett RTX 3080 ligger och nosar 3090/3080 Ti i hasorna. Kan väl knappast stämma?
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3080-ampere-gaming-gr...

Ryktas vara samma krets (GA102/X). Vore första gången sedan Kepler isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Hade tänkt att kliva på ett vanligt 3080 då jag sitter med ett vanligt 1080 idag, köpte det nytt för 6300 :-

Tror ni att man kan få ett vanligt 3080 för c.a 8000 - 8500? eller kommer man få sikta på 10k+ ?

Om det är det senare så hoppar jag nog denna generation också.

Rätt omöjligt att veta om de kommer prissätta 3080 som dagens 2080S ($700 eller 8400 SEK) eller som 2080 var från början ($800 eller 9600 SEK med dagens kurs på nvidias se-butik). Beror nog mkt på AMD men gissar tillsvidare på det sistnämnda.

Alt. hoppas på att kronans värde tar fart. Vi borde ju iaf vara starka pga vår corona-strategi, vet i fasen om det kan stärka kronan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Först nu håller man 144fps i 4k i nyaste Battlefield med allt på max, och då krävs det 10900k 5ghz+, 4400+ minne som är optimerat och överklockat 2080Ti.

Knappast med RT aktiverat och på max.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.