Köpa piano, keyboard, midi eller synth?

Permalänk
Medlem

Köpa piano, keyboard, midi eller synth?

Hej,

Jag tänkte lära mig spela ett till instrument och blev sugen på att köpa ett "piano" men nu när jag kollar finns det väldigt många olika typer. Vad ska jag satsa på?
Skulle vara kul om jag kunde koppla den till datorn för att spela in i framtiden.
tack på förhand.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något som känns som ett piano, med viktade tangenter etc. är väl ett digitalpiano lämpligt. Även digitalpianon går att koppla till datorn, antingen direkt via USB eller via ett USB-MIDI interface. Yamahas P-serie eller Roland FP är exempel, Roland brukar ha fler inbyggda ljud. Fullstora pianon har 88 tangenter.

Är det mer åt synthhållet, i regel utan något vidare motstånd, finns allt ifrån MIDI controllers (som måste kopplas till en dator för att få ut nåt ljud) till keyboard/synth. Svårt att svara på utan mer information om vad du är ute efter.

Permalänk
Proffsmoddare

Softsynthar kan du ha i datorn. Ser ingen anledning att köpa en fysisk om man inte vet varför man behöver en.

Känns ju betydligt smidigare att köpa en hyfsad midikeyboard och köra det via en piano-plugin på datorn. När du känner att du kan teorin kan du uppgradera till ett riktigt piano (om det är vad du vill)

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om du vill ha något som känns som ett piano, med viktade tangenter etc. är väl ett digitalpiano lämpligt. Även digitalpianon går att koppla till datorn, antingen direkt via USB eller via ett USB-MIDI interface. Yamahas P-serie eller Roland FP är exempel, Roland brukar ha fler inbyggda ljud. Fullstora pianon har 88 tangenter.

Är det mer åt synthhållet, i regel utan något vidare motstånd, finns allt ifrån MIDI controllers (som måste kopplas till en dator för att få ut nåt ljud) till keyboard/synth. Svårt att svara på utan mer information om vad du är ute efter.

Skrivet av SleepstreameR:

Softsynthar kan du ha i datorn. Ser ingen anledning att köpa en fysisk om man inte vet varför man behöver en.

Känns ju betydligt smidigare att köpa en hyfsad midikeyboard och köra det via en piano-plugin på datorn. När du känner att du kan teorin kan du uppgradera till ett riktigt piano (om det är vad du vill)

Kan denna vara något för att börja träna lite med?
Sedan tror jag sambon vill att det ska gå att koppla in hörlurar också eftersom jag inte kommer var speciellt duktig i början
https://www.webhallen.com/se/product/217875-M-Audio-Keystatio...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kan denna vara något för att börja träna lite med?
Sedan tror jag sambon vill att det ska gå att koppla in hörlurar också eftersom jag inte kommer var speciellt duktig i början
https://www.webhallen.com/se/product/217875-M-Audio-Keystatio...

Det där är en typisk MIDI controller, du kan alltså inte spela på den som den är utan kopplar till datorn och kör i så fall med hörlurar till datorn. Ska du bara plinka lite och testa så duger det säkert med en mindre. En sustainpedal kan ju vara vettigt att köpa till om du tror att du kommer fortsätta med det.

För övrigt har www.thomann.de ett större utbud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Hej,

Jag tänkte lära mig spela ett till instrument och blev sugen på att köpa ett "piano" men nu när jag kollar finns det väldigt många olika typer. Vad ska jag satsa på?
Skulle vara kul om jag kunde koppla den till datorn för att spela in i framtiden.
tack på förhand.

Piano är kung! Har klonkat i över 10 år, men då jag aldrig nött på riktigt som många "nördar" på YT så har jag inte kommit så långt ännu mer än ett par riktiga poplåtar med både vänster- å högerhand (Waiting for Love med Avicii) samt några klassiska låtar som Für Elise.

Observera att i princip alla billiga synths och keyboards är "ej vägda" vilket betyder att tangenterna väger lika mycket och ger dig inte äkta pianokänsla i tryckandet.

Det billigaste du kommer undan med (om du inte köper begagnat) piano med mer riktig känsla i tangenterna (vänstra tangenterna är tyngre för i fysiska pianon behövs mer kraft för att slå på de större längre strängarna) är: https://www.thomann.de/se/thomann_sp_320.htm

Observera att det då är utan stativ och utan de tre klassiska fötterna. Men då får du åtminstone prova på hur piano skall spelas på riktigt.

Fördelen med "digitala pianon" är att du kan få mkt fint ljud med rätt högtalare eller hörlurar och då kan du även öva utan att någon granne eller sambo störs. Och då tangenterna är snarlika riktiga pianons tangenter så blir övergången från digitalt till analogt mindre krångligt än om du går från en billig synth eller keyboard till ett analogt piano.

EDIT: Vill du slippa noter (även om typ 99% av alla YT-pianonördar kör med noter) så kan du använda Synthesia som kostar knappa 100-lappen och köra MIDI-filer i den hastighet som passar dig för att nöta in låtar. Så har jag gjort även om noter är "the way to go" enligt typ alla seriösa pianoister.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det där är en typisk MIDI controller, du kan alltså inte spela på den som den är utan kopplar till datorn och kör i så fall med hörlurar till datorn. Ska du bara plinka lite och testa så duger det säkert med en mindre. En sustainpedal kan ju vara vettigt att köpa till om du tror att du kommer fortsätta med det.

För övrigt har www.thomann.de ett större utbud.

såg det precis när jag postade, den ska jag inte köpa

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Hej,

Jag tänkte lära mig spela ett till instrument och blev sugen på att köpa ett "piano" men nu när jag kollar finns det väldigt många olika typer. Vad ska jag satsa på?
Skulle vara kul om jag kunde koppla den till datorn för att spela in i framtiden.
tack på förhand.

Om du är seriös i din önskan rekommenderar jag att skaffa ett riktigt el-/stagepiano som kommer ur box med hyfsade samplingar och egna högtalare även om du sannolikt kommer köra med lurar huvudsakligen. Roland, Yamaha och Korg har som sagt bra produkter som inte är allt för dyra. Jag kör ett relativt billigt stagepiano via MIDI till min Mac när jag vill leka lite extra. Garage Band som följer med gratis är förvånansvärt kraftfullt och funkar ur box utan att man behöver kunna något om ASIOdrivrutiner eller köpa separata ljudkort i början. Logic som är storebror till Garage Band är ruskigt kapabelt och definitivt värt de typ 2500 kr det kostar.
(Har du väl börjat blåsa seriösa pengar spelar det sedan mindre roll om du kör Windows eller macOS, men i början och för hemmabruk är det betydligt enklare att komma igång på en Mac.)

Permalänk
Inaktiv

Jag är/var mycket i samma situation och det slutade med att jag valde en Native Instruments Komplete Kontrol A61: Ett MIDI-tangentbord som kopplas till en dator, inga inbyggda högtalare. Bra piano-känsla i tangenterna och nästan fullstort tangentbord (61 tangenter jfr med fullstort 88 tangenter, hade inte plats för fullstort). Här är en unboxing och presentation av modellen med 49 tangenter.

https://www.youtube.com/watch?v=9FyRaHL8HzM&t

Köpte den här:

https://andreassonmusik.se/native-instruments-komplete-kontro...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av griid:

Kan denna vara något för att börja träna lite med?
Sedan tror jag sambon vill att det ska gå att koppla in hörlurar också eftersom jag inte kommer var speciellt duktig i början
https://www.webhallen.com/se/product/217875-M-Audio-Keystatio...

Beror helt på vad du vill åstakomma. Du kan garanterat lära dig spela på det, men det har inte samma känsla som ett riktigt piano. Är det faktiskt piano (instrumentet) du vill spela så är det bättre att välja nått som försöker emulera det, eller ett riktigt sådant.

Du kopplar isåfall hörlurarna till datorn och lyssnar via dem som vanligt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej,

Jag tänkte lära mig spela ett till instrument och blev sugen på att köpa ett "piano" men nu när jag kollar finns det väldigt många olika typer. Vad ska jag satsa på?
Skulle vara kul om jag kunde koppla den till datorn för att spela in i framtiden.
tack på förhand.

Jag gick i samma tankar i höstas och köpte ett Yamaha P-45 som första piano. Fullstort med vägda tangenter. Jag har inte spelat något annat piano så jag kan inte jämföra men jag är nöjd!

Går att koppla in till datorn och köra t.ex. garageband för inspelning som jag har gjort i videon nedan. Ursäkta dammet ^^

https://youtu.be/FSC0zjR9pGE

EDIT: Synthesia nämndes ovan. Har inte hunnit testa det ordentligt själv, kör med Flowkey som är superpedagogiskt. Vill man lära sig teorin på ett roligare sätt än att nöta böcker så är Simply Piano riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Roland gör digitala pianon som även går att koppla till datorn för inspelning eller anlutning till program för att trigga midi funktionen. Dom har även vägda tangenter för realistisk känsla. Men dom kostar lite också.

https://www.youtube.com/watch?v=614K-P6nu_4

Varnar för att reklamen är lite dryg haha.

Vill du ha bra känsla och bra pris så rekommenderar jag digitalt piano från Yamaha för ca 2000-3000kr. Vill man läras sig spela instrumentet så ska man köpa vägda tangenter. Då har du grunden för allt. Börjar du spela på ett billigare från m-audio så kanske du kan du nog endast spela elektronisk musik eller göra musik på datorn typ.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Man behöver inte "piano" tangenter men se till att få semi-weighted åtminstone.

Vill du ha klaviaturet vid datorn kanske midi-keyboard är bättre.
Under 49-tangenter kan man inte göra mycket med och 73 och 88 är onödigt mycket.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Köpte Roland FP-10 för att det hade bluetooth. Nu i efterhand så är det inte så användbart och jag tycker att Yamaha P45 (i samma prisklass) har bättre/mer realistiskt pianoljud.

Både Roland FP-10 och Yamaha P45 går även att koppla till PC via usb-port.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Ett digitalt piano och ett MIDI-klaviatur ersätter inte varandra. Köp i så fall ett för varje ändamål. När du sitter vid datorn kan du dessutom ha ett större stationärt vid sidan om och ett mindre med kanske två oktaver att ha i knät.

Om du vill lära dig spela piano är det 88 vägda tangenter du ska ha, med stativ (köp ingen klumpig stor pryl). Leta begagnat Roland/Yamaha/Korg. Det är inte förbjudet att köpa Casio, men jag hade inte köpt ett till mig själv.

Börja med att försöka lära dig musik du gillar, kanske en låt du känner starkt för.

Lycka till! (om du bor i Linköping kan du få ett stativ av mig)

Edit: Använd ett par bra hörlurar för bästa ljud.

Permalänk
Medlem

Notera att jag är närmast musikdyslektiker, efter 20 år av och till på gitarr kan jag fortfarande knappt stämma den manuellt (jag har kommit så långt att jag kan stämma strängarna i relation till varandra men jag vet inte om de är objektivt rätt så att säga), så ta följande med det i åtanke.

Jag kikade på det här själv för ~tre år sen och kom fram till att det är runt 6 tusen man får en billigare instegsmodell om man har följande krav:

1) 88 vägda tangenter
2) Inte billigt plastskräp (i känsla eller ljud)
2.1) Rikt eller fylligt ljud (dvs inte klent/plastigt)
3) Finns tydliga exempel på ex youtube hur soundet är

Den modell jag fastnade för var Yamaha DGX-620 (exempel på youtube, och ett annat exempel). Dessa fanns på prisjakt iirc för ~6 tusen men verkar inte finnas längre, men tydligen existerar DGX-660 som går för ~8k.

Om budget är mer av en faktor så finns Yamaha P-45 för ~4,5k, men jag fann att den lät lite plastig. Det finns dock gott om exempel på youtube på deras p-serie och hur de jämförs med varandra, fantastiska resurser att gå igenom.

Jag kollade en hel del på ljudcontrollers/chipsen i pianona också (den lilla grejen som ansvarar för hur pianot låter), kommer knappt ihåg nåt av den djupdykningen men iirc var det ett specifikt Yamaha chip jag var ute efter, och pianon med den var ev. kandidater. Men återigen, kommer knappt ihåg så ta allt ovanstående som mer av en fingervisning där mer insatta kan styra i rätt riktning.

Edit:
Är du ute efter en keytar finns Roland AX-7 (exempel på youtube)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziwe:

Jag gick i samma tankar i höstas och köpte ett Yamaha P-45 som första piano. Fullstort med vägda tangenter. Jag har inte spelat något annat piano så jag kan inte jämföra men jag är nöjd!

Går att koppla in till datorn och köra t.ex. garageband för inspelning som jag har gjort i videon nedan. Ursäkta dammet ^^

https://youtu.be/FSC0zjR9pGE

EDIT: Synthesia nämndes ovan. Har inte hunnit testa det ordentligt själv, kör med Flowkey som är superpedagogiskt. Vill man lära sig teorin på ett roligare sätt än att nöta böcker så är Simply Piano riktigt bra!

bra tips, tack!
fint spelat!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"