Varför köper man gaminghörlurar?

Permalänk
Medlem

Varför köper man gaminghörlurar?

Jag satt och läste igenom en artikel om ett nytt trådlöst headset från Logitech och blev lite fundersam efter jag läste kommentarer som:

- Batteritiden är dålig
- Mikrofonen är inte bra
- Tråkigt att så många är designade som rymdskepp
- Ljudbilden för musik är dålig på de flesta gamingheadsets

Eftersom de flesta gamingheadsets jag sett endast har två högtalarelement och därmed använder mjukvara för att ge en surround effekt ställer jag mig följande fråga;

Varför köper man inte ett par bra vanliga trådlösa hörlurar ex från Bose och spelar med dem? Om det är avsaknad för surround, kan man köpa mjukvara som löser det både från Razer och Dolby. Då får man bra ljud, batteri och mic.

Har jag missat något?
Varför görs inga recensioner på hur vanliga hörlurar presterar vid spelande på konsol/pc?

Permalänk
Medlem

Vet ej. Jag kör bose samt en rode mic.

Permalänk
Medlem

@bornrich: Jag har inte svar på din fråga. Men jag använder själv vanliga trådande lurar från Sennheiser med en modmic på. Dom är inkopplade på en extern soundblaster G6 förstärkare som ger mig seroundljud. Så ja håller med mig om seround headset.

Permalänk
Medlem

Reklam är orsaken och att man bränt in märket i skallen på folk.
Känner folk som fortsätter köpa samma headsets fast varje gång går det sönder på 6månader av vanlig användning. Vi pratar om lurar med dåligt ljud, dålig mikrofon och dålig kvalité men eftersom man är kär i märket så fortsätter man köpa samma. Eller rädd att prova något annat.

Sen gör många lurar vad det står på reklamen, ljudbilden är sån så att man hör steg bättre i t.ex CSGO. Men sen är resten sämre så i slutändan hör man mindre än med ett par bra neutrala stereolurar

Och väldigt många har ingen aning om vad bra ljud är. Sen är väl alla bose lurar BT vilket inte går att spela med. Fördröjningen över BT är hemsk och duger ofta inte ens till att se en video utan att ljudet är ur synk. Än mindre spela ett spel vettigt.

Men klarar man sig utan headset (egen mic på sidan eller trådlös modmic) så skulle nog väldigt många bli glatt överraskade av t.ex https://en-us.sennheiser.com/wireless-headphones-home-audio-r...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@bornrich: många vanliga trådlösa hörlurar/headset framförallt modeller som ansluts med bluetooth direkt till ljudkällan har sämre responstid mot ljudkällan sett mot modeller avsedda för spel som har en separat usb-dongel.

Om headset är trådlöst anslutet så kommer ljudkvaliteten gå ner pågrund av begränsning i bandbredd sett mot kabelanslutning, om anslutningen skall vara en tvåvägsanslutning med både ljud till hörlurar från ljudkällan och ljud från mikrofon från headset till ljudkällan blir bandbredden ännu mer begränsad vilket påverkar ljudkvaliteten negativt. Detta gör att de flesta tillverkare prioriterar kvaliteten på ljudet till hörlurarna istället för ljudet från mikrofonen när de måste prioritera bandbredden över den trådlösa anslutningen, de flesta trådlösa headset får avsevärt bättre ljud på både högtalare och mikrofon när de ansluts med kabel till dator så det är inget fel på hårdvaran utöver dem trådlösa anslutningen.

Tillverkarna skulle kunna komma förbi lite av de trådlösa begränsningarna om de trådlösa headseten skulle levereras med två usb-donglar istället för en, en för hörlurarna och en för mikrofonen men de flesta användare vill nog bara ha en dongel.

EDIT: ja vanliga hörlurar från hifi-märken har vanligtvis mer neutral design och bättre ljud än spelheadset detta då de är riktade mot olika användningsområden och målgrupp. Om man vill ha bra okompromissat ljud måste man köpa ett par bra hifi-lurar och en separat mikrofon båda ansluta över kabel, detta kostar dock mer och är inte lika smidigt och kompakt som ett spelheadset där allt kommer i ett paket.

Kör själv "hifi-hörlurar" med en tillbehörskabel med mikrofon som omvandlar dem till ett headset

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@bornrich: många vanliga trådlösa hörlurar/headset framförallt modeller som ansluts med bluetooth direkt till ljudkällan har sämre responstid mot ljudkällan sett mot modeller avsedda för spel som har en separat usb-dongel. (Usb-dongeln är i och för sig också ansluten med bluetooth mot lurarna men anpassad för att enbart gå ihop med sina tänkta lurar)

Om headset är trådlöst anslutet så kommer ljudkvaliteten gå ner pågrund av begränsning i bandbredd över bluetooth sett mot kabelanslutning, om anslutningen skall vara en tvåvägsanslutning med både ljud till hörlurar från ljudkällan och ljud från mikrofon från headset till ljudkällan blir bandbredden ännu mer begränsad vilket påverkar ljudkvaliteten negativt. Detta gör att de flesta tillverkare prioriterar kvaliteten på ljudet till hörlurarna istället för ljudet från mikrofonen när de måste prioritera bandbredden över den trådlösa anslutningen, de flesta trådlösa headset får avsevärt bättre ljud på både högtalare och mikrofon när de ansluts med kabel till dator så det är inget fel på hårdvaran utöver dem trådlösa anslutningen.

Tillverkarna skulle kunna komma förbi lite av de trådlösa begränsningarna om de trådlösa headseten skulle levereras med två usb-donglar istället för en, en för hörlurarna och en för mikrofonen men de flesta användare vill nog bara ha en dongel.

Kan erkänna att jag mest skippar de flesta trådlösa lurar. Men har inte nästan alla som säljs för dator en 2.4GHz anslutning och skippar BT just pga dessa problem?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hesuvi är ju ett gratis program för surround ljud

Finns att ladda hem här

https://sourceforge.net/projects/hesuvi/

Helt klart bättre att köpa ett par bra hörlurar istället och kombinera med en bordsmikrofon eller en modmic.

Permalänk
Medlem

Jag kör Philips fidelio x2s med Mod Mic.

Permalänk
Medlem

@BergEr: tänkte fel, bluetooth går över 2,4GHz vilket används på hörlurar tänkta för mobiler och dylikt medan usb-dongeln mellan dator och headset har en 2,4GHz "wifi-anslutning" mellan enheterna vilket har högre bandbredd. Dock så är bandbredd fortfarande begränsad vilket kompromissar ljudkvaliteten

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Sötast

Gissar att det är liknande anledningar som att så många kids idag har "gaming stolar".

Alltså färglada alternativ med "coola" loggor på, ett namn man känner igen.
Har barn i skolåldern och förutom Apple som permanent statusikon så är det här med märken något som oftast roterar med ett par månaders mellanrum.

Alla har adidas skor i 6 mån, sedan har alla nike skor i 6 mån etc.

Det finns såklart många andra aspekter också, som att man har olika prioriteringar.

Hur många runt världen använder Apples trådlösa hörlurar?
Hur dåligt är inte ljudet i dessa om man jämför med "riktiga" hörlurar?
Miserabelt såklart...

Men, det är en statusikon
Det är en enkel lösning
Det är en liten lösning
Det är en snygg lösning
etc, etc, folk har sina egna anledningar i guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@bornrich: många vanliga trådlösa hörlurar/headset framförallt modeller som ansluts med bluetooth direkt till ljudkällan har sämre responstid mot ljudkällan sett mot modeller avsedda för spel som har en separat usb-dongel.

Om headset är trådlöst anslutet så kommer ljudkvaliteten gå ner pågrund av begränsning i bandbredd sett mot kabelanslutning, om anslutningen skall vara en tvåvägsanslutning med både ljud till hörlurar från ljudkällan och ljud från mikrofon från headset till ljudkällan blir bandbredden ännu mer begränsad vilket påverkar ljudkvaliteten negativt. Detta gör att de flesta tillverkare prioriterar kvaliteten på ljudet till hörlurarna istället för ljudet från mikrofonen när de måste prioritera bandbredden över den trådlösa anslutningen, de flesta trådlösa headset får avsevärt bättre ljud på både högtalare och mikrofon när de ansluts med kabel till dator så det är inget fel på hårdvaran utöver dem trådlösa anslutningen.

Tillverkarna skulle kunna komma förbi lite av de trådlösa begränsningarna om de trådlösa headseten skulle levereras med två usb-donglar istället för en, en för hörlurarna och en för mikrofonen men de flesta användare vill nog bara ha en dongel.

EDIT: ja vanliga hörlurar från hifi-märken har vanligtvis mer neutral design och bättre ljud än spelheadset detta då de är riktade mot olika användningsområden och målgrupp. Om man vill ha bra okompromissat ljud måste man köpa ett par bra hifi-lurar och en separat mikrofon båda ansluta över kabel, detta kostar dock mer och är inte lika smidigt och kompakt som ett spelheadset där allt kommer i ett paket.

Kör själv "hifi-hörlurar" med en tillbehörskabel med mikrofon som omvandlar dem till ett headset

Men med bluetooth 5 och bra codec ex LDAP eller aptx-HD så duger det väl bra för både spel, film och musik. Någon. Som har koll på vilka codecs som stöds från en PC med bluetooth 5.0?

Permalänk
Medlem

@bornrich: Största anledningen är att dom är designade som rymdskepp.
Samma anledning som man köper en sportbil som man inte kan åka snabbare med än en vanlig Volvo men ändå kostar mer har färre säten och sämre komfort. den ser helt enkelt tuffare ut.

Permalänk
Medlem

@bornrich: Länkar du mig en kombination med bättre ljud, mic och ingen fördröjning och så jämför vi priset så har vi nog en bra förklaring.
Micen är oftast lite tråkig men ljudbilden då jag jämförde sist mellan ett par sennheiser och ett par trådlösa gaminglurar var ganska lika för min användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bornrich:

Men med bluetooth 5 och bra codec ex LDAP eller aptx-HD så duger det väl bra för både spel, film och musik. Någon. Som har koll på vilka codecs som stöds från en PC med bluetooth 5.0?

Aptx HD är olämpligt för spel för hög latency ifall man ska köra ett par bluetooth hörlurar för spel är är det AptX Adapative, LLAC eller AptX Low Latency ett annat problem är inte många bluetooth adapter stödjer dessa format.

LDAP codec har jag nog inte hört talas om tänker du på LDAC från Sony?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

Ifall du vill ha trådlöst för spel så är Gaming lurar det bästa idag, tyvärr. Fördröjningen på "icke gaminglurar" är ofta alldeles för hög.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bornrich:

Jag satt och läste igenom en artikel om ett nytt trådlöst headset från Logitech och blev lite fundersam efter jag läste kommentarer som:

- Batteritiden är dålig
- Mikrofonen är inte bra
- Tråkigt att så många är designade som rymdskepp
- Ljudbilden för musik är dålig på de flesta gamingheadsets

Varför köper man inte ett par bra vanliga trådlösa hörlurar ex från Bose och spelar med dem? Om det är avsaknad för surround, kan man köpa mjukvara som löser det både från Razer och Dolby. Då får man bra ljud, batteri och mic.

Har jag missat något?
Varför görs inga recensioner på hur vanliga hörlurar presterar vid spelande på konsol/pc?

Ja det är en rimlig fråga alltså. Bäst ljud för bäst peng får man antagligen från just ett par hörlurar som inte marknadsförs med extra tingeltanel. Ett par bra sennheiser, bose eller liknande.
Och mikrofonen - ja där finns modmic- En mikrofon man sätter på hörlurarna som ger bra ljud. Eller extern mikrofon på bordet. Också en lösning för bättre ljud.

Men!

Det finns ju alltid ett men här hehe.

Jag är sedan flera år trött på sladden till hörlurar. Kör trådlöst. Mina sennheiser momentum wireless har ordentlig fördröjning över BT. Och ska jag använda duplexkommunkationsprotokollet för BT med dessa lurar så vrids ljudkvaliten ner under telefonsamtalskvalité. De låter helt enkelt skit i båda riktningar om jag vill använda mikrofonen. Riktigt riktigt dåligt.

För trådlösa lurar är gamingheadseten ganska bra ändå vill jag påstå. Om det är så att man önskar ha mikrofonen inbyggd i lösningen iaf. Just för att man får ner fördröjning, och kan ha hyfsat bra ljudvalité i mikrofon och hörlurar simultant.
Modmic finns trådlöst - men det är ännu en pryl att ladda vilket inte lockar mig riktigt.
Så jag kommer nog välja nån form av gaming headset nästa vända också. För att jag uppskattar den trådlösa biten så mycket, och vill inte riktigt ha en bordsmic eller modmic för trådlösa lurar.

Men ja, hade jag kört trådat så hade valet varit enkelt. Inga gaminglurar där tror jag.

Skrivet av bornrich:

Eftersom de flesta gamingheadsets jag sett endast har två högtalarelement och därmed använder mjukvara för att ge en surround effekt ställer jag mig följande fråga;

Man kan inte få till surroundeffekt i hörlurar utan att använda mjukvara - oavsett hur många högtalare man stoppar in.
I de hörlurar med många högtalare är dessa inte placerade i en 200graderssfär så de kan inte ersätta ett surroundyta ändå. De skulle behöva placeras i en större hjälm runt hela ditt huvud i så fall - och så är det ju inte byggt. Reverb läggs alltså till i mjukvaran för att ge rätt förvrängning av ljudbilden som skulle uppstå om ljudet kom från annat håll än framifrån till respektive öra. Dessutom behöver headsetet ändå lägga in tidsdifferensen som uppstår när et ljud når våra olika öron vid olika tillfällen från en källa. Det görs ändå med mjukvara - också. Det löser inte heller fler antal högtalare per öra.
Alltså flera högtalarelement per öra kan helt klart vara befogat ändå. Elementen spelar olika klart i olika volymer, och olika storlekar kan hantera olika register. Det går att få ut ett renare ljud med olika membran i samma hörlur.
Men jag vill påstå att just surrounddelen med flera högtalare i samma hörlur är lite av hittepåmarknadsföring. Det marknadsförs som "äkta 7.1 surround" men det är ändå mjukvaran som behöver få till surroundupplevelsen så den delen med flera högtalarelement för surround hade jag nog varit lite försiktig med.
Värt att nämna är att man inte behöver ha denna funktion i hörlurarnas mjukvara utan man kan köpa separat mjukvara som funkar till alla hörlurar för att få till detta. Dolby Atmos gör jobbet. No need for gaming gear här heller ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ifall du vill ha trådlöst för spel så är Gaming lurar det bästa idag, tyvärr. Fördröjningen på "icke gaminglurar" är ofta alldeles för hög.

Intressant, man lär sig mycket på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Aptx HD är olämpligt för spel för hög latency ifall man ska köra ett par bluetooth hörlurar för spel är är det AptX Adapative, LLAC eller AptX Low Latency ett annat problem är inte många bluetooth adapter stödjer dessa format.

LDAP codec har jag nog inte hört talas om tänker du på LDAC från Sony?

Japp!

Läste lite på denna sida:

https://www.google.se/amp/s/www.soundguys.com/understanding-b...

Permalänk
Medlem

Att koppla BT hörlurar till datorn för spel+discord är ju oftast helt kasst.
Och trådlösa Gaming Headsets behöver några år till av utveckling för att åtminstone bli OK.
Vill man ha något bra måste det nästan bli trådat. Vanliga lurar är såklart bättre men oftast är det ganska bekvämt med ett headset och endast en kabel. Majoriteten av ”folket” vet inte heller vad bra ljud är och dom är redan mer än nöjda. Viktigast verkar vara komfort.
Jag körde med Philips Fidelio X2 + ODAC i ett par år och ljudet var underbart. Men tröttnade på alla kablar och när tjejen flyttande in var jag tvungen att fixa slutna hörlurar så hon inte hör allt samt byta ut bordsmicken då fler än jag gjorde ljud i lägenheten. Så det finns mycket annat man måste beakta. Det enda alternativet då var ett Gaming Headset och jag hittade ett med fokus på ljudkvalité som inte var allt för dåligt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av bornrich:

- Batteritiden är dålig

Ja och nej. finns många med 20h batteritid, tycker man detta är dåligt, så är det för att man själv är lat/dålig med att sätta dom på laddning mellan sessionerna.

Skrivet av bornrich:

- Mikrofonen är inte bra

Detta är nog sant för alla nuvarande trådlösa headset (oavsett gaming eller inte)

Skrivet av bornrich:

- Tråkigt att så många är designade som rymdskepp

Japp, tråkig trend, får hoppas att vi kan komma ifrån detta.

Skrivet av bornrich:

- Ljudbilden för musik är dålig på de flesta gamingheadsets

Japp, "på de flesta", finns ju undantag med.
men så fort vi kommer till trådlösa lurar/headset så finns det inga som kan tävla med ett par trådade i samma prisklass.

Skrivet av bornrich:

Eftersom de flesta gamingheadsets jag sett endast har två högtalarelement och därmed använder mjukvara för att ge en surround effekt ställer jag mig följande fråga;

Varför köper man inte ett par bra vanliga trådlösa hörlurar ex från Bose och spelar med dem? Om det är avsaknad för surround, kan man köpa mjukvara som löser det både från Razer och Dolby. Då får man bra ljud, batteri och mic.

Fortfarande dålig mic, och om den inte har inbyggd mic får du lägga extra pengar på en separat.
Fördröjningen på ljud i "vanliga" trådlösa lurar/headset är alldeles för hög för att spela med på en någorlunda nivå.
Imo. "surround" får du aldrig i ett par hörlurar. oavsett vad tillverkare och fanboys säger.
Som någon nämnt innan, så skulle du behöva något likt en motorcykelhjälm på dig för att kunna placera ut högtalarelementen korrekt.

Skrivet av bornrich:

Har jag missat något?
Varför görs inga recensioner på hur vanliga hörlurar presterar vid spelande på konsol/pc?

Finns på youtube med, om man söker lite. oftast från olika personer då.
Men dels för att dom inte är inriktade till dator/tv-spelande då dom inte har inbyggd mic.
Många kommer också med en 6,3 mm kontakt, vilket inte oftast finns på en vanlig dator, utan då behöver man köpa en adapter med.
Och en del är så tungdriva att dom behöver en dac/amp för att funka, vilket många som bara spelar spel ibland inte ens vet vad det är, och inte orka investera tid/pengar i att skaffa.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bornrich:

Jag satt och läste igenom en artikel om ett nytt trådlöst headset från Logitech och blev lite fundersam efter jag läste kommentarer som:

- Batteritiden är dålig
- Mikrofonen är inte bra
- Tråkigt att så många är designade som rymdskepp
- Ljudbilden för musik är dålig på de flesta gamingheadsets

Eftersom de flesta gamingheadsets jag sett endast har två högtalarelement och därmed använder mjukvara för att ge en surround effekt ställer jag mig följande fråga;

Varför köper man inte ett par bra vanliga trådlösa hörlurar ex från Bose och spelar med dem? Om det är avsaknad för surround, kan man köpa mjukvara som löser det både från Razer och Dolby. Då får man bra ljud, batteri och mic.

Har jag missat något?
Varför görs inga recensioner på hur vanliga hörlurar presterar vid spelande på konsol/pc?

Samma anledning till varför väldigt många personer köper Apple framför icke-Apple produkter!

Marknadsföring är A och O där du köper mer "status" av att vara en i gänget (vare sig det är Apple, Razer, HyperX, med flera) istället för faktiska funktioner och hög prestanda per krona.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Vet inte. Jag använder ett par trådlösa "gaminghörlurar" med extraordinär batteritid som jag inhandlade för 990kr. Fungerar över 2.4ghz. Svårt att tro att det finns ett par "hifi" hörlurar som är trådlösa och lika billiga Körde ett par finare lurar med modmic förut men sladdarna drev mig till vansinne.

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Samma anledning till varför väldigt många personer köper Apple framför icke-Apple produkter!

Marknadsföring är A och O där du köper mer "status" av att vara en i gänget (vare sig det är Apple, Razer, HyperX, med flera) istället för faktiska funktioner och hög prestanda per krona.

Jag skulle vilja lägga till reliabilitet och kvalitet som ytterligare två aspekter till varför man köpet Apple produkter. Finns såklart många många fler.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Går igenom det mesta du frågar efter, och ger svar på det.

Jag kör ett par Bose QC35 när jag spelar + en bordsmic.
Fungerar kalasbra.

Men främst för att jag använder hörlurarna till andra saker också när jag inte spelar, som att ha dem med på en resa, eller när jag diskar.

En sak skall kunna fylla många behov/funktioner annars är den väldigt begränsad i min mening.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@professorsnö:
Vad är det för lurar du har?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bornrich:

- Batteritiden är dålig
- Mikrofonen är inte bra
- Tråkigt att så många är designade som rymdskepp
- Ljudbilden för musik är dålig på de flesta gamingheadsets

Jag har hyperx cloud flight.

- Batteritiden är ok, spec säger 30 timmar, verkligheten är lite mindre men gott och väl tillräckligt.
- Mikrofonen duger alldeles utmärkt för att prata med folk.
- Stänger man av led så är det ett par svarta lurar
- Skulle jag mot förmodan lyssna på musik vid datorn blir det från högtalare.

Jag använder enbart mitt headset till spel så prio 1 är komfort, prio 2 dugligt ljud.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

@professorsnö:
Vad är det för lurar du har?

Jag använder Hyperx flight! galet bra hörlurar för det priset! (brukar lilla på rea)

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av bornrich:

Jag satt och läste igenom en artikel om ett nytt trådlöst headset från Logitech och blev lite fundersam efter jag läste kommentarer som:

- Batteritiden är dålig
- Mikrofonen är inte bra
- Tråkigt att så många är designade som rymdskepp
- Ljudbilden för musik är dålig på de flesta gamingheadsets

Eftersom de flesta gamingheadsets jag sett endast har två högtalarelement och därmed använder mjukvara för att ge en surround effekt ställer jag mig följande fråga;

Varför köper man inte ett par bra vanliga trådlösa hörlurar ex från Bose och spelar med dem? Om det är avsaknad för surround, kan man köpa mjukvara som löser det både från Razer och Dolby. Då får man bra ljud, batteri och mic.

Har jag missat något?
Varför görs inga recensioner på hur vanliga hörlurar presterar vid spelande på konsol/pc?

Ställ mig själv samma fråga många gånger.
Det har varit dags att pensionera mina Sennheiser PC-350 i mååånga år nu.
Men liknande lurar verkar inte existera för vettiga priser längre.
Miken är väldigt bra, ljudet likaså, dom är halvslutna och trådade (inga drivrutiner krävs) och har en FYSISK mute och volym knapp.

Permalänk

Personlig så använder jag "gaminglurar" för att det är enkelt , billigt, trådlöst och bra nog. Får kämpa rätt hårt om man ska lyckas få ihop en mick och ett headset med samma komfort/funktion för samma pris.

T.ex. fick jag mitt Steel Series Arctic 2019 edition för 990kr. Jag tycker iaf att det är bra ljud i dem. Men tycker dock att mina 249kr bluetooth lurar till telefonen har dugligt ljud så att eeh..

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU
Intel i7 6700K @4.2GHz GPU MSI Radeon RX 5700 XT 8GB EVOKE OC
MB
Asus ROG Maximus VIII Ranger
Storage
Samsung 850 Evo 250GB & Kingston 480GB + 4TB EXT HDD + 750GB INT
Screens
Acer 27" IPS XF270HUA @144Hz @1440 | AOC 23" 1080p @144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är en rimlig fråga alltså. Bäst ljud för bäst peng får man antagligen från just ett par hörlurar som inte marknadsförs med extra tingeltanel. Ett par bra sennheiser, bose eller liknande.
Och mikrofonen - ja där finns modmic- En mikrofon man sätter på hörlurarna som ger bra ljud. Eller extern mikrofon på bordet. Också en lösning för bättre ljud.

Men!

Det finns ju alltid ett men här hehe.

Jag är sedan flera år trött på sladden till hörlurar. Kör trådlöst. Mina sennheiser momentum wireless har ordentlig fördröjning över BT. Och ska jag använda duplexkommunkationsprotokollet för BT med dessa lurar så vrids ljudkvaliten ner under telefonsamtalskvalité. De låter helt enkelt skit i båda riktningar om jag vill använda mikrofonen. Riktigt riktigt dåligt.

För trådlösa lurar är gamingheadseten ganska bra ändå vill jag påstå. Om det är så att man önskar ha mikrofonen inbyggd i lösningen iaf. Just för att man får ner fördröjning, och kan ha hyfsat bra ljudvalité i mikrofon och hörlurar simultant.
Modmic finns trådlöst - men det är ännu en pryl att ladda vilket inte lockar mig riktigt.
Så jag kommer nog välja nån form av gaming headset nästa vända också. För att jag uppskattar den trådlösa biten så mycket, och vill inte riktigt ha en bordsmic eller modmic för trådlösa lurar.

Men ja, hade jag kört trådat så hade valet varit enkelt. Inga gaminglurar där tror jag.

Man kan inte få till surroundeffekt i hörlurar utan att använda mjukvara - oavsett hur många högtalare man stoppar in.
I de hörlurar med många högtalare är dessa inte placerade i en 200graderssfär så de kan inte ersätta ett surroundyta ändå. De skulle behöva placeras i en större hjälm runt hela ditt huvud i så fall - och så är det ju inte byggt. Reverb läggs alltså till i mjukvaran för att ge rätt förvrängning av ljudbilden som skulle uppstå om ljudet kom från annat håll än framifrån till respektive öra. Dessutom behöver headsetet ändå lägga in tidsdifferensen som uppstår när et ljud når våra olika öron vid olika tillfällen från en källa. Det görs ändå med mjukvara - också. Det löser inte heller fler antal högtalare per öra.
Alltså flera högtalarelement per öra kan helt klart vara befogat ändå. Elementen spelar olika klart i olika volymer, och olika storlekar kan hantera olika register. Det går att få ut ett renare ljud med olika membran i samma hörlur.
Men jag vill påstå att just surrounddelen med flera högtalare i samma hörlur är lite av hittepåmarknadsföring. Det marknadsförs som "äkta 7.1 surround" men det är ändå mjukvaran som behöver få till surroundupplevelsen så den delen med flera högtalarelement för surround hade jag nog varit lite försiktig med.
Värt att nämna är att man inte behöver ha denna funktion i hörlurarnas mjukvara utan man kan köpa separat mjukvara som funkar till alla hörlurar för att få till detta. Dolby Atmos gör jobbet. No need for gaming gear här heller ;).

Surround via lurar med många element kommer aldrig att fungera utan nån typ av externa processor för man måste få med den påverkan lyssnarens huvud har på ljudet för vi hör alal ljud med nåda öronen men de kommer att vara fasförskjutna och ha olika amplitud och olika frekvensgång och det är dessa skillnader som gör att vi kan positionera dem. att bara ha flera element i en kåpa vid ena örat påverkar inte detta för ljuden från den överförs nästan inte alls till det andra örat så man behövver mycket riktigt ha nån typ av "hjälm" en bit ut från huvudet om det skulle kunna fungera, det finns sådana "hörlurshjälmar" som används i forskning om ljudpositionering men de är ju inte direkt nån smidig hörlur.

Jag tror att det kan hända lite med ljudpositionering i spel inom den närmaste tiden för Sony är inne på nått väldigt spännande med PS5 som kommer att raytracea ljudvågor i grafikdelen för att få positioner och reflektioner på rätt ställe, det är nästa steg i att få en korrekt positionering av ljuden även om alla bitar ännu inte är på plats i en och samma produkt så har vi nog nu alal byggblock som behövs, Sony visade ju för 20 ? år sedan en hörlur som hade rotationsdetektorer och kompensation för det så att ljudet stod still i förhållande till den bild som visades även om man vred huvudet, om man kombinerar dessa tekniker och kanske även Atmos så bör det kunna gå att bygga en ganska trovärdigt surroundhörlursprocessor så länge det inte är för många ljud som ska positioneras.
Jag brukar inte vara så intresserad av konsolernas teknik men ljust tankarna om att köra strålspårning för ljud i PS5 är mycket spännande ur ett teknikperpektiv och inte bara en vanlig snyggare grafik uppdatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.