Permalänk
Medlem

Kinatelefon på Wish

Det finns en del telefoner som ser ut som och marknadsförs som typ samsung och Huawei
Men egentligen är andra modeller.
Köpte en bara på skoj, hade fått massa bonus och slösade upp.

Telefonen känns helt ok kvalitetsmässigt, alltså verkligen ok.
Men det är jävla dålig kopia om kineserna verkligen vill att man ska tro det är äkta A90.

Men som sagt, bra batteritid och helt ok kvalitetskänsla. Dock lite slöare än tex min galaxy s9plus.
Telefonen på bilden är den jag köpte. Kom med 8.1 android. Inte 10. Haha
Inte 5g heller, haha. Det fattade jag givetvis men kul hur de ljuger.

Oavsett, är dessa telefoner rena kopior. Eller är det kinesiska modeller som har riktiga namn och riktiga modellbeteckningar i kina?

Det känns som alldeles för bra telefoner för att bara vara ren blåskopior.

Jag tänker att de kan vara gjorde under ett äkta namn och säljs i kina. Sen sätts ett fejknamn på dem och de säljs vidare.

Att det är ripoff på utseendet är dock klockrent.

http://www.bilddump.se/bilder/20200715191520-85.24.163.118.jp...

Jag tycker att man borde kunna ta reda på vad modellen egentligen heter

Permalänk
Medlem

Rent skräp. Kompis beställde en därifrån bara för att han trodde det var 5G. Chippet var nått helt annat än det utlovade. Prestanda som en mellanklasstelefon år 2016. Nä köp aldrig telefon från Wish. Finns massvis av bättre telefoner från Xiaomi för några hundralappar extra.

Bara anmäla till Wish och Klarna att det inte var enligt utlovade specifikationer så får de ta tillbaks den på deras bekostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Rent skräp. Kompis beställde en därifrån bara för att han trodde det var 5G. Chippet var nått helt annat än det utlovade. Prestanda som en mellanklasstelefon år 2016. Nä köp aldrig telefon från Wish. Finns massvis av bättre telefoner från Xiaomi för några hundralappar extra.

Bara anmäla till Wish och Klarna att det inte var enligt utlovade specifikationer så får de ta tillbaks den på deras bekostnad.

Jag köpe som sagt en, bara på skoj. Typ ha hemma till googlehome och chromecast mest för att testa.

Kvaliten var helt ok. Batteritiden oxå. Dock utlovades 6000mah och levererades 2500. Haha.

Permalänk
Medlem

Känns som en rejäl chansning.

Permalänk

@hamlonab: Reklamera, få pengarna tillbaka. Förmodligen får du även behålla mobilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@hamlonab: Reklamera, få pengarna tillbaka. Förmodligen får du även behålla mobilen.

Alltså telen fungerar helt ok.
Var mera allmänt intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Det finns en del telefoner som ser ut som och marknadsförs som typ samsung och Huawei
Men egentligen är andra modeller.
Köpte en bara på skoj, hade fått massa bonus och slösade upp.

Telefonen känns helt ok kvalitetsmässigt, alltså verkligen ok.
Men det är jävla dålig kopia om kineserna verkligen vill att man ska tro det är äkta A90.

Men som sagt, bra batteritid och helt ok kvalitetskänsla. Dock lite slöare än tex min galaxy s9plus.
Telefonen på bilden är den jag köpte. Kom med 8.1 android. Inte 10. Haha
Inte 5g heller, haha. Det fattade jag givetvis men kul hur de ljuger.

Oavsett, är dessa telefoner rena kopior. Eller är det kinesiska modeller som har riktiga namn och riktiga modellbeteckningar i kina?

Det känns som alldeles för bra telefoner för att bara vara ren blåskopior.

Jag tänker att de kan vara gjorde under ett äkta namn och säljs i kina. Sen sätts ett fejknamn på dem och de säljs vidare.

Att det är ripoff på utseendet är dock klockrent.

http://www.bilddump.se/bilder/20200715191520-85.24.163.118.jp...

Jag tycker att man borde kunna ta reda på vad modellen egentligen heter

Det fetade, med din bild som ledtråd:
Ser exakt ut som Samsung A10. (2019).
En rätt bra budgettelefon, jag fick en helt gratis av Comviq..

Här är länk till A10: https://www.youtube.com/watch?v=paUfJD7XM2E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det fetade, med din bild som ledtråd:
Ser exakt ut som Samsung A10. (2019).
En rätt bra budgettelefon, jag fick en helt gratis av Comviq..

Här är länk till A10: https://www.youtube.com/watch?v=paUfJD7XM2E

Ja, den är ruggigt lik. Men ingen är väl så dum att dom säljer den telen under annat namn med ren android 9 i?

Permalänk
Medlem

Var glad att de åtminstone skickade en telefon. Finns annars annonser där som ser liknande ut där de enbart skickar en USB-kabel i slutändan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@hamlonab:

Nä, bilden är antagligen fejk.
Samsung A10 levererades till mig med Android 10.

Men telefonen du hittat är troligtvis rena skräpet, ingen Samsung alls. Finns en massa på YT gällande folk som gör roliga filmer ("unpacking") på "Samsung/iPhone" de beställt från Kinas Wish och Alibaba. Alltid fejk.

Här är ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=Xii8Qx_YbFw

Permalänk
Medlem

Går säkert inte att hitta det "riktiga" namnet på telefonen. Det är antagligen en "noname" kopia.

Permalänk
Skrivet av hamlonab:

Jag köpe som sagt en, bara på skoj. Typ ha hemma till googlehome och chromecast mest för att testa.

Kvaliten var helt ok. Batteritiden oxå. Dock utlovades 6000mah och levererades 2500. Haha.

rekommenderar att inte använda laddaren som kom med då den troligen med 99% säkerhet inte klarar några standarder angående säkerhet även om stämplarna på den antyder det.

använd vilken orginalladdare som helst från erkänt märke typ samsung eller whatever så vet du att du inte använder en laddare som eventuellt kommer bränna ner kåken en dag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rekommenderar att inte använda laddaren som kom med då den troligen med 99% säkerhet inte klarar några standarder angående säkerhet även om stämplarna på den antyder det.

använd vilken orginalladdare som helst från erkänt märke typ samsung eller whatever så vet du att du inte använder en laddare som eventuellt kommer bränna ner kåken en dag.

Finns saker inne i själva luren som kan orsaka fara:
Även med bra laddare kan telefonen ta eld vid laddning. Nu har vi inte diskuterat diverse spyware som kan finnas i telefonen.. Skulle inte använda dylik lur, då det känns "lurigt".

Bättre att köpa en billigare Samsung eller liknande för kanske en tusenlapp än en fejk-telefon från Kina. Såvida man inte köper fejken bara för att ha kul och skratta åt.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Finns saker inne i själva luren som kan orsaka fara:
Även med bra laddare kan telefonen ta eld vid laddning. Nu har vi inte diskuterat diverse spyware som kan finnas i telefonen.. Skulle inte använda dylik lur, då det känns "lurigt".

Bättre att köpa en billigare Samsung eller liknande för kanske en tusenlapp än en fejk-telefon från Kina. Såvida man inte köper fejken bara för att ha kul och skratta åt.

Ja den är ju såklart fortfarande inte idiotsäker men du har typ halverat risken iom att inte använda en ev dålig laddare som kanske saknar alla förebyggande säkerhetsfunktioner för att telefonen i sig inte ska explodera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja den är ju såklart fortfarande inte idiotsäker men du har typ halverat risken iom att inte använda en ev dålig laddare som kanske saknar alla förebyggande säkerhetsfunktioner för att telefonen i sig inte ska explodera.

Sant, laddaren är ett problem, resten av telefonen är minst lika dålig som laddaren som tar eld.
Att köpa en sådan skräptelefon och bara "oroa sig" för laddaren är ungefär som att köpa en telefon med både pest och kolera. Laddaren är pesten, den byter man ut, men koleran i telefonen har man kvar.. Fan vet vilka bakdörrar en sådan fejk-lur har. Även om inte själva luren tar eld vid laddning, så finns det nog "inbyggt" virus i den. Fan vet. Jag skulle absolut inte göra bankaffärer på en sådan lur.

Möjligtvis använda som en "burner-phone", men sådana har jag aldrig haft behov av.

Dock är jag rätt sugen på att köpa en sådan telefon bara för att få skratta:
https://www.youtube.com/watch?v=FXqoPVC72xs

Skulle aldrig använda för något viktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@hamlonab: Reklamera, få pengarna tillbaka. Förmodligen får du även behålla mobilen.

Skrivet av Networker:

Sant, laddaren är ett problem, resten av telefonen är minst lika dålig som laddaren som tar eld.
Att köpa en sådan skräptelefon och bara "oroa sig" för laddaren är ungefär som att köpa en telefon med både pest och kolera. Laddaren är pesten, den byter man ut, men koleran i telefonen har man kvar.. Fan vet vilka bakdörrar en sådan fejk-lur har. Även om inte själva luren tar eld vid laddning, så finns det nog "inbyggt" virus i den. Fan vet. Jag skulle absolut inte göra bankaffärer på en sådan lur.

Möjligtvis använda som en "burner-phone", men sådana har jag aldrig haft behov av.

Dock är jag rätt sugen på att köpa en sådan telefon bara för att få skratta:
https://www.youtube.com/watch?v=FXqoPVC72xs

Skulle aldrig använda för något viktigt!

Har alltid fått tillbaka pengarna när jag klagat, både på aliexpress och på Wish. Så om man vill ha en musikspelare, mindre underhållningsapparat till barnen eller vad som helst annat man kan använda en telefon till, varför inte.

Men kanske undvika att ha kännslig information, även om jag är osäker på hur mycket säkrare vanliga telefoner är med diverse appar gemene man laddar ner.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Har alltid fått tillbaka pengarna när jag klagat, både på aliexpress och på Wish. Så om man vill ha en musikspelare, mindre underhållningsapparat till barnen eller vad som helst annat man kan använda en telefon till, varför inte.

Men kanske undvika att ha kännslig information, även om jag är osäker på hur mycket säkrare vanliga telefoner är med diverse appar gemene man laddar ner.

I get your point. Men av egen erfarenhet vet jag att det är knepigt att hålla enheter som är "säkra" och enheter som sannolikt är osäkra "i sär".
-Lätt hänt att man tar fel enhet i förbifarten. Sedan så finns det både kamera och mikrofon också i enheterna...

Inte är det så att jag tror att "riktiga telefoner" är guds gåva vad det gäller säkerhet, men man kan anta sannolikt att en fejk-telefon har massor av säkerhetshål. Skulle inte vilja ha en sådan hemma, annat än som kul projekt ett litet tag. Bara för att det verkar roligt. Skulle vira in den i grillfolie mellan varven!, eller hur den gode Snowden sa man skulle göra..

Permalänk

Jag har tidigare handlat väldigt mycket via Ebay och HongKong och Kina men iom PostNords straffbeskattning så gick jag över till Wish.
Mycket av det som kommer från denna del av Asien är inget annat än kopior, eller piratkopior om man vill kalla det det. Eller counterfeits kanske är en bättre beskrivning.
MEN - man ska också ha i åtanken att en del produkter som bjuds ut via Ebay och Wish är produkter som över huvud taget inte är ämnade för den globala/europeiska marknaden utan är ENBART avsedda för den kinesiska "slit-och-släng-marknaden".
Å andra sidan håller kanske gränserna på att raderas mellan den kinesiska inhemska marknaden och den globala/europeiska marknaden, tyvärr.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

vill man ha en billig kinatelefon ska man köpa xiaomi, dom är ju bra även deras budget telefoner och du vet vad du får, nåt noname skit från wish skulle jag inte ens vilja ha gratis..

Permalänk
Medlem

Att handla på Wish är som att be om att bli lurad (speciellt när det gäller mobiler, surfpad, laptop m.m.) om man inte verkligen vet vad man är ute efter. Spec. är verkligen motstridiga minst sagt på den sidan...
Aliexpress är klart mycket bättre, där får man för det mesta vad man förväntar sig.

Edit: Efter att ha läst en del inlägg lite noggrannare så reagerar jag på uppfattningen hos en del som att allt som kommer från Kina är skräp, man ska då betänka att många produkter vi köpt under dom senaste 15 till 20-åren har komponenter med ursprung Kina i olika omfattning.
Många laptops har både komponenter och montering i Kina, Apple's produkter tillverkas (ja även utveckling sker) i Kina.
Ahlsell's och Gorenj's värmepumpar tillverkas helt i Kina av ett företag som heter Sero, själv så köpte jag direkt från Sero efter att jag frågat om referenser och fick layout på förpackningsmaterial och typ-skylltar.
För Gorenj så stod det Made in Sagreb på typ-skyllten och på Alsell's så stod det Made in Sweden

I princip alla Europeiska bilar har idag elektronik, generatorer m.m. Ja hela elsystemet är tillverkat i Kina.

Lite av bortglömda aspekter när man för spionmjukvara på tal...
Tänk en kines som tittar på dig när du kör bil och svär över medtrafikanterna, hur troligt är det

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Skrääääp

Det är rent bs

Permalänk
Medlem

Bara att lämna tillbaka...

Chinese-Made Smartphones Are Secretly Stealing Money From People Around The World
https://www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/cheap-chi...

Money-Stealing Malware Found Preloaded On Cheap Android Phones
https://www.ubergizmo.com/2020/08/cheap-android-phones-preloa...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Bara att lämna tillbaka...

Chinese-Made Smartphones Are Secretly Stealing Money From People Around The World
https://www.buzzfeednews.com/article/craigsilverman/cheap-chi...

Då har det knappast blivit sålda många kinesiska mobiler om man ska tro dom uppgifter som författaren gör gällande. Speciellt som det överlag inte verkar gälla kinesiska mobiler, av den hysteri som nu råder i USA, så kan man utgå ifrån att det knappast gäller kinesiska mobiler over there...

Antivirus provider Malwarebytes has detected it on 33,000 devices, mainly located in the United States, while AV from Russia-based Kaspersky Lab found it on 50,000 devices. There's no evidence xHelper has ever been distributed through Google Play.
Källa; https://arstechnica.com/information-technology/2020/04/solved...
Because the malware was somehow identifying Google Play as the source of the reinfection, Collier recommends people in a similar position disable the Google Play Store app before removing the folders.
Källa; https://arstechnica.com/information-technology/2020/02/resear...
Tråkigt när en "Known as an expert in "fake news"" missar det!

Till saken hör även att afrika är en kontinent där korruption är vardag och kan man blåsa en medmänniska så gör man det. Mpesa har länge varit känt för social engineering där anställda på telefonkompanier ihop med polis och säljare blåser folk på pengar och sätter dit oskylldiga. En form av organiserad godkänd brottslighet.
Dom utnyttjar helt enkelt personens okunskap, så troligen är det säljaren som installerat appen som en så kallad service.

Mpesa är afrikas motsvarighet till Swish och ägs till ca: 50% av telenor.

Skrivet av Joppis:

Money-Stealing Malware Found Preloaded On Cheap Android Phones
https://www.ubergizmo.com/2020/08/cheap-android-phones-preloa...

Se svar ovan, då denna länkar till din BuzzFeed länk.
Saxat: " According to one customer who spoke to BuzzFeed"

En kund, märk en kund. Helt otroligt!

Å rykteskarusellen är än en gång igång
---

Har själv haft flera kinesiska mobiler över åren och aldrig att jag fått något liknande skit....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Är det ingen som läser TS post? Han köpte en på skoj för att se vad det var för skit han fick. Han trodde inte han skulle få en Samsung, så ni behöver inte skriva att det är Skräääp eller vad han ska köpa istället. Eller att han blivit lurad och att han ska reklamera. Han var fullt medveten om det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10