Tyst kontorsdator med återvunna diskar?

Permalänk
Medlem

Tyst kontorsdator med återvunna diskar?

Nu har nog min gamla dator nått vägs ände - byggde den för 10 år sen (med gott stöd från forumet!) med stora och tysta komponenter, och har bytt ut en del undan för undan, men nu börjar den kännas omodern.

Skulle vilja ha en liten, smidig burk istället, gärna en sån som får plats på skrivbordet. Inget prestandamonster, och inget spelande, främst blir det bildredigering och kontorspyssel. Så tyst som rimligen möjligt, och moderna anslutningar är ju alltid bra. Och jag tänker mig att jag kanske kan återanvända mina nuvarande hårddiskar i alla fall; en Samsung evo 850 250 G B SSD och en Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache.

Jag är helt off på datordelar nuförtiden, så alla tips "mottages tacksamt"!

Per

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13502314

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Den presterar bättre än en i3 NUC. Ungefär som en i5 3450 om man vill jämföra med begagnat.
Man skall komma ihåg att 3000G är en 2C/4T i 3,5GHz medan 3200G är en 4C/4T i 3,6GHz. Så ingen större skillnad.

Man hör många YouTubers säga att man skall skippa 3000G. Men i USA kostar 3200G $94 och 3000G $49 alltså inte ens det dubbla. Medan i Sverige kostar 3200G 1149 kronor och 3000G 549 kronor alltså mer än det dubbla.

3000G Performance & Price

3400G är på tok för dyr, så köp inte den. Köp en AMD Ryzen 5 1600 istället.

Enda anledningen till att de kan ta så mycket betalt för den är eftersom att det är den bästa APU:n.

3200G VS 3400G

Till grafikkortet kan du använda ditt gamla HD 4770.

Ryzen 5 1600 är den ultimata budget processorn. 6C/12T. Ryzen 5 1600 fick en uppgradering till Zen+ så är som en lägre klockad Ryzen 5 2600.

AMD Ryzen 5 1600 AF

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots, USB 3.1 Gen2 Type C.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Corsair CV är en prisvärd nätaggregatsserie. Bronze certifierat.
CV är mellan VS och CX serien, lite närmre VS serien, men också väldigt mycket närmare VS serien i pris.
PC TeK Reviews Corsair CV550 550W Power Supply Review
APO THE TECH Corsair CV550 Review – Cheap PC Power Supply By Corsair
PROFESIONAL review Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo)

Corsair CV

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Strålande, stort tack - då har jag en utgångspunkt!

Per

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Fson: Det var så lite! Några åsikter, synpunkter eller frågor om listorna? Har du någon budget?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Fson: Det var så lite! Några åsikter, synpunkter eller frågor om listorna? Har du någon budget?

Tack igen, den där 4,8K-varianten ser trevlig ut! Men fattar jag rätt att varken cpu eller moderkort har någon integrerad grafik, så att jag behöver ett grafikkort också (trots grafikutgångarna på moderkortet?)? I så fall vill jag kanske inte köra mitt gamla 4770, som saknar både displayport och hdmi. Förslag på moderna grafik kort då, och kylning (om det inte finns dugliga passiva) som ryms i lådan tillsammans med den processorn med kylaren, en 3,5 tum hdd och en ssd? Känns som att det kan bli trångt? Nån chassifläkt också kanske?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Fson:

Men fattar jag rätt att varken cpu eller moderkort har någon integrerad grafik, så att jag behöver ett grafikkort också (trots grafikutgångarna på moderkortet?)?

AMD Ryzen 5 1600 AF har inget inbyggt grafikkort. Moderkortet har grafikutgångar för APU:erna.
Vill du köpa en mindre kraftfull processor (6C/12T VS 6C/6T) med inbyggt grafikkort blir det dyrare.

Skrivet av Fson:

I så fall vill jag kanske inte köra mitt gamla 4770, som saknar både displayport och hdmi.

HD 4770 har två DVI-D utgångar som båda kan passivt addapteras till HDMI. Addapter kostar typ 50 kronor.

Citat:

DVI and HDMI have the same electrical specifications for their TMDS and VESA/DDC links

Skrivet av Fson:

Förslag på moderna grafik kort då

MSI GeForce GT 710 är en bra displayaddapter.

Bättre displayaddapter än den nyare GT 1030.

Skrivet av Fson:

som ryms i lådan tillsammans med den processorn med kylaren, en 3,5 tum hdd och en ssd? Känns som att det kan bli trångt? Nån chassifläkt också kanske?

  • Kolink Satellite har plats för kylare upp till 165mm så till och med Noctua NH-D15 skall rymmas.

  • Kolink Satellite har plats för två hårddiskar, men de tar av utrymmet från processorkylaren, så jag är inte helt säker på vad för processorkylare som rymms med en hårddisk. Du kommer ju inte att ha någon riktigt tyst dator så länge som du har hårddiskar eller en Kolink Satellite dock och en be quiet! Pure Rock borde rymmas trotts hårddisk.

  • Kolink Satellite kommer med en 120mm fläkt till den enda 120mm fläktplatsen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag fnular vidare på en uppdatering.

De delar jag vill återanvända är (i fallande ordning)
SSD: Samsung SSD 850 EVO 250GB
HDD: Western Digital WDC WD6400AAKS-65A7B2
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti 4GB

Nya delar:
Processor: AMD Ryzen 5 3600 - känns som en prisvärd processor i min prisklass.

Därutöver mer osäker, men nåt sånt här då kanske?
https://komponentkoll.se/bygg/TLFVK

Får prylarna plats i lådan tror ni?

Permalänk
Medlem

@Fson: Moderkortet får inte plats, ska vara mITX.

Ryzen 3 3100 duger till en kontorsdator.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Jag fnular vidare på en uppdatering.

De delar jag vill återanvända är (i fallande ordning)
SSD: Samsung SSD 850 EVO 250GB
HDD: Western Digital WDC WD6400AAKS-65A7B2
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti 4GB

Nya delar:
Processor: AMD Ryzen 5 3600 - känns som en prisvärd processor i min prisklass.

Därutöver mer osäker, men nåt sånt här då kanske?
https://komponentkoll.se/bygg/TLFVK

Får prylarna plats i lådan tror ni?

Btw hur bråttom har du? 4000 serien lanseras snart innan årets slut. Annars hade jag gjort såhär. Valde bättre minnen till dig itx moderkort b550 och ett annat tyst nätaggregat.(500w mer en räcker för de du ska göra)

Och andra faktorer att tänka på är att ryzen apuerna precis lanserades för 4000 serien dock är dessa inte tillgängliga en för privatpersoner men de ska komma innan årets slut

Alternativ som ovan nämnde så räcker en 3100 eller 3300x för en kontorsdator.

Vad sitter du på för resterande delar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

@Fson: Moderkortet får inte plats, ska vara mITX.

Ryzen 3 3100 duger till en kontorsdator.

Aha, bra - tack! Och tack för tipset om 3100, jag kommer inte spela på datorn, däremot köra mycket Lightroom och Photoshop som jag vill ha bra flyt i, och ev lite 'videoredigering light' - är det fortfarande en kontorsdator som klarar sig med 3100 då?

Skrivet av sifri:

Btw hur bråttom har du? 4000 serien lanseras snart innan årets slut. Annars hade jag gjort såhär. Valde bättre minnen till dig itx moderkort b550 och ett annat tyst nätaggregat.(500w mer en räcker för de du ska göra)

https://komponentkoll.se/bild/psuPA.png

Och andra faktorer att tänka på är att ryzen apuerna precis lanserades för 4000 serien dock är dessa inte tillgängliga en för privatpersoner men de ska komma innan årets slut

Alternativ som ovan nämnde så räcker en 3100 eller 3300x för en kontorsdator.

Vad sitter du på för resterande delar nu?

Perfekt - tack för nätagg och minnen! Ingen brådis egentligen, så jag kan vänta om det finns relevanta besparingar att hoppas på?
De prylar jag hoppas kunna återvända är som sagt ssd (Savsung evo 850), grafikkort (Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti 4GB) och hdd (Western Digital WDC WD6400AAKS-65A7B2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Aha, bra - tack! Och tack för tipset om 3100, jag kommer inte spela på datorn, däremot köra mycket Lightroom och Photoshop som jag vill ha bra flyt i, och ev lite 'videoredigering light' - är det fortfarande en kontorsdator som klarar sig med 3100 då?

Perfekt - tack för nätagg och minnen! Ingen brådis egentligen, så jag kan vänta om det finns relevanta besparingar att hoppas på?
De prylar jag hoppas kunna återvända är som sagt ssd (Savsung evo 850), grafikkort (Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti 4GB) och hdd (Western Digital WDC WD6400AAKS-65A7B2)

Videoredigering kan vara rätt tungt, så där hade jag gått på minst en 3600. För Lightroom och Photoshop så ska en 3100 vara helt OK.

Ser inga problem med att återanvända de delar du listar ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Videoredigering kan vara rätt tungt, så där hade jag gått på minst en 3600. För Lightroom och Photoshop så ska en 3100 vara helt OK.

Ser inga problem med att återanvända de delar du listar ovan.

Perfekt, tack för input!

Permalänk
Medlem

..åså krånglade jag till det för mig själv genom att inse att det finns nåt som heter NUC också..

https://www.inet.se/produkt/2217838/asus-minipc-pn50-amd-ryze...

I den borde jag kunna använda min nuvarande Samsung EVO 850 via SATA, även om det såklart inte ger optimala prestanda? I så fall behöver jag bara komplettera med 16 (eller ev 32) GB SO-DIMM, och jag är hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

..åså krånglade jag till det för mig själv genom att inse att det finns nåt som heter NUC också..

https://www.inet.se/produkt/2217838/asus-minipc-pn50-amd-ryze...

I den borde jag kunna använda min nuvarande Samsung EVO 850 via SATA, även om det såklart inte ger optimala prestanda? I så fall behöver jag bara komplettera med 16 (eller ev 32) GB SO-DIMM, och jag är hemma?

Tänker du detta långsiktigt titta på 4700u modellen den har 8 kärnor och bör vara de bättre alternativet långsiktig för inte så mycket mer pengar

Gällande lagring är det en m.2 och en 2.5 du får plats med. Windows kan du också få billigt via exempel Ebay för någon 50 lapp.

Ram minnen skulle jag kolla efter så snabba minnen som möjligt då ryzen älskar höga frekvenser på minnen samt dual channel, så 3200mhz är väl optimalt så ett sånt kit på 16gb kan du väl få för någon tusenlapp

Alternativt kan du vänta på någon av de nya apuerna som nyligen lanserades om du inte har bråttom

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Ram minnen skulle jag kolla efter så snabba minnen som möjligt då ryzen älskar höga frekvenser på minnen samt dual channel, så 3200mhz är väl optimalt så ett sånt kit på 16gb kan du väl få för någon tusenlapp

Strålande, nåt i stil med Kingston HyperX so-dimm då, och så testar jag först att plugga in min nuvarande Samsung evo 850 som systemdisk.

Köpa Windows för en 50-lapp låter ju tilltalande, brukar hålla i längden? Sist jag köpte dyr programvara direkt från MS blev jag i princip blåst på licensen pg deras hopplösa support, så jag är nog redo att testa alternativ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fson:

Strålande, nåt i stil med Kingston HyperX so-dimm då, och så testar jag först att plugga in min nuvarande Samsung evo 850 som systemdisk.

Köpa Windows för en 50-lapp låter ju tilltalande, brukar hålla i längden? Sist jag köpte dyr programvara direkt från MS blev jag i princip blåst på licensen pg deras hopplösa support, så jag är nog redo att testa alternativ..

Haha ok. Jag kör oftast med de licenserna och de fungerar hur bra som helst de är dock låsta till den dator du installerar på och du kan inte flytta licensen.

Gällande ram minnen så finns de fler alternativ tänker du 32 eller 16gb ram? Hur som helst kör med 2 stickor som jag skrev tidigare är dual channel viktigt för prestanda hos ryzen. Exempel på ett ram minne se här.

32gb
https://www.proshop.se/RAM/Crucial-Ballistix-SODIMM-DDR4-3200...