Vilket grafikkort skulle ni rekommendera mig?

Permalänk
Inaktiv

Vilket grafikkort skulle ni rekommendera mig?

Hej,
Jag kommer spela följande spel;
World of thanks
Age of empires
Ev COD.

Vad rekommenderar ni? Jag är kass på detta med grafikkort.
Vet inte ens vilket kort som får plats i min burk.
Ni ser spec för min nuvarande setup i min signatur.

Ska ev uppgradera till en i9 10900k.

Jag har detta chassi;

https://www.webhallen.com/se/product/256273-Fractal-Design-De...

Står följande:
Graphics cards up to 315mm in length with front fans mounted
15 - 35mm of space for cable routing behind the motherboard plate

Eller skulle ni rekommendera ett NVIDIA kort istället?

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Hej,
Jag kommer spela följande spel;
World of thanks
Age of empires
Ev COD.

Vad rekommenderar ni? Jag är kass på detta med grafikkort.
Vet inte ens vilket kort som får plats i min burk.
Ni ser spec för min nuvarande setup i min signatur.

Ska ev uppgradera till en i9 10900k.

Jag har detta chassi;

https://www.webhallen.com/se/product/256273-Fractal-Design-De...

Står följande:
Graphics cards up to 315mm in length with front fans mounted
15 - 35mm of space for cable routing behind the motherboard plate

Eller skulle ni rekommendera ett NVIDIA kort istället?

Vad har du för budget? Stämmer det att din PSU är på 550w, är det någorlunda kvalité på denna bör det nog gå att lägga sig i övre skiktet i vilket fall som helst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ekonompåfritiden:

Vad har du för budget? Stämmer det att din PSU är på 550w, är det någorlunda kvalité på denna bör det nog gå att lägga sig i övre skiktet i vilket fall som helst.

Beställt ett 850w nu

Permalänk
Medlem

Har du någon budget du eftersträvar? Har du tänkt spela mer krävande spel i framtiden som exempelvis Cyberpunk 2077? Vilken upplösning och grafikinställningar? Med tanke på dina andra komponenter så skulle jag spontant säga ett 2080 Super eller bättre men det är lite mycket om du bara lirar i 1080p. Då duger ett RX 5700 XT eller ett 2070 Super gott och väl nu och förmodligen i flera år framöver utan att behöva tumma på grafiken.

Alternativt kan man också vänta på höstens stundande grafikkortslanseringar och se vad erbjuds, även om jag antar att det inte är ett alternativ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AgiLitY:

Har du någon budget du eftersträvar? Har du tänkt spela mer krävande spel i framtiden som exempelvis Cyberpunk 2077? Vilken upplösning och grafikinställningar? Med tanke på dina andra komponenter så skulle jag spontant säga ett 2080 Super eller bättre men det är lite mycket om du bara lirar i 1080p. Då duger ett RX 5700 XT eller ett 2070 Super gott och väl nu och förmodligen i flera år framöver utan att behöva tumma på grafiken.

Alternativt kan man också vänta på höstens stundande grafikkortslanseringar och se vad erbjuds, även om jag antar att det inte är ett alternativ.

Lutar åt ett 2070 super faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Lutar åt ett 2070 super faktiskt.

Komplett har ju ganska bra deal nu på Palit 2070 Super, köpte själv det kortet i början av veckan
och är riktigt nöjd.

https://www.komplett.se/product/1155329/datorutrustning/datorkomponenter/grafikkort/palit-geforce-rtx-2070-super-gamingpro

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Inaktiv

@nanosec: Hur är fläktarna på det? Låter det mycket? Om man bara är i Windows snurrar fläktarna ändå eller är dom passiva då som på Asus kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@nanosec: Hur är fläktarna på det? Låter det mycket? Om man bara är i Windows snurrar fläktarna ändå eller är dom passiva då som på Asus kort?

Har faktiskt inte hunnit tänka på hur fläktarna är, kört bara några rundor BF och lite BL3 men jag
hör då inget från den i mitt chassi (Define S2 fönster). Tänkte inte heller så mycket på det när jag köpte kortet då jag fick bra deal på den, tanken var att uppgradera till 3000 serien ändå.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nanosec:

Har faktiskt inte hunnit tänka på hur fläktarna är, kört bara några rundor BF och lite BL3 men jag
hör då inget från den i mitt chassi (Define S2 fönster). Tänkte inte heller så mycket på det när jag köpte kortet då jag fick bra deal på den, tanken var att uppgradera till 3000 serien ändå.

När du har möjlighet kanske du kan lyssna lite och se vad du tycker att ljudnivån är när det är idle / endast i Windows?

Permalänk
Medlem

Nvidia har slutat tillverka 2000-serien för att 3000-serien snart ska släppas. Kan du vänta några månader skulle det vara bäst tror jag

Permalänk
Medlem

Om du måste köpa nu och inte kan vänta tills nästa generation släpps så säger jag ett RTX 2070 Super och något av de billigare märkena med bra kylning. Typ denna https://www.inet.se/produkt/5410401/gigabyte-geforce-rtx-2070...
Men det är oavsett väldigt tråkigt att spendera tusenlappar på ett grafikkort så nära en ny generation.

Om du vill spara lite pengar och sen köpa ett nytt när nästa generation släpps kanske ett 1660 Super duger tillsvidare. https://www.inet.se/produkt/5410539/gigabyte-geforce-gtx-1660...

Det spel du lirar är inte så krävande så ett 1660 Super funkar nog bra

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hej!

Är på jakt efter ny gpu. Har nu ett msi x570 moderkort med en ryzen 3600x, venegance 3200mhz minnen, ssd diskar.
corsair rmx 850w nätagg, tornkylning bequiet. fractal r4 chassie. 244hz + 144hz skärmar.

...samt.. mitt gamla msi 970 4gb gaming kort.. som fortfarande tuffar på. en tanke förra året var att köra sli då jag kom över ett kort nästan gratis. men blev aldrig av.

har väntat på ett vettigt pris för för ett rx 5700 xt. lutar mest åt sapphire prismässigt mot kylning & prestanda. eller ett gigabyte.

Någon som kan tipsa om något annat och om det är värt att i dagsläget (juli/augusti2020) köpa ett nytt. Eller om man skall hålla ut tills antingen blackfriday, amd eller nvida släpper nya serierna.

Jag är ute efter att spela endel 1440. De skall fungera flytande fint att spela titlar som , cyberpunk2077, farcry valhalla, samt kommande spel.

tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

När du har möjlighet kanske du kan lyssna lite och se vad du tycker att ljudnivån är när det är idle / endast i Windows?

Enligt: https://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-rtx-2070-...
så snurrar fläktarna hela tiden men är ändå knappt hörbart i idle.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smith:

Enligt: https://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-rtx-2070-...
så snurrar fläktarna hela tiden men är ändå knappt hörbart i idle.

Verkar ju vara riktigt bra kort detta för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

När du har möjlighet kanske du kan lyssna lite och se vad du tycker att ljudnivån är när det är idle / endast i Windows?

Dom snurrar hela tiden ja, även i idle men jag kunde då inte höra något alls från dom i det läget när
jag lyssnade lite igår.

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Skrivet av Smith:

Enligt: https://www.guru3d.com/articles-pages/palit-geforce-rtx-2070-...
så snurrar fläktarna hela tiden men är ändå knappt hörbart i idle.

Har själv haft det kortet och detta stämmer inte. Kortet kan köras semipassivt. Kanske hade de ett gammalt bios när de recenserade kortet.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har själv haft det kortet och detta stämmer inte. Kortet kan köras semipassivt. Kanske hade de ett gammalt bios när de recenserade kortet.

Blev iaf ett:
Palit GeForce RTX 2070 SUPER GamingPro

Permalänk

Om du ska uppgradera till en 10 gen av i8 så ska du nog kolla på ett 2080 eller 5700 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aders h 123:

Om du ska uppgradera till en 10 gen av i8 så ska du nog kolla på ett 2080 eller 5700 xt

Varför då? 2070 Super presterar bättre än 5700 XT. Och snart kommer 3000-serien också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Varför då? 2070 Super presterar bättre än 5700 XT. Och snart kommer 3000-serien också.

5700 xt är mer prestanda för pengarna och det var mer välj bland toppklass!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Varför då? 2070 Super presterar bättre än 5700 XT. Och snart kommer 3000-serien också.

Vill man ha NVENC encodern så är det ju det "bästa" valet, även om prisskillnaden inte gör kortet ett bra köp. Mest bang for the buck är ett Radeon 5700XT, det ligger inte så långt efter ett RTX 2070S prestandamässigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vill man ha NVENC encodern så är det ju det "bästa" valet, även om prisskillnaden inte gör kortet ett bra köp. Mest bang for the buck är ett Radeon 5700XT, det ligger inte så långt efter ett RTX 2070S prestandamässigt.

Håller med dig. Man kan köpa 5700 xt powercolor för 370 euro amazon.de.
Det är no brainer om man jämför mot 2070s...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

köp inget grafikkort nu. Nya kort kommer om 3 månader ungefär.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv

Fick mitt palita nu och det är riktigt tyst och presterar väldigt bra hittils, jag är väldigt nöjd

Permalänk

@Aders h 123: Håller med! Skulle lätt köpa ett rx 5700xt pcie 4.0 då det är mer framtidssäkert och bra presterande kort för samma peng ung som ett 2070 super med det gamla pcie 3.0. Skulle inte satsa på det äldre gen kort med pcie 3.0! Kommer själv att köpa ett Sapphire Radeon RX 5700 XT Nitro+ för ca 5100 kr då d är bland d bästa 5700 kortet d jag har läst...... har en gsync 27" 165 hz monitor och har provat att slå av och på g-sync och jag ser då ingen skillnad i tex BF1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peprom101:

@Aders h 123: Håller med! Skulle lätt köpa ett rx 5700xt pcie 4.0 då det är mer framtidssäkert och bra presterande kort för samma peng ung som ett 2070 super med det gamla pcie 3.0. Skulle inte satsa på det äldre gen kort med pcie 3.0! Kommer själv att köpa ett Sapphire Radeon RX 5700 XT Nitro+ för ca 5100 kr då d är bland d bästa 5700 kortet d jag har läst...... har en gsync 27" 165 hz monitor och har provat att slå av och på g-sync och jag ser då ingen skillnad i tex BF1.

Jag skulle då inte kalla RX 5700 XT mer framtidssäkert än ett RTX 2070 super. PCI-E 4.0 kontra PCI-E 3.0 är ointressant då ingendera kortet är i närheten av att slå i taket för PCI-E 3.0
RX 5700 XT är mer prisvärt då du får nästan lika bra prestanda som ett RTX 2070 Super kort till klart lägre pris, men det finns inget med det som gör det mer framtidssäkert.

Tvärtom så är RTX 2070 Super aningen mer framtidssäkert då det dels är snabbare och därmed kan hänga med längre, och dels har hårdvarustöd för raytracing. Det senare är visserligen av högst begränsad nytta men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag skulle då inte kalla RX 5700 XT mer framtidssäkert än ett RTX 2070 super. PCI-E 4.0 kontra PCI-E 3.0 är ointressant då ingendera kortet är i närheten av att slå i taket för PCI-E 3.0
RX 5700 XT är mer prisvärt då du får nästan lika bra prestanda som ett RTX 2070 Super kort till klart lägre pris, men det finns inget med det som gör det mer framtidssäkert.

Tvärtom så är RTX 2070 Super aningen mer framtidssäkert då det dels är snabbare och därmed kan hänga med längre, och dels har hårdvarustöd för raytracing. Det senare är visserligen av högst begränsad nytta men ändå.

Det är mer framtidssäkert då du har sparat en massa pengar och kan då köpa ett bättre grafikkort i framtiden än om du bränner mer av din budget nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det är mer framtidssäkert då du har sparat en massa pengar och kan då köpa ett bättre grafikkort i framtiden än om du bränner mer av din budget nu.


Sant, men om man tänker så skulle jag nog hellre satsa på något i stil med 1660 Super nu och spara ännu mer pengar för framtida inköp.

Permalänk
Inaktiv

@ToddTheOdd: Fast allt jag har slängt på mitt palita 2070 super har den klarar av.

Battlefield 5 i 4K HDR
Modern Warefare i 4K
WarZone i 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det är mer framtidssäkert då du har sparat en massa pengar och kan då köpa ett bättre grafikkort i framtiden än om du bränner mer av din budget nu.

Du sparar i de i tråden nämnda korten 400 - 500:- vilket inte är "en massa pengar", iaf inte med tanke på de nya korten som kommer, vilka antagligen inte kommer att vara billiga.

Så någon riktig bäring kanske detta inte har ändå.

@anon300311 PS kortnamnet är inte Palita.... PALIT...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)