IDkollen blir krav i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Fall 1 är tvärt om relativt vanligt. Det finns gott om personer som begår bedrägerier på Blocket etc. med sitt riktiga namn eftersom de vet att många mindre bedrägerier aldrig utreds samt redan lever på ett sätt där den eventuella påföljden inte påverkar deras levnadssituation nämnvärt. Bara för att du har full dokumentation, komplett namn, telefonnummer, personnummer, bostadsadress etc. är det inte någon garanti för att polisen utreder saken tyvärr. Därför tvivlar jag på att detta krav påverkar andelen bedrägerier i någon större grad.

Ett bedömningssystem i kombination med historik i forumet skulle väga betydligt tyngre för mig personligen.

Med det sagt har jag mestadels hållt mig till upphämtning som köpare och säljare så är väl inte riktigt målgruppen för denna ändring.

Många av oss kanske minns Rec.Elmor på Nordichardware, ett ypperligt system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Valonen:

Problemet som jag har läst är de som är i behov utav pengar inte bryr sig om att det är de själva som har identifierats, de har bara siktat på att få hem så mycket cash som möjligt. De har alltså kört med öppna kort men blåst folk för att få stålar(kanske till nästa fix).
Så utifrån det så tror jag inte att detta gör nytta.

Det som det kan vara nytta till är möjligtvis tvister och ett genomgående dåligt beteende när det gäller marknaden.

Systemet gör det ju betydligt enklare att förhindra upprepade bedrägerier, först gången någon gör nått är det nästan alltid närmast omöjligt att förhindra det om man inte ska döma någon på förhand men att kunna spärra nån som från fortsatta bedrägerier är ju en klar fördel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej snarare tvärt om eftersom man måste ha målsmans tillstånd för att ingå avtal om man inte är myndig, datordelar är ofta så dyra att det är rimligt att målsman är medveten om och godkänner affärerna.

När du handlar på internet ingår du ett avtal. För att få ingå ett avtal måste du ha fyllt 18 år. Om du är yngre måste en av dina föräldrar godkänna köpet för att avtalet ska gälla.
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsit...

Undantaget från det där utdraget från föräldrabalken är ju dock noterbart. Personligen har jag aldrig ifrågesatt någons avtalsrätt pga ålder på flashback, trots att det varit glasklart att köpare/säljare varit under 18. Men jag köper inte heller dyra datordelar.

Ungdomar som har fyllt 16 år får utan förälderns godkännande handla för pengar som de tjänat själva.

Edit: min poäng är iaf att det känns dumt att låsa ute en relativt stor målgrupp från marknaden. Men jag vet inte om det är ett problem. Jag kan inte varit ensam om att börja och sälja datordelar innan jag var 18 iaf.

Permalänk
Medlem

De här är ett steg i rätt riktning men när jag blev lurad här på marknaden hade jag personnummer och loggar på allt inklusive swish men polisen skickade efter 2 månader ett brev att ärendet va nerlagt i brist på bevis/tid.

Sen är de klart att IDkollen kanske skrämmer iväg vissa som tänkte scamma folk men knappast alla, de behövs något mer verktyg eller funktion för att försöka stoppa detta.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Så admins på SweC ska hålla koll på att saker ej säljs till överpris? Vart är logiken i detta?

Det logiska vore ju att du hade kopplat det till bedrägeri och ja där kan jag tycka att admin bör ha ett ansvar om det kommer in en anmälan.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att man har lagt till funktionen, men inte att den är ett krav.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag gillar att man har lagt till funktionen, men inte att den är ett krav.

Fast nu blir det ju krav.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ja exakt tänk själv folk behöver inte gå in och förstöra andra personers annonser på marknadsplatsen (som kostar pengar, det är en köpt annonsplats) , jag har ofta satt 50% som utgångspris mot lägstapris på prisjakt eller inget pris alls, men kul för dig. Och vad fint du vänder på orden och formulerar det som min åsikt, det är inte någonting jag står bakom och det var ju ungefär det du skrev i ditt ursprungliga inlägg riktat mot alla säljare vilket inte gör mig speciellt motiverad att sälja någonting.

Han är ett ökänt troll så jag skulle inte ta åt mig utav vad han säger.

Ser jag ett inlägg utav honom/henne så driftar jag bara förbi. Enklast så.

Till topic så tycker jag det bara är bra. Har själv inte sålt något ännu, men kikar ofta deals inom mitt område. Och den enda dealer jag skulle acceptera är att jag möter denne vid person. Helst hemma hos denne.

Dock så är S-vall rätt dött när det gäller marknaden, men har även sett en del bedrägeriförsök här. Vilket jag också rapporterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast i 9/10 fall så är det folk som inte vet vad grejorna har varit värda och satt ett alldeles för högt pris, många fall över nypriset.
De blir oftast tacksamma och ändrar prissättningen efter att det påpekats.

Ja, det finns flera nyanser på frågan...
Den som "klagat" på priset kanske snarare tycker att han gjort säljaren en tjänst som gjort varan mer lättsåld.

En taktik som man brukar se säljare göra för att få bästa pris (inte specifikt här) är att sätta ett högt pris till början och sedan successivt sänker det över tid. Det är som att fiska och långsamt dra in kroken: När någon nappar på det så nappar det.
... Men om någon då går in och klagar på priset så sabbar det den taktiken.

Skrivet av cyklonen:

Om jag säljer så är det enbart i närområdet, så vi kan mötas på neutral plats och slutföra affären där. På vilket sätt ska SweC vara inblandat där, bara för att annonsen var på SweC?

Ja precis. Man har kommit överrens via privata meddelanden om plats, tid, varandras namn eller hur vi annars ska känna igen varandra. Att båda användarna och ingen annan känner till detta borde vara tillräcklig identifikation.
Privata meddelanden på SweClockers är väl säkra, eller hur?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Låter bra.

Tycker även man kan implementera marknadsreferenser på användarens profil.

Permalänk
Medlem

Är väl inget problem i sig med verifieringen som sådan, vid annonsering. Däremot finns det ju andra aspekter...

Kommer ens nickname knytas till en riktig identitet så kommer nog många skaffa ett rent köp/sälj konto och ett för kommentarer i forumet.

Identifieringen kan komma att ge en falsk trygghet. Många scammers kör ju på trots att de är identifierade. De har så många saker på sid så det spelar ingen roll.

Är övertygad om att eID-målvakter kommer bli en stor sak innom en ganska snar framtid (inte pga sweclockers marknad utan generellt sett).

Sen har vi ju de faktum att (jag gissar nu) de flesta problemen beror på att köpare och säljare inte är överens. "Kortet fungerade när det skickades", "kortet var DOA när jag fick det" osv.

Men som sagt det är ju bara bra att man säkrar upp så mycket som möjligt. Däremot tycket jag att betaltjänster med tillägg i form av att det i praktiken alltid kommer kosta extra är värdelöst.

Hela "paketet" ska ingå i annons-kostnaden tycker jag.
Men jag kanske har missförstått konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Är väl inget problem i sig med verifieringen som sådan, vid annonsering. Däremot finns det ju andra aspekter...

Kommer ens nickname knytas till en riktig identitet så kommer nog många skaffa ett rent köp/sälj konto och ett för kommentarer i forumet.

Identifieringen kan komma att ge en falsk trygghet. Många scammers kör ju på trots att de är identifierade. De har så många saker på sid så det spelar ingen roll.

Är övertygad om att eID-målvakter kommer bli en stor sak innom en ganska snar framtid (inte pga sweclockers marknad utan generellt sett).

Sen har vi ju de faktum att (jag gissar nu) de flesta problemen beror på att köpare och säljare inte är överens. "Kortet fungerade när det skickades", "kortet var DOA när jag fick det" osv.

Men som sagt det är ju bara bra att man säkrar upp så mycket som möjligt. Däremot tycket jag att betaltjänster med tillägg i form av att det i praktiken alltid kommer kosta extra är värdelöst.

Hela "paketet" ska ingå i annons-kostnaden tycker jag.
Men jag kanske har missförstått konceptet.

"Är övertygad om att eID-målvakter kommer bli en stor sak innom en ganska snar framtid (inte pga sweclockers marknad utan generellt sett)"
Det där är en intressant synpunkt, som jag inte ens tänkt på. Men det är tyvärr högst sannolikt.

Permalänk
Avstängd

Vad var det jag sa jag hade rätt.

Skulle inte förvåna mig att dom inför att man måste verifiera för att skapa ett konto här.

Det skulle även förklara varför dom har höjt priset med för att det kostar att använda idkollen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ja precis. Man har kommit överrens via privata meddelanden om plats, tid, varandras namn eller hur vi annars ska känna igen varandra. Att båda användarna och ingen annan känner till detta borde vara tillräcklig identifikation.
Privata meddelanden på SweClockers är väl säkra, eller hur?

Jag tror inte du fattade vad jag skrev, och svarade på...

I artikeln står det att SweC ska komma med "verifiering i köpsteget". Jag är väldigt frågande till hur det ska gå till i den situation jag beskrev. Ska man inte kunna sälja och köpa utan att det ska gå genom nån SweC-godkänd escrow-tjänst? Blir ju totalt bisarrt i så fall!

Annonsen är ju enbart till för att locka köpare, sen gör man upp på egen hand.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Annonsen är ju enbart till för att locka köpare, sen gör man upp på egen hand.

Vi pratar om fallet när man ska träffas och betalning sker med Swish, PayPal eller kontant, eller hur?
Om man är helt okända med varandra så måste den första kontakten gå via SweClockers, och då brukar det bara finnas privat meddelande - från användarkonto till användarkonto.
Säkerheten i privata meddelanden är den enda säkerhet som SweClockers behöver tillhandahålla i så fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För att utöva bedrägeri genom IDkollen får bedragaren två val:

1) Använda sitt eget mobilt bankID.
2) Försöka använda någon annans

Punkt 1 kommer att avskräcka ganska många från att ens försöka. De som är dumma nog kommer kunna spåras otroligt enkelt. Förr i tiden var det enklare att använda sig av falska uppgifter och därigenom komma undan. Nu blir man direkt knutet till brottet och kan inte hävda att det varit någon annan lika enkelt.

Punkt 2 är svårt som det är, kommer man över någon annans mobilt Bank-ID kommer man inte använda den för att lägga upp en annons på SweC, då går man definitivt för större fiskar.

Absolut största problemet med online-bedrägerier har varit länge att man inte kan styrka att det är den misstänkta som faktiskt utfört handlingarna. I och med bank-ID blir det nu istället enkelt att knyta brottet till den misstänkta.

Fast allt är ju menlöst då bedrägerierna ofta består av att en tom låda skickas. Sen är det ord mot ord. Och pundarna (ofta de som använder egna uppgifter) går från marknad till marknad när deras förtroendekapital är slut.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

1. Det är alltid en förutsägbar skara hälare, bedragare och allmänna foliehattar som klagar när det införs krav på ID och de olika förklaringarna till varför ID-koll är meningslös är lika fantasifulla och märkligt genomtänkta varje gång.

2. Som jag ser det är största vinsten att en och samma person kommer ha stora problem att göra mer än ett första bedrägeri och sedan det magnituder jobbigare att lyckas igen eftersom man vet vem som gjort det och att få tag i andras identiteter inte är särskilt enkelt. Särskilt inte eftersom det kommer behövas en ny för varje nytt bedrägeriförsök. Det är dessa återkommande personer som är största problemet och där det nya systemet kommer ha störst effekt, inte för någon som är oärlig en enstaka gång och aldrig mer.

3. SweClockers är en privat sida som sätter sina regler inom svenska lagens gränser och det är ingen rättighet att få använda deras marknadsplats. Gillar man inte utvecklingen finns det andra ställen att söka sig till. Jag är dock övertygad om att en förkrossande majoritet tycker det är bra med bättre kontroll över vem som försöker sälja saker här.

Rättat felaktig uppgift
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Systemet gör det ju betydligt enklare att förhindra upprepade bedrägerier, först gången någon gör nått är det nästan alltid närmast omöjligt att förhindra det om man inte ska döma någon på förhand men att kunna spärra nån som från fortsatta bedrägerier är ju en klar fördel.

Ja, jag är inte emot alla försök till en schysstare marknad så det är en poäng i det du skriver.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Vad var det jag sa jag hade rätt.

Skulle inte förvåna mig att dom inför att man måste verifiera för att skapa ett konto här.

Det skulle även förklara varför dom har höjt priset med för att det kostar att använda idkollen.

Det skulle jag inte ha något emot. Internet har blivit för mycket vilda västern på sistone med anonyma häxjakter, nätmobbning, nätbedrägerier, med mera.

Det är hög tid att seriöst folk kan få samlas på en och samma plats och engagera sig i seriösa samtal och affärer så kan resten av villebrådet flockas på Flasbhack, Reddit och liknande anonymitetssidor.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Är väl inget problem i sig med verifieringen som sådan, vid annonsering. Däremot finns det ju andra aspekter...

Kommer ens nickname knytas till en riktig identitet så kommer nog många skaffa ett rent köp/sälj konto och ett för kommentarer i forumet.

Identifieringen kan komma att ge en falsk trygghet. Många scammers kör ju på trots att de är identifierade. De har så många saker på sid så det spelar ingen roll.

Är övertygad om att eID-målvakter kommer bli en stor sak innom en ganska snar framtid (inte pga sweclockers marknad utan generellt sett).

Sen har vi ju de faktum att (jag gissar nu) de flesta problemen beror på att köpare och säljare inte är överens. "Kortet fungerade när det skickades", "kortet var DOA när jag fick det" osv.

Men som sagt det är ju bara bra att man säkrar upp så mycket som möjligt. Däremot tycket jag att betaltjänster med tillägg i form av att det i praktiken alltid kommer kosta extra är värdelöst.

Hela "paketet" ska ingå i annons-kostnaden tycker jag.
Men jag kanske har missförstått konceptet.

Skrivet av MultiMan:

1. Det är alltid en förutsägbar skara hälare, bedragare och allmänna foliehattar som klagar när det införs krav på ID och de olika förklaringarna till varför ID-koll är meningslös är lika fantasifulla och märkligt genomtänkta varje gång.

2. Som jag ser det är största vinsten att en och samma person kommer ha stora problem att göra mer än ett första bedrägeri och sedan det magnituder jobbigare att lyckas igen eftersom man vet vem som gjort det och att få tag i andras identiteter inte är särskilt enkelt. Särskilt inte eftersom det kommer behövas en ny för varje nytt bedrägeriförsök. Det är dessa återkommande personer som är största problemet och där det nya systemet kommer ha störst effekt, inte för någon som är oärlig en enstaka gång och aldrig mer.

3. SweClockers är en privat sida som sätter sina regler inom svenska lagens gränser och det är ingen rättighet att få använda deras marknadsplats. Gillar man inte utvecklingen finns det andra ställen att söka sig till. Jag är dock övertygad om att en förkrossande majoritet tycker det är bra med bättre kontroll över vem som försöker sälja saker här. Enda nackdelen i dagsläget är väl att det kostar extra. Det borde vara inbakat i annonskostnaden.

Det kostar väl inget extra om man bara ska använda tjänsten som den är. det ingår i priset vad jag kan tolka det som. Det är om man ska validera båda parter utan SweC system som det kostar extra. Eller tolkar jag det fel?

Skrivet av :

Vi är också medvetna om att detta är en envägsverifiering och vi ska se över möjligheterna att införa en tvåpartsverifiering framme vid köpsteget. Tillsvidare kan vi rekommendera IDkollens privattjänst (gratis för de tre första verifikationerna, sedan en betaltjänst) som är till för just två personer som ska verifiera sina identiteter för varandra.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagers:

Det kostar väl inget extra om man bara ska använda tjänsten som den är. det ingår i priset vad jag kan tolka det som. Det är om man ska validera båda parter utan SweC system som det kostar extra. Eller tolkar jag det fel?

Ska jag vara ärlig läste jag bara @UndaC inlägg och fick uppfattningen att det kostar extra, men ser nu att det avser tvåpartsverifiering för de som önskar göra det. Tack, rättar mitt inlägg!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur ser er datalagringspolicy ut? Sparar ni personuppgifterna eller bara verifieringen? Hur länge sparar ni dessa uppgifter? Kommer ni använda dessa uppgifter för dela med 3e part - företag och/eller myndigheter (Skatteverket t.ex)?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För att förtydliga:
Om vi inför någon form av identifikation även i köpprocessen kommer den att vara valfri. Däremot kanske man som annonsör hade kunnat få klicka i att man kräver det.

Angående att behöva eller ens kunna verifiera sitt konto överlag:
Det finns inte på kartan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av seanhak:

Hur ser er datalagringspolicy ut? Sparar ni personuppgifterna eller bara verifieringen? Hur länge sparar ni dessa uppgifter? Kommer ni använda dessa uppgifter för dela med 3e part - företag och/eller myndigheter (Skatteverket t.ex)?

Citerar direkt från marknaden:
” Vi lagrar alltid ditt personnummer och fullständiga namn vid en genomförd verifiering samt en signatur från IDkollen. Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar och andra författningar.”

Angående vem vi delar dem med så finns det två scenarier:
Polisen om det finns en anmälan.
Om ett domslut kräver det.

I båda fallen gör vi en avvägning hur vi ställer oss till lämpligheten i en sådan begäran.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Låter lite för onödigt krångligt för min del, men löser detta de flesta bedrägerier så är det väl toppen. Tror dock inte ID verifiering av olika slag kommer att skrämma bort de som försöker lura folk på pengar.. Det syns ju t.ex. på Facebook där många bedragare med sina riktiga profiler t.ex. lurar studenter på pengar genom att sälja obefintlig studentlitteratur och i många av dessa fallen så stämmer profilen överens med numret i Swish och polisen gör nada.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Perfekt med koll när bedrägerier överallt eskalerar , samma som kameror ute och har man rent mjöl i påsen ...varför inte

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Diskussionen om priskritik i marknaden har brutit ut till egen tråd, Priskritik i Marknad

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

För all del men man kan väl bli lurad ändå? Det är ju inte så att polisen helt plötsligt får mer resurser att utreda den här typen av brott bara för att det krävs identifiering. Vet inte hur många otaliga exempel man stött på genom åren där målsägandena matat polisen med alla möjliga bevis efter Internetbedrägerier och det ändå läggs ned. Ofta är de ju så dumma så de använder sina egna bankkonton och annat som direkt kan knyta dem till brottet, men det räcker visst inte. Nåja, detta är kanske en annan diskussion.

Varför valde ni inte Freja eID istället?

dom skiter idet totalt, det enda riktiga sättet att få tillbaka pengar i det läget är att stämma, förutsatt kostnaden inte överstiger varan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast nu blir det ju krav.

det är just det jag inte gillar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

1. Det är alltid en förutsägbar skara hälare, bedragare och allmänna foliehattar som klagar när det införs krav på ID och de olika förklaringarna till varför ID-koll är meningslös är lika fantasifulla och märkligt genomtänkta varje gång.

2. Som jag ser det är största vinsten att en och samma person kommer ha stora problem att göra mer än ett första bedrägeri och sedan det magnituder jobbigare att lyckas igen eftersom man vet vem som gjort det och att få tag i andras identiteter inte är särskilt enkelt. Särskilt inte eftersom det kommer behövas en ny för varje nytt bedrägeriförsök. Det är dessa återkommande personer som är största problemet och där det nya systemet kommer ha störst effekt, inte för någon som är oärlig en enstaka gång och aldrig mer.

3. SweClockers är en privat sida som sätter sina regler inom svenska lagens gränser och det är ingen rättighet att få använda deras marknadsplats. Gillar man inte utvecklingen finns det andra ställen att söka sig till. Jag är dock övertygad om att en förkrossande majoritet tycker det är bra med bättre kontroll över vem som försöker sälja saker här.

1. Det vore intressant att se vilken fakta du baserar detta på? Om man inte tror att bedragare använder sina egna identiteter vid bedrägerier så har man uppenbarligen aldrig använt tjänster så som Blocket. I de fallen hjälper inte ID-kollen.

Det största problemet är dock att man verkar lagra alla personuppgifterna potentiellt väldigt länge, inte bara ett rimligt tag efter att köpet genomförts. Man har heller inte byggt ett system där man kryptografiskt kan verifiera att det är samma personuppgifter utan att faktiskt lagra dem. Istället har man alltså en stor databas med känsliga personuppgifter hanterade av en organisation som redan lyckats läcka hela sin användardatabas så sent som 2015, inklusive personuppgifter och svagt hashade lösenord. Beskrivningen av hur personuppgifterna skyddas med godbitar som "Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt." inger knappast förtroende tyvärr. Hur goda avsikter man än har (och baserat på hur trevliga de på redaktionen som jag träffat var tvivlar jag inte på att man har goda avsikter ) betyder det inte att det inte kan finnas frågetecken runt en lösning man tagit fram.

Sitter precis själv och funderade på att lägga upp en annons men stannade på verifierings-steget och är tveksam om det är värt att använda tjänsten innan man vet hur rensningsförfarandet ser ut. Hade glömt att detta numera blivit ett krav. Att köparen får ens kontaktuppgifter (exklusive personnummer) samt adress är ju lugnt (även en BankID-verifiering utan den extra datalagringen vore också ok) men att Geeks AB ska bygga upp en sådan databas ställer jag mig tveksam till. En lite öppnare beskrivning om hur länge data lagras i normalfallet hade varit önskvärt.

2. Ja, det finns det ju en poäng med att kunna hindra, men det går att lösa utan att lagra en massa personuppgifter.

3. Absolut. Det betyder dock inte att man inte kan ha en diskussion om vilken påverkan det får samt hur det implementerats.

Skrivet av UndaC:

Citerar direkt från marknaden:
” Vi lagrar alltid ditt personnummer och fullständiga namn vid en genomförd verifiering samt en signatur från IDkollen. Ditt personnummer lagras krypterat och vi kan inte läsa dina personuppgifter, de lagras utan något grafiskt gränssnitt.

Vi sparar personuppgifterna så länge som det behövs för de ändamål de samlades in eller så länge som det krävs enligt lagar och andra författningar.”

Skulle det gå att få lite information om ungefär hur länge ni lagrar dessa extra personuppgifter i normalfallet (dvs. efter ett köp utan klagomål från någon part)? Texten ovan är ju lite öppen för tolkning och säger därmed inte så mycket. Menar man att syftet är att hindra någon från att någonsin skapa en annons med samma personuppgifter men ett annat konto så behöver ni ju lagra dem för evigt. Är syftet bara att hålla dem en period efter avslutad annons för att kunna säkerställa att inget klagomål inkommer är det ju en helt annan sak, men samtidigt verkar det angivna syftet försöka täcka båda fallen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q