Permalänk
Medlem

förlängning till datorstolsben?

Hej.
Jag har sedan några år tillbaka skadat ryggen.
Och således mer eller mindre inte kan sitta i en vanlig datorstol någon längre period.
För ~4år sedan hittade jag en fåtölj som passade mig som handsken, och kunde äntligen sitta vid en dator igen som en vanlig person.
Problemet är, att då det är en fåtölj, och inte en datorstol, så är höjden är inte anpassad efter att sitta vid ett vanligt datorbord (70cm+bordskiva).
Jag var då tvungen att köpa ett elektriskt höj-och-sänkbart bord. vilket funkar och är trevligt. men jag använder aldrig höj-och-sänk funktionen i det. och skulle vilja ha ett vanligt bord igen.

Jag har mätt och räknat på det, och fåtöljen är ~8cm för låg för att passa ett standardhögt datorbord.
Jag har kollat på undersidan av fåtöljfötterna, och det finns skruvhål för att montera saker under dom.

Min fråga är. hur ska jag gå tillväga med att höja min fåtölj 8cm?
Ska jag köpa lite träklossar och borra lite hål i dom, eller kommer fötter av trä gå sönder?
Ska jag leta klossar i stål/aluminium istället? men då saknar jag verktyg för att borra/såga till dom :/
Kan jag be någon 3D-printa nya fötter till mig, eller kommer plasten inte klara trycket?

Uppskattar alla förslag och idéer.

Tack i förväg.

//Stocken

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Har du en bild på din faktiska fåtölj?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Bygg en låda som du ställer stolen på.
Vill du inte såga allt för mycket så finns ju reglar som är 90mm.
Sätt ihop till en fyrkant med några extra reglar i mitten och sen en skiva uppepå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har du en bild på din faktiska fåtölj?

det är den fåtöljen jag har, skillnaden är att jag har någon special edition

https://i.imgur.com/e4vfVTO.jpg

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bygg en låda som du ställer stolen på.
Vill du inte såga allt för mycket så finns ju reglar som är 90mm.
Sätt ihop till en fyrkant med några extra reglar i mitten och sen en skiva uppepå.

En låda skulle se lite för fult ut i mitt tycke
Skulle vilja ha att det smälter in lite iaf. och går att flytta med fåtöljen när det behövs.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt hjul på benkorset ? Hjul bygger ca 55-70mm på höjden så om du gör ett lagom tjockt fäste till dem som du skruvar fast under krysset så borde det kunna gå att bygga upp till 80mm utan att det ser så underligt ut.
Det går kanske också att byta den stående delen av foten mot en längre ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att det blir betydligt större krafter på infästningen i benen om du kör på högre "klossar".
Tittar du på dom två nedre vänstra bilderna så ser man att dom har deformerats lite hade dom varit mycket högre så skulle jag säga att dom troligen hade spruckit om dom utsatts för samma användning som dom på bilderna.

Problemet är att dom är så pass små och smala så det enda som skulle funka är nog metall, men då kommer ju frågan tål benen den ökade sid/sned belastningen?
JAG hade nog kört på en femkantig ram som en enda stor upphöjning för hållbarhetens skull.

Ett andra alternativ som JAG troligen hade valt är att istället kapa benen på bordet vilket inte skulle försvaga nåt.
Enda är om man har ben som inte är raka då kan det vara svårt att kapa rakt.
Och om man tex har heller köper en gersåg/gerlåda för ganska lite pengar så kapar man i alla fall raka ben rätt väldigt enkelt.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Klossar i ek borde hålla men tänk på att det är hårt och ganska svårt att bearbeta

Jag hade nog tagit med en fot till lokala smeden och be dom fixa något lämpligt i metall. Går ju få till något som inte kostar skjortan om det inte behöver vara supersnygga frästa delar i rostfritt.

Fyrkantsjärn/rör, 5mm plåt och lite svetsning...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att tänka åt andra hållet, skulle det gå att höja/förlänga "pinnen" mellan benen och stolen?
Eller till och med transplantera en fot med hjul och gasfjäder från någon billig kontorsstol? Dock finns det nog inte tillräckligt med utrymme i höjdled för det alternativet.

Permalänk

Klossar i hårt materia (t.ex. ek eller uppsågad gummiklubba) under benen kan nog funka, för att öka stabiliteten kan man göra dem bredare mot golvet samt låta dem gå utanför fästet upptill (som i ett U).

Som @cadiremar också är inne på höj själva stången upp mot stolen, lämnar du in den till en mekaniska verkstad/plåtverkstad tror jag de kan fixa det. Eller hitta ett annat underrede som passar i höjd och infästning och byt.

Ytterligare ett alternativ är att bygga en "box" mellan stolen och fästet till foten för att på så sätt höja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En sak att tänka på är att det blir betydligt större krafter på infästningen i benen om du kör på högre "klossar".
Tittar du på dom två nedre vänstra bilderna så ser man att dom har deformerats lite hade dom varit mycket högre så skulle jag säga att dom troligen hade spruckit om dom utsatts för samma användning som dom på bilderna.

Problemet är att dom är så pass små och smala så det enda som skulle funka är nog metall, men då kommer ju frågan tål benen den ökade sid/sned belastningen?
JAG hade nog kört på en femkantig ram som en enda stor upphöjning för hållbarhetens skull.

Ett andra alternativ som JAG troligen hade valt är att istället kapa benen på bordet vilket inte skulle försvaga nåt.
Enda är om man har ben som inte är raka då kan det vara svårt att kapa rakt.
Och om man tex har heller köper en gersåg/gerlåda för ganska lite pengar så kapar man i alla fall raka ben rätt väldigt enkelt.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Förklara gärna med en bild, jag fattar inte hur du får ihop att krafterna skulle bli större. Du längdar ju inte själva benet, så böjmomentet vid fotkryssets centrum ökar inte? Nästan all belastning sker ju i vertikalled, samma riktning som TS vill höja stolen i, så det enda man behöver oroa sig för är om materialet är så pass vekt att det kollapsar av tryckspänningarna. Det kan man, som redan skrivits i tråden, råda bot på med rätt material alternativt större anliggningsyta på klossarna.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Förklara gärna med en bild, jag fattar inte hur du får ihop att krafterna skulle bli större. Du längdar ju inte själva benet, så böjmomentet vid fotkryssets centrum ökar inte? Nästan all belastning sker ju i vertikalled, samma riktning som TS vill höja stolen i, så det enda man behöver oroa sig för är om materialet är så pass vekt att det kollapsar av tryckspänningarna. Det kan man, som redan skrivits i tråden, råda bot på med rätt material alternativt större anliggningsyta på klossarna.

Jag menar inte kryssets centrum utan dom fem fötterna/klossarna och deras infästning i krysset.

Och så länge man sitter still o inte lutar sig framåt/bakåt/sidorna samt ej flyttar på stolen det minsta så länge man har nån som helst vikt i/på den så ja nästan all belastning blir vertikalt.
Men så fort man börjar gå utanför dessa parametrar så får man rätt stor sido kraft på fötternas infästningar i krysset som i detta fallet är relativt smala, visst man får bara sidokraft på det "smala" hållet på ett par fötter åt gången o dom andra får kraften åt andra hållet som är betydligt större yta (dvs längsmed benen istället).

Det blir nästan samma sak om man förlänger röret/stången mellan ben o stolen i sig.
Dvs längre rör gör att det blir lättare för röret att böja sig men det blir mer känsligt för var tyngdpunkten är när man sitter/rör på sig.
Men även infästningen i foten/stolen för röret/stången får en större belastning med ett längre rör/stång.

Hände mig när jag byggde egen fåtölj/dator stol av bilsäte med fot från snurrfåtölj.
Behövde då en 3cm längre rör/stång och det gick åt helvete väldigt fort märkte inget dom första 3-4 veckorna men sen på 2 dagar så hade metallen mattas ut (dvs det hade troligen rört sig lite hela tiden) så pass att man bara kunde sitta med tyngdpunkten exakt i mitten rakt över röret för att inte råka luta stolen.
Och efter ytterligare 2 dagar så var det svårt att flytta stolen när man ej satt i den och dagen efter det så vek den ner sig och stången gick av bara jag petade på den.

Det var då en massiv stål stång på 25mm som hade använts det gick att få i en 30mm stång i foten om man använde tunnare plast rör som var lagringen för snurrandet (vilket faktiskt funkade även när det var tunnare) men då var det fotens infästningar som gav upp istället på ungefär samma tid.
Gjorde då en egen fem fots fot av 40mm stål profiler som inte var vacker (vilket inte jag bryr mig om alls dock) som fungerade i strax över ett år om jag minns rätt.
Men en dag märkte jag när jag gick upp till datorn fan lutar den inte lite, rykte på axlarna men under veckan så kom denna tanke då o då blandad med näe den är rak.

Näe fan kom på att stål profils fötterna började vika upp sig efter nån mån så fick ta lite platt järn (2-3mm tjockt och 40mm brett) o svetsa på så det blev lite triangel förstärkning o det funkade sen felfritt.

Och ja den var troligen rak dom gångerna jag tänkte att näe den är rak, för stången hade börjat mattas ut o rörde på sig vilket började märkas när jag satt i den efter denna vecka.

Tröttnade och skruvade ihop ett stols underrede av 2x4 (VÄLDIGT överdimensionerat för jag började surna på o behöva bygga nytt) och har sen funkat i 10+år.

Är förövrigt en SAAB 99/900 stol jag använder.
Enda jag gjort med den är när gummi mattan som underredets fjädring är på dessa gav upp (=torkar ut o spricker) satte i zig-zag fjädrar istället.

Allt som allt det är oftas inte bara o förlänga nåt o tro att det ska fungera felfritt utan man måste tänka blir det mer påfrestningar på den förlängda delen heller dess infästningar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sätt hjul på benkorset ? Hjul bygger ca 55-70mm på höjden så om du gör ett lagom tjockt fäste till dem som du skruvar fast under krysset så borde det kunna gå att bygga upp till 80mm utan att det ser så underligt ut.
Det går kanske också att byta den stående delen av foten mot en längre ?

Det hade varit kul med hjul på benen, men då det inte är standardhål för stolshjul på mina ben, och skruvhålen är ganska grunda och små i diametern, känner jag att det är för stor chans att skruven mellan benen och hjulen hade knäckts ganska snabbt.

Skrivet av grizzly666:

En sak att tänka på är att det blir betydligt större krafter på infästningen i benen om du kör på högre "klossar".
Tittar du på dom två nedre vänstra bilderna så ser man att dom har deformerats lite hade dom varit mycket högre så skulle jag säga att dom troligen hade spruckit om dom utsatts för samma användning som dom på bilderna.

Problemet är att dom är så pass små och smala så det enda som skulle funka är nog metall, men då kommer ju frågan tål benen den ökade sid/sned belastningen?
JAG hade nog kört på en femkantig ram som en enda stor upphöjning för hållbarhetens skull.

Ett andra alternativ som JAG troligen hade valt är att istället kapa benen på bordet vilket inte skulle försvaga nåt.
Enda är om man har ben som inte är raka då kan det vara svårt att kapa rakt.
Och om man tex har heller köper en gersåg/gerlåda för ganska lite pengar så kapar man i alla fall raka ben rätt väldigt enkelt.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Jo, jag kommer nog oavsett får brädda förlängningarna så dom inte blir så smala som plastfötterna är idag.

ang, att kapa bordsbenen, det vill jag inte. då kan jag lika väl ha kvar mina elektriska bordsben
Tanken var att bygga något som passar till standardhöga skriv/arbetsbord.

Skrivet av cadiremar:

För att tänka åt andra hållet, skulle det gå att höja/förlänga "pinnen" mellan benen och stolen?
Eller till och med transplantera en fot med hjul och gasfjäder från någon billig kontorsstol? Dock finns det nog inte tillräckligt med utrymme i höjdled för det alternativet.

Försökte kolla detta nu. ser på en gång att jag saknar verktygen för att montera bort själva stången.
Stången och foten är en enhet, dom går inte att sära på, utan då verkar det som man får ta bort hela "foten och stången" från fästet på undersidan av fåtöljen.
Har för mig att fåtöljen var helmonterad när jag köpte den, vet att det var ett jävla mek att få in det i bilen iaf

Skrivet av ByteBitten:

Klossar i hårt materia (t.ex. ek eller uppsågad gummiklubba) under benen kan nog funka, för att öka stabiliteten kan man göra dem bredare mot golvet samt låta dem gå utanför fästet upptill (som i ett U).

Som @cadiremar också är inne på höj själva stången upp mot stolen, lämnar du in den till en mekaniska verkstad/plåtverkstad tror jag de kan fixa det. Eller hitta ett annat underrede som passar i höjd och infästning och byt.

Ytterligare ett alternativ är att bygga en "box" mellan stolen och fästet till foten för att på så sätt höja den.

Är fortfarande osäker på trä, men sådant hårt gummi som är på gummiklubbor hade ju varit nice, men vad heter det, och vad köper man sådant? och hur arbetar jag med det sen? XD

Om inte annat så kanske sista utvägen blir att bygga en pentagonal ram och fästa på undersidan av benen.
men skulle verkligen vilja slippa det, då det inte känns som ett så snyggt alternativ.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stocken:

Det hade varit kul med hjul på benen, men då det inte är standardhål för stolshjul på mina ben, och skruvhålen är ganska grunda och små i diametern, känner jag att det är för stor chans att skruven mellan benen och hjulen hade knäckts ganska snabbt.

Jo, jag kommer nog oavsett får brädda förlängningarna så dom inte blir så smala som plastfötterna är idag.

ang, att kapa bordsbenen, det vill jag inte. då kan jag lika väl ha kvar mina elektriska bordsben
Tanken var att bygga något som passar till standardhöga skriv/arbetsbord.

Försökte kolla detta nu. ser på en gång att jag saknar verktygen för att montera bort själva stången.
Stången och foten är en enhet, dom går inte att sära på, utan då verkar det som man får ta bort hela "foten och stången" från fästet på undersidan av fåtöljen.
Har för mig att fåtöljen var helmonterad när jag köpte den, vet att det var ett jävla mek att få in det i bilen iaf

Är fortfarande osäker på trä, men sådant hårt gummi som är på gummiklubbor hade ju varit nice, men vad heter det, och vad köper man sådant? och hur arbetar jag med det sen? XD

Om inte annat så kanske sista utvägen blir att bygga en pentagonal ram och fästa på undersidan av benen.
men skulle verkligen vilja slippa det, då det inte känns som ett så snyggt alternativ.

Man gör ren kloss/platta (i metall) som hålls på plats av dagens skruv, ovansidan kan utformas efter fotkrysset så att delarna inte kan vrida sig, i denna kloss borrar man ett hål för axeln som håller fast hjulet.
Borde bli stabilt och hållbart

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

Är det inte bara lättare att såga av 8cm på bordsbenen? Känns ju som en mycket simplare lösning.

Annars borde väl pyramidformade klossar av valfritt material kunna hålla emot de utökade krafterna på fötterna.

Permalänk
Skrivet av stocken:

Är fortfarande osäker på trä, men sådant hårt gummi som är på gummiklubbor hade ju varit nice, men vad heter det, och vad köper man sådant? och hur arbetar jag med det sen? XD

Jag behövde höja upp vår tvättmaskin i framkanten och köpte helt enkelt en gummiklubba på Jula och sågade upp den med bandsåg, bågfil funkar också alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Inte för ett vara den som är den, men att använda den där fåtöljen som datorstol låter som en ergonomisk mardröm. Den är ju liksom vinklad bakåt, medan kontors-/datorstolar antingen brukar vara vinklade framåt alternativ vertikala.

Är du säker på att du vill använda den som det?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian:
Har använt den runt 4 år nu, och aldrig haft problem med ryggen sedan dess, så ja, jag är säker på att jag vill använda den

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk

tror benen ev kan bli ganska ostabila om du höjer under fötterna svårt att få något på ~70mm högt stabilt och inte vilja vrida böja sig i sidled om man råkar kasa den på golvet såvida det inte är minst lika bred som hög.

skulle istället kolla in att chimsa imellan något mellan fotöljen och foten istället.

typ en ram av stående 45x70 regel och längre skruvar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows