Permalänk
Medlem

Köpt ny villa, är detta fiber?

Har köpt en villa men är lite osäker på om det finns bredband eller fiber eller om jag måste köpa mobilt bredband, lite dålig kontakt med säljaren som blivit dement tyvärr. Mäklaren vet ingenting heller.

Söker jag på adressen hos en leverantör som telenor så står det att jag kan ha fiber men när jag frågade mäklaren så var svatet nej det finns inte fiber 🤔

Hittade denna "dosa" utanför huset, kan detta vara fiber? Det ser dock ut som att en kabel har blivit knippsad, kan det vara bara halvt förberett men inte helt installerat? Eller brukar det så ut sådär?

https://drive.google.com/file/d/1VBC3LVTXxVoVVVP4NcXdiOmlX6aM...

https://drive.google.com/file/d/1VA3mIY1hswXEaKWoLa74ClSYOVBP...

Någon kunnig får gärna komma med tankar

Permalänk
Medlem

Vi har också två "tåtar" där en är en kabel som läggs tillsammans med fiber för att man ska kunna söka/hitta den i marken. Den avknippsade borde om detta stämmer vara en vanlig kabel med ledare/tråd i sig. Är det det ? Inne i dosan på väggen ser det ut som att du har en färdig fiberanslutning. Känns som att det är 90% klart i så fall. Den behöver vidare in i kåken till en fiber gateway eller liknande.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

@mik311: Lär väl inte vara inkopplat men tänk på att fiber har för oss människor osynlig strålning som kan var farligt för ögonen. Exakt i vilken omfattning är dock mer än vad jag vet.

https://www.av.se/globalassets/filer/halsa-och-sakerhet/laser...

Permalänk
Medlem

mm, ser onekligen ut som en fiber, single-mode SC i bakgrunden av plastdosan.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara förberett för fiber.
När fiber rullades ut i olika områden behövdes ett antal intresserade för att området skulle få fiber. På så vis kunde alla få en lägre installationsavgift och det var värt för stadsnätet att gå in i området. Alla var dock inte redo att hoppa på fibern, men ville inte missa fördelen med att det "vara en i mängden" för installationskostnaden snarare än att behöva dra all kostnad själv. Därför fanns en mellanvariant där fick en fiber framdragen till huset, men man kopplade aldrig in utrustningen i huset eller aktiverade fibern med tillhörande månadskostnad. Många äldre som var ointresserad av Internet såg detta som en investering för att höja värdet på huset och göra det mer lättsålt i framtiden, med all rätt.

Jag tror du har förberett för fiber. Innebär att investeringen för att koppla in fiber är betydligt lägre än att behöva göra en nyinstallation. Isf behöver du en mediaomvandlare (gör om fibern till vanligt nätverksuttag samt möjlighet att köpa IP-tv och telefoni och annat lull-lull), att få in kabeln genom väggen och ingå avtal med nätleverantör och ISP.
Dock oroväckande att kabeln verkar avklippt? Lite svårt att se på bilden men den är mörk, kan vara skit. Men det skall vara en genomskinlig plast/glas-kärna i den och inte något metall-aktigt. Kan behöva blåsa om ny fiber i så fall. (bara fiberkabeln i kanalen, du slipper all grävning mm som ofta är kostnadsdrivande).

Min gissning är att det inte är Telenor eller liknande som har gjort förberedelsen. Oftast är det något stadsnät (ofta kommunägt) eller IPOnly eller Telia. Kolla med dem om hushållet är förberett och kostnad för att slutföra installationen av fibern.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@mik311: Lär väl inte vara inkopplat men tänk på att fiber har för oss människor osynlig strålning som kan var farligt för ögonen. Exakt i vilken omfattning är dock mer än vad jag vet.

https://www.av.se/globalassets/filer/halsa-och-sakerhet/laser...

Det finns ingen "strålning" såsom radio eller liknande. Det som hänvisas till är ljusstrålen som studsar genom fibern (den faktiska kommunikationen). Det är laser, den kan vara skadlig om man tittar rakt in i den och detta skall undvikas. För att lasern skall vara där krävs det att porten fibern är ansluten till i andra sidan är aktiverad (vilket den antagligen inte är om fibern inte är ansluten med avtal).

Vill man ändå kika i kabeln så är ett trick att använda mobiltelefonens kamera. Då ser man lätt om ljuset är där eller inte, och allt man tittar på är ofarliga pixlar på en skärm istället.

Permalänk
Medlem

Ja, fråga grannen/grannarna vem som är nätägare och ring dem för att slutföra installationen. I bästa fall har tidigare ägare redan betalt för allt. Ser ut som det behöver tas upp ett hål för att dra in en fiberkabel till (överlämningspunkt och) mediaomvandlaren, och installera sistnämnda då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jessej:

Det ser ut att vara förberett för fiber.
När fiber rullades ut i olika områden behövdes ett antal intresserade för att området skulle få fiber. På så vis kunde alla få en lägre installationsavgift och det var värt för stadsnätet att gå in i området. Alla var dock inte redo att hoppa på fibern, men ville inte missa fördelen med att det "vara en i mängden" för installationskostnaden snarare än att behöva dra all kostnad själv. Därför fanns en mellanvariant där fick en fiber framdragen till huset, men man kopplade aldrig in utrustningen i huset eller aktiverade fibern med tillhörande månadskostnad. Många äldre som var ointresserad av Internet såg detta som en investering för att höja värdet på huset och göra det mer lättsålt i framtiden, med all rätt.

Jag tror du har förberett för fiber. Innebär att investeringen för att koppla in fiber är betydligt lägre än att behöva göra en nyinstallation. Isf behöver du en mediaomvandlare (gör om fibern till vanligt nätverksuttag samt möjlighet att köpa IP-tv och telefoni och annat lull-lull), att få in kabeln genom väggen och ingå avtal med nätleverantör och ISP.
Dock oroväckande att kabeln verkar avklippt? Lite svårt att se på bilden men den är mörk, kan vara skit. Men det skall vara en genomskinlig plast/glas-kärna i den och inte något metall-aktigt. Kan behöva blåsa om ny fiber i så fall. (bara fiberkabeln i kanalen, du slipper all grävning mm som ofta är kostnadsdrivande).

Min gissning är att det inte är Telenor eller liknande som har gjort förberedelsen. Oftast är det något stadsnät (ofta kommunägt) eller IPOnly eller Telia. Kolla med dem om hushållet är förberett och kostnad för att slutföra installationen av fibern.

Lycka till!

Det som är avklippt är inte fibern, det är söktråden, som bara råkade vara samma färg.

Men det är som sagt förberett (även om jag inte ser svetshylsan, men installatören har väl gjort som han ville.., alltså inte jag som gjort det ), och med ett samtal till nätägaren så kan man beställa inkoppling. Ofta får man betala hela anslutningskostnaden i efterhand, eftersom det inte är installerat i huset, men det är billigare i och med att det största jobbet gjordes i samband med att grannarna anslöt sig.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla bra svar, härligt hjälpsamma ni är! 😄
Jag får försöka lurka fram uppgifter till nätägaren helt enkelt och se vad det kostar att slutföra installationen.

Permalänk
Rekordmedlem

Svårt att se exakt vad som är vad, man brukar inte lämna fibern hängande utanför lådan så där om det nu är en fiber (om bilden hade varit bättre hade det synts)
Det på bilden som hänger ut kan också vara en kabel till en söktråd från ett markeringsband

som brukar läggas ovanpå kablar, är det en koppartråd eller glasfiber ?
gula markeringar brukar innebära el men man brukar inte rulla upp trådarna i dosor på det viset utan det upprullade i dosan är "fiberaktikgt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här är en närmare bild på kabeln som sticker ut, kanske är en söktråd som en del av er nämnde. Vad innebär det då, är det något som ska kopplas på någonstans för att det ska fungera eller är det normalt att den sticker ut sådär?
Borde kanske ha nämnt att det finns någon modemliknande dosa på insidan med uttag för nätverkskabel tror jag, har tyvärr inte tillträde dit eller bild just nu, kan inte säga med säkerhet om den är inkopplad

https://drive.google.com/file/d/1VBDxnOgxTGjHDH89yEhErjYPqbF2...

Denna kabel kommer från en annan dosa på en annan stuga på samma tomt, ser exakt likadant ut i övrigt där

https://drive.google.com/file/d/1V9ikZ5IN0AFva0p2Fdey53axgUby...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jessej:

Det finns ingen "strålning" såsom radio eller liknande. Det som hänvisas till är ljusstrålen som studsar genom fibern (den faktiska kommunikationen). Det är laser, den kan vara skadlig om man tittar rakt in i den och detta skall undvikas. För att lasern skall vara där krävs det att porten fibern är ansluten till i andra sidan är aktiverad (vilket den antagligen inte är om fibern inte är ansluten med avtal).

Vill man ändå kika i kabeln så är ett trick att använda mobiltelefonens kamera. Då ser man lätt om ljuset är där eller inte, och allt man tittar på är ofarliga pixlar på en skärm istället.

Absolut, men laserstrålning är också strålning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, men laserstrålning är också strålning.

Du ska inte titta rakt in i solen heller, också strålning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jessej:

Det finns ingen "strålning" såsom radio eller liknande. Det som hänvisas till är ljusstrålen som studsar genom fibern (den faktiska kommunikationen). Det är laser, den kan vara skadlig om man tittar rakt in i den och detta skall undvikas. För att lasern skall vara där krävs det att porten fibern är ansluten till i andra sidan är aktiverad (vilket den antagligen inte är om fibern inte är ansluten med avtal).

Vill man ändå kika i kabeln så är ett trick att använda mobiltelefonens kamera. Då ser man lätt om ljuset är där eller inte, och allt man tittar på är ofarliga pixlar på en skärm istället.

Självklart finns det strålning, mer exakt elektromagnetisk strålning, vilket även radiovågor är. Vilket gör det lite komiskt när någon som säger sig vara rädd för strålning i största allmänhet inte har några problem med att åka på solsemester

Permalänk
Medlem
Skrivet av mik311:

Borde kanske ha nämnt att det finns någon modemliknande dosa på insidan med uttag för nätverkskabel tror jag, har tyvärr inte tillträde dit eller bild just nu, kan inte säga med säkerhet om den är inkopplad

Vad menar du?

Sitter dosan i ditt hus eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad menar du?

Sitter dosan i ditt hus eller inte?

Alltså det finns en annan slags dosa på insidan av huset som jag antar hör till dosan på utsidan, vet dock inte om dessa är ihopkopplade än. Har ingen möjlighet för bild tyvärr förrän jag flyttar in om några dagar.

Har beställt fiber nu och hoppas på att det är färdiginstallerat redan men räknar med att det inte är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mik311:

Alltså det finns en annan slags dosa på insidan av huset som jag antar hör till dosan på utsidan, vet dock inte om dessa är ihopkopplade än. Har ingen möjlighet för bild tyvärr förrän jag flyttar in om några dagar.

Har beställt fiber nu och hoppas på att det är färdiginstallerat redan men räknar med att det inte är det

Om den fiberkontakt vi ser på bilden i första inlägget som inte är inkopplad till något går till stugan så är nog fibern redan installerad. Lite lustigt att du inte nämnde att det fanns utrustning i huset i första inlägget

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mik311:

Här är en närmare bild på kabeln som sticker ut, kanske är en söktråd som en del av er nämnde. Vad innebär det då, är det något som ska kopplas på någonstans för att det ska fungera eller är det normalt att den sticker ut sådär?
Borde kanske ha nämnt att det finns någon modemliknande dosa på insidan med uttag för nätverkskabel tror jag, har tyvärr inte tillträde dit eller bild just nu, kan inte säga med säkerhet om den är inkopplad

https://drive.google.com/file/d/1VBDxnOgxTGjHDH89yEhErjYPqbF2...

Denna kabel kommer från en annan dosa på en annan stuga på samma tomt, ser exakt likadant ut i övrigt där

https://drive.google.com/file/d/1V9ikZ5IN0AFva0p2Fdey53axgUby...

Det ser lite underligt ut, på bilden

ser det inte ut som om nått går in i dosan via skyddsröret från marken utan det ser mest ut som om det är fibern som är avsliten. Däremot så verkar den nån gång ha varit insvetsad där och så går det iväg en mörk patchfiber till insidan huset nånstans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: hittade detta klipp. Nog ser det ut som fiberanslutning men varför avklippt/slitet? Möss kanske .https://youtu.be/C_lzfU8KhOM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det ser lite underligt ut, på bilden
https://i.imgur.com/g9dhqlp.png
ser det inte ut som om nått går in i dosan via skyddsröret från marken utan det ser mest ut som om det är fibern som är avsliten. Däremot så verkar den nån gång ha varit insvetsad där och så går det iväg en mörk patchfiber till insidan huset nånstans.

Håller med men är röret nergrävt och färdigförberett för att blåsa in en fiber så är iallafall en stor del av jobbet gjort.
TS bör kunna se på någon kommunkarta om fiber är draget och om det är anslutet. Jag vet själv att det här i västmanland gick att söka på adressen och se om det var anslutet. Var en priopunkt när jag letade hus så kollade en hel del adresser.

Ring kommunen om du nu inte vet vilka som äger nätet. Har du köpt huset så bör de ha stått i prospektet eller kolla med mäklaren, det bör vara en sak man skriver in som en fördel i husbeskrivningar nu för tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om det inte går någon slang i kabelskyddet med kabel i (eller lös fiberkabel) så är det inte anslutet. Det gula som sticker ut från kabelskyddet är som jag sagt tidigare en söktråd. Väldigt märkligt om inte fiberslangen eller fibern är indragen. Har grannarna fiber eller håller det på byggas i området? Men hur som helst, ring och hör med nätägaren.