Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

@S1im: Det är en "greymarket"-sida precis som G2A och Kinguin. Upp till dig ifall du tycker det är moraliskt korrekt att handla där. Du behöver senaste versionen av Windows 10 och "Xbox"-appen för att spela och aktivera spelet.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Någon som köpt spel här?
https://www.eneba.com/sv/xbox-forza-horizon-4-xbox-live-key-g...
Har Forza Horizon 4 (PC/Xbox One) för 300 kr. Måste man ha Uplay eller liknande för att tanka hem och spela?

Har inte haft några problem de få gånger jag handlat där. Tror det är Microsoft Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Produkt: Anker SoundCore 2
Länk: https://www.amazon.de/Anker-Lautsprecher-Dual-Treiber-Reichwe...
Kategori: Högtalare
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4870879
Pris: 337kr.

20% voucher som ska aktiveras. Gratis frakt eftersom att det når över 40 euro. Vattentålig och 24 timmars batteriliv på medel volym.

Kommer med ett liiiitet varningens finger här. Jag beställde 2st såna där för 1,5 år sen och båda hade något problem med ljudet. När ljudet i en låt blev högre (starkare) så sänkte högtalaren ner volymen, som någon slag "normalizer" som försökte få ljudet att vara jämnhögt hela tiden.

Med det sagt så kontaktade jag Amazon/Anker och fick behålla båda två och fick pengarna tillbaka, dom sa också att några hade hört av sig med samma problem. Det var knappt något som vissa märkte, men det var tydligt för mig. Det var länge sen dock, så det är säkert ordnat nu!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S1im:

Någon som köpt spel här?
https://www.eneba.com/sv/xbox-forza-horizon-4-xbox-live-key-g...
Har Forza Horizon 4 (PC/Xbox One) för 300 kr. Måste man ha Uplay eller liknande för att tanka hem och spela?

Det du behöver är antingen en XBox One eller en dator med Windows 10, eller mer exakt tillgång till MS butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Någon som köpt spel här?
https://www.eneba.com/sv/xbox-forza-horizon-4-xbox-live-key-g...
Har Forza Horizon 4 (PC/Xbox One) för 300 kr. Måste man ha Uplay eller liknande för att tanka hem och spela?

Jag hade köpt på cdkeys.com, de verkar bunkra upp bundle-koder och verkar hålla sig borta från 3e parts koder och kreditkorts scams.
(vissa koder har dock dykt upp med (US), (UK) osv - vet inte om de börjat med 'gifting' vilket är en typ av kod som bara funkar i rätt region)

Annars finns FH4 + FH3 med båda ultimate-paketen (4 dlc totalt) för 600:- direkt från microsoft (med en guld-trial för att få priset)
https://www.microsoft.com/sv-se/p/forza-horizon-4-and-forza-h...
Går bra att köpa på xbox-sidan och spela på PC.

Permalänk
Medlem

Tja vänner. Tidigare fick jag alltid mail när de var någon ny post i Dagens fynd men de har slutat för ett bra tag sen. Hittar ingen kul inställning så hoppas ni kan hjälpa?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Inaktiv

Lyckade knipa en Google Home för 599kr på Elgiganten. Men sen höjde de tillbaka till 690. Det som är mysko är att jag kan svära på att jag såg att annonsvaran gällde till 2a Augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tja vänner. Tidigare fick jag alltid mail när de var någon ny post i Dagens fynd men de har slutat för ett bra tag sen. Hittar ingen kul inställning så hoppas ni kan hjälpa?

Kontrollera spam/junk mappen eftersom sen ändringen angående notiserna för ny post i följda trådar etc. för ett tag sedan så hamnar alla dessa där för mig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@candyraver: du måste även regelbundet kolla tråden, tror du bara får ett mail per nytt inlägg och om du inte kollar tråden inloggad efter varje mail får du inte mail igen förrän du loggat in och läst tråden. Ett tips är att använda RSS specifikt för tråden.

Permalänk
Medlem

Tack för era tips! Inget i spam lådan och kollar tråden ganska ofta, par grr i veckan.
Men har för mig man kunde prenumerera på en tråd med e-post men antingen har de tagit bort denna funktion eller så hittar jag inte

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Men har för mig man kunde prenumerera på en tråd med e-post men antingen har de tagit bort denna funktion eller så hittar jag inte

Det kan man fortfrarande eller rättare sagt man prenumerar inte utan man får en notis via e-post att det har postats nytt inlägg i följda trådar om man har det aktiverat (dock med vissa begränsningar som merdique nämnde).

För att hitta denna inställning, när du är inloggad här på SweC klicka på ditt användarenamn sedan väljer du inställningar fliken/tabben.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det kan man fortfrarande eller rättare sagt man prenumerar inte utan man får en notis via e-post att det har postats nytt inlägg i följda trådar om man har det aktiverat (dock med vissa begränsningar som merdique nämnde).

För att hitta denna inställning, när du är inloggad här på SweC klicka på ditt användarenamn sedan väljer du inställningar fliken/tabben.

Ahh tack!!!

Jag bockade i följande så hoppas de löser sig nu
Meddela mig via e-post:
Y Citat i forumet
Y Följda trådar
Y Privata meddelanden

Ni är bäst.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

WD Elements 12TB desktop USB 3.0
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07VXKF1L4/ref=ox_sc_save...

Nu ännu billigare?!

2095kr inkl frakt till Sverige.

Dessa ska man kunna ta ut och sätta in i en nas, men är det något annat man ska tänka på när man shuckar hårddiskar så här? ingen programmering på hårddisken för att den ska kunna snurra i en nas 24/7 ?

2095kr för 12TB är jävligt lockande uppgradering från min 4TB WD RED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Dessa ska man kunna ta ut och sätta in i en nas, men är det något annat man ska tänka på när man shuckar hårddiskar så här? ingen programmering på hårddisken för att den ska kunna snurra i en nas 24/7 ?

2095kr för 12TB är jävligt lockande uppgradering från min 4TB WD RED.

Om du av någon anledning kör den i hårdvaru-RAID så går det inte att permanent stänga av TLER på dessa shuckade diskar, det måste göras med mjukvara varje gång de varit strömlösa. Vanliga WD Red/Red Plus/Red Pro kommer ihåg inställningen.

Skall du bara köra den som singel-disk behöver du inte göra något.

Edit: förtydligat att TLER gäller för hårdvaru-RAID.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om du av någon anledning kör den i RAID så går det inte att permanent stänga av TLER på dessa shuckade diskar, det måste göras med mjukvara varje gång de varit strömlösa. Vanliga WD Red/Red Plus/Red Pro kommer ihåg inställningen.

Skall du bara köra den som singel-disk behöver du inte göra något.

Jag tänkte köra 2st i SHR(synologys motsvarighet till raid5..) och sedan 3st.. vad är TLER och varför måste man stänga av? Vad händer om man inte stänger av? Min ds213j har stått på i några år nu.. felfritt. Men där har ju varit ett eller annat strömavbrott under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Jag tänkte köra 2st i SHR(synologys motsvarighet till raid5..) och sedan 3st.. vad är TLER och varför måste man stänga av? Vad händer om man inte stänger av? Min ds213j har stått på i några år nu.. felfritt. Men där har ju varit ett eller annat strömavbrott under åren.

TLER är en funktion för att minska tiden som disken använder för att rätta skriv- och läsfel, Time Limited Error Recovery. En vanlig disk kan ha en TLER-tid på >30 sek medan WD Red mfl ligger på 7-8 sek. Med (för) lång TLER-tid finns risken att RAID-controllern markerar disken som kass och kastar ut den (även om disken egentligen skulle lyckas reda ut felet om den bara fick mer tid på sig), då måste man synka om hela sin array eller återställa från backup.

Synology SHR är dock inte hårdvaruraid utan en mjukvaruvariant och den bryr sig inte om TLER.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

TLER är en funktion för att minska tiden som disken använder för att rätta skriv- och läsfel, Time Limited Error Recovery. En vanlig disk kan ha en TLER-tid på >30 sek medan WD Red mfl ligger på 7-8 sek. Med (för) lång TLER-tid finns risken att RAID-controllern markerar disken som kass och kastar ut den (även om disken egentligen skulle lyckas reda ut felet om den bara fick mer tid på sig), då måste man synka om hela sin array eller återställa från backup.

Synology SHR är dock inte hårdvaruraid utan en mjukvaruvariant och den bryr sig inte om TLER.

Så det du säger är att om jag köper 2-3st och kör i en synology diskstation med SHR så behöver jag inte bry mig om något? Inte ens det där med att disabla en pin på hårddisken så att den kommer att synas?

För övrigt tack så mycket för din beskrivning, och tack för att du inte svarade med ”googla det själv”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Så det du säger är att om jag köper 2-3st och kör i en synology diskstation med SHR så behöver jag inte bry mig om något? Inte ens det där med att disabla en pin på hårddisken så att den kommer att synas?

För övrigt tack så mycket för din beskrivning, och tack för att du inte svarade med ”googla det själv”

Varsågod!

Nej, förmodligen behöver du inte tejpa kontakten men det är svårt att veta utan att prova.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har en 10 och en 12TB shukad WD disk i min DS918+ utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Jag har en 10 och en 12TB shukad WD disk i min DS918+ utan problem

Från WD elements?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Från WD elements?

Korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Jag har en 10 och en 12TB shukad WD disk i min DS918+ utan problem

Är det enkelt att plocka ut disken och kör jag inte raid behöver jag inte göra något fysiskt eller i mjukvaran för att den skall fungera?

Edit: Ser att det besvarats och så verkar vara fallet.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Jag har en 10 och en 12TB shukad WD disk i min DS918+ utan problem

Jag har köpt 6st av dessa 12TB sista månaden, alla plockade ur WDC ELEMENTS. De har alla innehållit: WD120EMAZ.
Skall enligt vissa uppgifter vara Ultrastar som körs i 5400RPM. De ser i princip likadana ut.

4st 12TB av dessa körs i min Synology DS918+ utan någon som helst modifikation.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Någon som testat Xiaomi mi box och kan uttala sig om 4K streaming från tex Netflix (vilket en Chromecast ultra klarar) ? Läste någon review som klagade på stutter och därmed ansåg boxen ett ovärt köp.

Kan man spela upp Netflix i 4K genom appen på boxen?
Är det "sitter/microstutter" vid uppspelning av 4K?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Jag har köpt 6st av dessa 12TB sista månaden, alla plockade ur WDC ELEMENTS. De har alla innehållit: WD120EMAZ.
Skall enligt vissa uppgifter vara Ultrastar som körs i 5400RPM. De ser i princip likadana ut.

4st 12TB av dessa körs i min Synology DS918+ utan någon som helst modifikation.

https://i.postimg.cc/8C3Sz12M/WDC12-TB-WD120-EMAZ-mina.jpg

Du kan söka på R/N-beteckningen du ser på etiketten så ser du att den matchar en modell ur Ultrastar-serien. Det är sannolikt vilken modell denna är baserat på, men med firmware- och hastighetsändringar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Produkt: 34" 21:9 skärm
Länk: https://www.komplett.se/product/1120782/gaming/spelutrustning...
Kategori: Skärm
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4966038
Pris: 4 395 kr (ord pris: 5 490:-)

Såvitt jag kan se är detta samma?
https://www.amazon.de/MSI-MAG341CQ-Display-UltraWide-Gebogen/...

Brukar finnas billigare på Amazon, även nu, om det nu är samma skärm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Jag har köpt 6st av dessa 12TB sista månaden, alla plockade ur WDC ELEMENTS. De har alla innehållit: WD120EMAZ.
Skall enligt vissa uppgifter vara Ultrastar som körs i 5400RPM. De ser i princip likadana ut.

4st 12TB av dessa körs i min Synology DS918+ utan någon som helst modifikation.

https://i.postimg.cc/8C3Sz12M/WDC12-TB-WD120-EMAZ-mina.jpg

jag köpte också en 12TB och shuckade den, dock tycker jag den låter högt när den arbetar. Är det normalt? det låter inte illa, bara högre eller hur man ska förklara det.

Vet du om det går att använda kabinetten till andra diskar? tänkte om man kunde ha det till att testa hårddiskar med.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Discharged:

Produkt: asus ultraportabel zenbook 13"
Länk: https://www.amazon.de/ASUS-ZenBook-UX334FA-A3026T-i5-10210U-W...
Kategori: datorer
Prisjakt: saknas på prisjakt
Pris: 770 euro

Flera hundra billigare än den näst billigaste i5 1021OU med 13" skärm som finns på prisjakt, och då är detta en asus zenbook med screedpad...

Synd att den säljs med 8 GB RAM som inte går att uppgradera.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Synd att den säljs med 8 GB RAM som inte går att uppgradera.

Vad gör du på en sån dator som kräver mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

jag köpte också en 12TB och shuckade den, dock tycker jag den låter högt när den arbetar. Är det normalt? det låter inte illa, bara högre eller hur man ska förklara det.

Vet du om det går att använda kabinetten till andra diskar? tänkte om man kunde ha det till att testa hårddiskar med.

Det beror väl lite på vad du jämför med men ja, WD-diskarna som är 8 TB eller större låter lite mer enligt min erfarenhet och vibrerar framför allt betydligt mer. Det stämmer också ganska bra med deras datablad för RED-serien.

Rörande återanvända det av kabinettet så antar jag att det är samma som för MyBook-serien där dess firmware hindrar annat än WD-diskar från fungera. Det går dock att klippa eller löda loss ett av benen på minneschippet som håller WD-firmwaren, vilket gör att den återgår till dess generiska firmware som tillåter dig att använda godtyckliga diskar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q