Windows 10 fyller fem år

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 fyller fem år

Efter 8 kommer 10, meddelade Microsoft en sommardag år 2015. Nu har Windows 10 passerat 5 år i branschen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kör numera Windows 10, och har gjort det ett bra tag. Men jag var faktiskt mer nöjd med Win 7.

Saker jag inte tycker om med Windows 10 är mycket designen. Inställningar tex, ja Kontrollpanelen finns fortfarande men den är ganska gömd.
Appar i startmenyn? Finns det nån som gillar det ens?

Permalänk
Medlem

Egentligen borde namnet vara Windows istället för Windows 10. Känns som att de gamla versionerna äntligen börjar falla i glömska och folk inser på riktigt att XP inte är särskilt bra

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 10 för spel och underhållning, det är allt. Allt övrigt, jobb osv, körs i Linux och det är antingen Fedora/RHEL eller Arch.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Hoppade över från Windows 8.1 via gratisuppgraderingen de erbjöd. Mycket nöjd!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk

Hoppade över till win10 först efter 4 år, är väldigt nöjd med systemet och saknar faktiskt inte alls 7:an som jag klamrade mig fast vid så länge.

Permalänk
Medlem

Oj vad tiden går, jag är väldigt nöjd här med Win10 faktiskt. Ett av de smidigare operativsystemen tycker jag, är ingen expert men har hängt med sedan min första dator Amiga 500. Kommer även ihåg(var det WinXP) som det var helt "naturligt" att man fick ominstallera efter något halvår eller pr för att något slutade fungera eller att det uppstod mysko saker när man spelade. Win10 rullar helt enkelt bara på här för egen del.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på 10 tåget direkt och håller absolut med om att det är rörigt att hitta i menyerna mellan gamla och nya kontrollpanelen...för mycket tablet anpassat känns de som.

Jag nog också en av få som gillar nya startmenyn, då kör jag denna som hemskärmsfönster givetvis.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag kör numera Windows 10, och har gjort det ett bra tag. Men jag var faktiskt mer nöjd med Win 7.

Saker jag inte tycker om med Windows 10 är mycket designen. Inställningar tex, ja Kontrollpanelen finns fortfarande men den är ganska gömd.
Appar i startmenyn? Finns det nån som gillar det ens?

Appar i Start-menyn är bra, men appkvadrater ute i "rutfältet" till höger om menyn är inte bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tBiorrith:

Jag kör numera Windows 10, och har gjort det ett bra tag. Men jag var faktiskt mer nöjd med Win 7.

Saker jag inte tycker om med Windows 10 är mycket designen. Inställningar tex, ja Kontrollpanelen finns fortfarande men den är ganska gömd.
Appar i startmenyn? Finns det nån som gillar det ens?

Det går ju att lägga till kontrollpanelen i start/aktivitetsfältet/skrivbordet och apparna är ju bara att ta bort?

Edit: Och rutfältet (tiles) tar väl dom flesta bort genast efter windows installation, det har jag alltid gjort i alla fall

Permalänk
Medlem

Man saknar ju designen i Windows 7. Kan Microsoft inte göra genomskinliga fönster till 10'an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Appar i Start-menyn är bra, men appkvadrater ute i "rutfältet" till höger om menyn är inte bra.

Tycker dom kan ta bort alla "skit" appar t.e.x Candy Crush och skype.
Windows 7 , XP,2000 och de äldre är lite som Vanilla/Classic WoW enligt mig.
Det är basic, det nödvändigaste för Windows finns och all annan skit får du installera själv.

@anon201296 Varför ens lägga till det ifrån första början då det är ganska störande att ta bort det direkt för att sen så installerar Windows apparna igen så fort uppdateringarna tankas hem..
Det är ju ingen mobil telefon eller surfplatta.

Enda jag gillar med 10an är väl prestandan i spel och Xbox appen, annars så förderar jag 7an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Varför ens lägga till det ifrån första början då det är ganska störande att ta bort det direkt för att sen så installerar Windows apparna igen så fort uppdateringarna tankas hem..

Jag tar bort det när Windows installerades, och det har inte kommit tillbaks efter uppdateringar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Tycker dom kan ta bort alla "skit" appar t.e.x Candy Crush och skype.
Windows 7 , XP,2000 och de äldre är lite som Vanilla/Classic WoW enligt mig.
Det är basic, det nödvändigaste för Windows finns och all annan skit får du installera själv.

@KorpiSavu Varför ens lägga till det ifrån första början då det är ganska störande att ta bort det direkt för att sen så installerar Windows apparna igen så fort uppdateringarna tankas hem..
Det är ju ingen mobil telefon eller surfplatta.

Enda jag gillar med 10an är väl prestandan i spel och Xbox appen, annars så förderar jag 7an.

Visst dom hade kunnat skippa det helt, men ärligt talat det här är ju småsaker som tar en par minuter att fixa

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tar bort det när Windows installerades, och det har inte kommit tillbaks efter uppdateringar.

Skrivet av anon201296:

Visst dom hade kunnat skippa det helt, men ärligt talat det här är ju småsaker som tar en par minuter att fixa

Jo visst tar det knappt par minuter men det är ju inte kul att se Windows tanka ner grejerna igen lika fort som man tagit bort det för att Windows ska updatera allt.
Mest det jag stör mig på och kommer fortsätta störa mig på det tills jag slipper ta bort det efter flera omgångar.
Fast jag har ju "lagg" problem med 10an efter att jag börjat köra senaste versionen vilket är mer störande

Permalänk
Hjälpsam

Många som älskar Windows 7, har försökt spjärna emot, men som Borg brukar säga "resistance is futile you will be assimilated".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag starta med Dos mm tror de va 2,87 var länge sen sen har jag haft tur att en kompis far arbeta på Svenska Microsoft så man fick vara med och känna på Windows 3,0 tre månader före innan den släpptes efter de har jag provat samtliga Windows versioner en del bra andra katastrof ..
Dom som jag har gillat är Win95C Win 98se Win2K Win7 sitter nu på Win10

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag är sannolikt Microsofts bästa kund, har tyckt om samtidiga deras operativsystem som jag har använt (3.1, 95, 98, 2000, XP, Vista, 7, 8, 8.1 samt 10).

Första tanken när jag gick från 8.1 till 10 var "trist att de gav upp Metro". För jag trodde faktiskt på idén om one OS to rule them all.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Windows 10 är ett ok försök men de behöver göra något åt säkerheten utan att tvinga på uppdateringar som spontant bootar om datorer.

Man får även kämpa för att ha kontroll över vad datorn gör.

Att de tvingar på den där inställningen som jag inte minns namnet på, telemetrics? å annan aådan skit gör mig förbannad.

Försökt köra linux men alla spel funkar inte där än, hade de gjort det hade jag inte kört Windows.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför dom tog bort en sådan simpel funktion som att kunna ha vilka färger du vill i explorer.
Jag vill inte ha vit bakgrund och bli blind. Jag gjorde den alltid gråaktig i föregående OS.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Prövade win10 en tid tillbaka, en av de första sakerna som hände var att skiten dödade mitt ljudkort.

Kommer aldrig använda fanskapet så länge det är möjligt för mig att undvika men skulle det inte gå i slutändan så är LTSC enda rimliga alternativet.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag förstår inte varför dom tog bort en sådan simpel funktion som att kunna ha vilka färger du vill i explorer.
Jag vill inte ha vit bakgrund och bli blind. Jag gjorde den alltid gråaktig i föregående OS.

Den är ju gråaktig med mörkt tema.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

@PeterMagnuss0n: Jag vill som förr kunna ändra alla färger var för sig på allting. Allt gick att ändra efter tycke och smak.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Gick från Windows 7 Ultimate till 10 Pro med nybygget för drygt en vecka sedan. Än så länge känns det mest som en nedgradering på alla sätt, mer bloat, onödigt invecklade menyer och lite äcklig Windows Phone-eftersmak i bakgrunden.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har alltid vart tidig med att byta till den senaste Windows efter som det gamla en dag kommer förlora stöd. Måste därför säga att gå från Windows 8.1 till 10 var rena drömmen.

För släkt och vänner rekommenderade jag dock länge att fortsätta använda Windows 7 ända tills 10 kom då den var så mycket bättre än 8. Det ända som jag verkligen inte gillar med Win 10 är den nya varianten utav kontrollpanelen och använder enbart den gamla.

Permalänk
Medlem

Vad jag inte gillar med Windows 10 är att *varenda* stora uppdatering har ställt till med problem i form av att den gör någon "soft reset" av ens inställningar. Jag håller mycket på att tweaka systemet och många inställningar ändras mystiskt tillbaka till "stock". Kan inte ens räkna på en hand hur många gånger jag varit tvungen att ominstallera Windows till följd av detta..

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Många som älskar Windows 7, har försökt spjärna emot, men som Borg brukar säga "resistance is futile you will be assimilated".

And then there was Linux!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag avskyr utseendet på windows 10 men med lite fixande i Classic Shell så är det nästan identiskt med Windows XP

Permalänk
Inaktiv

Känns som dessa fem år i detta avseende gått fort. Känns lite som att det var igår 10an släpptes. Och Windows har aldrig varit bättre än vad det är nu.

Witcher 3, som också fortfarande känns som ett nytt spel, släpptes också samma år. Är väl att man börjar bli gammal, tiden flyter ihop.

Permalänk
Medlem

Lol varför köra Windows när Linux finns?

Har hoppat fram och tillbaka mellan Linux och Windows i många år, oftast för att nåt spel inte funkade på Linux. Sen insåg jag att jag inte är 12 längre och spel inte borde styra vilket operativsystem jag använder.