Vad gör jag för att fortsätta utvecklas? (Programmering)

Permalänk

Vad gör jag för att fortsätta utvecklas? (Programmering)

Har sommarlov och väntar på andra urvalet till universitetet. Jag har läst programmering 1 där vi fick lära oss grunderna i c# och nu vill jag fortsätta lära mig programmera, men jag vet inte vart jag ska börja. Jag har kollat lite på sidor som codewars, det verkar jätte roligt men jag är alldeles för kass för att ens klara av första nivåerna. Är det bästa att låna någon bok eller finns det någon sida där man lär sig att bli bättre?
Jättetacksam för all respons!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Fundera på kringliggande områden.
T.ex. när man bygger något i C# som behöver spara data, vart ska man göra det? T.ex. läsa in sig på databaser om det behövs.
Sedan kan man kolla humblebundle med jämna mellanrum, då kan man få paket med riktigt bra böcker för inga pengar alls.
Kolla även in https://subscription.packtpub.com/
Finns ett gratis-alternativ i början, finns både text och video-kurser där. Exempel-kod. Du kan välja en inriktning att gå på.
Även microsoft har riktigt bra utbildningar som är gratis.
https://docs.microsoft.com/en-us/learn/
Där kan du välja en väg vad du vill göra eller enstaka kurser. Bara att välja nivå på kurserna och det är från grönaste rookie till MS MVP.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

gör ett projekt som är lite större än du "klarar" (dvs utmana dig själv). Jag har iaf alltid lärt mig bäst när jag bygger ngt som jag vill ha / behöver. T.ex. en enkel budget-app, i winforms eller web - eller bara i console om du känner dig trygg där.

Eller en bookmark manager, behöver inte vara kopplad som ett webbläsar plugin i v1, utan du kan gå via clipboard(windows).

eller ett program som går igenom katalog X/disk X och räknar hur stora filerna per katalog är o presenterar en rapport över största filerna(generics, recursion, fileIO)

Lycka till!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Jag brukade försöka hitta något projekt som jag kunde jobba med på fritiden. Gärna något lagom utmanande, dvs att jag på förhand inte riktigt visste hur jag skulle lösa alla delar men kände att jag kunde klara av det.

Fördelen är att man gör något som man tycker är kul att jobba med och löser problem på vägen. Jag har ärligt talat lärt mig mer från den typen av projekt än studier. Därmed inte sagt att jag inte lärt mig nyttiga saker från kurser på universitetet.

Om det är en ingenjörs utbildning eller liknande som du sökt till och vill förbereda dig inför den så kan det vara bra att fräscha upp matte kunskaperna. Framförallt om du inte kommer direkt från gymnasiet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camomille:

Har sommarlov och väntar på andra urvalet till universitetet. Jag har läst programmering 1 där vi fick lära oss grunderna i c# och nu vill jag fortsätta lära mig programmera, men jag vet inte vart jag ska börja. Jag har kollat lite på sidor som codewars, det verkar jätte roligt men jag är alldeles för kass för att ens klara av första nivåerna. Är det bästa att låna någon bok eller finns det någon sida där man lär sig att bli bättre?
Jättetacksam för all respons!

Jag rekommenderar pluralsight. Man kan hitta riktigt bra kurser där. Kom på ett program du vill göra och hitta en kurs där som beskriver något liknande. Jag gillar kurser av Thomas Claudius Huber, tex den här:

Https://app.pluralsight.com/library/courses/wpf-mvvm-entity-f...

Lycka till

Permalänk

Tack för alla svar!! uppskattas