Permalänk
Medlem

Dator till barnen ~15K

Hej!

Jag har bestämt att barnen måste få sig en speldator. De är i åldrarna 7 och 10. De spelar för det mesta Minecraft, men jag kan tänka mig att de vill spela lite mer krävande spel framöver. Just nu är PS4 den enda spelmaskinen vi har.

Jag själv spelar mest, Fallout 4/76. Men kommer att vilja spela CS:GO och gissningsvis andra fps spel när tid finns. Skärmen som jag valt är en 27" 1440p 144Hz. Jag har försökt plocka ihop en dator efter jag läst ett antal trådar och kommit fram till detta:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13953040

Beställer nog från Inet då det alltid har fungerat bra.

Nu är det över 10 år sen jag byggde min förra dator så man kan säga att jag är lite ringrostig. Men visst bör man klara av att bygga ihop denna också?

Tacksam för alla synpunkter!

Permalänk
Medlem

@harenboy: Här är min version.

La till en SSD som saknades. (För 100kr till kan du få M.2 versionen, Kioxia Exceria NVMe 500GB)
Luftigare chassi för bättre luftflöde = tystare system. (Extra: billigare och glaspanel)
Finns billigare moderkort men inte hos Inet och du valde det enda vettiga för priset.
Bytte till en PSU som passar systemet bättre och är billigare, fortfarande 80 Guld.
Större chassifläktar till framsidan.

Du kan skippa kylaren, då 3600 har en kylare som gör jobbet men en bättre är att föredra. Rock 2 billigare och klarar lätt att kyla en 3600.

Allt från Inet: 15 903 kr
https://komponentkoll.se/bygg/BFsQP

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@Aizu:

Ja det hade jag ju missat. Jag tror jag tar M.2 version så slipper man kablar.

Phanteks chassi har fått bra betyg såg jag så jag kör på den, och större chassifläktar.

Jag personligen gillar Noctua, så jag tror jag håller fast vid dem så länge.

Tack för dina synpunkter, det uppskattas!

Edit: Blev lite lurad av färgen på chassifläktarna, trodde det var något annat fabrikat än Noctua.

/ Hans

Permalänk
Medlem

Ska du inte överklocka så köpa en extra cpu kylare känns onödigt, lägg dom pengarna på något annat istället...

Skulle jag gjort.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Ska du inte överklocka så köpa en extra cpu kylare känns onödigt, lägg dom pengarna på något annat istället...

Skulle jag gjort.

Gick på be quiet! Initialt kommer CPU att köras som vanlig, men man vet aldrig vad som händer nästa vecka.
Tack för dina synpunkter!

Edit: Beställning skickad!