Storbritannien bannlyser Huawei från 5G-nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag blir fortfarande inte riktigt klok på din inställning... Menar du att vi ska göra som under andra världskriget och lägga oss platt för Tyskarna? Det rimmar inte riktigt med att kalla andra för "vitmakt" etc...

Sverige ska definitivt ta ställning mot förtryck och fulspel. Både mot USA och Kina. Någon stolthet som nation har vi väl ändå?
Idag måste man dessutom ta ställning. Så hemskt är det. Om vi inte säger nej till Kina så säger vi automatiskt nej till USA t ex.

Nej, man måste inte ta ställning, idag finns inte något hot om någon form av vedergällning från USA om EU inte skulle bannlysa Huawei. Vi står inte heller inför att vi måste välja mellan Kina och USA.

USA kommer också med all säkerhet ha en ny adminstration om ett halvår, vilket kommer innebära en bättre relation än de senaste tre och ett halv åren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

Jag blir fortfarande inte riktigt klok på din inställning... Menar du att vi ska göra som under andra världskriget och lägga oss platt för Tyskarna? Det rimmar inte riktigt med att kalla andra för "vitmakt" etc...

Sverige ska definitivt ta ställning mot förtryck och fulspel. Både mot USA och Kina. Någon stolthet som nation har vi väl ändå?
Idag måste man dessutom ta ställning. Så hemskt är det. Om vi inte säger nej till Kina så säger vi automatiskt nej till USA t ex.

Precis så. Sverige ska följa svensk demokrati, då majoriteten av Sveriges befolkning vill vara neutrala ska inte några fjuttiga 5-10-20% partier bestämma ett skit gällande neutraliteten!

Vill ni ta en ställning, varsågod gå protestera i USA, Kina mm. Men Sverige utrikespolitiska ställning ska det råda 100% neutralitet, det är ett motto som har berikat oss i mer än 200 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Precis så. Sverige ska följa svensk demokrati, då majoriteten av Sveriges befolkning vill vara neutrala ska inte några fjuttiga 5-10-20% partier bestämma ett skit gällande neutraliteten!

Vill ni ta en ställning, varsågod gå protestera i USA, Kina mm. Men Sverige utrikespolitiska ställning ska det råda 100% neutralitet, det är ett motto som har berikat oss i mer än 200 år.

Kan du ge några exempel på dina siffror? Vilka är dessa 5-20% som tycker Sverige ska ta ställning och vilka tycker det inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

Kan du ge några exempel på dina siffror? Vilka är dessa 5-20% som tycker Sverige ska ta ställning och vilka tycker det inte?

Tyvärr, det kan jag inte. Pratar om egna observation då när denna fråga kommit upp så säger 80-90% av gruppen att vi ska sköta oss själva och inte lägga i andra länders inhemska politik!

Men vi kan väl göra en omröstning här på Sweclockers bara för att testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Tyvärr, det kan jag inte. Pratar om egna observation då när denna fråga kommit upp så säger 80-90% av gruppen att vi ska sköta oss själva och inte lägga i andra länders inhemska politik!

Men vi kan väl göra en omröstning här på Sweclockers bara för att testa?

Tror inte vi ska riskera att bryta mot "Inga politiska diskussioner"-regeln mer än vad vi redan gör men det är en klassiker att lika dras till lika och att man ofta har samma uppfattning som de man umgås med. Så att 80-90% av de du frågar håller med dig är inte konstigt.

Sen tror jag absolut inte att det är 80-90% som är emot neutralitet utan jag tror det är rätt lika. Dock med den demokrati tidigare så har vi ju röstat fram det här eller har jag fel?
Förstår om du förespråkar direktdemokrati, det gör jag jag också till viss del trots att direktdemokrati har sina brister, men det har ju inget med det valsystem och demokrati vi har idag att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

Tror inte vi ska riskera att bryta mot "Inga politiska diskussioner"-regeln mer än vad vi redan gör men det är en klassiker att lika dras till lika och att man ofta har samma uppfattning som de man umgås med. Så att 80-90% av de du frågar håller med dig är inte konstigt.

Sen tror jag absolut inte att det är 80-90% som är emot neutralitet utan jag tror det är rätt lika. Dock med den demokrati tidigare så har vi ju röstat fram det här eller har jag fel?
Förstår om du förespråkar direktdemokrati, det gör jag jag också till viss del trots att direktdemokrati har sina brister, men det har ju inget med det valsystem och demokrati vi har idag att göra.

Titta, nu börjar vi komma någonstans <3. Ja, Schweizisk direktdemokrati är ett föredöme enligt mitt tycke. Jag har även förespråkat direktdemokrati i minst 20 år! Vill inte outa mig för mycket, men jag har haft flera jobb (socialstyrelsen, försvaret etc) där gruppernas ideologier är långtifrån homogena.

Permalänk
Medlem

Det är ni är inne på nu är irrelevant till ämnet. Allt sånt beror också helt på hur man ställer frågan dessutom och är något ni kan betala Kantar Sifo, Ipsos eller Novus att utför om ni tycker det är viktigt. Finns t.ex. ingen majoritet för Nato enligt opinionsundersökningarna som görs varje år av Sifo och Ipsos åt olika mediabolag. Att aktivt sanktionera länders industri utan något klart syfte är det ni talar om, som är något helt annat.

USA gjorde det enkelt för Storbritannien här, nu kan de peka på att Huawei kan få problem att tillverka och köpa kretsar till nya produkter och USA kan bli glada över att de får med sig någon. Andra länder har inte samma intresse av att dödförklara Huawei, mycket mer än så är det inte. Sen är det givetvis enkelt för USA att skära av utrustning från nederländska ASML och japanska Canon och Nikon, skära av Huawei från TSMC och så vidare, då USA inte förlorar några intäkter där. Deras egna leverantörer får däremot licenser att sälja till Huawei. Som vedergällning på häktandet av Meng Wanzhou är det ju dessutom två kanadensiska medborgare som sitter inlåsta.

Storbritanniens problem med Kina har ju istället att göra med deras inblandning i sin forna koloni, där man utan större problem skulle kunna säga att kolonialstyret är orsaken till några av de största problemen. Storbritannien hade inget att förlora på att följa USA när väl TSMC-beslutet kom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon321099:

Precis så. Sverige ska följa svensk demokrati, då majoriteten av Sveriges befolkning vill vara neutrala ska inte några fjuttiga 5-10-20% partier bestämma ett skit gällande neutraliteten!

Vill ni ta en ställning, varsågod gå protestera i USA, Kina mm. Men Sverige utrikespolitiska ställning ska det råda 100% neutralitet, det är ett motto som har berikat oss i mer än 200 år.

Sverige har aldrig varit neutralt, det har du hittat på själv. Vi har däremot varit uttalat alliansfria, samtidigt som vi i praktiken och ibland under bordet har samarbetat med nato.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samtidigt fortsätter folk konsumera andra kinesiska märken, typ OnePlus, Xiamoi och annat. Tycker det är lite bisarrt att just Huawei pekas ut när det inte är ett isolerat problem. Samt bristen på bevis.

Du måste dock skilja på infrastruktur för nätkommunikation (angår rikets säkerhet, och påverkar extremt många), och vad du som enskild konsument väljer att köpa för telefon/terminalutrustning.

Sedan stödjer jag och sympatiserar fullt med dig om du vill bojkotta och skippa kinesiska pure players när det gäller dina telefoninköp. Mycket bra, och more power to you!

F.ö.; UK Gov är inte skyldiga att redovisa sina bevis och beslut för dig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Vi kommer aldrig få några bevis för vare sig det ena eller det andra, detta iom att det är säkerhetsklassat, får bara förlita oss på (eller inte?) vad våra myndigheter beslutar. Det största problemet för Huawei, samt andra kinesiska företag som verkar inom områden som kan utgöra säkerhetsrisk, det är ju just den (misstänkta) regel som tvingar dem att lämna ut uppgifter på statsmaktens begäran, samt att det är brottsligt att erkänna att denna regel överhuvudtaget finns - svårt läge kan konstateras! Men pga det beteende som Kina visar upp i andra frågor, så är det svårt att bortse från möjligheten att det ligger sanning i denna misstanke.

Exakt. Det finns svart/vitt på detta att kinesiska bolag måste ge ifrån sig (utan domstolsbeslut) precis all information till CCP, och deras relaterade organ, när de precis så önskar.

Bara det är skäl nog att göra en noggrann övervägning från (icke kinesiska) myndigheters sida, innan man släpper in sådan utrustning i sina länders kärninfrastruktur (även om man skulle spara några kronor på det, kortsiktigt, så kan man förlora data och information för betydligt större belopp och värden långsiktigt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Självklart kan man det, handlar ju inte om att döma ut alla kinesiska företag eller folket, endast den totalitära regimen.

Håller med. Verkar vara allt för "komplicerat" för många genomsnittliga tråddeltagare (även om man inte skall dra alla över en kam, så är det många som inte kan skilja på detta).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Var det inte just detta USA avslöjades med att göra i och med Edward Snowdens läckor för ett par år sedan? Inte för att det på något vis ursäktar vad Kina gör, eller USA eller någon annan liknande stat.

USA är inte utan sina problem, men det är inte Sverige heller.

Nu handlade detta dock om UK och osäkerhet från utrustning från Kina (om vi skall försöka vara någotsånär on-topic).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Finns inga bevis om Huawei, de har följt de hårdaste lagarna till punkt och pricka.

Märkligt. De har ju fängslats och åtalats flera gånger för olika typer av brott, du kanske tänker på ett helt annat bolag?

Skrivet av anon321099:

Stackars USA/UK som inte klarar av konkurrera.

Stackars Kina.

De måste förbjuda användning av många icke-kinesiska produkter (se på Google, Amazon, etc. som är förbjudna, men som klonats av kinesiska bolag, med CCP's vilja, eller Tesla som inte fick köpa batterier från Japan till deras Kinesiska fabrik, etc. - kan komma upp en massivs mer exempel här om du så önskar) för att kunna konkurrera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Skillnaden är att t.ex. Ericsson inte har svenska staten som hotar länder att om de inte köper deras system så bojkottas de. Men verkar inte vara något konkurensfel enligt dig när Kina hotar t.ex. Färöarna att om de inte köper Huawei så slutar Kina köpa deras fisk (som mostsvarar typ 90% av deras ekonomi)... För det är ju inte Huawei som hotar.

Samma sak med svenska ambassadören, var ju inte "Kina" hon prata med, utan var ju bara några random Kineshöjdare som inte har något inflytande alls, hon var ju bara där för att det är kul att prata... Förläggarens dotter var ju också bara där och kände att en pratstund med kinesiska affärsmän är bra för hjärtat. Var liksom bara en slump att dom var kineser. Om det är något som ligger varmt om hjärtat för kinesiska affärsmän så är det fängslade bokförläggare som de inte har någon koppling till eller har något chans att påverka, de spenderar gärna tid med svenska ambassadörer bara för det är kul, eller?

Ridå ner: inse att Kina inte spelar enligt regelboken och om du vill att Ericsson eller andra företag ska kunna konkurrera när de inte får någon direkt fuskhjälp från sina länder/regeringar så blir just alternativet "bans". Historiskt så har Kina de-facto mer eller mindre gjort det omöjligt för företag att jobba i Kina och därmed sälja dit. Men självklart, retoriken är att USA/UK är dumma som bannar Kina och Kina har inte gjort något fel, Kineser låter bli självmant att använda Google, Amazon och Facebook... Är liksom inte som att Kina har bannat dom tjänsterna (några av världens största företag)... Baidu, Aliexpress, Weibo är ju jättefina och smarta företag, synd bara att västvärlden inte har några liknande och att Kina valt att göra sina egna...

Väl talat!

Många som verkar leva i en fantasivärld här att Kina försöker konkurrera "fair" med omvärlden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Nja, om de spelade på samma villkor så vore det en sak. Men de använder statsapparaten och kinesiska kommunispartiets muskler för att slå sig in på marknader. Företag som ägs av CCP kan inte konkursa, då alla förluster genast blir absorberade av statsapparaten. De kan därmed sälja till orimligt små marginaler i vinst vilket i sin tur skapar monopol då de andra aktörerna på marknaden slås ut med snar verkan.
Ska de ha samma möjligheter som andra företag i världen bör de även tävla på lika villkor och skiljas från statsmakten och skattekapitalet i hemlandet.

De ger även subventioner till många företag för att kunna slå ut icke-kinesiska produkter och bolag från marknaden (för att sedan höja priserna när de gått omkull). Tex. så har jag hört ifrån anställda på Rigol att de får subventioner ifrån kinesiska myndigheter per sålt oscilloskop som de säljer i konkurrens med företag från Europa och USA (men subventionerna gälla bara för de produkter de säljer utanför Kina).

Knappast någon "fair trade" där inte.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Själv är jag nöjd med min Huawei telefon och kommer köra på en till när nuvarande behöver bytas ut.

Skrivet av crew seven:

Ja sen har du ett till problem, om vi börjar förbjuda mobiler från vissa land så kommer budgetlurar att försvinna, till slut blir det bara Samsung och Iphone på marknaden. Då kan företagen ta vilka priser de vill.

Det är du fri att göra. Detta gäller UK, och dessutom infrastrukturen, och inte dina privata telefoner/terminaler.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

USA kommer också med all säkerhet ha en ny adminstration om ett halvår, vilket kommer innebära en bättre relation än de senaste tre och ett halv åren.

Det hoppas jag också på (ingen Trumpsupporter), men hoppas även på ett maktskifte i Sverige.

Tyvärr så kan vi nog inte hoppas på maktskifte i varken Kina eller Ryssland. Xi och Putin har tagit allt för stark kontroll över makten i de länderna.

Det sagt upplever jag detta som lite O-T för ämnet, och inte riktigt bra med fokus på enskilda politiker i denna typ av debatter. Bättre att sätta styrelseskicken i länderna relaterat till lagar och säkerhetsrisker gällande denna typ av infrastrukturkritiska produkter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Vill ni ta en ställning, varsågod gå protestera i USA, Kina mm. Men Sverige utrikespolitiska ställning ska det råda 100% neutralitet, det är ett motto som har berikat oss i mer än 200 år.

Lite OT av dig, men OK:

Fungerar att protestera i USA, mot regimen (om man så vill). Not so much in China. Motbevisa mig annars genom att protestera mot CCP öppet på plats i Kina.

Tillbaka till ämnet; att man ifrån myndigheters säkerhetstjänster inte okritiskt låter installera vad som helst är ju enbart sunt förnuft. Ser inte hur du kan se något negativt över detta?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Tyvärr, det kan jag inte. Pratar om egna observation då när denna fråga kommit upp så säger 80-90% av gruppen att vi ska sköta oss själva och inte lägga i andra länders inhemska politik!

Men vi kan väl göra en omröstning här på Sweclockers bara för att testa?

Hmm. Vad det inte du, som nyss, sa att vi inte skall lägga oss i eller ha synpunkter på att man har diktatur i andra länder, utan du tyckte just att "vi ska sköta oss själva"?

Till ämnet; detta är UK (inte Sverige). Tycker du att ge gjort fel att analysera och fatta sina egna beslut om mobilinfrastrukturen i sitt land?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Hmm. Vad det inte du, som nyss, sa att vi inte skall lägga oss i eller ha synpunkter på att man har diktatur i andra länder, utan du tyckte just att "vi ska sköta oss själva"?

Till ämnet; detta är UK (inte Sverige). Tycker du att ge gjort fel att analysera och fatta sina egna beslut om mobilinfrastrukturen i sitt land?

Självklart får UK göra som de vill. Men hade ens folket något att säga till om denna beslut? Oavsett vad så kan ska Sverige precis som du nämnde kunna ha möjligheten att ha handelsavtal med alla länder. Låt svenska folket rösta för neutralitet i handelsfrågorna så kommer 90+% rösta för det!

OT borttaget /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Traumklang: Siemens är inte inblandad i telekom. Nokia och Ericsson har omfattande verksamhet (forskning och utveckling) i Kina och skulle gå i konkurs utan Kina som både utvecklingsland och kund. Det är dessutom Nokia och Ericsson som konkurrerat ut de amerikanska verksamheterna inom nätverk och köpt upp resterna, inte Kina. När det gäller 5G har inte Kina köpt upp teknik utan varit med och utvecklat den från början.

Nokia och Ericsson följer samma kinesiska lagar och deras kinesiska medarbetare följer samma kinesiska lagar som Huawei och ZTE, så det är svårt att peka på kinas lagar som anledning till sanktioner. Nokia och Ericsson kommer inte dra sig ur Kina och är inte de som driver på för sanktioner heller.

"Siemens är inte inblandad i telekom. "
Siemens har 5G teknologi på gång. Jag köper fjärrstyrningsmoduler av dem.

"Nokia och Ericsson har omfattande verksamhet (forskning och utveckling) i Kina och skulle gå i konkurs utan Kina som både utvecklingsland och kund. "
Är det så illa med globaliseringen? Borde man inte lära sig av dessa misstag?

"När det gäller 5G har inte Kina köpt upp teknik utan varit med och utvecklat den från början."
Jag har inget annat sagt.

"Nokia och Ericsson kommer inte dra sig ur Kina och är inte de som driver på för sanktioner heller."
Har inte jag heller sagt. Men dom båda företag skall inte tro att dom får hålla på, när Kina anser inte behöva dom längre.
Kina är känd för att bryta kontrakter hur det passar dem. Det är en anledning varför jag aldrig sålt maskiner eller anläggningar till dem.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

"Siemens är inte inblandad i telekom. "
Siemens har 5G teknologi på gång. Jag köper fjärrstyrningsmoduler av dem.

Siemens tillverkar styrsystem för industrin, de tillverkare också elmätare, vattenmätare och dylikt som kommunicerar med mobilnätet, de tillverkar inte 5G-modem till dessa eller dylikt.

Skrivet av Traumklang:

"Nokia och Ericsson har omfattande verksamhet (forskning och utveckling) i Kina och skulle gå i konkurs utan Kina som både utvecklingsland och kund. "
Är det så illa med globaliseringen? Borde man inte lära sig av dessa misstag?

Nej, för det är inget misstag och när stormakter är i konflikt brukar det inte vara en öppen konflikt så det finns ingen riktig risk att de skulle skäras av till marknaden över en natt.

Sen är det inget konstigt med större bolag som har ekonomisk problem som princip försvinner över en natt p.g.a. konkurs och konkursutförsäljning som t.ex. Nortel. Rester brukar finnas kvar med nya ägare i de fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är du fri att göra. Detta gäller UK, och dessutom infrastrukturen, och inte dina privata telefoner/terminaler.

En del verkar tycka att det är positiva nyheter med en bannlysning och att det borde införas i Sverige också, jag tycker inte det och uttrycker min åsikt om hur positivt det är att använda Huaweis produkter som konsument.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Siemens tillverkar styrsystem för industrin, de tillverkare också elmätare, vattenmätare och dylikt som kommunicerar med mobilnätet, de tillverkar inte 5G-modem till dessa eller dylikt.

Nej, för det är inget misstag och när stormakter är i konflikt brukar det inte vara en öppen konflikt så det finns ingen riktig risk att de skulle skäras av till marknaden över en natt.

Sen är det inget konstigt med större bolag som har ekonomisk problem som princip försvinner över en natt p.g.a. konkurs och konkursutförsäljning som t.ex. Nortel. Rester brukar finnas kvar med nya ägare i de fallen.

Då har jag väl fått fel information av en kille some jobbar i utvecklingen hos Siemens. För det var just det han sa att dom har 5G saker på gång.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

En del verkar tycka att det är positiva nyheter med en bannlysning och att det borde införas i Sverige också, jag tycker inte det och uttrycker min åsikt om hur positivt det är att använda Huaweis produkter som konsument.

Om du nu vill gå OT och flytta diskussion från UK till SE:

Jag tycker det är bra att man även i Sverige granskar och analyserar risken för spionage och avlyssning av vår grundläggande infrastuktur i landet. Tycker inte du själv att det är vettigt (oavsett vilken telefonmodell just du har som favorit i dagsläget)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om du nu vill gå OT och flytta diskussion från UK till SE:

Jag tycker det är bra att man även i Sverige granskar och analyserar risken för spionage och avlyssning av vår grundläggande infrastuktur i landet. Tycker inte du själv att det är vettigt (oavsett vilken telefonmodell just du har som favorit i dagsläget)?

Bannlysningen av Huaweis telefoner och deras nätverksutrustning har ingen koppling..

Klart det är bra att granska, inte sagt något annat, men att böja sig för vad ett tredje land säger om saken är inte direkt att granska

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Bannlysningen av Huaweis telefoner och deras nätverksutrustning har ingen koppling..

Du har halvt Fel/Rätt:

Det är inte frågan om deras telefoner. Har jag aldrig påstått, och inte SweCs nyhetsartikel heller (så det är du som blandar ihop det, inte jag).

Det som Storbritannien granskar är endast den nya viktiga och gemensamma samhällsinfrastrukturen (nätverksutrustning, basstationer, etc. för 5G). Läs nyheten på nytt om något fortfarande är oklart om det: https://www.sweclockers.com/nyhet/29990-storbritannien-bannly...

Skrivet av Mirialia:

Klart det är bra att granska, inte sagt något annat, men att böja sig för vad ett tredje land säger om saken är inte direkt att granska

Gott, då är vi hyfsat överens.

Och precis som det är vettigt för Sverige att göra så, så är det säkert vettigt att göra så i alla andra länder, inklusive Storbritannien. Ok?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du har halvt Fel/Rätt:

Det är inte frågan om deras telefoner. Har jag aldrig påstått, och inte SweCs nyhetsartikel heller (så det är du som blandar ihop det, inte jag).

Det som Storbritannien granskar är endast den nya viktiga och gemensamma samhällsinfrastrukturen (nätverksutrustning, basstationer, etc. för 5G). Läs nyheten på nytt om något fortfarande är oklart om det: https://www.sweclockers.com/nyhet/29990-storbritannien-bannly...

Gott, då är vi hyfsat överens.

Och precis som det är vettigt för Sverige att göra så, så är det säkert vettigt att göra så i alla andra länder, inklusive Storbritannien. Ok?

Låt mig vara tydligare. Bannlysningen av telefonerna och telekomutrustningen är sammankopplad och en riktad attack från ett land mot ett annat land. Ett handskrig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Låt mig vara tydligare. Bannlysningen av telefonerna och telekomutrustningen är sammankopplad och en riktad attack från ett land mot ett annat land. Ett handskrig.

Nu handle inte nyheten om det. Försök att vara lite on-topic, tack.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu handle inte nyheten om det. Försök att vara lite on-topic, tack.

Det är ju det nyheten handlar om, handelskriget mellan USA och Kina. Det till och med nämns i artikeln:

  • På annat håll har företaget blivit en central pjäs i det amerikansk-kinesiska handelskriget

  • Nu avlossas den senaste salvan mot Huawei.

  • Huaweis ordförande i Storbritannien, John Browne, kommenterar till The Guardian att besluten är politiskt motiverade och att företaget "har blivit en fotboll mellan USA och Kina"

Vi höres!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!