EU underkänner "Privacy Shield" och delning av data med USA

Permalänk
Melding Plague

EU underkänner "Privacy Shield" och delning av data med USA

Europeiska unionens domstol sätter stopp för frikostig delning av medborgardata med hänvisning till amerikansk övervakning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var då på tiden. Jag tycker inte att EU gör många rätt, men när de väl gör det blir jag väldigt glad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Nu får USA nöja sig med all denna data över Brittiska medborgare...
Känns faktiskt bra att EU står på individens sida mer än på företagens

EDIT:
Ibland...

Permalänk
Medlem

Ja ibland gör dom ju något bra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

I motsats till resten här tycker jag att EU gör mycket rätt, speciellt när det gäller integritet, konkurrens osv.

Med tanke på att USA släppt allt i företagens händer är EU den enda stora spelaren som konsekvent gör rätt saker (dvs från ett medborgarperspektiv...) i många frågor.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Låter bra på papperet men är det här någonting de faktiskt gör? Samma organisation som struntar fullständigt i medborgarnas rättigheter gång på gång. Nej, det är samma globalistmafia allihopa.

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Länge leve det demokratiska EU arbetet!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Triffid:

I motsats till resten här tycker jag att EU gör mycket rätt, speciellt när det gäller integritet, konkurrens osv.

Med tanke på att USA släppt allt i företagens händer är EU den enda stora spelaren som konsekvent gör rätt saker (dvs från ett medborgarperspektiv...) i många frågor.

Håller med, ser man till handel och industri gör EU mycket bra.
Sedan att dom tvingar upp djurskydd som sverige nu har dispans från för att vi hamnat efter.
Riktlinjer för skogsbruk osv. (även dom är frustrerande ibland)
Vi har mycket som påverkar så många mer än lilla lilla sverige, och enda instansen som går att räkna med egentligen är ju EU, sedan att dom gör en del konstigheter är ju en annan sak.
Men det som är dåligt för oss är ofta väldigt bra för andra.
Världen är ju inte bara sverige längre. Vi har ju åtkomst till hela världen varje dag vid varje tangenttryck. Då är det svårt att sitta och säga "Vi vill göra som vi vill". Det är ju det trump gör, fast han har mer påverkan än om vi i sverige inte vill.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triffid:

I motsats till resten här tycker jag att EU gör mycket rätt, speciellt när det gäller integritet, konkurrens osv.

Med tanke på att USA släppt allt i företagens händer är EU den enda stora spelaren som konsekvent gör rätt saker (dvs från ett medborgarperspektiv...) i många frågor.

Jag håller helt med dig. Det görs så mycket bra från EUs håll!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Låter bra på papperet men är det här någonting de faktiskt gör? Samma organisation som struntar fullständigt i medborgarnas rättigheter gång på gång. Nej, det är samma globalistmafia allihopa.

Är det något särskilt du tänker på?
Vad gäller data- och privatlivsfrågor är min upplevelse att EU har hög svansföring och rätt god efterlevnadsgrad generellt. Vissa frågor går inte att få fullständig uppbackning på mellan medlemsländerna, där enskilda länder istället får friare tyglar. Samma frågor tycks Sverige ibland ta väldigt lätt, nog för att trotsa EU-direktiv och domslut för att ta sin egna privatlivsinskränkande, populistiska väg.

Även globalister har ett intresse av en fungerande och adekvat reglerad marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Är det något särskilt du tänker på?
Vad gäller data- och privatlivsfrågor är min upplevelse att EU har hög svansföring och rätt god efterlevnadsgrad generellt. Vissa frågor går inte att få fullständig uppbackning på mellan medlemsländerna, där enskilda länder istället får friare tyglar. Samma frågor tycks Sverige ibland ta väldigt lätt, nog för att trotsa EU-direktiv och domslut för att ta sin egna privatlivsinskränkande, populistiska väg.

Även globalister har ett intresse av en fungerande och adekvat reglerad marknad.

Nej, inget särskilt (även om det finns sådana) men att hela fadäsen är odemokratisk, nu senast t.ex. att Sverige ska ge mångmiljardär i bidrag till länder som Spanien och Italien. För varje "god gärning" finns det något annat som är 100X mer allvarligt. Tack för din påpekande om att de efterlever sådant här, skulle aldrig haft hopp om det annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Mycket bra. Länge leve det demokratiska EU arbetet!

Japp.
EU är bra i grund o botten även om det finns mycket som kunde bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Nej, inget särskilt (även om det finns sådana) men att hela fadäsen är odemokratisk, nu senast t.ex. att Sverige ska ge mångmiljardär i bidrag till länder som Spanien och Italien. För varje "god gärning" finns det något annat som är 100X mer allvarligt. Tack för din påpekande om att de efterlever sådant här, skulle aldrig haft hopp om det annars.

EU drivs med representativ demokrati. Jag misstänker att de odemokratiska uttrycken du tänker på kommer sig av att folkomröstade politiker från de olika medlemsländerna i sin tur röstar för att fylla politiska stolar i Bryssel? En större, och möjligtvis mer invecklad, variant av det politiska system i haft i Sverige i lite drygt hundra år.

Sverige, Österrike, Danmark och Nederländerna är de länder som tydligast motsätter sig bidragen jag misstänker att du talar om. Alltså Corona-stödpaketet.

Permalänk
Medlem

Vart är alla Kina spionage bad - USA spionage good folk som alltid kommenterar om Huawei?

😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vart är alla Kina spionage bad - USA spionage good folk som alltid kommenterar om Huawei?

😂

Det handlar mer om hur myndigheter använder informationen.
Kina utpressar ju alla som inte gör som de vill. Tex sverige när de tänkte ge fredspris till en författare som sitter i kinesiskt fängelse, yrkar kina att de kommer ge stora konsekvenser för sverige.

Inte direkt något USA har gjort ännu.

Med det sagt så har inte detta något om detta att göra så vi kan ju sluta med den diskussionen direkt.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Vart är alla Kina spionage bad - USA spionage good folk som alltid kommenterar om Huawei?

😂

Klart att USA ska stängas ute liksom alla andra när det kommer till spionage eller liknande men jag ser USA som det minst onda om jag var tvungen att välja mellan dom och Kina, Ryssland, Iran etc då dom ändå är en demokrati

Permalänk
Medlem

Vem ser till att detta faktiskt följs? Ett papper där det står 1+1=2, stämmer tyvär inte alltid överänns med verkligheten.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

@Napster91: Plus för oss som redan bor i ett land som skiter i vad EU säger och fortsätter med datalagring, illegala gränskontroller och annat... man undrar ju. Spelar det här någon roll alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vart är alla Kina spionage bad - USA spionage good folk som alltid kommenterar om Huawei?

😂

Det är nog som såhär att du tolkar folk som sätter sej emot Kina's spionage som USA främjare. De flesta personer här på SWEC är vuxna människor och förstår att världen inte är svart och vit. Med andra ord så är jag ganska säker på att samma personer som inte vill bli spionerade av Kinda vill inte bli de av USA heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vart är alla Kina spionage bad - USA spionage good folk som alltid kommenterar om Huawei?

😂

Sluta larva nu.
Läs o begrunda vad @Moton skriver.

Permalänk
Medlem

Känns ju ändå som att detta bara är tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det handlar mer om hur myndigheter använder informationen.
Kina utpressar ju alla som inte gör som de vill. Tex sverige när de tänkte ge fredspris till en författare som sitter i kinesiskt fängelse, yrkar kina att de kommer ge stora konsekvenser för sverige.

Inte direkt något USA har gjort ännu.

Med det sagt så har inte detta något om detta att göra så vi kan ju sluta med den diskussionen direkt.

Skulle dock vilja flika in med att Donald Trump administrationen faktiskt skulle kunna göra just sådana uttalanden som de sedan troligen tar tillbaka eller säger att man aldrig sagt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Klart att USA ska stängas ute liksom alla andra när det kommer till spionage eller liknande men jag ser USA som det minst onda om jag var tvungen att välja mellan dom och Kina, Ryssland, Iran etc då dom ändå är en demokrati

I två (2000,2016) av de fem senaste presidentvalen i USA så förlorade kandidaten som fick flest röster, och i ett (2004) så var det nära. Och jag är helt medveten om hur det amerikanska valsystemet fungerar. Men man kan ju fråga sig om vad folk skulle tycka om samma sak hände i Sverige...

Skrivet av klotim:

Det handlar mer om hur myndigheter använder informationen.
Kina utpressar ju alla som inte gör som de vill. Tex sverige när de tänkte ge fredspris till en författare som sitter i kinesiskt fängelse, yrkar kina att de kommer ge stora konsekvenser för sverige.

Inte direkt något USA har gjort ännu.

Med det sagt så har inte detta något om detta att göra så vi kan ju sluta med den diskussionen direkt.

Händer ju.

USA har saktioner mot land A.
Land B har affärer med land A.
USA hotar land B med sanktioner om det inte slutar att ha affärer med land A.

(Detta skall inte ses som ett försvar av Kina. Jag väljer EU istället för Kina, eller USA, eller Ryssland.)

Mycket möjligt att USA kommer att ta sig upp från skiten de hamnat i. Men det är ju inte någon som vet om de kommer att ramla ytterligare ner i det 2024. Och allierade som EU måste ju se långsiktigt, det går inte att ha fyraårsplaner och hoppas att de inte väljer en dåre igen...

Ett mycket bra beslut av EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

I motsats till resten här tycker jag att EU gör mycket rätt, speciellt när det gäller integritet, konkurrens osv.

Med tanke på att USA släppt allt i företagens händer är EU den enda stora spelaren som konsekvent gör rätt saker (dvs från ett medborgarperspektiv...) i många frågor.

1. Problemet med USA är inte primärt företagen, utan de statliga myndigheterna (som tex. NSA).

2. Jag tycker EU gör en hel del fel i mycket annat, men i just detta fallet så har de gjort helt rätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

1. Problemet med USA är inte primärt företagen, utan de statliga myndigheterna (som tex. NSA).

Nja... "problemet" som om det bara finns ett problem, är att de statliga myndigheterna är mutade och de facto knähundar till stora företag. Pengar har för stor politisk makt i USA vilket gör att de statliga myndigheterna som skall se efter medborgares intressen istället ser efter storföretagens vilket slår ut konkurrensen och möjligheter för mindre företag, på bekostnad av vanligt folk.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

@Napster91: Plus för oss som redan bor i ett land som skiter i vad EU säger och fortsätter med datalagring, illegala gränskontroller och annat... man undrar ju. Spelar det här någon roll alls?

Olagliga gränskontroller???? Det får du gärna utveckla mer, vad du grundar det på. Det är ett beslut tagit i svenska Riksdagen och inget EU har med att göra. Sverige är för övrigt inte det enda landet som har såna kontroller. När tåget från Tyskland kommer till Padborg i Danmark, är det vanligt att tysk/dansk gränspolis genomför passkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skulle dock vilja flika in med att Donald Trump administrationen faktiskt skulle kunna göra just sådana uttalanden som de sedan troligen tar tillbaka eller säger att man aldrig sagt så.

Du menar som de gjorde då de sa "-Antingen är ni med oss eller mot oss" och hotade med reprisaler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Det är nog som såhär att du tolkar folk som sätter sej emot Kina's spionage som USA främjare. De flesta personer här på SWEC är vuxna människor och förstår att världen inte är svart och vit. Med andra ord så är jag ganska säker på att samma personer som inte vill bli spionerade av Kinda vill inte bli de av USA heller.

Ändå så nämns USA i princip aldrig i några inlägg gällande spioneri eller övervakning.
Ska man klanka på den ena ska man klanka på båda..

Min uppfattning för att slippa deras spionerande är att lyssna på Frankrike som vill utveckla ett Europeiskt Internet.
Då slipper vi mygelföretag som Facebook, Google mfl som sitter i amerikanska regeringens knä och låter dem ha fri tillgång till all din data. Viket EU domstolen gett dem bakläxa på för andra gången nu:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30548-eu-domstolen-sager-ne...