Värt att uppgradera till 1060 från 780 Ti i SLI?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera till 1060 från 780 Ti i SLI?

Har två stycken 780ti i sli nu i skrivande stund och undrar om det är värt att köpa ett 1060gtx istället? Får jag bättre spel prestanda? Och vad kan jag ta för mina 780ti? Ena kortet gigabyte windforce och ena orginala nvidia kortet. Spelar inte i 4k. Och har bara en 60hz skärm.

Rubrik förtydligad från "Är det värt?" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Har du suttit länge på dom kan du sitta lite till. Snart kommer nästa generation Nvidia och då kommer förhoppningsvis priserna gå ner på äldre produkter.

Permalänk
Medlem

Behåll. Nog för att du kör SLI så kommer du dessvärre gå ner dig i prestanda när du byter till ett GTX 1060 (antar att det är 6GB versionen du pratar om? För 3GB versionen är inte alls lika bra nämligen).

Nu är förvisso ett singelkort att föredra idag då få spel faktiskt kan nyttja SLI/CrossFire på ett behagligt sätt (utan eget pill i diverse konfig-filer m.m.), men om du redan har 2x GTX 780ti så skulle i alla fall jag säga.. behåll och kika på nya serien som kommer inom kort

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Enligt Sweclockers test av GTX 1060 så är ett sådant ungefär 20% bättre än ett GTX 780 Ti (när man pratar stock kort i alla fall, finns ju OC versioner som är något snabbare).

Fungerar SLI bra för dig så finns risken att du tappar prestanda, men fungerar inte SLI så bör ju prestandan bli bättre. Hänger väl helt enkelt mycket på hur bra SLI fungerar i de spel du spelar.

https://www.sweclockers.com/test/22360-nvidia-geforce-gtx-106...

Skulle nog väntat tills nästa generation släpps innan jag bestämt mig.

Permalänk
Medlem

@nike900: Beror väl lite på vilka spel du spelar med. Har 2 datorer med sli samt kört både 780ti/980 i sli och i vissa spel blir FPSn högre medans i andra mer stabil dock samma fps som ett kort ger medans 1 kort kan ha droppat mer i fps. Så spelar du spel som har stöd för sli så kan du köra på det annars är det nog bättre att uppgradera

Permalänk
Medlem

Varför "uppgradera" till ett 4 år gammal kort?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vänta tills nya serien kommer ut, 3060 eller va de kan heta. Hade sparat pengarna tills dess.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Zippeer:

Varför "uppgradera" till ett 4 år gammal kort?

Damn, nu känner jag mig gammal

ONT:

Skulle vänta och uppgradera till något med större skillnad i prestanda, blir för liten uppgradering IMO.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär