IDkollen blir krav i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att ni säkrar upp marknaden. Hoppas att man måste vara medlem ett tag innan man kan skriva i marknaden ändå. För om det är någon som bara vill ha snabba pengar så spelar inte detta någon roll att man måste använda Bank-ID. Man kan ju alltid lura en person eller flera innan man blir spärrad. Sedan gå till nästa sida på internet.

Får hoppas att det kommer fungera bra, Idkollen är ett ungt företag som bara funnits i 5 år och hade 2018 ingen anställd. Så väldigt litet företag, blir ju lite osäkert då. En del i styrelsen har också några andra företag att ta hand om enligt allabolag.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Bra ide, men avvaktar eventuella försäljningar tills bank-id ligger som ett krav även för köpare

Jag är böjd att hålla med. Har aldrig haft problem med säljare. Köpare däremot (dock inte här på Swec).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Klockrent! 👏👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

En till grej som är irriterade när man säljer på Sweclockers är när folk som inte ens är intresserad av att köpa prylen ska kommentera priset på annonsen och eventuella skrämma iväg köpare.

Men att behöva betala extra för IDkollen liksom?

Jag kan förstå att man kan känna en viss irritation när andra lägger sig i ens affärer.
Så det är väl lite av ett "tveeggat svärd" många har en förmåga att sätta orimligt höga begagnat priser, så både säljare och eventuell köpare kan bli hjälpt av att andra har möjlighet att kommentera prissättning.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ändå aldrig att skaffa BankID. Det betyder bara att jag inte kommer att sälja postade varor via SweClockers.

Om det är kontant betalning vid avhämtning (vilket jag gjort tidigare när jag sålt här) så finns det inget behov av ID-kontroll ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Findecanor:

Jag kommer ändå aldrig att skaffa BankID. Det betyder bara att jag inte kommer att sälja postade varor via SweClockers.

Om det är kontant betalning vid avhämtning (vilket jag gjort tidigare när jag sålt här) så finns det inget behov av ID-kontroll ändå.

Det är väl vid kontant betalning det verkligen behövs kontroller för numera används kontanter så lite att förfalskningar av fysiska pengar blir vanligare för att folk helt enkelt inte vet hur äkta pengar ser ut längre, personligen tror jag inte att jag sett samtliga av de senaste sedlarna och mynten i verkligheten och mynten är verkligen svåra att skilja idag, sedlar är det lättare att läsa på men sedan att se om de är äkta eller inte är svårare och vad gör man med kontanter när man väl fått dem för det är ju mestadels bara besvär att försöka hitta en bank där man kan sätta in dem så att de går att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

En till grej som är irriterade när man säljer på Sweclockers är när folk som inte ens är intresserad av att köpa prylen ska kommentera priset på annonsen och eventuella skrämma iväg köpare.

Men att behöva betala extra för IDkollen liksom?

Fast i 9/10 fall så är det folk som inte vet vad grejorna har varit värda och satt ett alldeles för högt pris, många fall över nypriset.
De blir oftast tacksamma och ändrar prissättningen efter att det påpekats.

Jag tycker det är bra att medlemmarna hjälper varandra så att en ny medlem inte trillar in på en annons och köper en gammal 6700K för 3000:-.

Just grejen med ID-kollen tycker jag är bra, men det bör inte vara ett krav då det sabbar för alla användare som bor i Finland (Sett en hel del som säljer/köper därifrån)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ställer inte det här till det för yngre användare? Blocket och tradera kör ju 18års gräns. Mobilt bankid kräver väl ofta att vårdnadshavare är delaktig? Men vad vet jag, kids kanske har mobilt bankid idag.

Permalänk
Medlem

Den här id koll lösningen löser absolut ingenting, det enda som funkar är att man säljer till ett företag som verifierar på plats att produkten fungerar & som sen säljer vidare produkterna de köpt av allmänheten, varför miljöpartiet inte kampanjat för detta är bortom min förståelseförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Den här id koll lösningen löser absolut ingenting, det enda som funkar är att man säljer till ett företag som verifierar på plats att produkten fungerar & som sen säljer vidare produkterna de köpt av allmänheten, varför miljöpartiet inte kampanjat för detta är bortom min förståelseförmåga.

Skulle vara fint om man iaf såg förnamnet och första bokstaven i efternamnet när man gör affär, så kan man jämföra namnet med det som dyker upp på swish.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Är väll dags att skaffa Bank-ID då. Har köpt en hel del prylar här på sidan och cirka 8 av 10 affärer har varit kontant.
Håller med om att det är lite risky med fysiska pengar.. aja Tummen upp på sweclockers som har idkollen som krav

Visa signatur

<3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ställer inte det här till det för yngre användare? Blocket och tradera kör ju 18års gräns. Mobilt bankid kräver väl ofta att vårdnadshavare är delaktig? Men vad vet jag, kids kanske har mobilt bankid idag.

Nej snarare tvärt om eftersom man måste ha målsmans tillstånd för att ingå avtal om man inte är myndig, datordelar är ofta så dyra att det är rimligt att målsman är medveten om och godkänner affärerna.

När du handlar på internet ingår du ett avtal. För att få ingå ett avtal måste du ha fyllt 18 år. Om du är yngre måste en av dina föräldrar godkänna köpet för att avtalet ska gälla.
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsit...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag använder marknaden flitigt.
Har över 50st annonser sedan jag reggade mig här (46st synliga) och garanterat över 100+ slutförda affärer.

Av personlig erfarenhet så är det generellt uppskattat när någon sätter ett överpris att det poängteras ut. Jag har både fått kommentarer/PM där folk sagt åt mig att mina priser kanske är för höga. Men som senaste när jag skulle sälja drönaren, då fick jag hjälp och påpekat att jag praktiskt taget skänkte allt - Vilket då kunde leda till att jag snabbt plockade bort drönaren m. tillbehör från annonsen och kan nu sätta ett mer korrekt pris i framtiden.

Det går åt båda hållen det där. Men sätter man bara "ockerpriser" eller övervärderar sina egna saker gentemot marknaden man försöker sälja på, då får man väl helt enkelt förvänta sig ett par "fingeranvisningar" också kan jag anse.

Sedan går det åt båda hållen det där med; Är SweClockers billigare än Tradera/Blocket när du säljer, då är det även billigare när du försöker köpa - Så netsumman blir ju detsamma, och i slutändan ett stort positivt för community-hälsan.

Jag har antagligen +50 produkter sålda / dolda annonser , prismässigt ofta till säljarens fördel långt ifrån ockerpris. Utöver det är det en mindre och osäkrare marknad, på blocket kan man oftast undvika affärer på distans. Bor man i sthlm, göteborg etc kanske marknaden är större

Och ja skicka gärna ett PM men så länge det inte är ett bedrägeri så anser jag att man ska man hålla sig borta från annonsen, det bästa är ju att anmäla så att det kommer till administratörernas kännedom om man nu anser det. Det går alltså inte åt båda hållen nu det går åt ena hållet oftast från tyckare som inte ens använder marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag har 50-100 produkter sålda dolda annonser , prismässigt ofta till säljarens fördel långt ifrån ockerpris. Utöver det är det en mindre och osäkrare marknad, på blocket kan man oftast undvika affärer på distans.

Och ja skicka gärna ett PM men så länge det inte är ett bedrägeri så anser jag att man ska man hålla sig borta från annonsen, alternativt kan man anmäla så att det kommer till administratörernas kännedom om man nu anser det. Det går alltså inte åt båda hållen nu det går åt ena hållet oftast från tyckare som inte ens använder marknaden

Osäkrare än blocket?
Köper/säljer du till en aktiv medlem som varit reggad i +10 år så är chansen nästan lika med noll att du blir lurad.
Enda problemen jag haft har varit konsekvenser av postnords otroligt dåliga hantering av paket.

Inte varit några problem med nyregistrerade/mindre aktiva medlemmar heller där vi oftast kört att jag betalat hälften i förväg mot uppvisande av en lapp med namn/datum framför varan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Osäkrare än blocket?
Köper/säljer du till en aktiv medlem som varit reggad i +10 år så är chansen nästan lika med noll att du blir lurad.
Enda problemen jag haft har varit konsekvenser av postnords otroligt dåliga hantering av paket.

Inte varit några problem med nyregistrerade/mindre aktiva medlemmar heller där vi oftast kört att jag betalat hälften i förväg mot uppvisande av en lapp med namn/datum framför varan.

Ja vill man sälja till rejält underpris så är det oftast inga problem vill man få ett rättvist pris både för köpare och säljare så har det oftast inte hänt eller varit distans för mig eller att jag har fått lägga mig under. Men det kan ju bero på var man bor , ja jag anser att det är säkrare att göra affärer IRL vilket då innebär blocket om jag inte lägger mig på skambuds nivå

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig frågan vilka inlägg de där bedragarna skriver för att komma upp i kvoten och att de klarar av att vänta ut tiden? Kanske deras åsikter också är lurendrejeri eller skriver de fejkade frågor som vi ödslar tid att svara på?

Det enda dåliga är väl att idkollen bara använder bank id och inte breddat sig till att också ta freja eID.

Bra att det blir standard, ett steg i rätt riktning

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Teicaus:

Vad räknas som ett "bedrägeriförsök" och har ni sett bedrägeriförsök gjorda även fast säljaren haft Idkollen?

Och sist hur kan IDkollen minska antalet bedrägerier? Så vitt jag förstått det så tvingar IDkollen bara att man använder BankID för att skapa en annons. Sen hur detta stoppar svindlare och bedragare vet jag inte, kan ni kanske nyansera det lite mer?

Utöver detta är jag emot detta system då i min mening inte löser något utan endast drar in mer kostnader och samt att min data blir lagrad vilket jag emot starkt.

En sak vi nu kan göra är ju att blockera personer från att skapa nya konton efter att de blivit upptäckta och avstängda.
Det är just sådana saker som det har stoppat.

Angående hur det minskar bedrägerier så kan man såklart ha olika åsikter i frågan.
Vi anser oss vara tämligen säkra på att benägenheten att begå ett brott minskar drastiskt om man måste legitimera sig. Dessutom ger det oss möjligheterna att förhindra nyregistreringar från bannade användare på ett bättre sätt än tidigare. Det ger oss också vissa förutsättningar att förhindra missbruk av kapade konton.
Det är förstås inte samma som att helt motverka alla former av bedrägeri. Systemet är inte felfritt men det är i vår mening jättemycket bättre än ingenting.

”Dra in mer kostnader” förstod jag inte riktigt i sammanhanget?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Härligt.
Men det betyder alltså att det finns en hel del bedrägerier på som görs även på denna sajten alltså.
Förstår inte varför jag skulle vara förvånad att tro att denna sajten skulle fått vara fredad.

Finns nog ingen köp&sälj som är helt fri från bedragare, men sweclockers har nog haft ett lågt antal, särskilt jämfört med blocket etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Tradera tar för övrigt också ut ganska saftig provision på 10% (med ett tak på 200 kr.)

Då ska du se eBay! Där skrattar dom hela vägen till banken.

Tycker ni ska ställa krav på köpare även. Finns mer löst folk på Swec än man vill tro...

Permalänk

Mycket bra i mitt tycke. Swec ska kännas seriöst och säkert, och även om detta, precis som en del redan påpekat, inte medför en garanti för att inte bli lurad, så bör det i alla fall skrämma bort en del folk som har orent mjöl i påsen

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon52343:

Då ska du se eBay! Där skrattar dom hela vägen till banken.

eBay når du förvisso en global marknad med. Något som du inte kan säga om Tradera.

Skrivet av anon52343:

Tycker ni ska ställa krav på köpare även. Finns mer löst folk på Swec än man vill tro...

Nästan alltid brukar ju dock köparna betala i förskott. Det betyder att det inte är ett lika stort problem.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Tack för inlägget nu blev jag grymt osugen på att fortsätta använda marknaden som säljare , en ide du kanske skulle börja sälja (eller åtminstone använda marknaden)

Definitionen på en 'ren' kapitalistisk marknad är där alla kan agera och alla har tillgång till samma/all information. Det är då förädling, effektivisering och utveckling sker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Definitionen på en 'ren' kapitalistisk marknad är där alla kan agera och alla har tillgång till samma information. Det är då förädling, effektivisering och utveckling sker.

Håller med dig i sak men var försiktig med din logik och hur du resonerar. Den rena kapitalistiska marknaden är inte ett ideal i bemärkelsen att det är en perfektion att sträva efter, den är snarare ett ideal i likhet med en ideal gas, en sfärisk ko, eller Newtonsk mekanik (utan relativitet).

Att dra ett likhetstecken mellan ideal och önskvärd är därför ett tankefel. En marknad blir inte nödvändigtvis bättre av att vara en ideal fri marknad, på samma sätt som en ko inte blir bättre av att vara sfärisk, eller en gas blir bättre av att vara en ideal gas. När man pratar om en ideal fri marknad är det alltså en slags tankekonstruktion, en approximation eller förenkling av verkligheten som gör att man kan dra resonemang om hur en marknad fungerar.

För att landa på marken igen, så blir inte Sweclockers marknad nödvändigtvis bara bättre av kommentarfälten, eller av att folk trollar i dessa. Därför finns det ju en "Anmäl"-knapp och moderatorer som kan hjälpa till om inlägg uppenbart är trollinlägg med enda syfte att sabotere en affär genom att lusa ner en annons kommentarfält. Det gör att Sweclockers marknad tar ett steg längre bort från idealet med totalt fritt informationsutbyte, men det gör också marknaden bättre om än mindre fri.

Samma sak gäller för övrigt kravet på ID-kontroller. ID-kontroller gör en marknad mindre fri eftersom det begränsar vem som kan delta i marknaden, men det gör även marknaden bättre.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag inte fått vad jag har betalat för så var det en annons där säljaren ville att man skulle donera till röda korset...
Hoppas mina pengar kom till nytta iallafall.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Håller med dig i sak men var försiktig med din logik och hur du resonerar. Den rena kapitalistiska marknaden är inte ett ideal i bemärkelsen att det är en perfektion att sträva efter, den är snarare ett ideal i likhet med en ideal gas, en sfärisk ko, eller Newtonsk mekanik (utan relativitet).

Att dra ett likhetstecken mellan ideal och önskvärd är därför ett tankefel. En marknad blir inte nödvändigtvis bättre av att vara en ideal fri marknad, på samma sätt som en ko inte blir bättre av att vara sfärisk, eller en gas blir bättre av att vara en ideal gas. När man pratar om en ideal fri marknad är det alltså en slags tankekonstruktion, en approximation eller förenkling av verkligheten som gör att man kan dra resonemang om hur en marknad fungerar.

För att landa på marken igen, så blir inte Sweclockers marknad nödvändigtvis bara bättre av kommentarfälten, eller av att folk trollar i dessa. Därför finns det ju en "Anmäl"-knapp och moderatorer som kan hjälpa till om inlägg uppenbart är trollinlägg med enda syfte att sabotere en affär genom att lusa ner en annons kommentarfält. Det gör att Sweclockers marknad tar ett steg längre bort från idealet med totalt fritt informationsutbyte, men det gör också marknaden bättre om än mindre fri.

Samma sak gäller för övrigt kravet på ID-kontroller. ID-kontroller gör en marknad mindre fri eftersom det begränsar vem som kan delta i marknaden, men det gör även marknaden bättre.

Ja, jag skulle lagt in en 'perfekt marknad'. En perfekt marknad där marginalen närmar sig noll likt derivatan. Inget kan givetvis leva där.. Här kommer 'vill ha' faktorn in. Syftet med mitt inlägg var att påvisa nyttan i allas tillgång till information.

Jag vidhåller att informationsdelande mellan medlemmar ska tillåtas. Tillika i tråden där saluobjektet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För att utöva bedrägeri genom IDkollen får bedragaren två val:

1) Använda sitt eget mobilt bankID.
2) Försöka använda någon annans

Punkt 1 kommer att avskräcka ganska många från att ens försöka. De som är dumma nog kommer kunna spåras otroligt enkelt. Förr i tiden var det enklare att använda sig av falska uppgifter och därigenom komma undan. Nu blir man direkt knutet till brottet och kan inte hävda att det varit någon annan lika enkelt.

Punkt 2 är svårt som det är, kommer man över någon annans mobilt Bank-ID kommer man inte använda den för att lägga upp en annons på SweC, då går man definitivt för större fiskar.

Absolut största problemet med online-bedrägerier har varit länge att man inte kan styrka att det är den misstänkta som faktiskt utfört handlingarna. I och med bank-ID blir det nu istället enkelt att knyta brottet till den misstänkta.

Fall 1 är tvärt om relativt vanligt. Det finns gott om personer som begår bedrägerier på Blocket etc. med sitt riktiga namn eftersom de vet att många mindre bedrägerier aldrig utreds samt redan lever på ett sätt där den eventuella påföljden inte påverkar deras levnadssituation nämnvärt. Bara för att du har full dokumentation, komplett namn, telefonnummer, personnummer, bostadsadress etc. är det inte någon garanti för att polisen utreder saken tyvärr. Därför tvivlar jag på att detta krav påverkar andelen bedrägerier i någon större grad.

Ett bedömningssystem i kombination med historik i forumet skulle väga betydligt tyngre för mig personligen.

Med det sagt har jag mestadels hållt mig till upphämtning som köpare och säljare så är väl inte riktigt målgruppen för denna ändring.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

"Verifiering vid köpsteget"???

Om jag säljer så är det enbart i närområdet, så vi kan mötas på neutral plats och slutföra affären där. På vilket sätt ska SweC vara inblandat där, bara för att annonsen var på SweC?

Blir väldigt märkligt detta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

till er som inte gillar att folk som inte tänkt köpa något lägger sig era affärer i kommentarsfälten. välj bara att inte tillåta kommentarer när ni skapar annonsen? om funktionen finns kvar som valbar fortfarande, dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

"det bästa är ju att anmäla så att det kommer till administratörernas kännedom om man nu anser det. "

Så admins på SweC ska hålla koll på att saker ej säljs till överpris? Vart är logiken i detta?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Problemet som jag har läst är de som är i behov utav pengar inte bryr sig om att det är de själva som har identifierats, de har bara siktat på att få hem så mycket cash som möjligt. De har alltså kört med öppna kort men blåst folk för att få stålar(kanske till nästa fix).
Så utifrån det så tror jag inte att detta gör nytta.

Det som det kan vara nytta till är möjligtvis tvister och ett genomgående dåligt beteende när det gäller marknaden.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide