Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det de här tar till sin sida att man ska ha just munskydd, "springfield-studien", tycker jag betydligt starkare talar för att man inte ska införa att folk ska använda det. Frisörerna har ju gjort precis det om jag räknar med att folk då kommer göra, springa omkring som vanligt och ha på sig munskydd hur sjuka de än är. "För man smittar ju inte när man har munskydd juh!!!!". Hade de två "idioterna" stängt sin jäkla salong och hållit sig hemma så hade heller ingen av de 139 kunderna riskerat att smittats vilket de nu gjorde. Sedan undrar jag vad det är för typ av forskare som använder sig av en sådan liten "studie" för att föra fram sin sak. Nu tänker jag inte lägga ned tid på det hela men det går säkerligen utan större problem hitta en situation där 2 frisörer med munskydd och där kunderna också haft där där någon blivit smittad. Så 2 frisörer och 139 kunder är så litet underlag så det är snarare anekdotisk bevisförening och har ingen relevans. Men har de inget bättre att komma med så...

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6928e2.htm

Tack för länken! Jag är benägen att hålla med om att det ät lite tunt material dessa forskare använder för att argumentera för sin sak, vilket jag tycker gör det värt att diskutera artikeln och "bevisläget" här i tråden.

Vad det gäller Jena så hittar jag inte studien som jag pratade om i mitt tidigare inlägg. Dock finns det en nyare studie som kommer fram till att masker fungerar.

Artikel: Unmasked! The effect of face masks on the spread of COVID-19
Studie:Face Masks Considerably Reduce COVID-19 Cases in Germany:A Synthetic Control Method Approach

Public Health Ontario har granskat den studien (ej s.k. peer-review) och noterar bl.a:

• It is not known from this ecological analysis the extent and quality of uptake of mask wearing, the type of masks worn, and if the demonstrated benefit is related to source control, protecting the wearer, or a combination thereof. It is possible there were other public health measures taken in Jena at this time that confound this finding (i.e. physical distancing), and the impact of behavioural change due to mandatory masking was not addressed. However, the authors do note that the timing of the introduction of face masks was not affected by other overlapping public health measures as a general “lock down” had been in place for two weeks.

• This report has not been peer-reviewed, and conclusions should be interpreted with caution.

Speciellt det sistnämnda är ju intressant. Nu vet jag ju inte vilka studier som forskarna i debattartikeln baserar sina uttalanden på, men det ter sig som att det skulle vara studier som ej är s.k. peer-reviewed och anekdoter; lite beklämmande om så är fallet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

En stor studie om hur bra munskydd hjälper är den som genomförs sedan den 4e April. Den 4e April infördes rekommendation om att använda munskydd i USA. Smittspridningen ökar trots det. I Sverige har ett antal andra rekommendationer införts som att arbeta hemifrån, fysisk distans mellan ska som inte redan bor tillsammans men även med de man bor om någon är sjuk. I juni såg man stigande smittspridning bland de som tog studenten vilket var väntat. Det bevisade samtidigt att Sveriges strategi bromsar smittspridningen bortsett från strategin att tillåta studentfester vilket var oaktsamt.

Det ska bli intressant att se resultatet. Rent intuitivt känn det som att just USA lär vara extra komplext som studieobjekt med tanke på hur kontraproduktivt vita huset och presidenten har agerat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Enligt SVT nyheter om Corona:

SCB: Underdödlighet i Sverige

"De senaste två veckorna har Sverige haft en underdödlighet, enligt preliminära siffror från SCB, rapporterar Ekot.

Det innebär att färre dött än vanligt.

– Om själva dödligheten, hur många som avlidit under det första halvåret, så ser vi att det är ungefär lika många som det har varit varje år sedan 2015, förutom 2019 som var ett undantag eftersom vi då hade den lägsta dödligheten på 43 år, säger Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen, till Ekot."

Hoppas att det håller i sig. Vi vet att många dött med corona men totalt sett har det dött ungefär lika många som vanligt i år när man räknat ihop alla som har dött oavsett vad de dött av.

Hmmm, har du ursprungsnyheten till detta, källan, en länk och jag undrar också hur gammal eller färsk nyhet detta egentligen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, har du ursprungsnyheten till detta, källan, en länk och jag undrar också hur gammal eller färsk nyhet detta egentligen är?

Texten publicerades i SVTs flöde här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Men du får scrolla tillbaka till kl 15.44 24 juli

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Texten publicerades i SVTs flöde här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Men du får scrolla tillbaka till kl 15.44 24 juli

Man kan också ta en titt på kurvorna här
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-coron...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det ska bli intressant att se resultatet. Rent intuitivt känn det som att just USA lär vara extra komplext som studieobjekt med tanke på hur kontraproduktivt vita huset och presidenten har agerat.

Jag skulle gärna läsa en kortfattad utredning där man går till botten med hur USA har skött det den här gången. På federal, delstatlig och mer lokal nivå. Gärna också hur presidenten har skött sig, en seriös utredning utan bias. Tror inte att det är möjligt men skulle vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ytterligare en debattartikel som av en grupp där åtminstone något namn känns igen från tidigare debattartiklar. Denna gång argumenterar man bl.a. för munskydd, man skriver:

Det vetenskapliga stödet för munskydd är nu omfattande.

Ett exempel: I tyska Jena ökade fallen dramatiskt. Så 6 april infördes där munskyddstvång, tre veckor före resten av Tyskland. Plötsligt upphörde spridningen i Jena, medan kurvan fortsatte uppåt som tidigare i de andra städerna.

Jag vill minnas att vi tidigare i tråden hade uppe studien där Jena var med. Var det inte ett problem med den med just att det inte gick att dra några slutsatser av deras införande av munskydd eftersom dom samtidigt införde en mängd andra åtgärder (jag vill minnas något om att dom införde en ganska hård lockdown samtidigt)? Jag vet att jag kollade på denna studie förut, men jag hittar den inte igen.

Vidare skriver dom i debattartikeln:

Eller ta en dagsfärsk studie: I Springfield, Missouri fick två frisörer på en salong luftvägssymptom. Men de fortsatte att arbeta, med munskydd (som var obligatoriskt), i en vecka, tills besked kom att de hade covid-19 – och att en av dem smittat fyra familjemedlemmar. Då kontaktades de 139 kunder som frisörerna arbetat med. Kunderna isolerades i fjorton dagar. Ingen utvecklade symptom, och av de 67 som testades förblev alla negativa.

Samtliga, frisörer och kunder, hade burit munskydd.

Det skulle vara intressant att läsa med om studien i Springfield. Någon som vet vilken studie dom refererar till?

Hm, jag tror att FHM vill undvika detta som gör att folk trängs och känner sig säkra med sina munskydd (NYC i söndags)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Texten publicerades i SVTs flöde här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Men du får scrolla tillbaka till kl 15.44 24 juli

Jag har också försökt hittat källan till den nyheten men utan att lyckas. SVT hänvisar till Ekot (Sveriges Radio). Har letat på SR:s hemsida men inte hittat något. Dock inte orkat lyssna igenom alla Ekots sändningar.

Men, jag skulle gissa att det hela baserar sig på den preliminära statistik om dödsfall som SCB publicerar en gång per vecka. Tittar man i den Excel-filen så kan man se att från och med vecka 27 ligger vi strax under snittet för antalet avlidna under åren 2015-2019. Jag tycker dock man är lite snabba med att kalla det underdödlighet eftersom dödsfallen rapporteras in med en ibland ganska lång eftersläpning. Om några veckor vet vi bättre.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på andra sidan myntet, finns det dokumenterade observationer där maskanvändning kan korreleras med ökad smittspridning?

USA med deras infantila protester vore för övrigt ett dåligt exempel, det är helt uppenbart inte representativt beteende för någon kultur, inte ens deras egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Om man kollar på andra sidan myntet, finns det dokumenterade observationer där maskanvändning kan korreleras med ökad smittspridning?

USA med deras infantila protester vore för övrigt ett dåligt exempel, det är helt uppenbart inte representativt beteende för någon kultur, inte ens deras egen.

Du ska inte lägga på mer krav som du inte har starka belägg för att det ger en positiv förändring. Det är jobbigt med krav och desto fler krav som befolkningen får desto sämre kommer befolkningen vara på att följa dessa. Och smittspridningen hade tagit bra fart innan protesterna började i USA. Gällande om smittspridningen ökat med krav på maskanvändning eller inte så räcker det väl med att se på hur jäkla dåliga folk i andra länder är på att fatta hur de ska använda maskerna? Den ska inte åka upp och ned i ansiktet hela tiden. Den ska inte pillas på. Håll ditt jäkla avstånd, behövs inget mer direkt.

Vet man sedan hur man ska använda en mask och när den ska användas och hur ofta den ska bytas så är det en bra sak. T.ex inom sjukvården. Men att vanliga svennar skulle klara av det är inte en chans. Andra länder så klarar de ju inte av det. Visst, de har inte fått högre smittspridningen men uttryck man kanske an använda är att de inte fått större smittspridning trots maskanvändning.

Sedan så finns det ingen anledning att börja införa mer krav i Sverige just nu. Vi har kraftigt minskad smittspridning och antalet dödsfall just nu. Hade det varit att det hade ökat så får man väl fundera en gång till men börja med extra krav för att kanske få ned det till 98 stället för 99 smittade per dag är inte värt det i längden. Lägg energin där den behövs och just nu är det inte att börja med maskanvändning i Sverige just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lofen:

Jag skulle gärna läsa en kortfattad utredning där man går till botten med hur USA har skött det den här gången. På federal, delstatlig och mer lokal nivå. Gärna också hur presidenten har skött sig, en seriös utredning utan bias. Tror inte att det är möjligt men skulle vara intressant.

Det lär vara ganska svårt att få ihop det i en kortfattad utredning. USA, på en federal nivå, har verkligen tappat bollen här med tvära kast åt olika håll hela tiden från administrationen och förstås en extrem politisering av hela pandemin. Delstaterna kanske är mer intressanta då de i större utsträckning har hållit fast vid sina strategier, men samtidigt har de väldigt olika förutsättningar och till skillnad från i Europa så har det inte funnits några former av begränsningar i resande mellan staterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Du ska inte lägga på mer krav som du inte har starka belägg för att det ger en positiv förändring. Det är jobbigt med krav och desto fler krav som befolkningen får desto sämre kommer befolkningen vara på att följa dessa. Och smittspridningen hade tagit bra fart innan protesterna började i USA. Gällande om smittspridningen ökat med krav på maskanvändning eller inte så räcker det väl med att se på hur jäkla dåliga folk i andra länder är på att fatta hur de ska använda maskerna? Den ska inte åka upp och ned i ansiktet hela tiden. Den ska inte pillas på. Håll ditt jäkla avstånd, behövs inget mer direkt.

Vet man sedan hur man ska använda en mask och när den ska användas och hur ofta den ska bytas så är det en bra sak. T.ex inom sjukvården. Men att vanliga svennar skulle klara av det är inte en chans. Andra länder så klarar de ju inte av det. Visst, de har inte fått högre smittspridningen men uttryck man kanske an använda är att de inte fått större smittspridning trots maskanvändning.

Sedan så finns det ingen anledning att börja införa mer krav i Sverige just nu. Vi har kraftigt minskad smittspridning och antalet dödsfall just nu. Hade det varit att det hade ökat så får man väl fundera en gång till men börja med extra krav för att kanske få ned det till 98 stället för 99 smittade per dag är inte värt det i längden. Lägg energin där den behövs och just nu är det inte att börja med maskanvändning i Sverige just nu.

Jag försökte verkligen inte argumentera för vad det poilitiska beslutet bör eller inte bör vara eftersom det är ett betydligt mera mångfacetterat problem, jag är nyfiken. Jag är också nyfiken på konsekvenserna efter pandemin. Inte bara i Sverige, utan mer generellt.

Jag håller med om det du poängterade på förra sidan, att i den mån maskanvändning faktiskt gör att människor tycker det är mer ok att försöka låta vardagen rulla på som vanligt när man har influensaliknande symptom förefaller det ju vara en högst tveksam kulturell skiftning. Men samtidigt så verkar någonting mer åt det hållet vara vanligt förekommande i Asien. Jag har sett en hel del vurmande för den väldigt suddiga bild man förmodligen har av den kulturella egenheten. Jag är mer skeptisk oavsett om det verkar "fungera" eller ej. Se det som ett av mina ingående politiska värden, att man ska vara försiktig med en policy som medför en risk för ökade förväntningar på att man ska jobba när man är sjuk.

Om det finns en hypotetisk verklighet när personer som idag [innan pandemin] går till jobbet småkrassliga men i det alternativa scenariot har på sig munskydd, allt annat lika... taget. Men är det realistiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Om det finns en hypotetisk verklighet när personer som idag [innan pandemin] går till jobbet småkrassliga men i det alternativa scenariot har på sig munskydd, allt annat lika... taget. Men är det realistiskt?

Det tror jag att det är; det var ju precis det som frisörerna i "Springfieldstudien" gjorde.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Varför bära en mask = inte upprätthålla social distans??

Att använda säkerhetsbältet betyder inte hastighet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av rayfix:

Varför bära en mask = inte upprätthålla social distans??

Att använda säkerhetsbältet betyder inte hastighet.

Därför att masken är inte till för att skydda dig, utan för att skydda andra*. Och folk är generellt dåliga på att tänka på andra.
Distansieringen hjälper båda parter, men har en övervägande känsla av att skydda sig själv, och därför är det troligare att folk håller på den biten.
Vad gäller både och, så har vi problem med hörsamhet för social distansiering, och givet att man inte lättar på det kravet, hur stor hörsamhet tror du att vi skulle få för både mask OCH distans?

Sen har vi de andra aspekterna vad gäller handtvätt och liknande, som också finns en överhängande risk att man börjar slarva med om man ser masken som en "catch all" så man inte behöver tänka på de andra skyddsmekanismerna, som i sig är minst lika viktiga.

Det handlar alltså om att fokusera på den metod man tror har störst effekt, störst chans för hörsamhet och enklast att upprätthålla över lång tid.

*masken skyddar såklart dig med, till viss del, men primärt handlar det om att man kan fånga utgående partiklar. För att skydda från inkommande partiklar behöver man hantera den som sjukvårdspersonal, vilket gemene man sällan kommer göra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det tror jag att det är; det var ju precis det som frisörerna i "Springfieldstudien" gjorde.

Okej så du tror alltså inte att det föreligger en risk att människor i större utsträckning rättfärdigar och normaliserar att jobba samtidigt som man är sjuk med hänvisning till att man bär munskydd?

En sådan förskjutning risker ju i förlängningen också leda till andra förväntningar på arbetstagare från arbetsgivares sida.

Ytterligare försök till förtydligande:
Ökat (korrekt) andningsskyddsanvändning = äta kakan
"allt annat lika" dvs att normen är mer som idag, är man sjuk så är man hemma = ha kakan kvar

Så vad jag frågar mig är om inte detta är dilemmat som är tongivande, implicit så antar jag här att användning av andningsskydd faktiskt kan beläggas ha en positiv effekt, i "rätt" kulturell kontext. Men med konsekvensen att man äter upp en del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Okej så du tror alltså inte att det föreligger en risk att människor i större utsträckning rättfärdigar och normaliserar att jobba samtidigt som man är sjuk med hänvisning till att man bär munskydd?

En sådan förskjutning risker ju i förlängningen också leda till andra förväntningar på arbetstagare från arbetsgivares sida.

Ytterligare försök till förtydligande:
Ökat (korrekt) andningsskyddsanvändning = äta kakan
"allt annat lika" dvs att normen är mer som idag, är man sjuk så är man hemma = ha kakan kvar

Så vad jag frågar mig är om inte detta är dilemmat som är tongivande, implicit så antar jag här att användning av andningsskydd faktiskt kan beläggas ha en positiv effekt, i "rätt" kulturell kontext. Men med konsekvensen att man äter upp en del av kakan.

Vad jag kan se så håller ni med varandra så vad är det ni bråkar om egentligen?
Båda säger att masker ökar risken att personer som skulle varit hemma så inte är det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vad jag kan se så håller ni med varandra så vad är det ni bråkar om egentligen?
Båda säger att masker ökar risken att personer som skulle varit hemma så inte är det.

Jag vet inte, kanske. Jag är lite förvirrad, förmodlingen pga att jag uttrycker mig slarvigt.

Den del av mitt tidigare inlägg som citerades:

Citat:

Om det finns en hypotetisk verklighet när personer som idag [innan pandemin] går till jobbet småkrassliga men i det alternativa scenariot har på sig munskydd, allt annat lika... taget. Men är det realistiskt?

Jag lutar starkt åt att svara nej, det är inte realistiskt. Det är inte bara de fall där en person ändå hade gått och jobbat som kommer påverkas. Även de som idag väljer att stanna hemma riskerar att bli mindre benägna att göra det i framtiden, givet en normalisering av munskyddsanvändning. Det är alltså påståendet "allt annat lika" som gör det orealistiskt. Och nu tänker jag specifikt på ett svenskt kontext. @Hurtigbullen inleder dock med "Det tror jag att det är..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Okej så du tror alltså inte att det föreligger en risk att människor i större utsträckning rättfärdigar och normaliserar att jobba samtidigt som man är sjuk med hänvisning till att man bär munskydd?

Det sa jag inte.

Du satte upp en hypotetisk verklighet där folk som gick till jobbet krassliga innan pandemin nu gick till jobbet under samma förutsättningar fast med mask och frågade om den fanns. Jag svarade på frågan och menar på att den finns; det är nog precis vad frisörerna gjorde, för gissningsvis hade dom jobbat om dom haft samma symptom innan pandemin också. Den enda skillnaden var alltså att nu gick dom till jobbet med mask.

Jag vet att det fanns människor som jobbade fastän dom var sjuka innan pandemin. Skälen till det kan ju variera, alltifrån att dom inte har råd att stanna hemma till en machokultur på arbetsplatsen. Frågan är om dom personerna i större utsträckning går till jobbet sjuka om "mask-krav" tillkommer utöver nuvarande rekommendation. Jag vet inte, men jag tror att det finns en uppenbar risk för det.

Som jag ser det, givet att folk stannar hemma när dom är sjuka så minskar (eventuellt) masker en del smittspridning från pre-symptomatiska infekterade personer. I dagsläget tror man ju att sådan smittspridning inte utgör någon stor andel av spridningen, så en ev rekommendation att bära mask torde inte ge speciellt mycket. Denna ringa (?) fördel måste då vägas mot risken att smittspridningen ökar för att folk inte stannar hemma.

Nåja, jag påstår inte att jag vet vad som är rätt, men jag är tveksam till att bevisläget idag motiverar ett allmänt krav på att bära mask.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen

Jag är fortfarande lite förvirrad men vi verkar resonera väldigt snarlikt trots vad som verkar vara olika perspektiv.

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Det sa jag inte.

Du satte upp en hypotetisk verklighet där folk som gick till jobbet krassliga innan pandemin nu gick till jobbet under samma förutsättningar fast med mask och frågade om den fanns. Jag svarade på frågan och menar på att den finns; det är nog precis vad frisörerna gjorde, för gissningsvis hade dom jobbat om dom haft samma symptom innan pandemin också. Den enda skillnaden var alltså att nu gick dom till jobbet med mask.

Jag vet att det fanns människor som jobbade fastän dom var sjuka innan pandemin. Skälen till det kan ju variera, alltifrån att dom inte har råd att stanna hemma till en machokultur på arbetsplatsen. Frågan är om dom personerna i större utsträckning går till jobbet sjuka om "mask-krav" tillkommer utöver nuvarande rekommendation. Jag vet inte, men jag tror att det finns en uppenbar risk för det.

Som jag ser det, givet att folk stannar hemma när dom är sjuka så minskar (eventuellt) masker en del smittspridning från pre-symptomatiska infekterade personer. I dagsläget tror man ju att sådan smittspridning inte utgör någon stor andel av spridningen, så en ev rekommendation att bära mask torde inte ge speciellt mycket. Denna ringa (?) fördel måste då vägas mot risken att smittspridningen ökar för att folk inte stannar hemma.

Nåja, jag påstår inte att jag vet vad som är rätt, men jag är tveksam till att bevisläget idag motiverar ett allmänt krav på att bära mask.

Glöm inte att vi hade stora problem med att bekräfta om du var sjuk i början. Vi har fortfarande svårt med att bekräfta det(tid och resursers), när vi inte kan garantera att du är sjuk då kan folk bete sig hur som helst. Folk som varit övertygade att de haft Covid19 och antikroppstester säger emot. Med det sagt tycker jag att när det är så pass varierande symptom och vi inte kan testa oss, då blir det automatiskt varierande beteende, så därför är det svårt att hitta något som är korrekt i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Glöm inte att vi hade stora problem med att bekräfta om du var sjuk i början. Vi har fortfarande svårt med att bekräfta det(tid och resursers), när vi inte kan garantera att du är sjuk då kan folk bete sig hur som helst. Folk som varit övertygade att de haft Covid19 och antikroppstester säger emot. Med det sagt tycker jag att när det är så pass varierande symptom och vi inte kan testa oss, då blir det automatiskt varierande beteende, så därför är det svårt att hitta något som är korrekt i alla lägen.

Nu är jag lite förvirrad över vart du vill komma, men hursomhaver...

Rekommendationen nu är ju att stanna hemma när man känner sig det minsta sjuk, oavsett om man tror det är Covid-19 eller inte. Det korrekta är ju då att man vid minsta symptom på nånting ska se till att stanna hemma. Jag antar att rekommendationerna är utformade precis så just för att det är svårt att veta säkert om man har Covid-19 eller nånting annat.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vad jag kan se så håller ni med varandra så vad är det ni bråkar om egentligen?

Vi bråkar inte, vi diskuterar i god ton, även fast vi uppenbarligen är förvirrade och pratar om varandra

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hm, jag tror att FHM vill undvika detta som gör att folk trängs och känner sig säkra med sina munskydd (NYC i söndags)

Var var trängseln menar du i den videon? Ser värre ut här i norrort på stora köpcentret, systemet och valfria matvarubutiker och då har nästan ingen ansiktsmask. (bara någon enstaka)

Dessutom med tillägget att de senaste dagarna har jag börjat se/höra folk som går runt och hostar, det skötte folk rätt bra i våras, men nu verkar man inte bry sig om det heller.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är jag lite förvirrad över vart du vill komma, men hursomhaver...

Rekommendationen nu är ju att stanna hemma när man känner sig det minsta sjuk, oavsett om man tror det är Covid-19 eller inte. Det korrekta är ju då att man vid minsta symptom på nånting ska se till att stanna hemma. Jag antar att rekommendationerna är utformade precis så just för att det är svårt att veta säkert om man har Covid-19 eller nånting annat.

Jag repeterar mig då.

Människor får olika(allt från upplevda till faktiska, egen bedömning) symptom av Covid19. Olika symptom leder till olikt beteende. I med det bara är symptom och inte bekräftad sjuk så kommer människor att agera olika. Hade det varit så att du kunde få bekräftad sjukdom i mobilen hade folk reagerat och agerat mer enhetligt och korrekt. Men nu fungerar det inte så och därför med varierande symptom finns det en subjektiv bedömning av acceptabelt beteende.

Så därför menar jag att gapet mellan rekommendationerna och beteendet är för stort, och i sin tur påverkar, om i detta fall, mask är positivt eller negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var var trängseln menar du i den videon? Ser värre ut här i norrort på stora köpcentret, systemet och valfria matvarubutiker och då har nästan ingen ansiktsmask. (bara någon enstaka)

Dessutom med tillägget att de senaste dagarna har jag börjat se/höra folk som går runt och hostar, det skötte folk rätt bra i våras, men nu verkar man inte bry sig om det heller.

Ofan, är det så illa nu. Bor på landet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Människor får olika(allt från upplevda till faktiska, egen bedömning) symptom av Covid19. Olika symptom leder till olikt beteende. I med det bara är symptom och inte bekräftad sjuk så kommer människor att agera olika. Hade det varit så att du kunde få bekräftad sjukdom i mobilen hade folk reagerat och agerat mer enhetligt och korrekt. Men nu fungerar det inte så och därför med varierande symptom finns det en subjektiv bedömning av acceptabelt beteende.

Så därför menar jag att gapet mellan rekommendationerna och beteendet är för stort, och i sin tur påverkar, om i detta fall, mask är positivt eller negativt.

Okej, så om jag förstår dig korrekt så menar du att rekommendationerna inte funkar för att folk inte får riktig diagnos snabbt och inte tillfredsställande klarar av att på egen hand bedömma om dom är sjuka eller inte. Därför går dom sjuka till jobb (eller ut bland andra människor) och i detta scenario skulle då masker kunna minska smittspridningen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Okej, så om jag förstår dig korrekt så menar du att rekommendationerna inte funkar för att folk inte får riktig diagnos snabbt och inte tillfredsställande klarar av att på egen hand bedömma om dom är sjuka eller inte. Därför går dom sjuka till jobb (eller ut bland andra människor) och i detta scenario skulle då masker kunna minska smittspridningen.

Jag säger inget om masker skulle minska smittspridningen. Jag ger en möjlig förklaring av tusentals på varför rekommendationerna inte följs och därför är det svårt att bedöma om masker skulle vara positivt eller negativt.

Det är för mycket okänt i hur människor agerar, det beror på hur individen förhåller sig till viruset. Då kan vi inte säga att mask är bra eller dåligt generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Därför att masken är inte till för att skydda dig, utan för att skydda andra*. Och folk är generellt dåliga på att tänka på andra.
Distansieringen hjälper båda parter, men har en övervägande känsla av att skydda sig själv, och därför är det troligare att folk håller på den biten.
Vad gäller både och, så har vi problem med hörsamhet för social distansiering, och givet att man inte lättar på det kravet, hur stor hörsamhet tror du att vi skulle få för både mask OCH distans?

Sen har vi de andra aspekterna vad gäller handtvätt och liknande, som också finns en överhängande risk att man börjar slarva med om man ser masken som en "catch all" så man inte behöver tänka på de andra skyddsmekanismerna, som i sig är minst lika viktiga.

Det handlar alltså om att fokusera på den metod man tror har störst effekt, störst chans för hörsamhet och enklast att upprätthålla över lång tid.

*masken skyddar såklart dig med, till viss del, men primärt handlar det om att man kan fånga utgående partiklar. För att skydda från inkommande partiklar behöver man hantera den som sjukvårdspersonal, vilket gemene man sällan kommer göra.

Jag tror att det är fortfarande effektivt att ha en mask i Sverige, för alla kommer automatiskt att hålla sig borta från den som bär masken och till och med bli rädda bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Jag tror att det är fortfarande effektivt att ha en mask i Sverige, för alla kommer automatiskt att hålla sig borta från den som bär masken och till och med bli rädda bort

Jag tror att den effekten blir kortvarig.

Jag tror snarare att det blir som när folk ställer upp barnattrapper eller liknande längs vägen nära sina hus/infarter. Initialt så hajar många förare till och sänker farten, men sen vänjer man sig och återtar normal hastighet förbi stället och det enda som åstadkommits är att de som ställt upp attrappen de-facto sänkt säkerheten för sina barn - den gången det på riktigt är ett barn som uppehåller sig där så kommer de förare som ofta kör sträckan behöva längre tid på sig för att reagera på det riktiga barnet.

Mao, när många väljer att bära mask så normaliseras det och folk kommer att bete sig som förut. En annan risk som det pratas om är att folk blir övermodiga "eftersom masken skyddar" och tar större risker (huruvida det blir så återstår väl att se).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"