Avskedad VD för ARM:s kinesiska division driver företaget i egen regi

Permalänk
Melding Plague

Avskedad VD för ARM:s kinesiska division driver företaget i egen regi

Med registreringsbeviset i säkert förvar styr den före detta VD:n Allen Wu ARM China efter eget tycke och smak.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så blir det när man har business med kineser. De kommer stjäla din teknologi och öppna eget istället.
Det var (tror jag) ett tysk företag som hade vindkraftsfabrik i Kina. Kineser snodde alla blueprints och all teknologi, kopierade skiten och tillverkade egna vindkraft som var exakt samma som tyska och sålde det för underpris. Nu är de största tillverkare av vindkraft i världen och exportar världen runt.
Tyska koncernen gick under.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Hoppas polisen tar krafttag mot detta nu då, annars ser det illa ut för framtida investeringar...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Så blir det när man har business med kineser. De kommer stjäla din teknologi och öppna eget istället.
Det var (tror jag) ett tysk företag som hade vindkraftsfabrik i Kina. Kineser snodde alla blueprints och all teknologi, kopierade skiten och tillverkade egna vindkraft som var exakt samma som tyska och sålde det för underpris. Nu är de största tillverkare av vindkraft i världen och exportar världen runt.
Tyska koncernen gick under.

Inga immateriella rättigheter och patent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Så blir det när man har business med kineser. De kommer stjäla din teknologi och öppna eget istället.
Det var (tror jag) ett tysk företag som hade vindkraftsfabrik i Kina. Kineser snodde alla blueprints och all teknologi, kopierade skiten och tillverkade egna vindkraft som var exakt samma som tyska och sålde det för underpris. Nu är de största tillverkare av vindkraft i världen och exportar världen runt.
Tyska koncernen gick under.

Är ju väldigt likt hur USA blev framgångsrikt genom att bara "ignorera" europeiska/brittiska patentsystem och kopiera och exploita det mesta för 100+ år sedan. Och det kanske är med rätta, är ju alltid existerande styre som sätter spelreglerna.
Monopol som patent och upphovsrätt designat för att de som sitter på toppen ska behålla den.
USA såg ju till att bara amerikaner kan patentera saker i USA också vilket gjorde det omöjligt för europeiska uppfinningar att bli patenterat där. Nu försvarar jag inte detta agerande på något vis, men det är knappast unikt.

Även svenska storföretag som Ericsson startade ju sin bana med att göra kloner/kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Så blir det när man har business med kineser. De kommer stjäla din teknologi och öppna eget istället.
Det var (tror jag) ett tysk företag som hade vindkraftsfabrik i Kina. Kineser snodde alla blueprints och all teknologi, kopierade skiten och tillverkade egna vindkraft som var exakt samma som tyska och sålde det för underpris. Nu är de största tillverkare av vindkraft i världen och exportar världen runt.
Tyska koncernen gick under.

Källor?

Skrivet av rayfix:

Inga immateriella rättigheter och patent?

Rimlig följdfråga.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Rekordmedlem

Fräckt att ockupera ett företag.

Skrivet av Zargoz:

Så blir det när man har business med kineser. De kommer stjäla din teknologi och öppna eget istället.
Det var (tror jag) ett tysk företag som hade vindkraftsfabrik i Kina. Kineser snodde alla blueprints och all teknologi, kopierade skiten och tillverkade egna vindkraft som var exakt samma som tyska och sålde det för underpris. Nu är de största tillverkare av vindkraft i världen och exportar världen runt.
Tyska koncernen gick under.

Japanska industrin har också växt fram genom att sno saker och byggt vidare på dem, speciellt inom fordon och elektronikområdet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt att man inte ska kunna avsätta en VD för ett företag tycker jag. Men de kanske har större befogenheter på den posten i Kina än de har i Sverige? Och så det här gammelmodiga skiten med papper och "sigil" och sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Väldigt märkligt att man inte ska kunna avsätta en VD för ett företag tycker jag. Men de kanske har större befogenheter på den posten i Kina än de har i Sverige? Och så det här gammelmodiga skiten med papper och "sigil" och sådant.

Eller så är det Kina som valt att sparka ut ARM.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var marknad har sina regler/sätt att dominera. (Är ju inte alltid som länder följer regler till punkt och pricka precis, oftast gäller sånt enbart när nåt talar till deras ens förmån/pengakista)

Likt en djävulens advokat sitter man här och håller tummarna (som aldrig förr) för RISC-V nu!

Skall bli intressant att se vad som blir av alla spekulationer om uppköp som florerar...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Även svenska storföretag som Ericsson startade ju sin bana med att göra kloner/kopior.

Ironin i Ericsson är att de lade ned all tillverkning i länder som Sverige och flyttade produktion till polen och sedan till kina. En direkt kvotering från en av mina föregående chefer "Varför anställa en svensk när man får fyra pålar till samma kostnad". Nu säljs teknologi Ericsson utvecklade, under kinesiska företag.

Kanske det inte var så smart att utnyttja underbetald arbetskraft i längden?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Sidde:

Är ju väldigt likt hur USA blev framgångsrikt genom att bara "ignorera" europeiska/brittiska patentsystem och kopiera och exploita det mesta för 100+ år sedan.

Ett mer nutida exempel är efterkrigstids-Japan. Vi som föddes på 70-talet och en bit framåt känner förmodligen bara till landets dominans inom konsumentelektroniken under 80/90-talen (såvida vi inte är nutidshistoriker kanske...), men dessförinnan fanns en tid när Japanska produkter alltmest bara var kända som skruttiga kopior av västerländska varor. Därav skämtet i inledningen av Back to The Future 3, som du normalt måste vara äldre än generation X (vilken jag själv tillhör) för att fatta fullt ut:

1955-erans Doc Brown håller upp en liten komponent som pajat av blixtnedslaget i den föregående filmen (oops! spoiler alert! lol), och roat yttrar, "den är gjord i Japan!", som att detta är förklaringen till att den gått sönder.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ironin i Ericsson är att de lade ned all tillverkning i länder som Sverige och flyttade produktion till polen och sedan till kina. En direkt kvotering från en av mina föregående chefer "Varför anställa en svensk när man får fyra pålar till samma kostnad". Nu säljs teknologi Ericsson utvecklade, under kinesiska företag.

Kanske det inte var så smart att utnyttja underbetald arbetskraft i längden?

När vi/jag blev varslade(12+ år sedan) från Ericsson för de ville outsourca oss så var det affärsdiskussioner och många som önskade att Huawei skulle etablera sig för att ta över produkten/kunskapen då Ericsson uppenbarligen inte ville ha den. Nu dominerar Huawei den marknaden och Ericsson lämnade walkover.

Permalänk
Medlem

"i am the captain now" 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Källor?

Rimlig följdfråga.

Orkar inte googla just nu för att hitta källan men ett av villkoren för ett utländskt företag att etablera sig på den Kinesiska marknaden är att öppna upp sina patent/underlag för deras produkter, vilket gör det fritt för kinesiska företag att kopiera och sälja egna versioner, varför man ser och hör så mycket om "kinesiska kopior", som även exporteras utanför Kina.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Även om det hade varit elektroniska certifikat så hade det kunnat hållas inlåst på ett kontor.

Skrivet av str8forthakill:

Ironin i Ericsson är att de lade ned all tillverkning i länder som Sverige och flyttade produktion till polen och sedan till kina. En direkt kvotering från en av mina föregående chefer "Varför anställa en svensk när man får fyra pålar till samma kostnad". Nu säljs teknologi Ericsson utvecklade, under kinesiska företag.

Kanske det inte var så smart att utnyttja underbetald arbetskraft i längden?

Ericsson går inte dåligt, och de har exempelvis mer FoU i Kina än i USA/Nordamerika.

Återgår till nyheten, här kommer säkerligen myndigheterna hjälpa ARM Ltd. Den avsatte VDn är för övrigt amerikansk medborgare.

Finns inget värde i att driva ARM China utan ARM. Det är en försäljningsorganisation, inte de som sitter på all IP.

Permalänk
Medlem

Vi kanske kan konstatera att det stjäls överallt på jorden och inte bara i Kina? Detta är väl inte direkt något spektakulärt för kineser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Vi kanske kan konstatera att det stjäls överallt på jorden och inte bara i Kina? Detta är väl inte direkt något spektakulärt för kineser.

Kunde inte sagt det bättre själv!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Vi kanske kan konstatera att det stjäls överallt på jorden och inte bara i Kina? Detta är väl inte direkt något spektakulärt för kineser.

Det som gör att det märks extra mycket i Kina är väl för att dom har en så stor producerande industri.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fräckt att ockupera ett företag.

Japanska industrin har också växt fram genom att sno saker och byggt vidare på dem, speciellt inom fordon och elektronikområdet.

och jag har försvarat påstodda japanska stölder? Googla whatabautism eller tu quoque. Som att två fel kan inte existera samtidigt?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Vi kanske kan konstatera att det stjäls överallt på jorden och inte bara i Kina? Detta är väl inte direkt något spektakulärt för kineser.

Det finns skillnad. Ett utländskt företag får inte verka om de inte gör det i samarbete med ett kinesiskt företag. Dörför kan man se i kina företag som tex honda och guangqi i en fusion där guangqi är 51% av företaget.
För att verka i Kina får ma ge upp hemligheter, blue prints etc etc till staten. Knappast att det är så i väst..

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av birdman:

Orkar inte googla just nu för att hitta källan men ett av villkoren för ett utländskt företag att etablera sig på den Kinesiska marknaden är att öppna upp sina patent/underlag för deras produkter, vilket gör det fritt för kinesiska företag att kopiera och sälja egna versioner, varför man ser och hör så mycket om "kinesiska kopior", som även exporteras utanför Kina.

Kina och Indien köper också mycket gamla fabriker som de flyttar hem och så fortsätter de bygga den gamla saken helt enligt gällande avtal så allt är inte "kopior" bara för att man ibland känner igen nått därifrån utan det kan vara att de köpt både rättigheter och den gamla fabriken för att driva den vidare fast på annan plats och under annat namn.
Tex så såldes den gamla Saab 9-5an till Kina (långt innan konkursen) för att modellen ersattes med den sista som tillverkades och de gamla verktygen var slitna men inte utslitna, kineserna gjorde en del små kosmetiska ändringar och fortsatte tillverka den som Senova, en ganska bra bil för pengarna även om den i väst ersattes av den nya bilen så var den intressant i Kina och så här levde den gamla 9-5an vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@rayfix: Det finns väl inte i Kina, såg något avsnitt av Top Gear när de var i Kina och vid någon bilfabrik(osäker på om det var BMW eller så) så hade kineserna byggt en likadan fabrik nån kilometer bort och i stort sett kopierade originalbilen. det konstaterades dock att det inte var samma kvalitet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@rayfix: Det finns väl inte i Kina, såg något avsnitt av Top Gear när de var i Kina och vid någon bilfabrik(osäker på om det var BMW eller så) så hade kineserna byggt en likadan fabrik nån kilometer bort och i stort sett kopierade originalbilen. det konstaterades dock att det inte var samma kvalitet.

LAND WIND
Och
LAND ROVER

https://www.youtube.com/watch?v=brJghY8Q9G8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det finns skillnad. Ett utländskt företag får inte verka om de inte gör det i samarbete med ett kinesiskt företag. Dörför kan man se i kina företag som tex honda och guangqi i en fusion där guangqi är 51% av företaget.
För att verka i Kina får ma ge upp hemligheter, blue prints etc etc till staten. Knappast att det är så i väst..

Inte helt sant, efter de blev medlem i WTO så är det möjligt att driva firmor som är helägda av utländska firmor. Ericssons olika grenar för FoU i Kina kör den principen, tillverkningsgrenen hos Ericsson är däremot en JV där de äger majoriteten.

Eller ja, det är faktiskt falskt sedan de blev WTO-medlem t.o.m. Innan de blev WTO-medlem fanns det säkert helägda utländskt ägda bolag också, men det fanns inga formella former för det hela och JVs uppmuntrades. Helägda bolag är inte bundna att föra över någon som helst IP till Kina.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Kina och Indien köper också mycket gamla fabriker som de flyttar hem och så fortsätter de bygga den gamla saken helt enligt gällande avtal så allt är inte "kopior" bara för att man ibland känner igen nått därifrån utan det kan vara att de köpt både rättigheter och den gamla fabriken för att driva den vidare fast på annan plats och under annat namn.
Tex så såldes den gamla Saab 9-5an till Kina (långt innan konkursen) för att modellen ersattes med den sista som tillverkades och de gamla verktygen var slitna men inte utslitna, kineserna gjorde en del små kosmetiska ändringar och fortsatte tillverka den som Senova, en ganska bra bil för pengarna även om den i väst ersattes av den nya bilen så var den intressant i Kina och så här levde den gamla 9-5an vidare.
https://www.youtube.com/watch?v=cVhpGGAao2k

Aldrig sett reklamfilmen tidigare, men när jag tittade på den så slog det mig att till och med körningen i filmen är "stulen" eftersom de uppenbarligen låtit sig inspireras av Saab Performance Team's uppvisningar

Permalänk
Medlem

@rayfix: Haha, tack där var det ja!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon78208:

Aldrig sett reklamfilmen tidigare, men när jag tittade på den så slog det mig att till och med körningen i filmen är "stulen" eftersom de uppenbarligen låtit sig inspireras av Saab Performance Team's uppvisningar

Det är Saab Performance Team och Nicolas Cage som spelat in körsekvenserrna men hursomhelst så är det jag ville visa att allt är inte kopior utan de köpte helt enkelt verktyg och rättigheter att tillverka den gamla bilen under eget namn när den nya började byggas i Trollhättan, de sparade alltså in utvecklingskostnaden och kunde börja bygga en ganska bra bil för i stort sett bara tillverkningskostnaden vilket halverade priset till kund utan några fula affärsmetoder, bilen var gammal i väst men i Kina så var den ändå betydligt bättre än deras helt egna konstruktioner (och många kopior på västbilar) som brukar klara sig mycket dåligt i krocktester.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Vet inte om jag citerar rätt eller om det ens är relativt men kom på att jag var med i en SAAB-reklam inför 9-5. Skall ha en VHS-kassett liggandes någonstans. Gick runt i vit rock och diagram och kollade bilar i bakgrunden.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

Ironin i Ericsson är att de lade ned all tillverkning i länder som Sverige och flyttade produktion till polen och sedan till kina. En direkt kvotering från en av mina föregående chefer "Varför anställa en svensk när man får fyra pålar till samma kostnad". Nu säljs teknologi Ericsson utvecklade, under kinesiska företag.

Kanske det inte var så smart att utnyttja underbetald arbetskraft i längden?

De som beslutade om flytten borde inte fått bonus, de borde dömts som landsförrädare!
Har för mig att lönekostnaden var en ganska liten del av totala driftskostnaden, var en högautomatisk fabrik som Ericsson gav till Kineserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |