Permalänk

Jag stör mig inte på kablar alls. Visst håller de i ordning för att undvika problem vid städning, osv men utöver det nej.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

1 eller 2 Ikea signum för grenuttag och sladdar, kabelkanaler, kardborreband, planering och tålamod 😁 Resultat: https://imgur.com/a/qx97hAe

lite off-topic, men ska snart flytta och tänkte ha min datorhörna i en klädkammare. Hur brett är ditt skrivbord?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut hos mig. Hyfsat cleant på skrivbordet, och under är det ett härke av kabelkanaler som sitter med självhäftande tejp. Bara mus och tangentbord vars kablar jag inte riktigt vet hur jag ska få bort.

Känns som det bara finns två alternativ; antingen köra trådlöst (kommer inte hända) eller borra ett hål strax bakom tangentbordet, skära några snitt i musmattan och köra ner kablarna där för att låta de gå under bordet. Det senare skulle funka men vill inte borra på ett så pass uppenbart ställe.

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag på budget varianten och köpte cable tie holders som jag har satt fast under skrivbordet.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Mus, tangenbord och hörlurar trådlöst. Tekniken har kommit långt (logitech) och ena katten vill gärna tugga på kablar. Sen har jag också en sån där vid låda för kablar men när jag köpte Supras lorad grenuttag så blev det kört där.

Då vi snart ska flytta skulle jag vilja flytta in grenuttaget in i tv-bänken men både den och lorad kablarna är rätt jäkla feta så får se hur det går.

För vanliga kablar i resten av lägenheten har jag också tänkt sluta med fingerdödande kabelrören (https://www.dustinhome.se/product/5010894039/kabelror?ssel=fa...) och gå in på de med nylon och karborrband som länkades tidigare. När jag köpte rören som visserligen va snygga så fanns det inget hjälpmedel att dela på kabel så man skar sig rätt friskt efter några meters meck.

Sen om man kunde ha trådlös el till allt vore trevligt och WiSA för alla högtalare....drömmar

Permalänk
Medlem

Jag har varit halvdålig på att gömma mina kablar tidigare. Under senare år har jag börjat köra med kabelgömmor där man kan stoppa in t.ex. grenuttag.

Permalänk
Medlem

Har en lite hobby studio så blir mängder med kablar. Har hemmagjorda akustik paneler på väggar och i taket som jag dragit några av kablarna bakom. Sen har jag även kabelkorgar under skrivbordet och ett keybordställ.
Ett stort problem är dock skrivbordet efter att jag skaffade en laptop istället för stationär dator. Hade en stationär innan som jag kunde gömma under skrivbordet i en "hårddisk hållare"
Funderar på att gömma laptopen också, men vill inte riktigt offra den extra skärmen

Under skrivbord

Keybord "hylla"

Kablar!!!!!

Permalänk
Medlem

De göms bra bakom TV-bänken, datorn stårt alldeles intill, så det var väldig lätt haha, lätt att komma åt också då chassit har hjul.
Ethernetkabeln har jag satt upp med ränna.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

lite off-topic, men ska snart flytta och tänkte ha min datorhörna i en klädkammare. Hur brett är ditt skrivbord?

120cm 👍

Permalänk
Medlem

Kabelkanaler och även infrästa nätverkssladsar i golvlisterna.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Citerar ett gammalt inlägg från mig själv som jag fortfarande använder och är väldigt nöjd med

Skrivet av ChristofferW:

Själv gick jag till min lokala plåtslagare och frågade om dom kunde böja en kabelkanal från spill och betalade med en bullpåse! Kunde nog inte köpa mig en bättre kabelkanal för priset (la ner ca 100kr på bullpåsen, vilket är vad IKEA tar för sin kabelkanal ) som även är kapad och böjd till mina egna mått!

Sen anväder jag mig utav iiglos bordfäste för två skärmar (dock en för tillfället) och drar kablarna ner till kabelkanalen bakom skrivbordet. Enkelt och stilrent!

Permalänk
Medlem

Organisera? Vad är det för något?
Ser inte kablar när jag sitter vid datorn!

Dags att ta fram dammsugaren dock.

Permalänk
Medlem

Köpte en rulle med typ 10m kardborreband och klippte lagom långa remsor och skruvade fast i undersidan av skrivbordet som jag sedan spände fast kablarna i.

Har även en genomskinlig spiralslang (för automatikskåp) som samlar kablarna till bordet som är höj och sänkbart så de ej trasslar sig.

Dold text
Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Går över till trådlöst på nästan allt där det går.

Permalänk

Alla kablar dras under skrivbordet, rätt smidigt att fixa och då slipper man dem. Jag har en kabelupphängning som följde med skrivbordet som tar det mesta och har annars satt upp diverse saker jag haft hemma bara Det är ståltråd, skruvar och papp. Allt som fungerar som varit nära till hands.

Något som jag även gjort är att hänga upp diverse saker på en lite lätt ljuddämpande skiva som jag har bak på skrivbordet. Riktigt skönt att få bort nästan allt som låg och skräpade.

Hörlurarna bakom skärmen använder jag sällan då jag oftast kör på de trådlösa som hänger på högtalaren då de är smidigare.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Jag vet att många gjort betydligt snyggare, men jag är ganska nöjd med min kabelgömma ändå:

Ganska ok ändå?

Annars är det väl alltid smidigt att fästa grendosor och hubbar på baksidan eller undersidan av bordet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Såhär ser det ut hos mig. Hyfsat cleant på skrivbordet, och under är det ett härke av kabelkanaler som sitter med självhäftande tejp. Bara mus och tangentbord vars kablar jag inte riktigt vet hur jag ska få bort.

https://i.ibb.co/1LXtw0F/kabeldragning.jpg

Känns som det bara finns två alternativ; antingen köra trådlöst (kommer inte hända) eller borra ett hål strax bakom tangentbordet, skära några snitt i musmattan och köra ner kablarna där för att låta de gå under bordet. Det senare skulle funka men vill inte borra på ett så pass uppenbart ställe.

Ett litet kabelgenomföringshål i vitt hade jag gjort.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Då jag har två kaniner så behöver jag ha minimalt med synliga kablar i hela hemmet.

Här kör jag en självhäftande kabelkanal med tejp i nedkant för att de inte gillar att tugga på det. Förgreningsdosan går sedan till en stor kabelkanal under skrivbordet. Datorn står placerad i hörnet med en liten svart skiva framför som ska täcka upp kablarna bakom datorn. Trådlös mus- och tangentbord för att slippa kablar på skrivbordet, hade dock tidigare borrat hål i bordet för att slippa det.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Buntband är ens bästa vän. Sedan kabelgenomföringshål i skrivbordet och så slutligen en bra kabeluppsamlare under skrivbordet.

Vid tv:n ska man ju se till att kunna trycka in den ändå till väggen och få in 230 uttagen till insidan av ens tv bänk så man kan koppla allt därifrån.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Kabelgenomföring är viktiga grejjer! Tyvärr finns det ju bara runda insatser i plast för att dölja den fula sågkanten, så jag designade en avlång insats och skrev ut på en 3D-skrivare istället. Kvaliteten på utskriften blev väl så där, och jag borde ha gjort den djupare, men på håll märks det inte alls.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag gillar inte riktigt när kablar hänger överallt, därför skaffade jag mig nyligen en trådlös mus och headset. Sedan kör jag nu på ett höj- och sänkbart skrivbord från ragnars som har en kabelränna där jag trycker in skiten.

Jag har bara en kabel som går från strömuttaget upp till bordet så att jag smidigt kan höja det om jag vill, och det är ju till en grendosa där allt är inkopplat.
På tidigare skrivbord körde jag ungefär samma grej, IKEAs Signum kabelkanal.

Mina två skärmar hänger på en skärmhållare från Iiglo. Där går strömkablar och displayport-kablar genom röret på hållaren.

Resultatet:

Permalänk
Medlem

@Eyeless1983: Kan va en av de snyggaste set upsen jag sett. Inte fan av ljusen, men shiet vad cleant det är!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Bagagenät använder jag, som jag fick med när jag köpte mitt skrivbord från IKEA. Syns knappt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

@Eyeless1983: Kan va en av de snyggaste set upsen jag sett. Inte fan av ljusen, men shiet vad cleant det är!

Wow, fina ord. Tack 😊

Permalänk
Medlem

Står inte ut med kablar personligen, försöker göra det mest så osynligt som möjligt men ändå smidigt när man ska ansluta något nytt.

Kabeldragningen under - allting under fäst med kabelkanal från Ikea plus en kabelstrumpa för sladdarna till skrivbordet (utsträckbar när man höjer/sänker skrivbordet)

Permalänk
Medlem

Min hemlighet är klippbara kardborreband och att man snurrar kabeln i en cirkel, för då kan man få en önskad längd mellan uttaget till enheten.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e