Hjälp med att fästa grenuttag på skrivbord

Permalänk
Medlem

Hjälp med att fästa grenuttag på skrivbord

Hej,

Jag försökte limma fast kardborrband på undersidan av mitt skrivbord och mitt grenuttag för att fästa grenuttaget på ett tryggt sätt med Loctite super glue men kardborrebandet ville inte fastna på bordet som är i trä ("Spån- och träfiberskiva med bikakemönstrad pappersfyllning (100% återvunnet papper), Askfaner, Bets, Klar akryllack, Plastkant"). Limmet ska funka på trä men verkar finnas undantag, och nu har jag torkat lim på undersidan av mitt bord. Den goda nyheten är att jag nu vet vad man ska göra när man limmat ihop fingrar.

Jag undrar om någon har tips på hur jag kan få bort det torkade limmet utan att skada färgen på mitt skrivbord samt hur jag kan fästa grenuttaget praktiskt.

Permalänk
Medlem

Limmet lär du få låta vara krav, du kan arbeta bort det rent fysiskt med exempelvis slippapper men du kommer inte få tillbaka en ren träyta om du inte är beredd att slipa djupare ner i skivan.

Förslagsvis skaffar du en grendosa med skruvhål istället och skruvar enkelt fast den i skivan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Limmet lär du få låta vara krav, du kan arbeta bort det rent fysiskt med exempelvis slippapper men du kommer inte få tillbaka en ren träyta om du inte är beredd att slipa djupare ner i skivan.

Förslagsvis skaffar du en grendosa med skruvhål istället och skruvar enkelt fast den i skivan.

Jag har redan ett grenuttag som var lite dyrare med master/slave-funktion och jag vill inte borra fast just grenuttaget pga diskussioner jag läst om säkerhet. Men jag upptäckte det här genom ditt tips https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är bordsskivan som det lossar på så behöver du kanske slipa ytan med nått grövre sandpapper så den inte är totalt slät, är ytan lite uppruggad fäster limmet mycket bättre.
Men jag tror ändå du gör fel i grunden, superlim är inte lämpligt utan du ska nog använda konstruktionslim från bygghandeln om du verkligen ska limma.
Hade jag fått välja hade jag utan tvekan skruvat upp uttag. du behöver inte välja Brennenstuhl eller nåt liknade (men lister men overspänningsskydd går oftast att skruva) för även Ikea har billiga grenuttag som går att skruva, de har också modeller med usbladdare https://www.ikea.com/se/sv/cat/sladdar-tillbehoer-10765/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På Clas finns det fästen som du skruvar dit för grenuttag.
https://www.clasohlson.com/se/Väggfäste-för-gr...

Jag tror inte på att föröka limma dit fästena utan det är skruvar som gäller.

Permalänk
Medlem

Tack alla, jag skruvar fast då

Skrivet av mrqaffe:

Om det är bordsskivan som det lossar på så behöver du kanske slipa ytan med nått grövre sandpapper så den inte är totalt slät, är ytan lite uppruggad fäster limmet mycket bättre.
Men jag tror ändå du gör fel i grunden, superlim är inte lämpligt utan du ska nog använda konstruktionslim från bygghandeln om du verkligen ska limma.
Hade jag fått välja hade jag utan tvekan skruvat upp uttag. du behöver inte välja Brennenstuhl eller nåt liknade (men lister men overspänningsskydd går oftast att skruva) för även Ikea har billiga grenuttag som går att skruva, de har också modeller med usbladdare https://www.ikea.com/se/sv/cat/sladdar-tillbehoer-10765/

Nu när du nämner Brennenstuhl.. behöver jag vara orolig över att min skärmen som är ansluten till grendosan skadas när den stängs av genom grendosan abrupt, vilket master/slave funktionen medför?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ab3:

Tack alla, jag skruvar fast då

Nu när du nämner Brennenstuhl.. behöver jag vara orolig över att min skärmen som är ansluten till grendosan skadas när den stängs av genom grendosan abrupt, vilket master/slave funktionen medför?

Så länge du inte tror att det blir en strömspik, så ska det inte vara värre än när strömmen går, tex. Och det har jag inte varit med om att nån av mina enheter tagit stryk av.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@ab3: Det brukar vara spånskiva de yttersta cm runt kanten och vid platser där det är avsett att fästa ben i alla fall. Så nog kan du skruva i den regionen utan att känna risk att eluttaget kommer att ramla ner.
Går ju att skruva där det är pappersfyllning också, men sitter ju dock inte lika bra.

Permalänk
Medlem

Skruvfäste är såklart som redan nämnts bäst, men jag har själv monterat mina med dubbelhäftande tejp. Sitter som berget! Var bara noga med att göra rent innan, och eventuellt slipa lite som mrqaffe skriver. Brukar ta två remsor, lika långt som dosan.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så länge du inte tror att det blir en strömspik, så ska det inte vara värre än när strömmen går, tex. Och det har jag inte varit med om att nån av mina enheter tagit stryk av.

Det här sker ju varje gång när datorn (master) stängs av så det är som att strömmen skulle gå minst en gång om dagen. Är det farligt tror du? Tack förresten

Permalänk
Medlem

Köpte ett pack med 3M dubbelhäftande pads: https://www.amazon.de/gp/product/B07YBWWBYL/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Helt perfekt, satt fast allt möjligt, grenuttag under skrivbord inkluderat och det sitter hårt. Satte en fel och den fick jag bända loss!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv har jag skaffat en sådan här från netonnet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/kabelhantering/k...

Funkar jättebra. De har även en annan produkt ifall man vill ha mer kabelhantering inbyggd samt ha det under bordet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/kabelhantering/k...

Funkar också bra! Dock med självhäftande tejp, den första produkten har en klämma och är därmed säkrare samt lättare att ta bort.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Köpte ett pack med 3M dubbelhäftande pads: https://www.amazon.de/gp/product/B07YBWWBYL/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Helt perfekt, satt fast allt möjligt, grenuttag under skrivbord inkluderat och det sitter hårt. Satte en fel och den fick jag bända loss!

Går det och få bort det på ett fint sätt från bordet sen utan rester? Det är ju att föredra över skruvar isåfall eftersom att jag ogärna vill göra permanenta förändringar

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ab3:

Det här sker ju varje gång när datorn (master) stängs av så det är som att strömmen skulle gå minst en gång om dagen. Är det farligt tror du? Tack förresten

Hm.. jag vet för lite om styrelektroniken i moderna skärmar för att säga bu eller bä. Spontant skulle jag säga "nej", men man vill ju inte chansa direkt. Det finns ingen möjlighet till en kortare fördröjning, så skärmen hinner gå ner i standby först, innan strömmen bryts?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@ab3: Den skall ju sitta på undersidan av skivan, spelar det ju inte så stor roll hur det ser ut efteråt.

De som länkas är av skumtyp, så då kan man ju skära/skrapa bort allt skum när man tar bort dem så blir det väl inte mer än en mörkare fyrkant/cirkel kvar i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Tack @kalle-anka, @loefet och @kjenik

Skrivet av Joakim Ågren:

Själv har jag skaffat en sådan här från netonnet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/kabelhantering/k...

Funkar jättebra. De har även en annan produkt ifall man vill ha mer kabelhantering inbyggd samt ha det under bordet: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/kabelhantering/k...

Funkar också bra! Dock med självhäftande tejp, den första produkten har en klämma och är därmed säkrare samt lättare att ta bort.

Tack, de ser sjysta ut och jag hade sett ena innan men de passar inte mitt upplägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hm.. jag vet för lite om styrelektroniken i moderna skärmar för att säga bu eller bä. Spontant skulle jag säga "nej", men man vill ju inte chansa direkt. Det finns ingen möjlighet till en kortare fördröjning, så skärmen hinner gå ner i standby först, innan strömmen bryts?

Jag tror inte det. Jag var också ute efter det. Jag kan ju iof testa att använda skärmen som master men det förutsätter att jag kan ställa in tröskeln för när den tolkas som powered av grendosan till lägre än den nivån då skärmen är på men ingen signal finns och det innebär en extra knapptryckning för att stänga av allt

Skrivet av loefet:

@ab3: Den skall ju sitta på undersidan av skivan, spelar det ju inte så stor roll hur det ser ut efteråt.

De som länkas är av skumtyp, så då kan man ju skära/skrapa bort allt skum när man tar bort dem så blir det väl inte mer än en mörkare fyrkant/cirkel kvar i värsta fall.

OCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Går det och få bort det på ett fint sätt från bordet sen utan rester? Det är ju att föredra över skruvar isåfall eftersom att jag ogärna vill göra permanenta förändringar

Ja det går. Det är ju klister så får du loss paden så kan du behöva göra lite finjobb som vilket klister som helst men det är fullt möjligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja det går. Det är ju klister så får du loss paden så kan du behöva göra lite finjobb som vilket klister som helst men det är fullt möjligt

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ab3:

Tack alla, jag skruvar fast då

Nu när du nämner Brennenstuhl.. behöver jag vara orolig över att min skärmen som är ansluten till grendosan skadas när den stängs av genom grendosan abrupt, vilket master/slave funktionen medför?

Har svårt att tro att det är skadligt men har du en modern skärm har den nog väldigt låg standbyförbrukning så du kan koppla den till ett uttag som inte switchas och i stället stänga av telefonladdaren för den lär dra mer än skärmen.
Det enda som inte brukar ha närmast obefintlig energiförbrukning (>0.1W) i standby är datornätdelen och ljudsystem och ev saker som "usbtilbehör" som inte går via datorn typ usbhårddiskar, skrivare och scanners och nätverksapparater.
Mitt datorljudsystem drar mer i tomgång än datorn drar i drift

Det som kan ge upphov till strömspikar vid avstängning är främst motorer och datornätdelar ska inte uppföra sig så om det är nått som är 80+ klassat för då ska det finnas filter så ev problem skulle komma från skärmen självt och det känns osannolikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har själv ett brennensthul grenuttag som jag skulle vilja få fast under skrivbordet, funderade på dubbelhäftande tejp, men tänkte att det kanske går att limma fast 2 starka magneter under skrivbordet samt på grenuttaget, min fråga är då bara skulle magneterna störa elen då på någotvis?

Visa signatur

Fractal Design Torrent | GeForce RTX 3080 TI |AMD Ryzen 9 5900X | 1TB 980 PRO, 1TB 860 EVO, 2TB 970 EVO PLUS, 2TB Firecuda 510 | 32GB RAM | Alienware AW3423DW QD-OLED + Asus 27" Rog Swift PG278Q | dbx286s + GoXLR | Shure SM7B + Yellowtec M!ka onair | Beyerdynamic DT 770 PRO 250 ohm | Logitech G903 Wireless + Logitech G Powerplay | Logitech g915 wireless keyboard | Sony A7III + Tamron AF 28-75/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat Luxorparts grenuttag som har fästen för att skruvas fast eller hängas upp. Finns i 4-, 6-, 8- och 10-uttagsutförande. Köpte också vinkeljärn för att montera dem exakt som jag ville ha dem. Hålens avstånd stämde inte med grenuttagen men det fixade sig med lite borrande. Nu sitter det grenuttag under skrivbordet, under ett par hyllor i köket och under arbetsbänken i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MortalDisease:

... min fråga är då bara skulle magneterna störa elen då på någotvis?

Nej.