Bästa klonings programmet för SSD/HDD?

Permalänk

Bästa klonings programmet för SSD/HDD?

Har 3 kloningar som ska göras...

1. SSD 120 GB > SSD 500 GB
2. SSD 250 GB > SSD 1 TB
3. Mekanisk 2 TB > Mekanisk 2 TB

Vill ha det gjort så smidigt som möjligt, helst utan några errors, och så användarvänligt som möjligt. Kan betala typ 300 kr max. (månaden eller år spelar ingen roll, kommer avsluta prem. efter kloningsjobbet är klart)

Är rädd att det ska bli fel bara att jag klonar tex 500 GB till 120 GB och "wipar" 120 GB disken.

Ena mekaniska disken har "felaktiga blocks" och har lite corrupt data, så vill helst ha ett cloning program som kan göra det bästa möjliga utav detta. Vet inte om vissa klonings program funkar bättre att klona mekaniska hårddiskar och andra klona SSD hårddiskar, men om så vore fallet så är jag också med. Program jag kikat på; Acronis True Image 2020, AOMEI Partition Assistant, EaseUS, Macrium Reflect, CloneZilla, Ghost/and or Norton Ghost, osäker om WD/Samsung/Seagate har klonings program till sina grejor.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Om du är beredd att betala 300kr per månad så skulle jag rekommendera en sån här för 399kr. Har en liknande modell hemma och den har fungerat alldeles utmärkt! Mer användarvänligt kan det inte bli heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prost:

Om du är beredd att betala 300kr per månad så skulle jag rekommendera en sån här för 399kr. Har en liknande modell hemma och den har fungerat alldeles utmärkt! Mer användarvänligt kan det inte bli heller.

Du glömde nog en länk.

TS: https://www.macrium.com/reflectfree har fungerat för mig, visserligen var det ett par år sedan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Prost:

Om du är beredd att betala 300kr per månad så skulle jag rekommendera en sån här för 399kr. Har en liknande modell hemma och den har fungerat alldeles utmärkt! Mer användarvänligt kan det inte bli heller.

Vad är "sån"?

Skrivet av Dreijer:

Du glömde nog en länk.

TS: https://www.macrium.com/reflectfree har fungerat för mig, visserligen var det ett par år sedan.

30 day free trial, sedan kostar det eller? Bör funka. Var det användarvänligt? Vad du kunde minnas?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Vad är "sån"?

30 day free trial, sedan kostar det eller? Bör funka. Var det användarvänligt? Vad du kunde minnas?

Exakt. Ja, det var sjukt smidigt. Du väljer källa och mottagardisk, mer eller mindre.
https://www.youtube.com/watch?v=L0JpimjA3z8

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

Som vän av fri och öppen mjukvara använder jag alltid Clonezilla, och jag kan inte minnas att jag någonsin haft några problem med det. Sen om man behöver modifiera partitionen i efterhand, t.ex. utöka den så att den omfattar hela lagringsutrymmet, så använder jag GParted.

Permalänk
Medlem

De flesta SSD-tillverkare brukar ha någon egen version av Acronis, EaseUS, etc. på deras sida för att göra just detta. Brukar räcka gott för att göra en kloning, och man får använda dem gratis för kloning till deras diskar.

Så kolla på det.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Kompatibel med SSD?

Skrivet av loefet:

De flesta SSD-tillverkare brukar ha någon egen version av Acronis, EaseUS, etc. på deras sida för att göra just detta. Brukar räcka gott för att göra en kloning, och man får använda dem gratis för kloning till deras diskar.

Så kolla på det.

Men hur fungerar det om man använder båda? Tex från WD till Samsung? Vilken använder man då? WDs eller Samsungs?

Skrivet av anon78208:

Som vän av fri och öppen mjukvara använder jag alltid Clonezilla, och jag kan inte minnas att jag någonsin haft några problem med det. Sen om man behöver modifiera partitionen i efterhand, t.ex. utöka den så att den omfattar hela lagringsutrymmet, så använder jag GParted.

Är det såhär på alla kloningsprogram även dem som inte är gratis dvs att man får inte hela utrymmet efter kloningen och måste utöka det med annat program efter eller finns det nåt program som båda klonar och utökar det till den nya diskens utrymme på samma gång?

Skrivet av Dreijer:

Exakt. Ja, det var sjukt smidigt. Du väljer källa och mottagardisk, mer eller mindre.
https://www.youtube.com/watch?v=L0JpimjA3z8

Tack ska kika!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Kompatibel med SSD?

Men hur fungerar det om man använder båda? Tex från WD till Samsung? Vilken använder man då? WDs eller Samsungs?

Är det såhär på alla kloningsprogram även dem som inte är gratis dvs att man får inte hela utrymmet efter kloningen och måste utöka det med annat program efter eller finns det nåt program som båda klonar och utökar det till den nya diskens utrymme på samma gång?

Tack ska kika!

Utöka partitionen går i Windows egna Diskhantering. Inte alls svårt att göra. Minskade en partition på en 1tb ssd i förra veckan utan problem. Tog några minuter bara.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Men hur fungerar det om man använder båda? Tex från WD till Samsung? Vilken använder man då? WDs eller Samsungs?

De tillhandahåller ju det till att byta till deras SSD, så i det fallet så får man titta hos Samsung.

Permalänk
Medlem

@Twister86: Det är kompatibelt med SSD. Dock gäller det just för modellen i fråga: "Klarar 2,5" hårddiskar med max 1TB kapacitet och 3,5" hårddiskar med max 4TB kapacitet."

Finns dock flera varianter i olika nätbutiker: https://www.google.com/search?q=klona+h%C3%A5rddisk&source=ln...

Permalänk
Medlem

skulle inte rekommendera deltaco som länkas tidigare oavsett var det köps om den skall användas för disk-cloning

det har jmicron-chip i sig och är buggiga - problemet är att det mesta i olika USB-dockor med dubbelslot och klonmöjlighet har samma jmicron chipset i sig och därmed samma tendens till samma fel.

Detta med erfarenhet av ungefär 70 SSD bakom till industri-PC på jobbet så ger kloningen en massa spridda bitfel av den lömska typen under överföringen.

Då de flesta av er kommer att kopiera typiska windows-filsystem och de har ingen checksumme hantering på filerna, så går bitfelen omärkligt förbi för det mesta (men kan paja jpg-bilder på klassiskt sätt med en linje och grönt efter halva bilden eller vad bitfelet inträffade) , medans med filsystem som BTRFS och ZFS så hade det upptäcks vid en vid en scrub eller genomläsning av alla filer.

Vet inte om det är specifik kombinationer av olika märken SSD vi använde men det ger väldigt nasty fel som inte alltid upptäcks eller ens identifieras om det inte direkt träffar något väldigt känsligt i filsystemet - har provat med flera exemplar av samma externa USB-docka med klon-möjlighet efter att vi uppdagade detta och det är lika... det är chip/firmware-beroende i själva dockan. och en teori är att överföringen kanske blir problematiskt om det går fort som över SSD men klarar sig om man kör mellan hårddiskar - dock är detta inte utforskat. Det här precis sådana saker med datainfrastruktur-prylar där det inte borde hända men ändå händer och upptäckten kan vara först långt senare och i kritiskt läge.

det som fungerar är att göra diskimage från SSD till en USB-disk via USB-bussen med tex. linux 'dd' och sedan köra tillbaka diskimagen på den nya SSD-disken - och då skall disken alltid monteras i B-slot både när den läses och när man skriver den nya SSD:n

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra en linux-live-usb och köra valfritt inbyggt kommando? Många saker som har det inbyggt

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Om de är Samsungs SSD du ska byta till så funkar deras programvara utmärkt.
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...
DATA MIGRATION heter de.

Har väl använt det till ett 20 tal SSDs och aldrig haft problem.

Permalänk

bör jag vara orolig? har bara haft ssdn igång 29 timmar och redan 99%...

enligt denna tråden är de symptom på ssdn slits med tiden..
https://www.techpowerup.com/forums/threads/crystal-disk-says-...

men bara gått 29 timmar..om ett dygn är den på 98%...?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

inte då

har en gammal EVO 840 som är på 65714 timmar och skrivmängd 76680 GB (~76 TB) och slitage är vid 72 - dvs har en smula drygt spenderat 1/4-del av diskens tänkta kapacitet och det är ändå bara 240 MB stor - detta på en dator som jag använder dagligen som huvuddator till det mesta utom spel.

om du inte håller på med att flytta/kopiera in extrema mängder med data och/eller kör och tanka torrent i 24/7 så kommer du aldrig ha slitit ut disken innan du har helt ny HW inklusive lagring.

---
Hmm

Min står 100% crystal disk info trots mängden som har skrivits och hur gammal disken är - så den indikatorn har nog inget med hur mycket du har skrivit på disken utan det är något annat den går på

Wearlevling är annars post B1 eller 177 decimalt

- posta _hela_ crystaldiskinfo och inte bara ett utklipp överst som du har gjort nu och se till att även nedersta raderna kommer med genom att göra fönstret högre - de intressanta brukar oftast stå längst ned och kommer inte med stardardstorleken

Permalänk
Skrivet av xxargs:

inte då

har en gammal EVO 840 som är på 65714 timmar och skrivmängd 76680 GB (~76 TB) och slitage är vid 72 - dvs har en smula drygt spenderat 1/4-del av diskens tänkta kapacitet och det är ändå bara 240 MB stor - detta på en dator som jag använder dagligen som huvuddator till det mesta utom spel.

om du inte håller på med att flytta/kopiera in extrema mängder med data och/eller kör och tanka torrent i 24/7 så kommer du aldrig ha slitit ut disken innan du har helt ny HW inklusive lagring.

---
Hmm

Min står 100% crystal disk info trots mängden som har skrivits och hur gammal disken är - så den indikatorn har nog inget med hur mycket du har skrivit på disken utan det är något annat den går på

Wearlevling är annars post B1 eller 177 decimalt

- posta _hela_ crystaldiskinfo och inte bara ett utklipp överst som du har gjort nu och se till att även nedersta raderna kommer med genom att göra fönstret högre - de intressanta brukar oftast stå längst ned och kommer inte med stardardstorleken

förstår inte så mkt om texten nedan, men det konstiga är ändå varför den är 99% och inte 100% och på BARA så kort användning, den är i princip ny..köpt bara nån dag sen...

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

100 -> 99% kan ju redan ske när det är 99.9% beroende på hur de avrundar - det som är intressant är när 98 visas på B1 i första kolumnen - du har kört 1 varv på minnesmängden (RAW-värdet 1 längst till höger) och med så lite data kan det nog bli grovt i början

sedan writing amplifikation gör att mängden skrivet mot flash är lite större än den faktiska mängden du skriver mot disken .

på min om man räknar på det sättet så har det skrivit ungefär 83TB mot minnet medans jag har skrivit 76.6 TB mot disken - dvs writing amplifikation är bara faktor 1.084 vilket är misstänkt lågt eller att kontrollen gör väldigt bra jobb att inte skriva i onödan...

procentsatsen i övre vänstra i crystaldisk-info verkar vara en vägd siffra där bl.a hur många reservsektorer som används upp och på samsung anges till post B4 - problemet är varken min eller din SSD har någon post B4 angiven men B3 finns - för våra är det fortfarande 0.

edit - hämtade hem den senaste crystaldiskinfo - då speglar %-värdet i hur mycket som är kvar av diskens flash - mitt fall 72% efter 76.6 TB skrivet på 840 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twister86:

https://i.ibb.co/2M562xC/badssd2.png

förstår inte så mkt om texten nedan, men det konstiga är ändå varför den är 99% och inte 100% och på BARA så kort användning, den är i princip ny..köpt bara nån dag sen...

SMART-data är inte alltid så lätt att tolka, och det kan skilja sig mellan olika tillverkare hur man rapporterar vissa parametrar. Jag skulle inte lägga någon större vikt på detta. Förmodligen kommer det fortsätta stå 99%, varken mer eller mindre, en lång tid framöver. Tror inte det är något fel på din SSD. Det är snarare ett "falsklarm" som bygger på felaktig tolkning av SMART-datan.

Permalänk

okej då förstår jag! tyckte bara det var märkligt eftersom jag körde även crystal disk när jag precis lade in programmet, och då var den på 100%. och även min andra disk F: är på 100%. det också en samsung, fast inte EVO, utan QVO.

edit: är 41c temp hög för ssd disk? står evo:n är på 41c nu

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

okej då förstår jag! tyckte bara det var märkligt eftersom jag körde även crystal disk när jag precis lade in programmet, och då var den på 100%. och även min andra disk F: är på 100%. det också en samsung, fast inte EVO, utan QVO.

edit: är 41c temp hög för ssd disk? står evo:n är på 41c nu

Flashminnen vill man inte ha för kalla, så 41 är ingen fara. Skulle hålla mig under 60 om det går

Permalänk

har nu följt klonings videon exakt som ovan med programmet macrium reflect och det funkar inte. kloningen slutförts men när jag försöker starta windows med den nya disken får jag upp denna ruta:

har även försökt att fixa felet med olika alternativ där samt stickan och reperera windows och det misslyckades också.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080