IDkollen blir krav i SweClockers Marknad

Permalänk
Melding Plague

IDkollen blir krav i SweClockers Marknad

Efter en testperiod på en dryg månad blir nu verifierade annonser ett krav i SweClockers Marknad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Nånting Blocket borde ha eller kanske redan har?

Vad vet jag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Härligt.
Men det betyder alltså att det finns en hel del bedrägerier på som görs även på denna sajten alltså.
Förstår inte varför jag skulle vara förvånad att tro att denna sajten skulle fått vara fredad.

Permalänk
Inaktiv

När man betalar med swish så ser man ändå personens namn så jag förstår inte vad vitsen är med detta.
Sen för övrigt, vill ni ha så mycket pengar ni kan för grejerna så sälj inte på sweclockers marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Härligt.
Men det betyder alltså att det finns en hel del bedrägerier på som görs även på denna sajten alltså.
Förstår inte varför jag skulle vara förvånad att tro att denna sajten skulle fått vara fredad.

Det räcker väl att det sker en gång, så är det en för mycket? Även om man känner trygghet utan ID-koll av att göra affärer med välkända profiler (det är trots allt ett ganska litet forum), så eliminerar ju det åtminstone risken avsevärt att bli lurad.

Skrivet av anon310216:

När man betalar med swish så ser man ändå personens namn så jag förstår inte vad vitsen är med detta.
Sen för övrigt, vill ni ha så mycket pengar ni kan för grejerna så sälj inte på sweclockers marknad.

Det kan ju vara så att man föredrar att sälja saker "utan krångel", med folk som vet vad saker är värda. Visst, du kanske får mindre här än på Blocket/Ebay/Tradera, men å andra sidan betalar du ju precis vad någonting anses vara värt. Det är inga ockerpriser om du själv skall köpa någonting heller, så det tar ju ut varandra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Super!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

För all del men man kan väl bli lurad ändå? Det är ju inte så att polisen helt plötsligt får mer resurser att utreda den här typen av brott bara för att det krävs identifiering. Vet inte hur många otaliga exempel man stött på genom åren där målsägandena matat polisen med alla möjliga bevis efter Internetbedrägerier och det ändå läggs ned. Ofta är de ju så dumma så de använder sina egna bankkonton och annat som direkt kan knyta dem till brottet, men det räcker visst inte. Nåja, detta är kanske en annan diskussion.

Varför valde ni inte Freja eID istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310216:

När man betalar med swish så ser man ändå personens namn så jag förstår inte vad vitsen är med detta.
Sen för övrigt, vill ni ha så mycket pengar ni kan för grejerna så sälj inte på sweclockers marknad.

Jag föredrar att det brukar vara mer seriös budgivning samt att när man handlar, så vet man att generellt har prylarna tagits om hand om. P.g.a att det är många entusiaster här.
Tradera funkar också men har en sjuk hög avgift. Ligger väl på 20% nu? Visserligen med ett maxtak, men om man säljer mest grejer under tusenlappen så är det otroligt dyrt.
Blocket har jag aldrig gillat.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!

Permalänk
Medlem

Varför är kostnaden för IDkollen så himla hemlig? (efter 3ggr)

Citat:

IDkollen privat för iPhone och Android är kostnadsfri och det ingår 3 st gratis IDkollar för nya användare. Man kan sedan välja att köpa nya IDkollar via in-app köp, till en låg kostnad.

/snark

Det är riktigt störande sk*t.. att man inte ens kan uttrycka sig vad en tjänst har för löpande kostnader. Tanken är god iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag föredrar att det brukar vara mer seriös budgivning samt att när man handlar, så vet man att generellt har prylarna tagits om hand om. P.g.a att det är många entusiaster här.
Tradera funkar också men har en sjuk hög avgift. Ligger väl på 20% nu? Visserligen med ett maxtak, men om man säljer mest grejer under tusenlappen så är det otroligt dyrt.
Blocket har jag aldrig gillat.

nje inte riktigt.

Provisionsavgift
Om din vara blir såld tar vi ut en provisionsavgift på 10% av försäljningspriset.

10% av slutpriset för varan
Max 200 kr (gäller ej för Domännamn)
Minst 3 kr
Inget Maxtak på provisionsavgiften vid försäljning av Domännamn

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Det räcker väl att det sker en gång, så är det en för mycket? Även om man känner trygghet utan ID-koll av att göra affärer med välkända profiler (det är trots allt ett ganska litet forum), så eliminerar ju det åtminstone risken avsevärt att bli lurad.

Det kan ju vara så att man föredrar att sälja saker "utan krångel", med folk som vet vad saker är värda. Visst, du kanske får mindre här än på Blocket/Ebay/Tradera, men å andra sidan betalar du ju precis vad någonting anses vara värt. Det är inga ockerpriser om du själv skall köpa någonting heller, så det tar ju ut varandra.

Tradera tar för övrigt också ut ganska saftig provision på 10% (med ett tak på 200 kr.) Det får man gärna ta med i beräkningarna om man ska sälja någon annanstans.

Föredrar personligen att köpa och sälja här på marknaden om det går. Oftast vettigare folk att ha att göra med än på Blocket, och Tradera är dyrt både för säljare och köpare. Facebook Marketplace ska ju tydligen finnas också, men det är inget jag själv kan använda p.g.a. jag vägrar Facebook.

Men det här med att "sälja grejer till vad något är värt" är ju en luring. En grej är värd så mycket som någon vill betala för den. Ett praktexempel är Intel Core i7-7700K. Den går regelbundet för 2000-3000 kr på Tradera, trots att det egentligen är ett överpris jämfört med t.o.m. nya grejer som finns på marknaden idag. Priset är ju dock högt p.g.a. begränsad tillgång på dessa på begagnatmarknaden, och hög efterfrågan p.g.a. att det är bästa processorn som finns till den sockeln.

Jag lade ut en i7-7700K här på marknaden för 2000 kr och fick den såld för det priset på mindre än en timme, trots många kommentarer att det var för dyrt. I efterhand funderar jag på om det kanske t.o.m. var lite för billigt eftersom det gick så fort, men jag känner mig ändå rätt nöjd med min försäljning.

Att sälja grejer billigare än de är värda är att göra sig själv och marknaden en björntjänst. Det förekommer absolut folk som köper stora mängder grejer på Sweclockers marknad. Skulle inte förvåna mig att det som säljs här ibland dyker upp på Tradera till rätt pris istället. Bättre att istället sälja grejerna för det som är det riktiga marknadspriset - d.v.s. vad folk faktiskt betalar för grejerna. Bättre betalt för begagnat gör att fler säljer istället för att ha grejer liggandes, och det kommer på sikt ge en bättre begagnatmarknad, både i pris och utbud.

Permalänk
Medlem

Fint! Nu har jag bara ett par inlägg kvar innan jag kan lägga upp annonser.

Permalänk
Medlem

Kanon! Lättare att bli litat på när man ska sälja grejer och känns bättre o köpa.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Angående signering för båda parterna: Använd Kivra som erbjuder gratis signering mellan två parter, hur enkelt och smidigt som helst att använda. Du laddar upp ett dokument på Kivra, skriver in mottagarens e-post så den får en länk, signera med BankID och klart.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

En till grej som är irriterade när man säljer på Sweclockers är när folk som inte ens är intresserad av att köpa prylen ska kommentera priset på annonsen och eventuella skrämma iväg köpare.

Men att behöva betala extra för IDkollen liksom?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Varför är kostnaden för IDkollen så himla hemlig? (efter 3ggr)
/snark

Det är riktigt störande sk*t.. att man inte ens kan uttrycka sig vad en tjänst har för löpande kostnader. Tanken är god iaf.

De lever väl efter samma mantra som många andra nyare nätbaserade tjänster, "get rich asap" och lär höja kostnaden för tjänsten öerdrivet mycket jämfört med värde av tjänsten för att sen sälja konceptet till nån person eller företag som bara vill utnyttja användarna för diverse skumraskaffärer. Det är störtlöjligt och jag tar avstånd om jag har möjlighet. Undrar varför sweclockers sänker sig så lågt att samarbeta med ett företag som är så kryptiska och uppenbart inte vill att deras användare ska veta att de har något skumt på gång för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

En till grej som är irriterade när man säljer på Sweclockers är när folk som inte ens är intresserad av att köpa prylen ska kommentera priset på annonsen och eventuella skrämma iväg köpare.

Det här är ju inte blocket där man kan lura folk att köpa prylar för överpriser, jag tycker det är helt rätt att medlemmarna varnar för överpriser i annonser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haziza:

En till grej som är irriterade när man säljer på Sweclockers är när folk som inte ens är intresserad av att köpa prylen ska kommentera priset på annonsen och eventuella skrämma iväg köpare.

Det är enligt mig en av de bästa delarna med Sweclockers marknad, eller i alla fall det som gör Sweclockers marknad unikt. Hade de tagit bort den funktionen hade det bara varit en sämre version av Blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Angående signering för båda parterna: Använd Kivra som erbjuder gratis signering mellan två parter, hur enkelt och smidigt som helst att använda. Du laddar upp ett dokument på Kivra, skriver in mottagarens e-post så den får en länk, signera med BankID och klart.

Vilket dokument är det frågan om? Låter spontant rätt krångligt. Sen är det tyvärr så att Kivra bara har Mobilt Bank ID som inloggning vilket utesluter ännu fler. Den lösning som Sweclockers nu använder där kan man även använda bank ID på fil.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon310216:

När man betalar med swish så ser man ändå personens namn så jag förstår inte vad vitsen är med detta.
Sen för övrigt, vill ni ha så mycket pengar ni kan för grejerna så sälj inte på sweclockers marknad.

Namn syns inte vid swish-betalningar om man har skyddade personuppgifter

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Viceroy:

För all del men man kan väl bli lurad ändå? Det är ju inte så att polisen helt plötsligt får mer resurser att utreda den här typen av brott bara för att det krävs identifiering. Vet inte hur många otaliga exempel man stött på genom åren där målsägandena matat polisen med alla möjliga bevis efter Internetbedrägerier och det ändå läggs ned. Ofta är de ju så dumma så de använder sina egna bankkonton och annat som direkt kan knyta dem till brottet, men det räcker visst inte. Nåja, detta är kanske en annan diskussion.

Varför valde ni inte Freja eID istället?

Absolut kan man ändå bli lurad, i slutändan är det ju en människa man har att göra med. Tekniken kan inte förhindra det. Men man kan sätta upp högre trösklar, förhindra att kända bedragare kommer tillbaka när de väl blivit identifierade som bedragare osv.
Målet (med att vi kräver IDkollen) är att minska antalet bedrägerier, inte nödvändigtvis att göra dem lättare att utreda.

Angående Freja eID så tyckte vi att IDkollen erbjöd oss som företag en bättre setup än andra varianter vi kollade på. Sen om Freja eID är gratis för peer-to-peer verifikationer så uppmanar jag absolut folk att använda det istället för IDkollen eftersom IDkollen kostar pengar, jag hade inte koll på det sedan tidigare men klämmer in det i nyheten strax.

Skrivet av GooGeL:

Varför är kostnaden för IDkollen så himla hemlig? (efter 3ggr)
/snark

Det är riktigt störande sk*t.. att man inte ens kan uttrycka sig vad en tjänst har för löpande kostnader. Tanken är god iaf.

Ja jag håller med om att det var ganska märkligt. Jag har mailat dem och frågat

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Varför är kostnaden för IDkollen så himla hemlig? (efter 3ggr)
/snark

Det är riktigt störande sk*t.. att man inte ens kan uttrycka sig vad en tjänst har för löpande kostnader. Tanken är god iaf.

Tydligen 9 kr för tre till "kollar".

https://blogg.mittmedia.se/vdv/2015/10/20/suveran-tjanst-bekr...

"Du kan göra tre id-kontroller utan kostnad och därefter kostar tjänsten 9 kronor för tre kontroller."

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar detta för mig (oss) som är finländare? Id kollen fungerar väl bara med svenskt signum, är det färdighandlat på Sweclockers för oss nu?

Permalänk
Medlem

Äntligen! Jag skapade en tråd där jag frågade efter just detta för 4 år sedan efter att jag blivit lurad på marknaden. Var en otroligt massa nej-sägare som tyckte att SweC inte bör ta ansvaret, men nu gör ni det ändå! Skönt att se! Heja Heja!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vad räknas som ett "bedrägeriförsök" och har ni sett bedrägeriförsök gjorda även fast säljaren haft Idkollen?

Och sist hur kan IDkollen minska antalet bedrägerier? Så vitt jag förstått det så tvingar IDkollen bara att man använder BankID för att skapa en annons. Sen hur detta stoppar svindlare och bedragare vet jag inte, kan ni kanske nyansera det lite mer?

Utöver detta är jag emot detta system då i min mening inte löser något utan endast drar in mer kostnader och samt att min data blir lagrad vilket jag emot starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vilket dokument är det frågan om? Låter spontant rätt krångligt. Sen är det tyvärr så att Kivra bara har Mobilt Bank ID som inloggning vilket utesluter ännu fler. Den lösning som Sweclockers nu använder där kan man även använda bank ID på fil.

Inte krångligt alls, du måste ju ha något du vill signera mot, och kvitton är alltid bra att ha ändå.

"2020-07-30 har person 1 sålt en Intel i7 6700k i befintligt skick till person 2 för 1500kr. Varan skickas med Postnord till adress, postnr, ort.

Avtalet signeras digitalt av båda parter med bank id, genom Kivras signeringstjänst."

Det är allt, tar typ en minut att fixa i ordning allt. Aldrig hört talas om någon som använder bank id på fil men visst, kanske är någon?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Vad räknas som ett "bedrägeriförsök" och har ni sett bedrägeriförsök gjorda även fast säljaren haft Idkollen?

Och sist hur kan IDkollen minska antalet bedrägerier? Så vitt jag förstått det så tvingar IDkollen bara att man använder BankID för att skapa en annons. Sen hur detta stoppar svindlare och bedragare vet jag inte, kan ni kanske nyansera det lite mer?

Utöver detta är jag emot detta system då i min mening inte löser något utan endast drar in mer kostnader och samt att min data blir lagrad vilket jag emot starkt.

För att utöva bedrägeri genom IDkollen får bedragaren två val:

1) Använda sitt eget mobilt bankID.
2) Försöka använda någon annans

Punkt 1 kommer att avskräcka ganska många från att ens försöka. De som är dumma nog kommer kunna spåras otroligt enkelt. Förr i tiden var det enklare att använda sig av falska uppgifter och därigenom komma undan. Nu blir man direkt knutet till brottet och kan inte hävda att det varit någon annan lika enkelt.

Punkt 2 är svårt som det är, kommer man över någon annans mobilt Bank-ID kommer man inte använda den för att lägga upp en annons på SweC, då går man definitivt för större fiskar.

Absolut största problemet med online-bedrägerier har varit länge att man inte kan styrka att det är den misstänkta som faktiskt utfört handlingarna. I och med bank-ID blir det nu istället enkelt att knyta brottet till den misstänkta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Bra ide, men avvaktar eventuella försäljningar tills bank-id ligger som ett krav även för köpare

Skrivet av tintinj:

Det här är ju inte blocket där man kan lura folk att köpa prylar för överpriser, jag tycker det är helt rätt att medlemmarna varnar för överpriser i annonser.

Eller om man vänder på det, skambud där man som du uttrycker det "kan bli lurad" att sälja prylar för underpriser, man hade ju kunnat hoppats på att det var samma aktivitet från medlemmarna att varna för underpriser i annonser.

Ett annat alternativ kan ju vara: Är man inte intresserad utav varan så har man ingenting i annonsen att göra