Tempratur för i7 10700? Hur sjutton får jag ner tempen?

Permalänk
Inaktiv

Tempratur för i7 10700? Hur sjutton får jag ner tempen?

Hej,
Jag har en i7 10700 som jag endast har aktiverat Performance mode på i Bios dvs så att den alltid är på 4,58GHz på alla mina 8 cores.
Om jag inte har Performance Mode på om jag stressar CPUn så går den upp till 4,58GHz sen ner till 3,05GHz eller liknande efter ca 30 sekunder.

Nåja, nu till saken jag hade en Noctua NH-U12S och med stresstester m.m hamnade CPUn på 96-97 grader, efter lite googlande så beställde jag en NH-D15S jag installerade idag.

Nu tänkte jag, shit nu hamnar jag kring 80C men så var inte fallet. När jag körde OCCT i 1h så var min CPU på följande temps:
CPU Package: 90-92c
CPU: 80-81c

Min fråga nu är, är detta bra tempraturer? Jag betalade bokstavligen 900kr för ca 5c så detta är enligt mig en stor besvikelse. Visserligen går den knäpptyst när den är i idle nästan inga fläktar snurrar.
Men tillbaka till saken, är det bra eller dåliga temperaturer? Här kommer ett kort på hur det ser ut inne i min låda.

Har en fläkt i toppen som sprutar ut luft, och en ibak, har två i fronten som suger in luft och sedan har jag en i botten som suger in luft som inte syns. Och så har jag fläkten i kylaren som pushar luften genom kylfläsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Jag har en i7 10700 som jag endast har aktiverat Performance mode på i Bios dvs så att den alltid är på 4,58GHz på alla mina 8 cores.
Om jag inte har Performance Mode på om jag stressar CPUn så går den upp till 4,58GHz sen ner till 3,05GHz eller liknande efter ca 30 sekunder.

Nåja, nu till saken jag hade en Noctua NH-U12S och med stresstester m.m hamnade CPUn på 96-97 grader, efter lite googlande så beställde jag en NH-D15S jag installerade idag.

Nu tänkte jag, shit nu hamnar jag kring 80C men så var inte fallet. När jag körde OCCT i 1h så var min CPU på följande temps:
CPU Package: 90-92c
CPU: 80-81c

Min fråga nu är, är detta bra tempraturer? Jag betalade bokstavligen 900kr för ca 5c så detta är enligt mig en stor besvikelse. Visserligen går den knäpptyst när den är i idle nästan inga fläktar snurrar.
Men tillbaka till saken, är det bra eller dåliga temperaturer? Här kommer ett kort på hur det ser ut inne i min låda.

https://i.imgur.com/QK93716.jpg

Har en fläkt i toppen som sprutar ut luft, och en ibak, har två i fronten som suger in luft och sedan har jag en i botten som suger in luft som inte syns. Och så har jag fläkten i kylaren som pushar luften genom kylfläsen.

Hur monterade du kylaren? Sitter den "rätt" och inte "snett"? Kom du ihåg att ta bort skyddsplasten från kylaren? (Jäkla lätt att glömma!)

Sedan är nog inte i7-10700 "riktigt gjorda" för att gå med alla kärnor på max hela tiden. Det är nog därför din CPU thermo-throttlar.

Men nyaste generationen intel blir tyvärr väldigt varma. Lite åt samma håll AMD var för 15 år sedan.

Kolla också vad tempen är när du kör med öppen låda. Du kan fått något löjligt feltänk när du monterade chassiefläktarna. (Det har tyvärr jag fått någon gång, vände bara på två fläktar och fick ner hela burken 10 grader!). Hoppas att det är något sådant löjlligt fel du råkat ut för.
För då är det lättfixat.

Men du vinner inget på att låsa alla kärnorna på max, eftersom burken throttlar. Ta bort den settingen ännu så länge. Sedan när du fått ner temp, kan du försöka med att låsa alla kärnorna på max.

Men felsök det jag skrev om först.

Permalänk

Jag kanske har fått saken helt om bakfoten men jag trodde en 10700K skulle vara lättare att kyla än en 9900K (båda med 8 kärnor) tack vare ändringarna de gjort för att bättre leda värmen från CPUn.

Jag har en 9900KS som jag körde i 5GHz utan någon turbo limit med just en Noctua NH-U12S till en början. OCCT använde jag aldrig då men med Prime95 blev det riktigt varmt väldigt fort, då körde jag tyvärr "Blend" så det är svårt att jämföra (beroende på hur länge jag lät den köra). Bland spel va nog Battlefield 5 det som fick CPUn att bli som varmast, då GPUn värmde upp en hel del också, det blev lätt över 90 grader på CPUn efter jag spelat någon timme, och det under sen vinter i en rätt kall lägenhet.

Nu har jag en Arctic Liquid Freezer II 360 med tre extra fläktar och den agerar utblås så den är tyvärr påverkad av värme från GPU m.m. men luftflödet totalt sett är väldigt bra i min Cooler Master SL600M så det funkar ändå. Temp med t.ex. Prime95 Small FFTs utan AVX så landar temperaturerna på strax cirka 80 grader i snitt sett över kärnorna och en strömförbrukning på ungefär 185W.

Förresten jag har noterat att temperaturer i HWMonitor rapporteras som högre än de gör i HWiNFO, så beroende på vilken mjukvara du använder kan vi kanske inte riktigt jämföra? Jag brukade använda HWMonitor men har bytt till HWiNFO efter rekommendationer från andra här på forumet.

En annan sak gällande att din CPU klockar ner, det är nog inte throttling, det är bara att utan performance mode så följer moderkortet Intels specifikation för boost limits, så den ska gå ner till basfrekvensen efter ett tag.

Min magkänsla säger mig att 80 grader är lite högt med din kylare, för 4,58GHz borde inte vara så svårkylt? Kolla i HWiNFO hur mycket ström CPUn drar. Beroende på ditt moderkort så kanske avläsningen är lite off men kolla om du hittar "POUT" i HWiNFO så vet vi lite bättre hur svårkylt det borde vara.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig gällande temperaturerna men kan flika in att jag har väldigt snarlika specs som dig och upplever ganska höga temperaturer med samma kylare. Kör standardklocken och har inte stresstestat men under en tretimmars spelsession når jag maxnotering på 70°C enligt RealTempGT. Skulle nog flyga upp till temperaturer lika de du nämner om jag drog igång stresstest.

Kylaren är ju ganska hyllad så det kan hända att jag har gjort någonting fel men hittills saknar jag såväl ljudnivå som temperaturer från min gamla Thermalright Silver Arrow (dock till 4770k). Den här påminner om min gamla QX6850 med standardkylaren från Intel.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad kör du för volt till CPU:n? Små justeringar där kan göra stor skillnad på temperaturer enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aMp:

Vad kör du för volt till CPU:n? Små justeringar där kan göra stor skillnad på temperaturer enligt min erfarenhet.

Den är på 1.3 när jag stressar CPUn.
Jag har inte rört något sådant utom ända jag har gjort är att aktiverat performance mode. Dvs ”klockar” den på så sätt att alla kärnorna kör 4,58GHz oavsett vad dvs även under turboboost.

Skrivet av Networker:

Hur monterade du kylaren? Sitter den "rätt" och inte "snett"? Kom du ihåg att ta bort skyddsplasten från kylaren? (Jäkla lätt att glömma!)

Sedan är nog inte i7-10700 "riktigt gjorda" för att gå med alla kärnor på max hela tiden. Det är nog därför din CPU thermo-throttlar.

Men nyaste generationen intel blir tyvärr väldigt varma. Lite åt samma håll AMD var för 15 år sedan.

Kolla också vad tempen är när du kör med öppen låda. Du kan fått något löjligt feltänk när du monterade chassiefläktarna. (Det har tyvärr jag fått någon gång, vände bara på två fläktar och fick ner hela burken 10 grader!). Hoppas att det är något sådant löjlligt fel du råkat ut för.
För då är det lättfixat.

Men du vinner inget på att låsa alla kärnorna på max, eftersom burken throttlar. Ta bort den settingen ännu så länge. Sedan när du fått ner temp, kan du försöka med att låsa alla kärnorna på max.

Men felsök det jag skrev om först.

Tempen är den samma om jag öppnar lådan.
Besviken något extremt på kylaren, visst 6c är alltid 6c men 900kr för det vette sjutton om de va värt det

Detta är inte K modellen utom vanliga 10700 vilket skulle kunna förklara detta fenomen. Men får pröva att sätta om kylaren en gång till och se hur det blir efter det.

Permalänk

du har inte nånting i bios som heter typ "Asus Enchanced performance" eller något liknande igång?

kollade i manualen för modemodemet du specat i sign och den var totalt värdelös när det kom till att visa bios/uefi inställningsmöjligheter...

men iaf på tidigare modeller av asus moderkort har denna orsakat att cpu´n matas med väldigt hög spänning i onödan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sänk spänningen manuellt. 1,30V låter högt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@anon300311: Ser inget grafikkort på bilden.. Är det ett externt? Så kan du bortse från följande: Om kylaren är monterad på den ledden kommer CPU kylaren att ta en stor del av värmen från GPU:n att använda som "kylluft". Vänd på kylaren 90 grader så får den även lite hjälp med kylningen på första kyl tornet från översta in fläkten.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser ut som om det är ett "rörigt" luftflöde i din dator. Jag skulle vilja vrida flänsen 90 grader så att flödet är horisontellt och sedan går från front till bak på datorn och utesluta "toppfläkten". Riktning på flödet och fläktarna är viktigt.

Eventuellt också en kanal som gör att varmluft från flänsen bara går till bakre fläkten så att den inte stannar inne i chassiet och återcirkuleras. Den behöver inte sluta tätt totalt utan skall bara vara en "ledhjälp" för luftflödet.

Fläktar på fronten skall ta in luft, fläkt bak skall blåsa ut luft. Fläkt på toppen ser ut att kunna stöka till det mer än att hjälpa, men om det inte går att vrida kylaren så är det den fläkten som skall suga från processorkylaren.

Tänk på att nätaggregatet också suger ut luft. Så en mindre luftflödeskalkyl är bra att göra.

Ser också att det är hål på baksidan av datorn och där kan varm luft som precis sugits ut ur chassiet komma in igen. Med fläktarna på framsidan så kan det vara så att dessa inte skapar ett problem, men jag skulle nog tejpa igen dem för att förhindra att varmluft kommer in bakvägen.

Luftväxlingen på utsidan av datorn är lika viktig som inne i datorn.

Och skaffa gärna en utomhustermometer för att kolla tempen i lådan, det kan ge en bra indikation på om du har dåligt flöde trots alla fläktar som blåser hit och dit.

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att vända på kylaren om det går.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Vrid kylaren 90 grader och på med den andra fläkten. Du använder inte mycket alls av kylarens kapacitet, och blockerar inflödet med grafikkortet. Helt åt skogen sitter den.

Permalänk
Musikälskare

Vänd kylaren och återapplicera pastan? Kräma på lite extra, det hjälpte mig väldigt mycket

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Vrid kylaren 90 grader och på med den andra fläkten. Du använder inte mycket alls av kylarens kapacitet, och blockerar inflödet med grafikkortet. Helt åt skogen sitter den.

Kan tyvärr inte vända på det då den kommer blockera PCIe platsen på moderkortet.

Men denna åker tillbaka på öppetköp.

Har monterat om lite med fläktar och NH-U12S och satt dit en till fläkt m.m.

Återkommer med temp inom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Den är på 1.3 när jag stressar CPUn.
Jag har inte rört något sådant utom ända jag har gjort är att aktiverat performance mode. Dvs ”klockar” den på så sätt att alla kärnorna kör 4,58GHz oavsett vad dvs även under turboboost.

Tempen är den samma om jag öppnar lådan.
Besviken något extremt på kylaren, visst 6c är alltid 6c men 900kr för det vette sjutton om de va värt det

Detta är inte K modellen utom vanliga 10700 vilket skulle kunna förklara detta fenomen. Men får pröva att sätta om kylaren en gång till och se hur det blir efter det.

Den blir varm vid 1.3v, så enkelt är det. Du kan förmodligen köra den på en lägre spänning vid dom där frekvenserna. Om jag var du så skulle jag se om "performance mode" verkligen är värd den här huvudvärken. Om du faktiskt får någon kännbar extra "performance" eller mest ökad värmeproduktion.

Sen "att stressa" den i OCCT (som du verkar ha) är knappast representativt för verklig användning. Vad används den för egentligen? Du ser ut att köra på iGPUn, så jag utgår ifrån att det inte är gejming.

Tillägg:
När jag kör min 10700K vid ~1.3v vid full load i Cinebench R20 (i loop) får jag:

Max 82-89 grader på kärnorna.
Max 89 på CPU package.
Kyls då med H100x med Arctic Bionix P120 @ 1800rpm. Tror att jag skulle kunna ha applicerat pastan bättre (inte originalpastan). Men tempsen oroar mig inte alls, närmar mig aldrig de här temperaturerna vid vanlig användning (surf och gejming).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MP-Jan:

Den blir varm vid 1.3v, så enkelt är det. Du kan förmodligen köra den på en lägre spänning vid dom där frekvenserna. Om jag var du så skulle jag se om "performance mode" verkligen är värd den här huvudvärken. Om du faktiskt får någon kännbar extra "performance" eller mest ökad värmeproduktion.

Sen "att stressa" den i OCCT (som du verkar ha) är knappast representativt för verklig användning. Vad används den för egentligen? Du ser ut att köra på iGPUn, så jag utgår ifrån att det inte är gejming.

Tillägg:
När jag kör min 10700K vid ~1.3v vid full load i Cinebench R20 (i loop) får jag:

Max 82-89 grader på kärnorna.
Max 89 på CPU package.
Kyls då med H100x med Arctic Bionix P120 @ 1800rpm. Tror att jag skulle kunna ha applicerat pastan bättre (inte originalpastan). Men tempsen oroar mig inte alls, närmar mig aldrig de här temperaturerna vid vanlig användning (surf och gejming).

Kan inte justera spänning osv, men det är väll som du säger Performance mode är inte värt huvudvärken. Det jag kommer göra på datorn är att spela COD WarZone men även programmera och göra lite andra saker med VM's m.m.
Har inte fått mitt 2070 Super ännu men det kommer snart på posten

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS om du kan ändra SVID Behaviour. Den inställningen justerar hur aggressivt moderkortets VRM följer CPUns VID.

Om den finns så testa Typical Case Scenario eller Best Case Scenario. Observera att Best Case kan orsaka instabilitet beroende på hur bra CPU du har. Typical Case BÖR vara stabilt.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Kan inte justera spänning osv, men det är väll som du säger Performance mode är inte värt huvudvärken. Det jag kommer göra på datorn är att spela COD WarZone men även programmera och göra lite andra saker med VM's m.m.
Har inte fått mitt 2070 Super ännu men det kommer snart på posten

Misstänkte att det va så med spänningen... Ah, jag tror inte att du märker någon skillnad ÖHT i Warzone på ett 2070 Super. Se bara till att ha XMP aktiverat så ska det räcka så. För XMP är väl bundet till mobo-chippet och inte om det är en K-processor eller inte...?

Ovanstående tips är väldigt bra! Om du kan: kör på Best och testa stabiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Kan tyvärr inte vända på det då den kommer blockera PCIe platsen på moderkortet.

Är du säker på att den verkligen blockar översta PCIe x16 platsen på ditt moderkort?
D15S är ju lite assymmetrisk, så att den ska kunna monteras utan att blocka PCIe platserna i de flesta fall...

Se tex denna bild:

Överhänget på flänsarna till höger på bilden är större än det till vänster, så om du placerar högerdelen uppåt i lådan så bör det finnas plats för grafikkortet.
(och fläkten på kylaren verkar vara monterad med detta i åtanke från början, så du får insug från fronten som det är tänkt)

Detta bör göra en del skillnad i temps, ifall grafikkortet "satt ivägen" förut...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

1. Rotera kylaren, gör om och gör rätt.
2. Prova en annan kylpasta, när du monterar av och på är det viktigt att du gör rent.
3. Har du PWM fläktar? Annars kan du kolla om ditt moderkort har någon aktiv egen kurva.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Kolla i BIOS om du kan ändra SVID Behaviour. Den inställningen justerar hur aggressivt moderkortets VRM följer CPUns VID.

Om den finns så testa Typical Case Scenario eller Best Case Scenario. Observera att Best Case kan orsaka instabilitet beroende på hur bra CPU du har. Typical Case BÖR vara stabilt.

TACK SOM FAN! Nu ligger den stabilt på 1.217v och 4,58GHz temperaturerna är enligt följande:
CPU: 69c
CPU Package: 80c - 81c

Om man väljer Best Case hur vet man om den är stabil eller inte? Ska man köra OCCT under en viss tid eller liknande?
Dessa alternativ kan jag välja på när det kommer till SVID Behaviour:

Såhär ser hela min "Profil" ut:

Efter lite omflyttning och isättning av den U12S ser det ut på följande sett i mitt chassi nu:

Skrivet av MP-Jan:

Misstänkte att det va så med spänningen... Ah, jag tror inte att du märker någon skillnad ÖHT i Warzone på ett 2070 Super. Se bara till att ha XMP aktiverat så ska det räcka så. För XMP är väl bundet till mobo-chippet och inte om det är en K-processor eller inte...?

Ovanstående tips är väldigt bra! Om du kan: kör på Best och testa stabiliteten.

Läs mitt svar ovan till @Pontooz

Skrivet av SE_Larsson:

1. Rotera kylaren, gör om och gör rätt.
2. Prova en annan kylpasta, när du monterar av och på är det viktigt att du gör rent.
3. Har du PWM fläktar? Annars kan du kolla om ditt moderkort har någon aktiv egen kurva.

@SE_Larsson: Som jag skrev ovan den kan inte roteras, men jag har satt i U12S nu och den kyler bättre.
Det man helt enkelt få utgå ifrån i detta fall var att mitt moderkort inte var helt kompatibelt med Noctua D15S och det är inget konstigt med det utom det är helt enkelt så bara Eller om Noctua ansåg att den skulle vara kompatibel genom att man ska ha den åt det hållet jag hade satt den.

Permalänk
Medlem

Bara en bild på att det går utmärkt att ha en NH-D15s i ett Define C Mini. Jag får utan problem plats med en GPU i slot 1. Är du säker på att den är i vägen?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

TACK SOM FAN! Nu ligger den stabilt på 1.217v och 4,58GHz temperaturerna är enligt följande:
CPU: 69c
CPU Package: 80c - 81c

Om man väljer Best Case hur vet man om den är stabil eller inte? Ska man köra OCCT under en viss tid eller liknande?

Snyggt!

OCCT är väl bra främst för stabilitet. Cinebench (R15/R20), Real bench m.fl. testar både stabilitet och om du får några verkliga gains av dina ändringar. Exempelvis om du sätter på Multi Core Enhancement, "performance mode" eller dylikt.

Somliga kör 1 timme, andra är inte nöjda förrän de har 24h stabilt. De flesta instabiliteter framträder redan under första kvarten. Men eftersom du ska köra VMs: kanske värt att köra något längre?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murzoo:

Bara en bild på att det går utmärkt att ha en NH-D15s i ett Define C Mini. Jag får utan problem plats med en GPU i slot 1. Är du säker på att den är i vägen?

https://i.imgur.com/8q5w5Xi.jpg

Ingen aning, min fick inte plats iaf.

Skrivet av MP-Jan:

Snyggt!

OCCT är väl bra främst för stabilitet. Cinebench (R15/R20), Real bench m.fl. testar både stabilitet och om du får några verkliga gains av dina ändringar. Exempelvis om du sätter på Multi Core Enhancement, "performance mode" eller dylikt.

Somliga kör 1 timme, andra är inte nöjda förrän de har 24h stabilt. De flesta instabiliteter framträder redan under första kvarten. Men eftersom du ska köra VMs: kanske värt att köra något längre?

Så du tycker jag ska testa att ändra SVID Behaviour till Best och se om den är stabil i 1h till att börja med te.x?

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Såhär ser hela min "Profil" ut:
https://i.imgur.com/hmMATwl.jpg

är ganska säker på att du under raden "CPU Core Ratio" kan välja manuellt att alla kärnor ska köras i samma multipel genom att välja alternatived "Sync all cores" istället för Auto och sedan i multipler raden som borde dyka upp under sätta en multipel på 46 för samma klockhastighet (4.6Ghz plus/minus variationer på FSB) som du kör för tillfället.

men som sagt kommer troligen inte märka någon större skillnad mer än möjligen applikationer som tar lång tid typ videorendering eller liknande och med ett program med superbt multi core stöd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

är ganska säker på att du under raden "CPU Core Ratio" kan välja manuellt att alla kärnor ska köras i samma multipel genom att välja alternatived "Sync all cores" istället för Auto och sedan i multipler raden som borde dyka upp under sätta en multipel på 46 för samma klockhastighet (4.6Ghz plus/minus variationer på FSB) som du kör för tillfället.

men som sagt kommer troligen inte märka någon större skillnad mer än möjligen applikationer som tar lång tid typ videorendering eller liknande och med ett program med superbt multi core stöd.

Tack, ska testa det. Vad står FSB för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Ingen aning, min fick inte plats iaf.

Så du tycker jag ska testa att ändra SVID Behaviour till Best och se om den är stabil i 1h till att börja med te.x?

Ja. Kör med real bench och bocka bort Open CL (tar en halv evighet utan riktigt grafikkort).

Intels XTU har ett test som Intel själva anser är bra. Lite onödigt med hela XTU för bara testet.

OCCT är bra annars. Real Bench testar dock många "riktiga" tester i snabb följd och du kan se hur de olika delbetygen ändras beroende på vad du gör för ändringar (RAM, CPU, GPU etc.).

Cinebench R20 är tung på multitrådat AVX.

Permalänk
Skrivet av anon300311:

Tack, ska testa det. Vad står FSB för?

Front side buss är en klocka på modermodemet som default går på 100hz (kan variera nån hz upp/ner) som stryr frekvensen för cpu, minnen och pci-e portar osv.

Slutklockan för din cpu kan räknas mha FSB klockan x Cpu Multiplier

t.ex. i ditt fall

FSB 99.56hz x 46 = 4580hz (4.58Ghz)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MP-Jan:

Ja. Kör med real bench och bocka bort Open CL (tar en halv evighet utan riktigt grafikkort).

Intels XTU har ett test som Intel själva anser är bra. Lite onödigt med hela XTU för bara testet.

OCCT är bra annars. Real Bench testar dock många "riktiga" tester i snabb följd och du kan se hur de olika delbetygen ändras beroende på vad du gör för ändringar (RAM, CPU, GPU etc.).

Cinebench R20 är tung på multitrådat AVX.

RealBench fungerar inte med min HW står det i slutet av testerna förmodligen för att jag har en endast ny HW.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Front side buss är en klocka på modermodemet som default går på 100hz (kan variera nån hz upp/ner) som stryr frekvensen för cpu, minnen och pci-e portar osv.

Slutklockan för din cpu kan räknas mha FSB klockan x Cpu Multiplier

t.ex. i ditt fall

FSB 99.56hz x 46 = 4580hz (4.58Ghz)

Okej tack, har ändrat det från auto nu till det du har angivit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Kolla i BIOS om du kan ändra SVID Behaviour. Den inställningen justerar hur aggressivt moderkortets VRM följer CPUns VID.

Om den finns så testa Typical Case Scenario eller Best Case Scenario. Observera att Best Case kan orsaka instabilitet beroende på hur bra CPU du har. Typical Case BÖR vara stabilt.

Testade detta nu och när jag tog Best på SVID Behaviour så dog datorn direkt jag satte igång OCCT. Så ändrade tillbaka till Typical Case.