Jag är själv stark motståndare till Linns "väckelsemöten" men dessa förekommer inte längre enligt mitt förmenande. Däremot har jag ägt Linns LP12:a sedan 1982, den första blev stulen vid ett inbrott -84, därefter köpte jag en ny -89 och den är fortfarande i drift, med ett par ombyggnader sedan dess. Vilken skivspelare på marknaden kan du uppgradera efter typ 20 år?
Jag har drabbats av en nostalgiknäpp i år och försöker återskapa den anläggning jag köpte 1970. I den ingick en ERA 444 skivspelare med en Shure M75 pickup. Jag har jämfört denna skivspelare med min Linn LP12:a och det är svårt att tro att det är samma skiva som spelas. På LP12:an, som låter väldigt likt en CD-spelare (om mix/master är densamma) är ljudet tight, balanserat och rent. Med ERA 444 skramlar det mest, låter inte speciellt kul. Men för 395:- i början av 70-talet var det OK ljud
Skivspelare med stor massa och tangentialarmar kan låta ganska bra men det är ett dyrt koncept. Tangentialarmar är i sig problematiska, trots de teoretiska fördelarna. Den starka kopplingen mellan skiva och tonarm finns tex inte, och när man vet hur små rörelser som ska avkännas i spåren så förstår man att allt inte når förstärkaren.
Skivspelare med beröringsfri avkänning kan vi lämna därhän, de duger inte för normal avspelning. Minsta dammkorn känns av och låter. Dessa spelare är en produkt för att spela av gamla känsliga fonogram som riskerar skadas vid avspelning på konventionellt sätt.
/ B
Jo Linn har lugnat ner sig i TAKT med att de gamla "prästerna " blivit gamla och inte är lika aktiva, det skedde också nått med ideologin när deras fösta cdpelare kom ut för cd var ju mest djävulens påfund enligt Linn innan de själva släppte en cd.
De var helt klart spännande när de höll på med stampa takten mötena och kollade om kunderna hade klockor på sig.
LP12 systemet är nått som hängt med i stället för att de bytt modell när de byggt nått med bättre precision men det är ju egentligen bara namnet som är kvar för mekaniskt finns ju varje del i flertalet versioner och de hade egentligen lika gärna kunnat ha olika namn på dem.
Tunga luftlagrade spelare med luftlagrade tangentialarmar är det enda jag verkligen har gillat, mer specifik är det nog bara en enda grammofon jag någonsin tyckt låtit så bra att jag verkligen hade velat ha den för dess ljudkvalitet och det är Forsell, de har faktiskt sjunkit i pris på begmarknaden så att de nu går att köpa för ungefär det de kostade nya för 30 år sedan så man skulle kanske skaffa ett verk bara för att... (Kanske även en Airtangent)
Men skivspelare är ju mest ett pill idag och en av de pilligaste att pilla med och som också ofta behöver pillas med är Opus 3 Continuo med sin mekaniska arm, Bosse själv fick den ofta att låta väldigt bra medan den ofta hakar upp sig när andra hanterar den.
Sperrling är också en udda sak jag hade velat ha nån gång och då med en 12" arm, helst en SME. Men jag har inte varit så intresserad av de stora mekaniska "steampunk" maskinerna som mest ser ut att vara överdesignade skulpturer utan att erbjuda nått påtagligt ljudlyft, Forsellen är det bästa jag använt och kan inte direkt säga att jag hört nått som varit bättre heller oavsett pris men det kanske finns även om jag har svårt att tro att det går att göra det särskilt mycket bättre oavsett hur mycket mer man låter det kosta. Däremot är ju Airtangent en bättre tonarm åtminstone vad gäller att lätt kunna justera in den optimalt så även om den kanske inte är motiverad för ljudet jämfört med Forsells egen arm hade den varit rolig och framförallt hade man ju haft de bästa Svenska delarna som någonsin funnits och antagligen kommer ingen att göra nått bättre igen så det är ju också historisk viktiga produkter.
R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.