Horizon Zero Dawn får systemkrav – 2017 års mellanklass rekommenderas

Permalänk
Melding Plague

Horizon Zero Dawn får systemkrav – 2017 års mellanklass rekommenderas

Den som vill äventyra med robotdinosaurier behöver inte uppgradera till det senaste, varken för lägsta eller rekommenderad nivå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att alla mina inplastade PS4-spel släpps till PC. Störde mig på att bara ha basversionen av konsolen och det faktum att jag därmed fick en sämre visuell upplevelse än med PS4 pro som jag inte vill köpa när jag redan har en basversion. Moment 22 med andra ord. Nu antar jag att mina PS4-spel fortsättningsvis kommer få vara inplastade när jag med min PC kan få PS4 pro-upplevelse.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tillhör väl dom som aldrig brytt sig om systemkraven för det brukar gå att köra med äldre grejer än det som står i systemkraven utan större bekymmer.

Permalänk
Medlem

Kul att ett av de absolut snyggaste spelen denna generation är så lättdrivet! Mitt 970 lär klara detta galant.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

4770k kom 2013 så det är inte direkt nya prylar som rekommenderas men nu är det ju inte ett "nytt" spel. Till skillnad mot argumenten som brukar tas upp i pro-konsol trådar så håller faktiskt en PC länge utan att man måste uppgradera "i tid och otid". Om man nu inte likt mig är något av en entusiast och tycker det är kul att köpa och bygga nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag tillhör väl dom som aldrig brytt sig om systemkraven för det brukar gå att köra med äldre grejer än det som står i systemkraven utan större bekymmer.

Beror ju på hur de definierar minimum/rekommenderat. Man vill ju liksom inte sitta i 10FPS i ett shooterspel. Kommer ihåg något spel för minimum så startade spelet ungefär, helt ospelbart. Så de borde ju ha 1080p låga inställningar 30FPS eller så som minimum.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att tillägga är att det rekommenderade systemet körs på medium-inställningarna (original för ps4 pro som jag förstått det) enligt videon de släppt. Och den klarar runt 60 fps minimum.

För att vara ett så snyggt spel ter sig systemkraven ändå relativt låga. Verkar också vara en kompetent studio som portat detta. Redan bokat på epic store, hoppas det fungerar med xbox-dosa.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Jag hoppas att i7 8700K och ett 1070 TI kommer klara 1080p ultra,

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Death Stranding rullade på riktigt fint med den här motorn på PC så det här spelet lär nog funka bra det med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Jag hoppas att i7 8700K och ett 1070 TI kommer klara 1080p ultra,

1070Ti är ju runt 50% snabbare än 1060 6GB, så tycker det borde gå om rekommenderat är 60FPS medium.

Permalänk
Avstängd

Bah, snart håller verkligen mitt GTX760 på att bli gammalt. Men det lär dröja ett tag innan jag köper så jag kanske får fatt på ett 970 eller nå innan dess...

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

1070Ti är ju runt 50% snabbare än 1060 6GB, så tycker det borde gå om rekommenderat är 60FPS medium.

Medium

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Inaktiv

Kan vi vara överens nu om att Horizon: Zero Dawn kommer fungera bättre på en PC än på konsol nu? Minns det blev ett jävla mothugg när jag påpekade det uppenbara för någon månad sedan.

Ser fram emot släppet och en ny genomspelning av den bästa versionen. Blir köp på Epic, speciellt om jag har min voucher kvar. Även utan kommer spelet vara långt billigare där.

Permalänk
Avstängd

När jag läste nyligen på FZ clickbaitlänken om att kraven var höga på detta spel till pc så väntade jag mig knappast även när det kom ut ett mellanklasskort 1060 och en 4770k.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Väntat på detta allt för länge, en av de få spel jag faktiskt ville spela till PS4an. Då borde man kunna fläska på rejält och få stabil framerate :3

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Ja, nu vet jag inte hur krävande ultra är jämfört med medium, men 50% borde räcka långt i att höja inställningarna tycker jag.

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat, har varit intresserad och blev ännu mer intresserad nu när det kommer till Steam.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat igenom det på min PS4 trots att jag haft det liggandes ett bra tag. Blir att spela igenom det på PC istället. Ser fram emot det.

Permalänk
Relik 📜

Unpopular opinion (vet jag): Röstskådisen som gör Aloy är inget vidare. Låter som precis varenda aktivitet görs med andan i halsen.

Jag gillar Mark Meer bättre än Jennifer Hale med. Så, nu kan ni beklaga er om mig.

(Med det sagt, tycker HZD är ett fantastiskt spel. Passa på nu, alla PC-gamers! Se till att uppleva storyn och utforska världen, det är verkligen halva nöjet.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Death Stranding rullade på riktigt fint med den här motorn på PC så det här spelet lär nog funka bra det med.

Det borde vara så men jag tror på det först när jag ser det, har förbokat grisen i säcken alltför många gånger.

Dessutom får vi trots allt säga att det är tack vare DLSS som rullar på bra på PC.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan vi vara överens nu om att Horizon: Zero Dawn kommer fungera bättre på en PC än på konsol nu? Minns det blev ett jävla mothugg när jag påpekade det uppenbara för någon månad sedan.

Ahm, hur löd tankarna bakom de mothuggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, hur löd tankarna bakom de mothuggen?

Troligtvis optimerings-argumentet...

Borde funka bra på gammelburken min

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Det borde vara så men jag tror på det först när jag ser det, har förbokat grisen i säcken alltför många gånger.

Dessutom får vi trots allt säga att det är tack vare DLSS som rullar på bra på PC.

Rullar finfint med systemet i signaturen för mig, inga som helst problem, speciellt efter hotfixen som löser texturproblemet och, för mig iallafall, krascher. Och då med 1080Ti.

Nu är Horizon ett mer komplext spel sett till spelvärlden, Death Stranding är relativt tom. Men att det skulle rulla bättre på konsol? Jo tjena. Enda undantaget jag kan komma fram till är Batman: Arkham Knight vars PC-version vid lansering hade enorma problem. Men i övrigt får man gräva lite. Även konsolspel behöver day 1 patches sedan lång tid tillbaks.

Hoppas på en bra lansering nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Rullar finfint med systemet i signaturen för mig, inga som helst problem, speciellt efter hotfixen som löser texturproblemet och, för mig iallafall, krascher. Och då med 1080Ti.

Nu är Horizon ett mer komplext spel sett till spelvärlden, Death Stranding är relativt tom. Men att det skulle rulla bättre på konsol? Jo tjena. Enda undantaget jag kan komma fram till är Batman: Arkham Knight vars PC-version vid lansering hade enorma problem. Men i övrigt får man gräva lite. Även konsolspel behöver day 1 patches sedan lång tid tillbaks.

Hoppas på en bra lansering nu bara.

Ja, jag har sett filmer på YT där de lirar i 4K (vilket är det enda intressanta för mig) och ett extremöverklockat 2080Ti (2070MHz) får runt 90FPS med DLSS på Ultra så det är riktigt bra.

Ja exakt och det är därför jag är osäker på om dagens kort kommer att klara av att köra HZD i 4K men vi får se, som sagt Decima Engine verkar funka fint på PC. Andra konsolportar som A Plague Tale : Innocence och Detroit : Become Human fungerar inte lika på PC (har inte lyckats uppnå 4K@60fps)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Ska man köpa på Epic Games eller Steam?
Vilket är bäst?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr: Köp där det är billigast om du har behov för för Steam speciella funktioner så vet du säkert redan om det.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Föredrar de få fall Bär de skippar required och recommended och istället går på upplösning + FPS
Recommended kan ju betyda 1080p med filmiska 30 FPS.
Minimum kan ju vara att spelet startar och är spelbart på absolut lägsta inställning

Permalänk
Lego Master

Börjar på Ultra och sen backar vi grafiken tills vi når spelbar fps.
Vet vi förresten om detta kommer finnas tillgängligt på Geforce NOW efter släppet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det borde vara så men jag tror på det först när jag ser det, har förbokat grisen i säcken alltför många gånger.

Dessutom får vi trots allt säga att det är tack vare DLSS som rullar på bra på PC.

Det rullar på bra utan DLSS också för de som inte har det, det enda som DLSS riktigt behövs för är om du vill lira med bra flyt i 4k, men 1080/1440p behövs det inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Ja, jag har sett filmer på YT där de lirar i 4K (vilket är det enda intressanta för mig) och ett extremöverklockat 2080Ti (2070MHz) får runt 90FPS med DLSS på Ultra så det är riktigt bra.

Ja exakt och det är därför jag är osäker på om dagens kort kommer att klara av att köra HZD i 4K men vi får se, som sagt Decima Engine verkar funka fint på PC. Andra konsolportar som A Plague Tale : Innocence och Detroit : Become Human fungerar inte lika på PC (har inte lyckats uppnå 4K@60fps)

DLSS och den andra lösningen gör underverk där. 2560x1440 är lättdrivet oftast idag. Jag är själv sugen på 3840x2160 144Hz i min nästa skärm men svårt nog med grafikkort som klarar ens 60 FPS. Och jag föredrar bildfrekvens.

Med tanke på att Decima utvecklades för PS4 och som i princp är en PC bör den ju fungera bra med, men seeing is believing i detta fall.
Jag är själv helt övertygad om att Horizon inte bör vara något problem heller. Iallafall i 2560x1440 och under. Horizon kommer jag vilja köra med min Ultrawide och där är jag låst med ynka 90Hz, men tredubbelt mot en PS4 Pro är inte fy skam. Får se vad mitt 1080Ti tycker om det hela.

Big Navi och 3000-serien blir det troligen uppgradering. Om de är bra nog. Vill ha något vassare när Cyberpunk 2077 släpps.

Skrivet av Peterrrrr:

Ska man köpa på Epic Games eller Steam?
Vilket är bäst?

Priset är nog största skillnaden, 349kr på Epic och 50€ på Steam (ca 515kr enligt valuta.se). För mig är det inte värt att betala nästan 200kr mer för Steam-versionen. I övrigt är väl den största skillnaden avsaknaden av achievements på Epic (eller ja, Ark har börjat få så är på gång) samt diverse annat möjligt Steam "funktionalitet" som jag personligen inte använder.

Spelet i sig bör vara lika, PS4ans Complete Edition DLCt som släpptes där, en ny region som fortsätter upplevelsen.
Med Death Stranding fick även vi som köpte på Epic allt Valve innehåll som av någon anledning måste vara med i Steamversionen.