Köpråd bil, Passat 2.0 TDI -15 och framåt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Vilken motor samt hade du 4WD? Klädsel? Stolarna tenderar att bli betydligt skönare med Alcantara än Skinn.. Därav jag frågar? Har du stora skärmen i mitten eller den lilla?

Jag har inte 4WD utan vanliga framhjulsdrivna. Har alcantra klädseln i bilen.
Vad det gäller stor eller liten skärm så är jag inte så bevandrad i passats modeller. Min skärm kanske kan vara 7-8 tum men detta är ren gissning.
Har inte skärmen i mätarkonsollen då det var lång levtid då jag beställde min bil på just den skärmen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Var du någonsin i kontakt med verkstad angående skärmens problem? Känns som att det inte är rimligt att man ska acceptera det!

Skickades från m.sweclockers.com

Har faktiskt inte orkat bry mig då det inte händer varje gång som bilen är kall och jag vet att denna typ av problem kan vara knepiga att bevisa utan direkta problem.

En annan sak de missat på min bil är en knopp som håller fast ena delen av mattan på förarsidan. Många gånger viker den sig eller sitter knepigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@dalledalle: Se till att den inte har en DSG Automatlåda då dom har tendens att krångla.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

@dalledalle: Se till att den inte har en DSG Automatlåda då dom har tendens att krångla.

https://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla...

Ja de säljer skiten till lyckligt ovetande personer. Förstår inte att gemene man inte vet om problemen som de har med motorer och lådor.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

@dalledalle: Se till att den inte har en DSG Automatlåda då dom har tendens att krångla.

Skrivet av sesese:

https://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla...

Ja de säljer skiten till lyckligt ovetande personer. Förstår inte att gemene man inte vet om problemen som de har med motorer och lådor.

7-växlade DSG hade / har problem. Inte 6-växlade. Har dessutom inte hört några problem alls med de nyare modellerna.
Bra att ni snackar utan att ha koll, med en länk som dessutom säger exakt samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har inte 4WD utan vanliga framhjulsdrivna. Har alcantra klädseln i bilen.
Vad det gäller stor eller liten skärm så är jag inte så bevandrad i passats modeller. Min skärm kanske kan vara 7-8 tum men detta är ren gissning.
Har inte skärmen i mätarkonsollen då det var lång levtid då jag beställde min bil på just den skärmen.

Då var det troligen lilla skärmen 6,5" mot 8".

okej... har inte hört något om problem med skärmen jag heller, då jag känner flertalet med bilmodellen, tråkigt att din strulade..

Har precis fått en -16 4WD 190TDI som tjänstebil då begagnad, som jag hoppas på :=)

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Då var det troligen lilla skärmen 6,5" mot 8".

okej... har inte hört något om problem med skärmen jag heller, då jag känner flertalet med bilmodellen, tråkigt att din strulade..

Har precis fått en -16 4WD 190TDI som tjänstebil då begagnad, som jag hoppas på :=)

Kan så vara att jag har fått ett av de beryktade måndagsexemplaren då en hel del småsaker inte är i den klass som jag tänker mig att det ska vara.
Men tyvärr har det fått mig att jag inte kommer köpa någon ny passat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan så vara att jag har fått ett av de beryktade måndagsexemplaren då en hel del småsaker inte är i den klass som jag tänker mig att det ska vara.
Men tyvärr har det fått mig att jag inte kommer köpa någon ny passat.

Förstår, men tror att de flesta Passater fungerar bra.

Har haft ett flertal Passat / Skoda med DSG6 och TDI 140 / 150/ 170 / 190 och alla fungerat klanderfritt!

Till TS:
Åk o provkör och kolla om du tycker om modellen motorn etc, sedan leta rätt ex!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har även en Passat 2015, GTS 240hk TDI. generellt sett nöjd.

Det som stuckit ut är som andra skriver med seg skärm vid kallt väder, har hängt sig som andra skriver. (även problem med hitta telefonen via BT ibland, tror det berodde mer på min Iphone 6 då det verkar ej uppstått efter byte till en Iphone 8)
Fick motorlampan tänd runt 7000mil med glödstift som orsak på en cylinder.
Det största problem som jag inte kan läsa mig till att någon annan har haft men jag vet att flertalet har haft, brukar uppkomma runt 6000mil. det är läckage vid spridaren av Adblue. troligen något med svetsen vad jag har läst mig till från flera sidor. har för mig det skulle kosta runt 12.000SEK att byta, efter dialog med verkstaden löstes detta senare genom goodwill, om detta inte gjorts hade jag nog åtgärdat och sålt bilen ganska omgående samt inte kollat på VW på ett tag igen. (mer information på länk nedan)

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=487199

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | 6700K @ 4,4Ghz | 16GB HyperX @ 2787Mhz | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING V2 | EVGA Supernova G2 750W | 1TB WD Black SN750 |

Permalänk

Hej!

Letar efter ovan nämnd passat men en sak jag har mycket svårt att förstå mig på. Jag har fått napp på en med R-line paket. Ser snygg ut men det finns tydligen R-line och R-line exteriör vilket är stor skillnad. Vet dock ej vad skillnaden är. Den bilen jag tittar på ska vara en R-line men saknar R-märket i frontgrillen. Letat efter biler att jämföra med men har skitsvårt att se skillnad på standard och just R-line. 18" fälgar är tydligen vänligen fyll på med mer info så vore jag oerhört tacksam!

Permalänk
Skrivet av Shropshre:

Hej!

Letar efter ovan nämnd passat men en sak jag har mycket svårt att förstå mig på. Jag har fått napp på en med R-line paket. Ser snygg ut men det finns tydligen R-line och R-line exteriör vilket är stor skillnad. Vet dock ej vad skillnaden är. Den bilen jag tittar på ska vara en R-line men saknar R-märket i frontgrillen. Letat efter biler att jämföra med men har skitsvårt att se skillnad på standard och just R-line. 18" fälgar är tydligen vänligen fyll på med mer info så vore jag oerhört tacksam!

Har en -16 R-Line och skillnaderna är bla. fälgarna som du nämner men även grillen och sidokjolarna är sportigare. Har även för mig att det är något med bakre diffusern (i höjd med avgasröret) som är annorlunda.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Jag har en 2012 TDI, vilket är lite äldre än det du efterfrågar, så kanske har detta blivit bättre med tiden. Men på min och två bekantas bilar, med liknande årsmodell så har EGR ventilen/kylaren behövts bytas mellan 12000-15000 mil. Detta kostar ~15000SEK , som tur för oss så tog våran försäkring det och vi betalade bara självrisken.

Permalänk

Har försökt att se skillnaden på sidokjolarna men tycker det är svårt. Grillen och kjolpaketet fram däremot är enkelt att se skillnad på.

Jag har hört om detta problemet med EGR ventilen/kylen. Tycker det låter oerhört märkligt om man inte sett detta problemet och åtgärdat det på senare år. Pratade med en verkstad som processar dessa bilar men han lät inte optimistisk. Beror det på felaktig glykol?

Permalänk
Skrivet av hyllevask:

Jag har en 2012 TDI, vilket är lite äldre än det du efterfrågar, så kanske har detta blivit bättre med tiden. Men på min och två bekantas bilar, med liknande årsmodell så har EGR ventilen/kylaren behövts bytas mellan 12000-15000 mil. Detta kostar ~15000SEK , som tur för oss så tog våran försäkring det och vi betalade bara självrisken.

det luktar som att du blivit lurad...

att fixa egr ventilen tar typ 1 timme för en hobbymekaniker troligen 99% av gångerna handlar det om att den sitter fast pga att sot stekt fast i den och du behöver typ en nyckel för att lossa den och en burk brakeleen och en stålborste för att fixa problemet.

går även ställa den i en behållare med diesel ett tag så det löser upp skiten

och skulle den behöva bytas så visst ä väl typ 1500-2000:- eller nått för en ny ventil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Där ser man, det var dock både ventil och avgaskylaren som de bytte. Kan noll om att meka med bilar så att betala 1500 i självrisk kändes som en bra lösning för mig. Men för den händige kanske det är lätt fixat.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

det luktar som att du blivit lurad...

att fixa egr ventilen tar typ 1 timme för en hobbymekaniker troligen 99% av gångerna handlar det om att den sitter fast pga att sot stekt fast i den och du behöver typ en nyckel för att lossa den och en burk brakeleen och en stålborste för att fixa problemet.

går även ställa den i en behållare med diesel ett tag så det löser upp skiten

och skulle den behöva bytas så visst ä väl typ 1500-2000:- eller nått för en ny ventil.

Kolla in motsvarande film på tuben. En jäkla massa mek med att byta både EGR samt EGR kylen. Sitter längst intill motorn på sämsta möjliga ställe. Har också fått summan av verkstad ca 15.000:- att byta båda delarna. Känns rimligt för en mekaniker att byta dessa då det kanske tar en heldag. Ventilen kostar ca 1500:- och kylet hittar jag inte pris på. Kostar säkert runt 4.000:-

https://www.youtube.com/watch?v=cZjFK3_tHqs&t=1425s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det luktar som att du blivit lurad...

att fixa egr ventilen tar typ 1 timme för en hobbymekaniker troligen 99% av gångerna handlar det om att den sitter fast pga att sot stekt fast i den och du behöver typ en nyckel för att lossa den och en burk brakeleen och en stålborste för att fixa problemet.

går även ställa den i en behållare med diesel ett tag så det löser upp skiten

och skulle den behöva bytas så visst ä väl typ 1500-2000:- eller nått för en ny ventil.

Att det skulle ta en timme har jag svårt att tro. Inte hört annat än att det är flera timmars arbete då den sitter riktigt dåligt till

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

Att det skulle ta en timme har jag svårt att tro. Inte hört annat än att det är flera timmars arbete då den sitter riktigt dåligt till

ahh läste inte att han bytte kylen också ja då tar de kanske lite längre.

bara bytt rengjort EGR ventilen på någon passat aldrig bytt kylen tog mig kanske 3h den gången men går troligen fortare om ja behöver göra det igen när man inte behöver prova sig fram för att komma åt den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bromsarna beror oftast på den adaptiva farthållaren. Kör man mycket med den kan man få byta skivor och belägg oftare än 1ggr/år.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ahh läste inte att han bytte kylen också ja då tar de kanske lite längre.

bara bytt rengjort EGR ventilen på någon passat aldrig bytt kylen tog mig kanske 3h den gången men går troligen fortare om ja behöver göra det igen när man inte behöver prova sig fram för att komma åt den.

Aha, lät ju ändå snabbt med tanke på hur dyrt det är hos verkstaden, kanske fler som borde prova på det själv då

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

Aha, lät ju ändå snabbt med tanke på hur dyrt det är hos verkstaden, kanske fler som borde prova på det själv då

jo.

nackdelen är väl att garantin är oexisterande på egenjobb mer än garantin på den fysiska delen.

plus att ja tror vissa tillverkargarantier brinner inne om man mekar själv istället för att använda enligt dem "godkänd mekaniker".

men som farsan sa efter att ha suttit och väntat på en service hos märkes verkstaden (ford).

5000:- för ett olje/filter byte och en kille som går runt med en oljekanna och smörjer dörrgångjärnen, Kan ja lika gärna göra själv och börjar bilen rosta får jag väl köpa lite färg å pensla på (rostkyddsgaranti brinner inne om man inte använder godkänd serviceanläggning).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Bromsarna beror oftast på den adaptiva farthållaren. Kör man mycket med den kan man få byta skivor och belägg oftare än 1ggr/år.

Inte Passat men Golf, hade min i 6.5 år och körde i princip hela tiden med den adaptiva farthållaren och +/- på farthållaren vid hastighets skiften (två + när det blev 70->90 etc).
Hade inga bromsbyten varje år, inte ens vart annan service. Kommer faktiskt inte ihåg att någon service var särskilt dyrare för att de bytte bromsar.

Så mycket kan det väl inte skilja mellan en Golf och en Passat när man använder den adaptiva farthållaren?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo.

nackdelen är väl att garantin är oexisterande på egenjobb mer än garantin på den fysiska delen.

plus att ja tror vissa tillverkargarantier brinner inne om man mekar själv istället för att använda enligt dem "godkänd mekaniker".

men som farsan sa efter att ha suttit och väntat på en service hos märkes verkstaden (ford).

5000:- för ett olje/filter byte och en kille som går runt med en oljekanna och smörjer dörrgångjärnen, Kan ja lika gärna göra själv och börjar bilen rosta får jag väl köpa lite färg å pensla på (rostkyddsgaranti brinner inne om man inte använder godkänd serviceanläggning).

Ja det är skamligt hur lite som görs för pengarna på en service, men alltid synd att tappa garantin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Inte Passat men Golf, hade min i 6.5 år och körde i princip hela tiden med den adaptiva farthållaren och +/- på farthållaren vid hastighets skiften (två + när det blev 70->90 etc).
Hade inga bromsbyten varje år, inte ens vart annan service. Kommer faktiskt inte ihåg att någon service var särskilt dyrare för att de bytte bromsar.

Så mycket kan det väl inte skilja mellan en Golf och en Passat när man använder den adaptiva farthållaren?

Jag tror inte att det har med hastighetsförändringen att göra. Utan snarare hur ofta du kör ikapp folk och bilen behöver bromsa själv, eller om någon kör ut framför dig, om någon svänger på motorvägen och bilen behöver bromsa.
När du använder + för att accelerera så används inte bromsarna och när du använder - så tror jag att bilen motorbromsar.

Men jag är ingen bilmekaniker så det är klart att det kan skilja sig

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Bromsarna beror oftast på den adaptiva farthållaren. Kör man mycket med den kan man få byta skivor och belägg oftare än 1ggr/år.

Byta bromsar flera gånger på ett år? HUR kör man då? Med foten på bromsen konstant?

Jag har snart kört 4500 mil och bromsarna är långt ifrån ens halvslitna. Kör mycket motorväg och i stadstrafik så den adaptiva farthållaren kommer väl till pass.

Permalänk
Medlem

Priserna på byte av olja i automatlåda/awd/4wd på Audi och VW indikerar ju sjuka servicepriser. Varningsflagg.

Byte av olja i automatlåda på en V70 D4 '15 kostar ca 4000:- på märkesverkstad. Oljan är ganska dyr och det går åt 12 liter eftersom det ska "sköljas" emellan, därför tar det också en stund att göra det.

Knappt 2000:- kostar det att byta olja och filter i Haldex:en (AWD) på samma bil på icke märkesverkstad.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Min bror hade en passat och de vanligaste felen han hade var vanliga sensorer som kunde gå sönder. Han bytte de mesta själv då han är gammal bilmekaniker och och jobbade med bland annat vw. Annars tyckte han att den tuffade på bra tills motorn skar på E18, minns inte varför den gjorde det dock.

Sen blev han arg över att min volvo 740 från -89 bullrade mindre på motorvägen men det är tydligen rätt vanligt på många bilar idag har han märkt för dom sparar/snålar med dämpning och isolering. min lilla peuegot 107 har REN målad plåt och ingen dämpning på dörrar och hjulhusen, den är inte kul på motorvägen vill jag lova.

Kan en verkstad lura dig kommer dom göra det, min bror som är gammal bilmeck fick erfara det själv en gång.
hans passat glappade i kupe fläkten och han visste att det var styrenheten men det var kallt och han hade ingenstans att vara för att byta den. Han sa till frugan (hans) att ta den till lokala verkstaden då hon var mamma ledig.
Hon fick sedan ringa ett par dagar senare och undrade hur det gick med felsökningen dom beställt. dom sa att motorn till fläkten var trasig(fel) och dom beställt en ny för 5 tusen och att arbetet skulle kosta 5 tusen så 10 000 totalt och dom hade redan börjat flocka ned allt.
Panikartat ringde hon min bror som suckade och ringde verkstaden.
Bror: Hej, Hört att ni börjat arbeta på bilen och beställt delar när jag enbart vill ha felsökning.
Mecken: Ja jo.
Bror: Jag har inte dom pengarna så jag betalar för felsökningen och hämtar bilen idag.
Mecken: Det går inte för jag har plockat ned hela instrumentbrädan.
Bror: Jaha så du har lossad dom där 2 bultarna under instrument brädan som tar ca 1 minut att göra.
Mecken:...
Bror: Dessutom är det fel på styrenheten och inte fläkt motorn och det vet jag UTAN felkodsläsare, hur kan ni missa sådant enkelt fel? Som jag sa så betalar jag för felsökningen och hämtar bilen idag.
Mecken: ok

bror min hämtade bilen och åkte till skroten och köpte en styrenhet för 300kr och bytte den i snön rätt irriterad.
Han har sen dess aldrig besökt en verkstad och jag har aldrig varit på en verkstad heller då jag har min bror och kan göra service och sådant själv på mina bilar.

jag skulle kollat upp vanliga fel och se om de är dyra eller svåra att fixa själv. köpte till exempel min bil när jag noterade att kopplingen var bytt 2014 då jag vet att innan det årtalet så käkade dessa små trillingbilar sina kopplingar till frukost och 2014 så byttes dom ut till yaris kraftigare koppling.
Sådana små saker kan även ge prutmån speciellt när tillverkaren gått ut och sagt att dessa delar är felaktiga och dom missat byta vilket ibland händer trots att tillverkaren bjuder på det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Micke O:

är inte så farligt dyrt ändå, bara oljan kostar 250kr/litern om du går till Volvo o köper den själv. Sen så ingår inte "service" på automatlådor på Volvo bilar, därav högre pris.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

@Micke O:

är inte så farligt dyrt ändå, bara oljan kostar 250kr/litern om du går till Volvo o köper den själv. Sen så ingår inte "service" på automatlådor på Volvo bilar, därav högre pris.

Jag menade att Volvo var ganska "billiga" med tanke på att någon här i tråden skrev att motsvarande kostade 12.000 eller om det var mer för en VW/Audi.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sen blev han arg över att min volvo 740 från -89 bullrade mindre på motorvägen men det är tydligen rätt vanligt på många bilar idag har han märkt för dom sparar/snålar med dämpning och isolering. min lilla peuegot 107 har REN målad plåt och ingen dämpning på dörrar och hjulhusen, den är inte kul på motorvägen vill jag lova.

Moderna bilar har i allmänhet också helt andra däckdimensioner än äldre bilar vilket bidrar till ökat buller. Mycket bredare och mycket lägre profil bullrar mer, så ljudisoleringen har inte riktigt hängt med hjuldimensionerna heller.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX