Permalänk

Knappen sönder på nätdelen

Power on/off knappen gick itu ikväll på nätdelen efter tryckt på den för många gånger, den har fastnat på "ON" och går inte trycka "OFF". Är det något jag behöver oroa mig över? Går alltså inte stänga av datorn helt utan dra ut kabeln. Nätagg. är förövrigt ett EVGA nätagg.

Har löst problemmet tillfälligt med en sån här https://www.kjell.com/globalassets/productimages/762366_67388... mellan nätdelens strömuttag och strömuttaget i lgh.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Om man nu ska noja runt i teorin, så är det väl aldrig riktigt bra att en mekanisk brytare hänger upp sig på det där viset. Kan bli dålig kontakt mellan blecken med ljusbåge etc som följd.

I praktiken är det dock med absolut största sannolikhet hur lugnt som helst att lösa det som du gjort. Elpaddans brytare gör precis samma sak elektriskt som den på nätagget, bryter primärsidans matning.

Brytarna i nätagg brukar vara av standardtyp/formfaktor, har då rakt aldrig sett någon specialare. Kanske känner du någon som är flängd nog på el och lödning för att byta ut den? Det är absolut inget svårt jobb, men då du ställer de frågor du gör antar jag att du kanske inte bör göra det själv. Electrokit nere i frihamnen har alldeles säkert något lämpligt för någon tia eller två

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Om man nu ska noja runt i teorin, så är det väl aldrig riktigt bra att en mekanisk brytare hänger upp sig på det där viset. Kan bli dålig kontakt mellan blecken med ljusbåge etc som följd.

det är att man använder den som skapar ljusbågar i onödan och att den kan svetsas invändigt av det stora strömspiken som uppstår vid påslag dessa mekaniska knappar ska användas så lite som möjligt helst aldrig.

Såvida den inte stått fuktigt så kontakterna börjat korrodera dvs men det får hoppas att den inte gjort för då är det troligen problem på flerställen än bara i knappen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det är att man använder den som skapar ljusbågar i onödan och att den kan svetsas invändigt av det stora strömspiken som uppstår vid påslag dessa mekaniska knappar ska användas så lite som möjligt helst aldrig.

Såvida den inte stått fuktigt så kontakterna börjat korrodera dvs men det får hoppas att den inte gjort för då är det troligen problem på flerställen än bara i knappen.

Icke fungerande mekanik kan åstadkomma att blecken inte riktigt ligger an som de ska i tillslaget läge, med resulterande ljusbåge när strömmen slås till på annat sätt. Strömrusningen du nämner gör förstås inget bättre.

Det du är inne på gäller fullt fungerande brytare, och är väl snarast beroende av en inneboende svaghet hos den typen av brytare, att de inte har någon garanterad lägsta frånslagshastighet. Vill man vara försiktig bör man nog undvika att slå ifrån brytaren lastad med mer än standbyström i alla fall.

I vilket fall som helst är resonemanget högeligen teoretiskt, i praktiken lär det vara ganska lugnt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!