Permalänk
Medlem

Hej!

Använder idag en ASUS RT-N56U N600 Dual-band, precis som många andra ovan har sagt att de använder.
Den inköptes 2014 vilket är hela 6 år nu, releasen på den var 2013?
Senaste firmware uppdateringen var 2017, börjar undra om jag behöver införskaffa en ny... dock fungerar allt som det ska och är nöjd.

Borde man ha någon tumregel på när man bör införskaffa ny router om man bortser från anledningar så som flytt och förändring av uppkoppling?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Hej!

Använder idag en ASUS RT-N56U N600 Dual-band, precis som många andra ovan har sagt att de använder.
Den inköptes 2014 vilket är hela 6 år nu, releasen på den var 2013?
Senaste firmware uppdateringen var 2017, börjar undra om jag behöver införskaffa en ny... dock fungerar allt som det ska och är nöjd.

Borde man ha någon tumregel på när man bör införskaffa ny router om man bortser från anledningar så som flytt och förändring av uppkoppling?

Jag skulle idag dra mig för att köpa en ny router som inte stödjer den nya "Wi-Fi 6" / AX-standarden, den börjar bli ganska mogen och i princip all ny hårdvara stödjer protokollet. AC-standarden (Wi-Fi 5) börjar bli lite gammalt även om det såklart är fullt tillräckligt med prestenda idag.

Gillar du Asus så fortsätt med det, här har du ett filter från Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448745868&o=produ...

Asus RT-AX56U / 58U verkar vara bra standardrouters för Wi-Fi 6!

Permalänk
Skrivet av edson:

Jag skulle idag dra mig för att köpa en ny router som inte stödjer den nya "Wi-Fi 6" / AX-standarden, den börjar bli ganska mogen och i princip all ny hårdvara stödjer protokollet. AC-standarden (Wi-Fi 5) börjar bli lite gammalt även om det såklart är fullt tillräckligt med prestenda idag.

Gillar du Asus så fortsätt med det, här har du ett filter från Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448745868&o=produ...

Asus RT-AX56U / 58U verkar vara bra standardrouters för Wi-Fi 6!

Sen behöver routern ha 1Gb portar med (annars har man liten nytta med nya wifi standarden) Vet routers som säljs med riktigt vasst wifi men kör med 100Mb portar (i för sig lär inte routern orka med så mycket mer heller troligen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Vad rekommenderas om man har en lägenheten på 100 m2 och 1 Gibt/s koppling samt max 4-5 enheter kopplade. Något enkelt och gärna pris/prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag skulle idag dra mig för att köpa en ny router som inte stödjer den nya "Wi-Fi 6" / AX-standarden, den börjar bli ganska mogen och i princip all ny hårdvara stödjer protokollet. AC-standarden (Wi-Fi 5) börjar bli lite gammalt även om det såklart är fullt tillräckligt med prestenda idag.

Gillar du Asus så fortsätt med det, här har du ett filter från Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448745868&o=produ...

Asus RT-AX56U / 58U verkar vara bra standardrouters för Wi-Fi 6!

Tack för svar!

Skrivet av Broken-arrow:

Sen behöver routern ha 1Gb portar med (annars har man liten nytta med nya wifi standarden) Vet routers som säljs med riktigt vasst wifi men kör med 100Mb portar (i för sig lär inte routern orka med så mycket mer heller troligen).

Är det inte vad den har då eller missar jag något? (Asus RT-AX56U, ASUS RT-AX58U)

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321099:

Vad rekommenderas om man har en lägenheten på 100 m2 och 1 Gibt/s koppling samt max 4-5 enheter kopplade. Något enkelt och gärna pris/prestanda?

Om inte Wifi 6 är ett måste skulle jag titta på denna:
https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...

Täcker våra 119m2 (två våningar) utan problem.

Den har även AES-NI i routern vilket är trevligt om man vill köra en Open VPN Client. (200Mbit med OVPN, 100+Mbit med all AI protection på och OVPN). Utan OVPN låg min 500Mbi anslutning på 600+ (utan nått annat än just nätverk) (Allt mätt mot bredbandskollen). (Vill man dock inte vara loggad så slå inte på AI Protection - OVPN och AI protection kändes som en motsats)

Om du slänger på Merlin är det även lätt att göra undantag på klienter (streaming, gaming) osv som du inte vill skydda med en Open VPN klient

OSet är enkelt och allt ovan om man bestämmer sig att gå den vägen är inte speciellt svårt att slå på. I sitt enklast utförande tar det inte mer än ett par minuter att komma igång (gäller alla Asus routrar - samt slår du på AI funktionaliteten så får du även hjälp att säkra upp routern - fast man får tänka lite när man slår av funktioanlitet - vill man använda routern eller vill man ha en säker router.... )

Kör OVPN pga våra tonårsbarn som jag inte har en jävla aning om vad dom gör. För mig vid min uppgradering var detta viktigt.

... dock skall det bli spännande och se om denna lever lika länge som min R7800 som aldrig dog.

Permalänk
Inaktiv

@Oxies Husse:

Tack bästa du för ett utförligt och pedagogik svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen behöver routern ha 1Gb portar med (annars har man liten nytta med nya wifi standarden) Vet routers som säljs med riktigt vasst wifi men kör med 100Mb portar (i för sig lär inte routern orka med så mycket mer heller troligen).

Skrivet av Benna:

Tack för svar!

Är det inte vad den har då eller missar jag något? (Asus RT-AX56U, ASUS RT-AX58U)

Alla moderna routrar som inte är ren budget (<500kr) har definitivt Gb-portar inkl. ovan två givetvis 😊

Permalänk
Skrivet av edson:

Alla moderna routrar som inte är ren budget (<500kr) har definitivt Gb-portar inkl. ovan två givetvis 😊

Finns routers för 800/900kr, som saknar Gb (men det är mest elektronik lador som har dessa, troligen för lura kunder).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Benna:

Tack för svar!

Är det inte vad den har då eller missar jag något? (Asus RT-AX56U, ASUS RT-AX58U)

Vad jag såg, ja.

Svarade mer på "Jag skulle idag dra mig för att köpa en ny router som inte stödjer den nya "Wi-Fi 6" / AX-standarden," , finns routers som har det, men snålat in på hastigheten på lan portar (även över 500kr).

Det jag menade att man inte ska stirra sig blind på WIFI hastigheten (en polare gått på detta rejält).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Amplifi HD router med två mesh-enheter...

https://amplifi.com/amplifi-hd

Har tidigare kunnat stänga av WiFi på mina routrar, så man antingen stänger av 2.4 eller 5GHz eller båda. Det verkar inte gå med denna router.
Är det någon som vet om en bra router med "mesh", som har denna funktion? Behöver en förlängning med mesh för att nå min bil-laddstolpe ute i trädgården.. som är på andra sidan huset, än vad routern/fiberuttaget är.

Körde tidigare med en Netgear R7000 Nighthawk och kopplade in en Asus EA-N66. När den var inkopplad blev det mycket bekymmer med andra WiFi-enheter och grannen klagade på att hans TV kopplade ner sig hela tiden.
Så tänkte att det var dags för en uppgradering på routerfronten. Dock är det ett krav att kunna stänga av WiFi/Band och det var något jag trodde fanns på alla nya routrar.. men hade tydligen fel där.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sorry för fråga, men orkar inte läsa hundratals poster.
Jag måste ha ett mer potent wifi än vad telias nya router kan ge mig. Har en hel del enheter inkopplade osv.
Vad skall jag välja?

Permalänk
Medlem

Nu bara köpte jag en som fanns kvar för det var på vägen hem. Har inte hunnit sätta in mig i detta, vilket irriterar mig, jag brukar läsa på massor innan.
Men peppar peppar den verkar ok.
En TP-link Ac1900 archer a8
Vet inte om själva räckvidden blev så mycket bättre.
Och om den pallar med ungar som streamar osv får framtiden utvisa.

Var rätt stökigt att ställa in alla kameror osv igen.
Så skall jag byta denna mot nån annan om någon nu säger nu eller bä i denna prisklassen, så måste jag byta nätverket eret till kameror utan att behöva reseta dom. Dvs koppla in nya nätverket innan jag kopplar bort gamla

Permalänk
Medlem

Vad finns det för budgetalternativ med bra räckvidd? Vårt hus är ca 12x12 meter med fiberboxen placerad mitt på en sida. Vill gärna ha täckning ut till garaget 8 meter bort. Finns det någon wifirouter för under 1000 kr som fixar detta?

Vi har inte så jättehöga prestandakrav, bara att det ska vara stabilt och inte tappa uppkoppling hela tiden.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Vad finns det för budgetalternativ med bra räckvidd? Vårt hus är ca 12x12 meter med fiberboxen placerad mitt på en sida. Vill gärna ha täckning ut till garaget 8 meter bort. Finns det någon wifirouter för under 1000 kr som fixar detta?

Vi har inte så jättehöga prestandakrav, bara att det ska vara stabilt och inte tappa uppkoppling hela tiden.

Alltid svårt att sia om räckvidd med tanke på att det är väldigt individuellt vilka väggar huset har etc men gillar det Asus gör, både med hårdvara och mjukvara.

"Asus RT-AC66U B1" bör möta dina krav och fint pris just nu (Kampanj på Elgigaten) så mycket för pengarna!

Prisjakt

Elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Alltid svårt att sia om räckvidd med tanke på att det är väldigt individuellt vilka väggar huset har etc men gillar det Asus gör, både med hårdvara och mjukvara.

"Asus RT-AC66U B1" bör möta dina krav och fint pris just nu (Kampanj på Elgigaten) så mycket för pengarna!

Prisjakt

Elgiganten

Tack så mycket! Ligger en beställning nu.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Amplifi HD

Hej allihop

Nuvarande router har börjat krångla allt mer för var dag som går. Så det är dags för en ny.

Jag funderar på Ubiquiti Amplifi HD för 1790:- Är det ett bra köp eller kan jag få något mycket bättre för samma peng eller något lika bra för mycket billigare?

Jag har tittat en del och jämfört, och den har ju några år på nacken så därför jag blir osäker.

Lite om wifi hemma:
Sitter i en lägenhet på 63kvm med tjocka betongväggar just nu, planerar att flytta inom kort till större. Inom 2-3 år till radhus.
Har flertal olika smarta-hemmet prylar, spelar med jämna mellanrum och streamar på tvn. Har 100/100 fiber.

Just Amplifi passar in designmässigt i hemmet men jag vill ju inte välja något sämre/ onödigt dyrt bara för den är fin...

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Fick nätverks uttaget flyttat pga renovering och där uttaget satt på blev väggen riven.

Nu sitter uttaget vid ytterdörren (dvs i ena ändan av lägenheten), har betongväggar och lägenheten är ca 78kvm.

Satte upp mesh nätverk från hallen, det fungerade men blev segt pga nästa mesh router var bakom en betongvägg, men bra räckvidd i lägenheten.

Köpte en TP-Link router med WIFI 6, satte i hallen, ha bra respons men dålig täckning, både över 2.4 och 5 nätverken. Mobilen får inget wifi som är ca 15meter bort från routern.

Jag har inte möjlighet att dra kabel (eller vill inte pga nyrenoverat).

Tips på vad jag kan göra? Repeater? Starkare router? Annat?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Böt från Asus RT-AC68U till TP-Link Deco M5 Whole-Home WiFi System (3-pack) och fy fan vilken skillnad. Innan dålig täckning och ofta strul mellan 2.4 och 5.0. Idag perfekt täckning över hela huset och t.o.m. ut på hela stora altandäcket. Kan verkligen rekommendera Deco M5, sjukt bra prestanda/pris om du har ett hus

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

@SAnDis: Powerline/homeplug? Egen trådlös brygga till routern? På något sätt måste du flytta din WiFi-utrustning. Eluttag antar jag du har om du kör din router i hallen. Homeplug fungerar såklart bäst om det sitter på samma grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@SAnDis: Powerline/homeplug? Egen trådlös brygga till routern? På något sätt måste du flytta din WiFi-utrustning. Eluttag antar jag du har om du kör din router i hallen. Homeplug fungerar såklart bäst om det sitter på samma grupp.

Köpte en repeater, verkar funka bra

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Köpte en repeater, verkar funka bra

Vad syftar du på? Fungerade ju inte med mesh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad syftar du på? Fungerade ju inte med mesh?

Nee tror min Huawei Q2 Mesh var en billig variant, så blev bra nu iaf med reapeter från TP

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Hej,
Behöver byta ut min Linksys EA7500 då jag upplever stora problem i uppkopplingen och har uppmätt massiv paketförlust i "första hoppet". Provat allting så felsökningen har lett mig till att jag behöver köpa ny router.
Står i valet och kvalet mellan två Asusroutrar - RT-AX56U och RT-AC86U.
Kan se fördelen med att köpa AX då jag är med på wifi6 tåget redan nu men i ärlighetens namn är hastigheten i det trådlösa inte min prioritet då jag kör de viktigaste enheterna (PC, PS4, Smart-TV) trådat.
Vill bara ha en stabil uppkoppling för den hemmaarbetande frun som sitter i ständiga videomöten.
Tänker jag rätt eller fel när jag lutar åt AC-86U till ett schysst pris hos webhallen?

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

Om inte Wifi 6 är ett måste skulle jag titta på denna:
https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...

Täcker våra 119m2 (två våningar) utan problem.

Den har även AES-NI i routern vilket är trevligt om man vill köra en Open VPN Client. (200Mbit med OVPN, 100+Mbit med all AI protection på och OVPN). Utan OVPN låg min 500Mbi anslutning på 600+ (utan nått annat än just nätverk) (Allt mätt mot bredbandskollen). (Vill man dock inte vara loggad så slå inte på AI Protection - OVPN och AI protection kändes som en motsats)

Om du slänger på Merlin är det även lätt att göra undantag på klienter (streaming, gaming) osv som du inte vill skydda med en Open VPN klient

OSet är enkelt och allt ovan om man bestämmer sig att gå den vägen är inte speciellt svårt att slå på. I sitt enklast utförande tar det inte mer än ett par minuter att komma igång (gäller alla Asus routrar - samt slår du på AI funktionaliteten så får du även hjälp att säkra upp routern - fast man får tänka lite när man slår av funktioanlitet - vill man använda routern eller vill man ha en säker router.... )

Kör OVPN pga våra tonårsbarn som jag inte har en jävla aning om vad dom gör. För mig vid min uppgradering var detta viktigt.

... dock skall det bli spännande och se om denna lever lika länge som min R7800 som aldrig dog.

Jag bor i ett radhus av liknande storlek som du (med betongplatta mellan våningarna) och är inte superimponerad av den prestanda som Telias medskickade Sagemcom 5370 erbjuder på 250 Mbit.

Är det någon som vet hur den routern står sig jämte till exempel den från Asus du just länkade till?

Största tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej! Ska flytta till en 3a på 85 kvadrat och behöver en router. Internethastighet kommer vara 300/10 och använder laptop och mobil med stöd för n (wifi 4), alltså inte ac eller ax. Det är max igång 2-3 enheter med wifi samtidigt. Någon som har tips på en prisvärd router som har tillräcklig räckvidd för lägenheten och kan leverera hastigheten?

edit: har tittat på två i lite olika prisklass:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4467565
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5290198

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Hej! Ska flytta till en 3a på 85 kvadrat och behöver en router. Internethastighet kommer vara 300/10 och använder laptop och mobil med stöd för n (wifi 4), alltså inte ac eller ax. Det är max igång 2-3 enheter med wifi samtidigt. Någon som har tips på en prisvärd router som har tillräcklig räckvidd för lägenheten och kan leverera hastigheten?

edit: har tittat på två i lite olika prisklass:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4467565
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5290198

Hej,

Även om du endast idag har N-enheter så skulle jag definitivt satsa på en Wi-Fi 6 router om planerar att lägga cirka 1500:-
AC-86U är en väldigt trevlig och snabb router som sannolikt möter dina krav men för ungefär samma peng får du en nyare Wi-Fi 6-enhet.

Se bifogad filterering från Prisjakt på fallande pris. Jag tror att AX-58U skulle möta dina krav om du har budgeten.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s452401835&o=produ....

För budget under 1000kr så tror jag AC-66U B1 är ett generellt bra val men betänk även att du får en D-Link DIR-X1560 för samma pris som klarar av Wi-Fi 6. Lycka till i jakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Även om du endast idag har N-enheter så skulle jag definitivt satsa på en Wi-Fi 6 router om planerar att lägga cirka 1500:-
AC-86U är en väldigt trevlig och snabb router som sannolikt möter dina krav men för ungefär samma peng får du en nyare Wi-Fi 6-enhet.

Se bifogad filterering från Prisjakt på fallande pris. Jag tror att AX-58U skulle möta dina krav om du har budgeten.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s452401835&o=produ....

För budget under 1000kr så tror jag AC-66U B1 är ett generellt bra val men betänk även att du får en D-Link DIR-X1560 för samma pris som klarar av Wi-Fi 6. Lycka till i jakten!

Tack för svar! Bra tankar, ska kika runt på alternativen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Tack för svar! Bra tankar, ska kika runt på alternativen!

Ingen fara! Hittade även detta, läsvärt.
https://www.mbreviews.com/asus-rt-ax58u-vs-rt-ac86u/

TL; DR så verkar 86U ha betydligt bättre räckvidd vs 58U.
Artikeln är från maj så det kan såklart ha hänt en del gällande uppdateringar och firmware på AX58U.

Permalänk
Skrivet av edson:

Ingen fara! Hittade även detta, läsvärt.
https://www.mbreviews.com/asus-rt-ax58u-vs-rt-ac86u/

TL; DR så verkar 86U ha betydligt bättre räckvidd vs 58U.
Artikeln är från maj så det kan såklart ha hänt en del gällande uppdateringar och firmware på AX58U.

Tack för artikeln!

Det där med räckvidd har jag hört så olika bud kring: på flera håll menar folk att den är likadan för samtliga routers då dess signal endast får vara av viss styrka. Nå väl, blir lite sugen på RT-AX58U även om jag i nuläget inte har särskilt många (någon ens?) kompatibla klienter, men det torde ju vara lite mer framtidssäkert.