Project Xcloud blir en del av Xbox Game Pass i september

Permalänk
Melding Plague

Project Xcloud blir en del av Xbox Game Pass i september

Från och med september kan Xbox Game Pass Ultimate-prenumeranter även strömma spel via Microsofts tjänst Project Xcloud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kört både xcloud och Stadia på min androidtv ett tag och det funkar bra. Kommer köra på båda i fortsättningen, hoppas bara att xcloud piffas upp så att det funkar lila bra som Stadia.

250kr/mån för spel är okej pris imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Känns som ett rimligt paket för alla som inte vill äga spel. Lite på gränsen till dyrt, så det måste ju verkligen vara något man använder för att det ska bli värt det, men samtidigt något man kan starta upp och testa en månad utan att investera för mycket...

Blir nog att testa alla dessa när de är skarpt ute och alla har gratis eller nära nog möjligheter.

Helt ärligt skulle jag dock gärna se en artikelserie där redaktionen tycker sitt och djupgående testar allt och jämför på djupet. Finns dock många för och nackdelar som skiljer, men en hel del är ju likt

Permalänk
Medlem

Hade helst sett windows stöd, xbox stöd och någon support för touchkontroller på Android.

Är med i betan, men även om det passat bra för spel utan action orkar jag inte dra fram en kontroller och kämpa med wifitäckning.

Permalänk
Medlem

Ni som provat xcloud, hur känns det i jämförelse med Stadia? Jag blev inte direkt imponerad av Stadia...

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Micke_JKUR: för mig fungerar Stadia väldigt bra och jag gillar tjänsten (sett till spelande och det tekniska, inte Googles strategi), så min utgångspunkt är annorlunda än din. Men, mitt intryck från några veckors testande är att det finns några buggar med gränssnitt och funktioner som inte alltid fungerar på alla Android-telefoner (textfält som inte dyker upp på en Oneplus exempelvis, udda språk valda i spel, etc), men sett till prestanda och latens tycker jag att det fungerar bra.

Laddningstiderna är längre än hos Stadia, men det kommer säkerligen bli bättre över tid. Även om jag tycker att Stadia ger en bättre spelupplevelse just nu går det inte att komma ifrån att Xcloud som en del av Xbox Game Pass fäller rejäla krokben för Stadia, misstänker att Google kan tappa en del kunder som är villiga att offra teknisk spetskompetens för ett bättre spelutbud (där framsteg dessutom kan synkas mellan PC/Xbox och Xcloud).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master

Jag är tekniskt imponerad av lösningarna, både Xcloud och Stadia (även GeForce NOW).
Har testat alla tre och vill verkligen använda dem, men jag har märkt att mitt i Coronaverse finns inget utrymme för mig där jag har nytta av strömmade speltjänster. Min tanke från början var att använda någon av dem när jag ligger på hotell i jobbet, men jag har inte varit nånstans sen oktober -19.

Jag vet alltså inte vad jag ska ha dem till. Är jag hemma sitter jag ju inte med mobilen i soffan, utan vid datorn så jag får stor skärm och bättre ergonomi. Tåget till jobb tar inte tillräckligt lång tid för att det ska vara lönt att slita upp en handkontroll, plus att det finns döda 4G-zoner längs sträckan, så det hade inte funkat ändå.

Jag är helt hypad och samtidigt helt avslagen på tjänsterna samtidigt. Det är skitkoolt, och samtidigt helt meningslöst. Vafan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Ni som provat xcloud, hur känns det i jämförelse med Stadia? Jag blev inte direkt imponerad av Stadia...

Stadia med stadia kontrollen funkar betydligt bättre för min del. Provade Forza Horizon 4 och det fungerade hjälpligt när man vant sig med input lagg.

Skulle jag dock välja en tjänst hade det blivit Xcloud pga spelutbudet. Google måste verkligen öka takten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag är tekniskt imponerad av lösningarna, både Xcloud och Stadia (även GeForce NOW).
Har testat alla tre och vill verkligen använda dem, men jag har märkt att mitt i Coronaverse finns inget utrymme för mig där jag har nytta av strömmade speltjänster. Min tanke från början var att använda någon av dem när jag ligger på hotell i jobbet, men jag har inte varit nånstans sen oktober -19.

Jag vet alltså inte vad jag ska ha dem till. Är jag hemma sitter jag ju inte med mobilen i soffan, utan vid datorn så jag får stor skärm och bättre ergonomi. Tåget till jobb tar inte tillräckligt lång tid för att det ska vara lönt att slita upp en handkontroll, plus att det finns döda 4G-zoner längs sträckan, så det hade inte funkat ändå.

Jag är helt hypad och samtidigt helt avslagen på tjänsterna samtidigt. Det är skitkoolt, och samtidigt helt meningslöst. Vafan.

Instämmer, tycker också att streamingtjänsterna funkar väldigt bra men har tyvärr haft svårt att hitta ett användningsområde till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Är det här slutet för Stadia?
Stadia har i princip noll spel och Rage 2 kostar 749 riksdaler , lol.
Nvidia har iallafall ett trumfkort på handen med steam, vad har Stadia?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ramlösa: För mig är Geforce Now inte ett tillräckligt bra alternativ till Stadia just nu helt enkelt för att det inte är tillräckligt polerat, spelutbudet är bättre och man kan använda befintliga spel men Stadia erbjuder en betydligt bättre spelupplevelse och det är i slutändan viktigast.

Men när Xcloud tillkommer Xbox Game Pass blir argumenten för Stadia svårare att hitta. Alla som har stora spelutbud på Xbox eller Windows 10 kommer kunna spela många av dessa dag ett, och fler kommer nog tillkomma snabbare än Google kan lägga till nya titlar till Stadia. Det kommer nog bli ett besvärligt 2021 för Stadia misstänker jag.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ramlösa: För mig är Geforce Now inte ett tillräckligt bra alternativ till Stadia just nu helt enkelt för att det inte är tillräckligt polerat, spelutbudet är bättre och man kan använda befintliga spel men Stadia erbjuder en betydligt bättre spelupplevelse och det är i slutändan viktigast.

Men när Xcloud tillkommer Xbox Game Pass blir argumenten för Stadia svårare att hitta. Alla som har stora spelutbud på Xbox eller Windows 10 kommer kunna spela många av dessa dag ett, och fler kommer nog tillkomma snabbare än Google kan lägga till nya titlar till Stadia. Det kommer nog bli ett besvärligt 2021 för Stadia misstänker jag.

Testat 3 spel och två av dem gick det inte att ändra muskänsligheten, så ett av dem var ospelbart.
Destiney 2 kändes konstigt och laggade till ordentligt ibland, som att spela på en Dell mus från 2001 för 79kr.
Kanske duger till konsolspelare, men för PC-spelare är det för dåligt.
Hade varit intressant att testa Borderlands 3 som jag har spelat en del på PC, men inte för 640 riksdaler på en död plattform.
Med tanke på att Stadia har ca 10 spel, så är det ett helvete att hitta något, finns ingen "search-bar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Hade helst sett windows stöd, xbox stöd och någon support för touchkontroller på Android.

Japp.

Inget för mig med Xcloud i dagsläget (kör inte Android på några enheter), men för mig är inte heller Stadia något alternativ (gillar inte Googles affärsmodell som tvingar mig att köpa enskilda dyra spel för en tjänst jag inte har kontroll över, och som kan läggas ner när som helst).

Den dagen då Xcloud (eller liknande tjänst från Sony) stödjer streaming via PC och konsol, så är det intressant för mig att testa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lego Master
Skrivet av martinot:

Japp.

Inget för mig med Xcloud i dagsläget (kör inte Android på några enheter), men för mig är inte heller Stadia något alternativ (gillar inte Googles affärsmodell som tvingar mig att köpa enskilda dyra spel för en tjänst jag inte har kontroll över, och som kan läggas ner när som helst).

Den dagen då Xcloud (eller liknande tjänst från Sony) stödjer streaming via PC och konsol, så är det intressant för mig att testa.

För att vara helt ärlig, så funkar ju Origin, Steam, EGS, Bethesda osv på samma sätt. Spel du köpt i en butik kan du inte använda nån annanstans. Enda undantaget är väl GOG?
Inte för att det är speciellt troligt att Steam läggs ner i brådrappet, men konceptet är ju likadant.

With that said, det är samma anledning till att jag är skeptisk till Stadia. Tänker inte köpa spel för att bara ha dem tillgängliga där, utan möjlighet att driva dem lokalt om jag så skulle önska. Geforce NOW är vad jag hoppas vinner i långa loppet; mina egna spel, köpta på (nära nog) valfri plattform och strömmade till valfri enhet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

För att vara helt ärlig, så funkar ju Origin, Steam, EGS, Bethesda osv på samma sätt. Spel du köpt i en butik kan du inte använda nån annanstans. Enda undantaget är väl GOG?
Inte för att det är speciellt troligt att Steam läggs ner i brådrappet, men konceptet är ju likadant.

With that said, det är samma anledning till att jag är skeptisk till Stadia. Tänker inte köpa spel för att bara ha dem tillgängliga där, utan möjlighet att driva dem lokalt om jag så skulle önska. Geforce NOW är vad jag hoppas vinner i långa loppet; mina egna spel, köpta på (nära nog) valfri plattform och strömmade till valfri enhet.

Skillnaden mellan Steam (& co) och Stadia är att du inte kan köra spelen lokalt om Google stänger ner Stadia.

Det är för mig en väsentligt stor och avgörande skillnad.

Jag anser att det är en för stor risk att investera i att köpa fasta perpeptuallicenser för spel som endast kan köras i en molntjänst som du inte äger eller kontrollerar (och speciellt så när det kommer från ett företag med Googles track record gällande att lägga ner tjänster).

Gör någon annan en annan värdering; fine. Detta är endast min personliga åsikt.

PS. Geforce NOW har jag inget principiellt problem med (även om dess framtid är lite oklar hur det kommer utvecklas - vi får hoppas på det bästa).

Geforce NOW
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/