Ångrat er efter byte till Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Vad menar du med att du tar fram iphonen när du behöver något som "bara fungerar".?
Jag har en samsung s8. Menar du att den inte skulle "bara fungera"?

Jag är helt säker på att även din Samsung S8 "bara fungerar", men jag har en Xiaomi-mobil som är rootad, så utbudet av appar för mig blir genast sämre. Inte heller ovanligt att jag måste ladda hem apk:er från annat håll, då Google blockar installationen. Detta gäller exempelvis Netflix med rootad telefon.

Givetvis hade jag kunnat köra en orootad flaggskeppsmobil med Android, men då missar jag delvis den frihet jag vill få med Android.

På iOS är jag mer eller mindre garanterad att alla appar fungerar så länge min mobil är en iPhone 5S eller nyare. Många appar fungerar fortfarande på min gamla iPad 2, medan antalet appar som fungerar på min lika gamla Android-platta går bokstavligen att räkna på mina två händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det tråkiga är att man måste till att installera appar för det.

Det vore så extremt mycket roligare om folk kunde acceptera varandras upplevelser och val utan att för den delen behöva försvara dem till dödagar...

Det är ju det som är grejen med Andriod, man kan installera program för att lösa saker man vill ha löst för de finns oftast. Däremot är det naturligtvis mycket med jobb att hitta det där programmet man behöver just för att Android är så pass mycket mer diversierat.

En annan sak som gör Android stort är att det är så mycket enklare att få ut program för man får lägga upp betor, det gör att det blir klart större ansvar för individen vad denne installerar.

Av de spelen som jag lagt ner tid på de senaste åren på mobilen har 3 av 4 varit Android only av den anledning och spel och ideer skall inte bli stoppade för att Apple har konstiga ideer. Bra gameplay är bra gameplay, sen att programmet inte ser så jävla polerat är ett mindre problem imho så länge det fungerar och man får snabb respons på buggar som uppträder. Vilket är helt skilt från om det beta eller inte.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Yes, Huawei P30 Pro är prissänkt med 3000 kr och kostar nu 4990 kr.

Köpte en direkt idag och jag ersatte min P20 Pro som funkat kanon.

Permalänk
Medlem

Jag är en vecka in med Sonys nya Xperia 1 mk2 och efter 3 år med Apple kan jag inte säga att känslan med android hittills varit tillfredställande. Allt är toppen med mobilen i övrigt det är bara känslan av hur mjukt iOS är som egentligen från början vann över mig till Apple. Tror minsann jag kommer byta in den och fortsätta med Apple även om jag stör mig på att det inte går att ställa in allt som man vill likt med Android.

Permalänk
Inaktiv

Har precis uppdaterad min Huawei P30 Pro till EMUI 10.1 och jag måste säga att de blivit ännu bättre, gillar allt, kör dock med Nova appen och med egna inställningar men telefonen är så rapp, har aldrig haft en telefon som känts så kvick, stor skillnad mot min gamla P20 Pro.

Permalänk
Medlem

Har aldrig bytt då jag alltid kört Android, iPhone är jag inte intresserad av, dock testat på, gav inte mersmak.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Haft iPhone sedan första 2G versionen som bara såldes i USA. Därefter iPhone 3G, 3GS, 4, 4S, 5, 5S, 6. Testade HTC One X en kortare tid men bytte tillbaka till iPhone, var verkligen inte nöjd varken med hårdvaran eller mjukvaran (Android i sig). Flytet var verkligen bättre med iPhone och iOS.

Bytte efter iPhone 6 till Oneplus 3 och sen var jag fast med Android. Tyckte det hade kommit ikapp iOS och uppfyller mina krav bättre. Därefter blev det Oneplus 3T, 5, 5T, 6 och nu 7T som jag har kvar och är fruktansvärt nöjd med. Men kan fortfarande se tjusningen med iPhone och tvekar inte att rekommendera dem till släkt och vänner.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tänker irritera er med att säga att Nokia N8 har haft klart överlägsen känsla i OS och touch för mig.
Överlägen haptik med den skärmen.

Fantastisk telefon och kamera för sin tid.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag testat iPhone har det slutat med att jag bytt tillbaka pga av alla begränsningar.

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen aldrig haft en iPhone privat men har det som jobbtelefon och får ytterligare erfarenhet av att jag konstant måste hjälpa de mindre teknikbevandrade iPhone-ägarna jag känner då de ganska ofta har något problem.

Jag gillar inte iOS alls. Att ha en app-drawer som hemskärm är riktigt fult och känns helt förlegat, vilket gäller än mer eftersom man är fast med standardrutorna. En app drawer är bara plottrig så den vill jag helst bara använda när jag ska starta mindre frekvent använda appar.

Det finns andra irritationer med gränssnittet också, där bristen på en bakåtknapp i operativsystemet är en av de största. Mycket då knappen i appar kan sitta på helt idiotiska ställen, ofta i övre vänstra hörnet. De flesta är högerhänta och man vill kunna använda en telefon med en hand, vilket gör den ämnda placeringen av en av de mest använda funktionerna den absolut sämsta man kan tänka sig. Scrollning är mjuk men kan istället upplevas som långsam i sin högsta hastighet.

Det finns annat jag inte gillar men de ovanstående är saker som blir störande varenda gång jag startar den. Såklart finns det saker iPhone gör bra men helheten är bristande för mig. Förmodligen det nuvarande operativsystem jag tycker om minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det tråkiga är att man måste till att installera appar för det.

Det vore så extremt mycket roligare om folk kunde acceptera varandras upplevelser och val utan att för den delen behöva försvara dem till dödagar...

Intressant åsikt, då jag själv tycker det snarare är en styrka om det finns mjukvara att ladda hem för att förbättra mitt användande. Visst är det enklare just när man sätter upp allt om operativsystemet redan har sådana funktioner, men det kan ju inte innehålla lösningar för allt man kan tänka sig utan att bli bloatat, samt att det i detta fallet inte var så att alternativet hade ett enkelt alternativ inbyggt utan saknar ett enkelt alternativ helt och hållet. För jag håller självklart med om att klicka sig in djupare i inställningar på frekvent basis inte alls blir smidigt.

Detta handlar inte om att du behöver försvara dig utan att jag tycker det är intressant att höra andra resonemang och framför mina synpunkter på det. Detta är, trots allt, ett diskussionsforum och då bör man förvänta sig diskussion om man deltar, enligt mig. Nu tycker jag iofs heller inte att den andra postaren du diskuterade med heller attackerade dig på något sätt utan gav dig alternativ, vilket jag snarare skulle anse som hjälpsamt och inte något man borde kritisera.

Permalänk
Medlem

Har bytt rätt flitigt mellan iOS och Android, i stort sett med varje ny telefon.

Överlag har jag varit mer nöjd med iOS, men i slutändan är jag ingen power user som slipar på inställningar tills allt är perfekt.

Nuvarande telefon (Samsung note 9) känns som en iPhone med android installerat.
Nästa telefon blir sannolikt en iPhone, tvivlar på att jag någonsin kommer att fastna på det ena eller det andra.

Med det sagt tycker jag att nästa ios version ser lovande ut, de har kopierat bra saker från Android.
Kanske kommer vi så småningom till en punkt där operativsystemen är såpass lika att iOS vs Android knappt är en strid?

Skrivet av Evil Peter:

Det finns andra irritationer med gränssnittet också, där bristen på en bakåtknapp i operativsystemet är en av de största. Mycket då knappen i appar kan sitta på helt idiotiska ställen, ofta i övre vänstra hörnet. De flesta är högerhänta och man vill kunna använda en telefon med en hand, vilket gör den ämnda placeringen av en av de mest använda funktionerna den absolut sämsta man kan tänka sig.

Jag har faktiskt tagit bort knappraden på min telefon, tycker att en swipe in från vänster fungerar väldigt bra och det är rätt trevligt med lite extra skärm yta.
Passar naturligtvis inte alla, att få välja själv är en bra lösning.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Intressant åsikt, då jag själv tycker det snarare är en styrka om det finns mjukvara att ladda hem för att förbättra mitt användande. Visst är det enklare just när man sätter upp allt om operativsystemet redan har sådana funktioner, men det kan ju inte innehålla lösningar för allt man kan tänka sig utan att bli bloatat, samt att det i detta fallet inte var så att alternativet hade ett enkelt alternativ inbyggt utan saknar ett enkelt alternativ helt och hållet. För jag håller självklart med om att klicka sig in djupare i inställningar på frekvent basis inte alls blir smidigt.

Detta handlar inte om att du behöver försvara dig utan att jag tycker det är intressant att höra andra resonemang och framför mina synpunkter på det. Detta är, trots allt, ett diskussionsforum och då bör man förvänta sig diskussion om man deltar, enligt mig. Nu tycker jag iofs heller inte att den andra postaren du diskuterade med heller attackerade dig på något sätt utan gav dig alternativ, vilket jag snarare skulle anse som hjälpsamt och inte något man borde kritisera.

När det kommer till Android och Apple brukar det sådan extrem sandlåda, så jag tolkade det som vanligt tjafs. Ber om ursäkt för min feltolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

När det kommer till Android och Apple brukar det sådan extrem sandlåda, så jag tolkade det som vanligt tjafs. Ber om ursäkt för min feltolkning.

Jag uttalade bara min åsikt om det så ingen anledning att be mig om ursäkt. Jag håller dock med dig att det lätt blir sandlådenivå i dylika diskussioner och såklart kan det påverka ens förväntningar och tolkningar av saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag har faktiskt tagit bort knappraden på min telefon, tycker att en swipe in från vänster fungerar väldigt bra och det är rätt trevligt med lite extra skärm yta.
Passar naturligtvis inte alla, att få välja själv är en bra lösning.

Ja, det kan vara en bra lösning men om knappen finns där, vilket den oundvikligen gör om den implementeras på app-nivå, ser jag helst att man tänkt igenom hur den ska användas. Jag håller helt med om att valmöjlighet är det bästa.

Permalänk

Jag har använt lite Apple produkter på jobbet. Och min åsikt är att iOS och Android går emot att bli liknande. Apple hade tidigare lite konstiga begränsningar som att man ej kunde multitaska, man ej kunde kopiera filer som en usb enhet och deras lightning cable istälet för usb c.
Men dessa brister har eller kommer att försvinna. Och kvar blir då mer eller mindre motsvarande produkt som för de flesta utan problem löser det de vill göra.

Orsaken till varför jag inte kör Apple är att deras billigaste iPhone som uppfyller mina grundkrav kostar runt 12000kr, deras billigaste iPad som för mig duger kostar runt 8000kr. Hade jag vunnit dessa prylar så hade jag kört med dessa och inte haft så mycket invändningar emot Android alternativet.
Dock är det tråkigt med att det är så svårt att utveckla appar och sprida till polare utan blanda in Apple store.

För ni som byter ofta, så oavsett vilket os man kör med så köper man ofta appar. Och det kan då bli dyrt att köpa för båda OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det finns andra irritationer med gränssnittet också, där bristen på en bakåtknapp i operativsystemet är en av de största. Mycket då knappen i appar kan sitta på helt idiotiska ställen, ofta i övre vänstra hörnet. De flesta är högerhänta och man vill kunna använda en telefon med en hand, vilket gör den ämnda placeringen av en av de mest använda funktionerna den absolut sämsta man kan tänka sig. Scrollning är mjuk men kan istället upplevas som långsam i sin högsta hastighet.

Det går ju svepa in från sidorna för att gå fram och bakåt så slipper du sträcka dig till bakåtknappen. Detta fungerar ju inte precis överallt men oftast fungerar det.
Jag bytte batteri på brorsans iphone förut och bara på den lilla tiden gick os:et mig på nerverna.

Scrollningen var en av sakerna som var helt uppåt väggarna, acceleration på vissa ställen, seg som sirap på andra(safari). Tacka vet jag varenda os i världen där scrollningen är likadan överallt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Hiawatha:

Jag är en vecka in med Sonys nya Xperia 1 mk2 och efter 3 år med Apple kan jag inte säga att känslan med android hittills varit tillfredställande. Allt är toppen med mobilen i övrigt det är bara känslan av hur mjukt iOS är som egentligen från början vann över mig till Apple. Tror minsann jag kommer byta in den och fortsätta med Apple även om jag stör mig på att det inte går att ställa in allt som man vill likt med Android.

Om det är framedrops du pratar om skulle jag rekommendera dig att testa något annat än Sony. Deras skin är nog det sämsta av alla jag har testat i detta avseende, och jag fattar inte hur det fortfarande kan vara ett problem när tom Samsung och Huawei får sitt bloatade UI att vara hyfsat laggfritt.

Den enda Androidtelefonen som är jämförbar med iPhone är Pixel enligt mig. Helhetskänslan är som natt och dag jämfört med valfri oem

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

"Tänk bara på att varje gång man installerar en ny app så hamnar den automatiskt sist och behöver manuellt flyttas rätt i ordningen."

Läs länken sedan vad jag efterfrågade. Lol.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv

Tänk om de gick att köra NOVA appen på en iPhone, då blev iPhone helt plötsligt mycket bättre och ett alternativ men som de är nu så går de bort, kommer fortsätta med Huawei och hoppas att alla appar om nått år finns i deras app store, har precis köpt en P30 Pro och om 2 år blir de nog en ny Huawei och jag slipper Google för gott.

Permalänk
Medlem

Ångrade mig i början (2012~), men just nu är jag nöjd. Iphone är cleant, men det är det enda som är bättre.

Permalänk

En annan aspekt som är kanske lite ”känslig” är priset. Det är en tankeställare som jag funderar mer o mer inför min nästa byte. Skulle jag betala över 10 000 för en mobil? Nja, jag vet inte.
Vart går gränsen? Tja jag svarar själv när jag väl står där inför valet.

IOS är som ett virus för mig, svårt att bli av med det😃

Permalänk
Medlem

Hm, blir litre tvär om här. När nu Apple kommer släppa en liten 5.4 tum med hel skärm -flärp så är sugen att byta från Android eftersom Androidlurar som säljs i Sverige är gigantiska, förutom 10e men Samsungs produkter har jag erfarenhet är allt för buggiga.

Nåväl, kollade senaste ryktet om batteriet och det hade inte många mAh och ska vara i klass med iPhone SE 2020. Hur upplever ni som har iPhone SE 2020 er batteritid? Har haft en iPhone en gång i tiden och grät över batteritiden, nästan Nexus 6P klass på den.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag bytte från min 3GS till en Samsunglur.
Har aldrig varit med nöjd med ett byte kan jag lova.
Extremt mycket mer man kan göra på sin Androidlur som inte går på iOS.

Än idag, efter att ha känt på ett par iPhones, är jag nöjd och kommer nog aldrig gå tillbaka.
Kör Samsung S20 idag.

Permalänk
Medlem

Inte ångrat mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För mig var det främst flytet av iOS som jag saknade. Det känns så mer responsivt på något vis.

Detta!
Har Android privat och iPhone i arbetet. Även om Androiden på pappret ser ut att ha bättre hårdvara så känns iOS snabbare.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Detta!
Har Android privat och iPhone i arbetet. Även om Androiden på pappret ser ut att ha bättre hårdvara så känns iOS snabbare.

Förstår inte folk som säger detta.
Jämför jag med en mobil som Oneplus 8 pro med 120hz skärm så upplever jag det BETYDLIGT rappare min Iphone någonsin känts.

Högre uppdateringsfrekvens och högre touch sampling rate gör att det är betydligt mjukare och rappare.

Såg fram emot kommande iphone äntligen skulle släppas med 120hz skärmar, men verkar som vanligt att de inte "hann med" zzzzz.