Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

D30 har ju också den där otrevliga leveranstiden.

Är det förresten stor risk att åka på tull och moms här? Vill ju inte bli rånad för att få hem varorna.

Nej, ingen tull när du beställer från EU.

Priset du ser i kassan är det slutgiltiga priset.

Ah ok jag ser att säljaren är från Kina där ja så då blir det nog tull påslag med annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Nej, ingen tull när du beställer från EU.

Priset du ser i kassan är det slutgiltiga priset.

Inte inom EU såklart men försändelserna kan skickas från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte inom EU såklart men försändelserna kan skickas från Kina.

Yes, jag redigerade mitt inlägg.

Ser ut som alla Topping produkter på Amazon skickas från Kina tyvärr.

Topping A30 + D30 kombo från den här franska sidan 236€, båda finns i lager också.

Det står även att dom skickar produkterna idag om man beställer.

https://www.audiophonics.fr/

Dom har även fått in den nya L30 såg jag, något dyrare än A30. ( Ganska lång väntetid dock )

https://www.audiophonics.fr/en/sedentary-headphone-amplifier/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Yes, jag redigerade mitt inlägg.

Ser ut som alla Topping produkter på Amazon skickas från Kina tyvärr.

Topping A30 + D30 kombo från den här franska sidan 236€, båda finns i lager också.

Det står även att dom skickar produkterna idag om man beställer.

https://www.audiophonics.fr/

Dom har även fått in den nya L30 såg jag, något dyrare än A30. ( Ganska lång väntetid dock )

https://www.audiophonics.fr/en/sedentary-headphone-amplifier/...

Bra sida, de har även D3x Pro. Läste dock att det varit en del kvalitetsproblem med den, så jag vet inte om man jag ska våga mig på en sån. Annars vore det ju skönt att ha en enhet och färre kablar (jag brukar få mardrömmar av att kolla kabelhärvan bakom skrivbordet).

Annars verkar Topping D10s vara hyfsat ny och riktigt bra DAC, till samma pris som äldre D30. A30 är jag inte så säker på, funderar på JDS Atom istället men jag är egentligen redan över gränsen för vad jag vill pröjsa... hmm...

Permalänk
Inaktiv

@DasIch: Kör på Atom från ljudkortet i moderkortet till en början, risken där är bara att man kan få störningar. Lite därför extern DAC är ett säkert val. Fast det behöver man egentligen inte köpa direkt.
Angående Topping D10s, verkar vara ett bra köp, jag kör med en D30.

Permalänk
Medlem

Yes, Topping D10s ser riktigt bra ut, uppföljaren till den populära D10.

Atom + D10s tror jag blir en bra kombo om du väljer de

Precis som Ramses säger tycker jag du ska köpa en AMP först och testa koppla den till moderkortet, om allt låter bra och du inte får några störningar behöver du inte investera i en extern DAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@DasIch: Kör på Atom från ljudkortet i moderkortet till en början, risken där är bara att man kan få störningar. Lite därför extern DAC är ett säkert val. Fast det behöver man egentligen inte köpa direkt.
Angående Topping D10s, verkar vara ett bra köp, jag kör med en D30.

Skrivet av Proxann:

Yes, Topping D10s ser riktigt bra ut, uppföljaren till den populära D10.

Atom + D10s tror jag blir en bra kombo om du väljer de

Precis som Ramses säger tycker jag du ska köpa en AMP först och testa koppla den till moderkortet, om allt låter bra och du inte får några störningar behöver du inte investera i en extern DAC.

DAC;en på moderkortet borde ju vara "good enough" men kan det bli bra av att köra 3,5mm till RCA? Alltså, jag har ingen lågnivå-utgång på moderkortet vad jag vet. Funkar det så är det väl iof en bra ide men om inte annat kan det nog behövas en bra skärmad kabel.

Annars har jag en Steinberg UR22. Inget fel på DAC;en (volympotten börjar däremot bli lite trött men kan gå att fixa). En variant jag funderat på är att koppla den till hörlursförstärkare och därifrån till högtalarna. En dealbreaker för den planen är dock att jag inte hittat korta och smidiga TRS till RCA. Mitt psyke klarar nog inte 1,5m kabel mellan DAC och förstärkare som står ovanpå varandra.

Permalänk
Medlem

Skulle ni förresten beställt direkt från JDS Labs (billigare) eller den där UK-sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Skulle ni förresten beställt direkt från JDS Labs (billigare) eller den där UK-sidan?

Jag tror det blir billigare om du beställer från UK sidan (hifiheadphones.co.uk), rätta mig om jag har fel men om du beställer från JDS Labs så får du även betala tull+moms när paketet kommer.

Totalt från hifiheadphones £146.99 = 1657.33kr

Totalt från jds labs 137.06$ = 1202.25kr (exkl. tull+moms)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Jag tror det blir billigare om du beställer från UK sidan (hifiheadphones.co.uk), rätta mig om jag har fel men om du beställer från JDS Labs så får du även betala tull+moms när paketet kommer.

Kollade tullräknaren och även med snabbare fraktalternativ och moms blir det ca 250Kr billigare från JDS Labs. Sen vet jag inte hur noga tullen är nuförtiden. Kinapaket har ju varit på tapeten men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kollade tullräknaren och även med snabbare fraktalternativ och moms blir det ca 250Kr billigare från JDS Labs. Sen vet jag inte hur noga tullen är nuförtiden. Kinapaket har ju varit på tapeten men...

Jo precis, det är ju inte helt hundra att du åker på tull heller, och om det totala landar på mindre än hifiheadphones så är det säkert värt att köpa direkt från JDS Lab.

Jag kollade på tullverket och det står så här

"När du näthandlar under 1 700 kronor utanför EU behöver du inte betala tull men du ska alltid betala moms. Du kanske också behöver betala frakt och administrativa avgifter till postföretaget."

Om du väljer att beställa från JDS, återkom gärna med hur mycket det kostade.

Permalänk
Skrivet av Proxann:

Jag tror det blir billigare om du beställer från UK sidan (hifiheadphones.co.uk), rätta mig om jag har fel men om du beställer från JDS Labs så får du även betala tull+moms när paketet kommer.

Totalt från hifiheadphones £146.99 = 1657.33kr

Totalt från jds labs 137.06$ = 1202.25kr (exkl. tull+moms)

Fast nu får man ju betala tull även från england pga brexit, kan vara bra att ha med i ekvationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Fast nu får man ju betala tull även från england pga brexit, kan vara bra att ha med i ekvationen.

Tror det börja gälla i december eller nästa år om jag inte är ute och cyklar.

EDIT: Yes.

"Fram till och med den 31 december 2020 kommer det inte att ske några förändringar när det gäller handeln med varor till och från Storbritannien."

Permalänk
Inaktiv

@DasIch: Ja du kör med en 3.5mm kabel från bakplåten på moderkortet till en 2xRCA in i förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Jo precis, det är ju inte helt hundra att du åker på tull heller, och om det totala landar på mindre än hifiheadphones så är det säkert värt att köpa direkt från JDS Lab.

Jag kollade på tullverket och det står så här

"När du näthandlar under 1 700 kronor utanför EU behöver du inte betala tull men du ska alltid betala moms. Du kanske också behöver betala frakt och administrativa avgifter till postföretaget."

Om du väljer att beställa från JDS, återkom gärna med hur mycket det kostade.

Jag lade precis en beställning från JDS Labs. Lite drygt 1200Kr för en riktigt bra förstärkare känns ju faktiskt värt. Slipper jag sen momsen kan jag köpa lite god öl. I värsta fall får jag väl lägga ut 1200Kr till för en riktigt bra DAC. Då blir det lite dyrare än jag tänkt men det är ändå ett lågt pris för att känna att jag inte behöver kompromissa med någonting, förutom möjligen min önskan om färre sladdar.

Får se hur det funkar med signal från moderkortet sen. Jag är lite skeptisk då jag misstänker att det kommer plockas upp störningar och brus. Å andra sidan har jag inte upplevt det som ett problem när jag kopplat hörlurar där, så det kanske blir bra ändå. Slipper jag brus och störningar kanske jag kan lägga 1200 spänn på öl istället (ja, jag gillar öl ). Gigabyte skryter ju annars om:

"121dB SNR AMP-UP Audio with ALC1220 & High-End ESS SABRE 9018 DAC with WIMA audio capacitors"

121dB SNR lär ju aldrig hända men...

Skrivet av anon8870:

@DasIch: Ja du kör med en 3.5mm kabel från bakplåten på moderkortet till en 2xRCA in i förstärkaren.

Hur blir det när utgången är förstärkt? Är det risk att det blir för hög spänning som förstärkaren mår dåligt av? När jag tänker på saken har jag faktiskt dålig koll här... frågan har liksom aldrig aktualiserats tidigare.

Var köper man bra och billig kabel? Alltså, så icke-audiofilt som möjligt men bra skärmning.

Alltså, bakom skrivbordet har jag en grendosa med 6 kontakter som alla är upptagna (jag kommer behöva en till för att få ström till förstärkaren). De flesta USB-portar är upptagna, det går DisplayPort och HDMI, nätverkskabel och såklart ström till datorn. Därutöver kommer sladden dras nära ena aktiva högtalaren till hörlursförstärkaren som får stå på mitt USB-interface. Jag är ingen expert på sånt här men jag tänker att det är en ganska tråkig miljö.

Permalänk
Medlem

Hoppas för övrigt Hifiman Sundara kommer vara tillfyllest. Jag har tidigare haft Sennheiser HD600 och även om jag verkligen gillar dem har jag inte velat satsa så mycket på hörlurslyssning, så efter de gick sönder har det blivit Grado, Sony, AKG och nu har jag ett par Audio Technica ATH-M50x som jag tycker är den mest överreklamerade luren någonsin - alla verkar älska den för att den är så neutral och fin (vilket kanske är en halvsanning) men de är ju hemska i övre registren. Huromhelst, det fick bli lite mer seriösa hörlurar som inte är HD600. Inget ont om dem, det är riktigt bra lurar - med lite EQ har de enastående neutral respons (på riktigt alltså) - men det är ju alltid roligt att prova nytt.

Sundara är lite av en chansning där jag lämnar tillbaka dem om jag inte är nöjd. Har aldrig testat planära lurar, eller vad det heter på svenska, men med lite EQ hoppas jag få en hyfsat neutral frekvensrespons och riktigt bra transientsvar (vilket sägs vara en fördel med planära lurar). Utöver det verkar Sundara ge en betydligt bättre ljudbild än HD600, som ju faktiskt inte har så bra ljudbild (jag tycker i varje fall ljudet fastnar mycket inne i huvudet med dem).

Ska bli spännande att se. Jag hoppas få lurarna denna vecka. Förstärkare lär komma senare. Blir ju en rolig jämförelse mellan bakplåten på moderkortet och frontpanelen på chassit för att se hur de orkar driva lurarna. Jag förväntar mig inga underverk.

Permalänk
Inaktiv

@DasIch: Det blir 2 st amp i kedjan, så för det mesta så maxar du från datorn alltså 100% på volymen, sedan justerar du på amp. Det är här eventuella störningar förstärks.. lite som i dubbel bemärkelse. Fast i de flesta fall går det ändå utmärkt köra direkt från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@DasIch: Det blir 2 st amp i kedjan, så för det mesta så maxar du från datorn alltså 100% på volymen, sedan justerar du på amp. Det är här eventuella störningar förstärks.. lite som i dubbel bemärkelse. Fast i de flesta fall går det ändå utmärkt köra direkt från datorn.

Jo så långt är jag med. Utöver tänker jag inte installera någon crapware från Gigabyte (om det ens finns - jag vet inte, har bara vanliga drivrutiner installerade). Vad jag förstår är dock standard för line out runt 2 volt. Vet inte om den är fixerad vid det eller om utgången kan ge avsevärt högre spänning, och om den spänningen sen kan orsaka problem. Jag har liksom aldrig haft anledning att fundera på hur det funkar med spänningen i dessa fall, så jag har ingen aning.

Nu har jag sett folk på nätet som testat detta och det verkar inte vara några problem, så jag förmodar att det är helt lugnt. Det verkar vanligare att utgången från moderkortet levererar mindre än 2 volt, men det är ju ändå en sånhär sak som är bra att veta i förväg. Bara för att vara säker liksom,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jo så långt är jag med. Utöver tänker jag inte installera någon crapware från Gigabyte (om det ens finns - jag vet inte, har bara vanliga drivrutiner installerade). Vad jag förstår är dock standard för line out runt 2 volt. Vet inte om den är fixerad vid det eller om utgången kan ge avsevärt högre spänning, och om den spänningen sen kan orsaka problem. Jag har liksom aldrig haft anledning att fundera på hur det funkar med spänningen i dessa fall, så jag har ingen aning.

Nu har jag sett folk på nätet som testat detta och det verkar inte vara några problem, så jag förmodar att det är helt lugnt. Det verkar vanligare att utgången från moderkortet levererar mindre än 2 volt, men det är ju ändå en sånhär sak som är bra att veta i förväg. Bara för att vara säker liksom,

I sådana fall ska du börja med 50% volym sedan å så om det skiter sig ljudmässigt vid 80%+. Ljuddrivrutiner kan vara bra kan också förstöra.. bara å testa sedan.
Jag kör min externa DAC på ca 80% samma ljud kanske fast ampen får upp mer i vredet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

I sådana fall ska du börja med 50% volym sedan å så om det skiter sig ljudmässigt vid 80%+. Ljuddrivrutiner kan vara bra kan också förstöra.. bara å testa sedan.
Jag kör min externa DAC på ca 80% samma ljud kanske fast ampen får upp mer i vredet

Jo det är sant, men finns det någon risk att skada komponenterna om man skulle maxa volymen?

Nu fick jag nyss ett sånt där tips som "varför tänkte jag inte på det för!?". Frågan kvarstår förvisso men tipset var att köra från hörlursuttaget på min Steinberg UR22. Då kan jag dessutom växla mellan högtalare och hörlurar genom volymreglagen. Smidigt. DAC;en i UR22 är också helt okej och det lär vara mindre risk för störningar. Alltså, det känns ju som en bättre ide egentligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jo det är sant, men finns det någon risk att skada komponenterna om man skulle maxa volymen?

Nu fick jag nyss ett sånt där tips som "varför tänkte jag inte på det för!?". Frågan kvarstår förvisso men tipset var att köra från hörlursuttaget på min Steinberg UR22. Då kan jag dessutom växla mellan högtalare och hörlurar genom volymreglagen. Smidigt. DAC;en i UR22 är också helt okej och det lär vara mindre risk för störningar. Alltså, det känns ju som en bättre ide egentligen.

Jepp, jag kör med en amp som har preout, så mina monitorer går på när jag drar ut hörlurarna. Det kommer fungera!

Permalänk
Medlem

Har köpt ett gäng defekta Pioneer lurar jag ska kika lite på

Har även byggt mig ett rejält ställ, 5kg solid stål

Permalänk
Medlem

Idag har jag blivit påmind om varför jag hatar UPS. 474 kronor kräver de i administrativ avgift för min beställning från JDS Labs. Oklart om det inkluderar svensk moms. Även om det gör det så... 200 spänn utöver de 400 jag redan betalat för frakt? Och då misstänker jag att jag ändå kommer bli tvungen att betala 250 spänn i moms, utöver de 474 kronorna.

Oavsett, sista gången jag använder mig av UPS. Det snällaste jag kan säga utan att bli bannad från forumet är: Vilka jävla bovar och banditer. Jag har mycket grövre tillmälen jag vill använda mig av men om jag säger vad jag verkligen tycker kommer jag inte vara välkommen på forumet längre.

Hörlurarna kom annars idag. Jag har inte hunnit testa dem särskilt mycket men första intrycket är mycket positivt. Då har jag bara testat dem från frontpanelen på datorn. Maxvolymen räcker inte riktigt till (och kabeln är för kort för att jag ska kunna testa utgången från bakplåten) men det är ändå bättre än jag trodde. Inget brus eller distorsion, bara lite för låg volym. Trots det tycker jag det är riktigt bra ljud - jag vill bara kunna skruva upp volymen lite till. Det ska bli intressant att höra hur det låter med förstärkaren som bör komma imorgon (efter jag låtit mig bli rånad av UPS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Idag har jag blivit påmind om varför jag hatar UPS. 474 kronor kräver de i administrativ avgift för min beställning från JDS Labs. Oklart om det inkluderar svensk moms. Även om det gör det så... 200 spänn utöver de 400 jag redan betalat för frakt? Och då misstänker jag att jag ändå kommer bli tvungen att betala 250 spänn i moms, utöver de 474 kronorna.

Ja de glömde jag helt bort, administrativa avgifter, förhoppningsvis är moms inräknat i den summan.

Skulle tippa på att FedEx tar ut runt ungefär samma.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har tänkt införskaffa mig ett par Beyerdynamic DT990 250 Ohm, och behöver då även en Amp/DAC. Men eftersom jag är riktigt kass på allt det här med ljud, vad man behöver för saker osv så vänder jag mig till er.

Jag behöver en prisvärd Amp/DAC, gärna kombinerad så man slipper köpa två saker. Jag sitter bara o spelar, lyssnar musik, kollar streams, film/serie då o då så behöver ju inte någon värsting modell tänkte jag, samt att jag knappt lär höra skillnad. SÅ länge man kan nyttja hörlurarna och inte kör via moderkortet. Köper gärna inom EU då jag helst vill undvika alla extra kostnader med tullavgift och annat.

Så kom gärna med lite tips på bra Amp/DAC! Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MANDER:

Tjena!

Har tänkt införskaffa mig ett par Beyerdynamic DT990 250 Ohm, och behöver då även en Amp/DAC. Men eftersom jag är riktigt kass på allt det här med ljud, vad man behöver för saker osv så vänder jag mig till er.

Jag behöver en prisvärd Amp/DAC, gärna kombinerad så man slipper köpa två saker. Jag sitter bara o spelar, lyssnar musik, kollar streams, film/serie då o då så behöver ju inte någon värsting modell tänkte jag, samt att jag knappt lär höra skillnad. SÅ länge man kan nyttja hörlurarna och inte kör via moderkortet. Köper gärna inom EU då jag helst vill undvika alla extra kostnader med tullavgift och annat.

Så kom gärna med lite tips på bra Amp/DAC! Tack på förhand!

Känns som om lurar på 250ohm behöver en del kraft för att spela ut. Kört mina 300ohm på enklare amp/dac kombinationer och det fungerar väl fast hörlurarna spelar klart bättre med lite kraftigare amp. Behöver det vara just DT990? Kanske DT770 80ohm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Känns som om lurar på 250ohm behöver en del kraft för att spela ut. Kört mina 300ohm på enklare amp/dac kombinationer och det fungerar väl fast hörlurarna spelar klart bättre med lite kraftigare amp. Behöver det vara just DT990? Kanske DT770 80ohm?

Nej det kanske det inte behöver vara, har inte så bra koll och hur bra skillnaden är. Så kanske räcker gott o väl med ett par DT770 80ohm för mig istället. Krävs det även Amp/DAC för dem, fast en klenare variant eller man klarar sig med moderkortet? Stor skillnad på DT770 80ohm och DT990?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MANDER:

Nej det kanske det inte behöver vara, har inte så bra koll och hur bra skillnaden är. Så kanske räcker gott o väl med ett par DT770 80ohm för mig istället. Krävs det även Amp/DAC för dem, fast en klenare variant eller man klarar sig med moderkortet? Stor skillnad på DT770 80ohm och DT990?

Ja det är ju skillnad på hörlurarna i ljud också, har du lyssnat på DT990?
DT770 i 80 ohm ska fungera fint i en enklare amp/dac kombo. Så som Fiio's E10k eller K3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ja det är ju skillnad på hörlurarna i ljud också, har du lyssnat på DT990?
DT770 i 80 ohm ska fungera fint i en enklare amp/dac kombo. Så som Fiio's E10k eller K3.

Nej jag har faktiskt inte lyssnat på någon utav dem, bara gått efter rekommendationer i stort sett. Okej, får kika på dem då!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MANDER:

Nej jag har faktiskt inte lyssnat på någon utav dem, bara gått efter rekommendationer i stort sett. Okej, får kika på dem då!

Jag är lite anti DT990, fast bara hört dem spelandes från hörlursuttaget från en dator.. det lät bara en massa diskant
Så du råkar inte känna någon med hörlurar? För då är det rätt lätt hitta rätt modell för dina öron.
Å jepp jag är Sennheiserfrälst.