Permalänk
Medlem

Dammfilter specs?

Hej allesammans!

Sitter beställer lite grejer till mitt nya bygge och började fundera kring prestanda på dammfilter.
Efter massa letande så är det ju nästan ingen som faktiskt presenterar specs på sina filter.

Den enda infon jag hittat om filtergrad är Demciflex som säger att dom stoppar alla partiklar över 100μm så man får väl anta att detta innebär en apertur på 100μm.
Någon som har erfarenhet av deras filter? är dom tillräckligt bra på att hindra damm?

När det sen kommer till saker som total öppen area/trådtjocklek är det totalt tomt på info. Några gör påståenden om hur mycket deras filter hindrar luftflödet, demciflex säger 20% och tex silverstone FF 35%...

Tyvärr misstänker jag att detta värde ganska irrelevant då det inte säger nått om vid vilket tryck eller luftflöde dom gjort denna mätning...

Så... Är det någon som hittat några bra tester? erfarenhet att dela med sig av? många verkade gilla nått ikea tyg för länge sedan men ingen som tog en titt i mikroskåp och kollade apertur och öppen area?

I slutändan kommer jag behöva köpa nån form av filter på rulle och tillverka mitt eget eller måttbeställa så det vore trevligt att hitta vad som är "bäst" utan att gå tillbaka till vad jag gjorde med mitt förra scratch bygge (HEPA filter från en luftrenare)...

En artikel jag hitta som var lite intressant
(finns ett diagram över viktfördelning en bit ner)

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta damfilter i datorlådor är ett ganska glest nät som mest stoppar hårstrån och brödsmulor om de inte är för små.
Väljer du en industriell filtermatta så anger de vilken partikelstorlek de stoppar.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på att köper du väldigt "täta" filter så bromsar du luftflödet markant, det blir tyngre för fläktarna än att trycka luften igenom en radiator.

Jag köpte dom billigaste jag hittade vilket var netonnet atm och har på ett halvår så är det ingen märkbar uppbyggnad av damm i burken så bättre/dyrare/tätare verkar inte behövas för en normalburk på golvet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om du vill ha i princip helt dammtäta filter på bekostnad av sämre luftflöde kan jag rekommendera Rittals filter.

T.ex. denna:
https://www.rittal.com/se-se/product/show/variantdetail.actio...

Tar allt över 10µm. Har köpt den sorten själv, på en Noctuafläkt @ 1200RPM försvinner dock ca. hälften av luftflödet, och den låter lite mer än normalt. Finns att köpa på Conrad, RS-Online och några till sidor i lite olika storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta damfilter i datorlådor är ett ganska glest nät som mest stoppar hårstrån och brödsm8uulor om de inte är för små.
Väljer du en industriell filtermatta så anger de vilken partikelstorlek de stoppar.

Jo precis å vissa är ju jätteglesa å andra, not so much, problemet jag har är att jag behöver nått att gå på... vad är "lagom"? 100μm känske är perfekt för att alldrig behöva städa i lådan...
Min plan är rostfri mesh , filtermatta är inte... estetiskt tilltalande

Skrivet av hakd:

Värt att tänka på att köper du väldigt "täta" filter så bromsar du luftflödet markant, det blir tyngre för fläktarna än att trycka luften igenom en radiator.

Jag köpte dom billigaste jag hittade vilket var netonnet atm och har på ett halvår så är det ingen märkbar uppbyggnad av damm i burken så bättre/dyrare/tätare verkar inte behövas för en normalburk på golvet.

ok och vad är det för apertur på dom? annars kan du väl länka så kanske jag köper en å tar till jobbet å lägger den under ett mikroskåp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du vill ha i princip helt dammtäta filter på bekostnad av sämre luftflöde kan jag rekommendera Rittals filter.

T.ex. denna:
https://www.rittal.com/se-se/product/show/variantdetail.actio...

Tar allt över 10µm. Har köpt den sorten själv, på en Noctuafläkt @ 1200RPM försvinner dock ca. hälften av luftflödet, och den låter lite mer än normalt. Finns att köpa på Conrad, RS-Online och några till sidor i lite olika storlekar.

åfan ja det e ju en hel del, har du koll mesh vs filtermatta när det kommer till luftmotstånd? det enda jag mins att jag läst på ämnet är att mattan kan absorbera mer damm innan det påverkar luftflödet men är snarare förbrukningsvara än tvättbara...

Ja för jag har gått i tankarna att gå nästan så långt ner i partikelstorlek men jag misstänker att det är onödigt...

Permalänk
Inaktiv

Bästa är att köra utan filter och rengöra datorn med jämna mellanrum (beroende på hur städat man har hemma) Jag putsar min en gång i året och det räcker bra. Som tidigare sa så ifall filtret är så tätt att det faktiskt filtrerar bort damm så hindrar det garanterat luftflöde också.

Edit: Det tycker jag altså

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Belzzz:

åfan ja det e ju en hel del, har du koll mesh vs filtermatta när det kommer till luftmotstånd? det enda jag mins att jag läst på ämnet är att mattan kan absorbera mer damm innan det påverkar luftflödet men är snarare förbrukningsvara än tvättbara...

Ja för jag har gått i tankarna att gå nästan så långt ner i partikelstorlek men jag misstänker att det är onödigt...

Du kan ju skaffa nått du tycker är snyggt och sedan sätta på ett nylonnät för att få det tätare om nätet du gillar är väldigt glest.
Ikea hade tidigare ett nättyg men de säljer det inte löst numera men de har Teresia som är gjort av samma tyg så det är bara att klippa till och så har man nått som motsvarar damnäten som brukar sitta i datorlådor från fabrik.
https://www.ikea.com/se/sv/p/teresia-skira-gardiner-1-par-vit...
Vill man ha nått mycket effektivare filter utan att behöva göra allt själv så går det att välja ett sportluftfilter till bil, det finns ju rektangulära typer som är typ 2-3 fläktar stora och de sitter ju oftast i en typ av ram så de kan vara lättare att fästa än att använda lös filtermatta och de är inte lika "toktäta" som ett hepafilter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Bästa är att köra utan filter och rengöra datorn med jämna mellanrum (beroende på hur städat man har hemma) Jag putsar min en gång i året och det räcker bra. Som tidigare sa så ifall filtret är så tätt att det faktiskt filtrerar bort damm så hindrar det garanterat luftflöde också.

Edit: Det tycker jag altså

I en ideal värld så skulle jag dammsuga en gång i veckan å vika all tvätt i tvättstugan osv... meeeeen... jag ska fundera på saken...

Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju skaffa nått du tycker är snyggt och sedan sätta på ett nylonnät för att få det tätare om nätet du gillar är väldigt glest.
Ikea hade tidigare ett nättyg men de säljer det inte löst numera men de har Teresia som är gjort av samma tyg så det är bara att klippa till och så har man nått som motsvarar damnäten som brukar sitta i datorlådor från fabrik.
https://www.ikea.com/se/sv/p/teresia-skira-gardiner-1-par-vit...
Vill man ha nått mycket effektivare filter utan att behöva göra allt själv så går det att välja ett sportluftfilter till bil, det finns ju rektangulära typer som är typ 2-3 fläktar stora och de sitter ju oftast i en typ av ram så de kan vara lättare att fästa än att använda lös filtermatta och de är inte lika "toktäta" som ett hepafilter.

Jo det blir väl till att testa lite men tar jag nått för glest så är ju "skadan" redan gjord...

Jag var faktiskt inne på sportfilter när jag höll på med mitt förra bygge men jag hittade aldrig någon som skrev mått utan alla bara skriver till vilken bilmodell eller liknande det passar till vilket inte sa mig nått.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Belzzz:

I en ideal värld så skulle jag dammsuga en gång i veckan å vika all tvätt i tvättstugan osv... meeeeen... jag ska fundera på saken...

Jo det blir väl till att testa lite men tar jag nått för glest så är ju "skadan" redan gjord...

Jag var faktiskt inne på sportfilter när jag höll på med mitt förra bygge men jag hittade aldrig någon som skrev mått utan alla bara skriver till vilken bilmodell eller liknande det passar till vilket inte sa mig nått.

Du kan söka på dimensioner på K&Ns hemsida men det är väl inte så jättenoga för du behöver ju ändå bygga nått fäste så är det inom nån cm i mått lär det gå att använda.
https://www.knfilters.com/search/universal/panel-air-filter/
Men spåna att du vill täcka en front typ ungefär 3 fläktar stor 333x 127mm
https://www.knfilters.com/33-2001-replacement-air-filter
2 fläktar stort
https://www.knfilters.com/33-2055-replacement-air-filter
Det är ju inte exakt "datormått" men det lär inte heller vara omöljigt att bygga en fästram så det passar. bilfilter är ju ändå veckade för att få större area och blir "tjocka" så man måste modda lådan för att fästa dem på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.