Alphacool erbjuder expansionsmöjligheter med sluten vattenkylare för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Alphacool erbjuder expansionsmöjligheter med sluten vattenkylare för grafikkort

Slutna vattenkylare är vanliga för processorer, men Alphacool breddar nu utbudet med en expansionsvänlig variant för grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad är i regel livslängden på en AIO?

Är inte så supersugen på att behöva byta vätska, även om det sker relativt sällan. Men förväntas den hålla i fem år så är det ändå relativt överkomlig årskostnad.
Såtillvida att den är tystare än grafikkortets egen kylning.

Permalänk
Medlem

Den där pumpen hade de kunnat sätta vid radiatorn istället. Ser förjävlig ut när den sitter vid kortet, tbh.

Skrivet av Ricerunner:

Vad är i regel livslängden på en AIO?

Är inte så supersugen på att behöva byta vätska, även om det sker relativt sällan. Men förväntas den hålla i fem år så är det ändå relativt överkomlig årskostnad.
Såtillvida att den är tystare än grafikkortets egen kylning.

Jag har en gammal dator från 2009 och den rullar än idag, med samma AiO. Inga temperaturskillnader från dag ett.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Har den tidigare varianten av denna kylare på mitt kort. Inget bling-bling med RGB, men förmodligen samma kylprestanda. Överlag nöjd med den, fick ned temperaturen med över 35°C jämfört med Gigabytes Windforce-kylare vid full belastning. Dessutom till ingen ljudkostnad då jag använder chassifläktar jag redan hade till att kyla av radiatorn. Enda problemet jag haft är att pumpen ibland verkar köra på luft, trots att jag fyllt på vätska så gott jag kan. Vet ej hur jag ska lösa det problemet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Vad är i regel livslängden på en AIO?

Är inte så supersugen på att behöva byta vätska, även om det sker relativt sällan. Men förväntas den hålla i fem år så är det ändå relativt överkomlig årskostnad.
Såtillvida att den är tystare än grafikkortets egen kylning.

Har haft lite olika Corsair och de har hållit länge. Endast en H60 gav upp åt min pappa efter många år i bruk. Kör just nu på en begagnad H110i som jag haft i flera år utan problem. Så du kan nog lugnt köpa på utan att behöva oroa dig. Körde med en modifierad H60 på mina grafikkort förut, och de gick ju bra mycket svalare, så satte alla fläktar på en nivå jag tyckte att det inte lät något med resten och kunde överklocka.

Blir ju även lättare att få ett bra luftflöde i burken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miska:

Den där pumpen hade de kunnat sätta vid radiatorn istället. Ser förjävlig ut när den sitter vid kortet, tbh.

Jag har en gammal dator från 2009 och den rullar än idag, med samma AiO. Inga temperaturskillnader från dag ett.

Det låter egentligen rätt så lovande. Hoppas den här är kapabel att kyla ett 3090 relativt tyst.

Permalänk

Det här är ju sånt som får läsare om ni testar denna kylare, oavsett om det är betalt samarbete eller inte. En vanlig recension med en extra valfri monteringsvideo för den som är intresserad.

Permalänk
Medlem

Det här ser minst sagt intressant ut för nästa grafikkort som ska inköpas nu när nya generationerna kommer.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en aio vattenkylare, men jag har länge undrat varför det är så vanligt på processorer som har under 150 watt tdb och inte grafikkort med med ca 250 watt tdb.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Det här gillar jag skarpt, och vill gärna se en test på!

Har ett 1080Ti med inbyggd AIO från Gigabyte, det fungerar fint fortfarande. Normalt sett föredrar jag luftkylning då det nästan alltid går att få det tystare än vatten, men grafikkort är undantaget.

@hölmiz: marknadsföring är merparten av svaret, samt att det kraftigt minskar riskerna när man fraktar datorer.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Exceptionellt bra och Alphacool är helt rätt ute här.

En välkyld GPU har ofta betydligt större betydelse för spelupplevelsen jämfört med några MHz extra boost för CPUn. Vattenkylning av GPUn bör också göra underverk för datorns ljudnivå (under spelande).

Det är på gränsen till komiskt på Sweclockers ibland med hur stort intresset är för just CPU jämfört med GPU trots att så många spelar här och det är samma sak för mig, man fastnar i ett oändligt CPU tweakande. Man vänder på varenda krona när man ska köpa CPU och olika kyllösningar samt prestandatweakningar diskuteras i det oändliga, åtminstone långt mycket mer än för GPUer. Inte ovanligt heller att man byter CPU betydligt ofta än GPU trots att man i huvudsak spelar, det förvillar mig också. Men visst, GPUer är oftast betydligt dyrare........

Permalänk
Medlem

Klart intressant, borde egentligen testa det... Det som tar emot är att bängla med monteringen, och att eventuellt kasta grafikkortets garanti i sjön är jag inte så sugen på med tanke på vad kortet kostade.

Skrivet av Wizbro:

Enda problemet jag haft är att pumpen ibland verkar köra på luft, trots att jag fyllt på vätska så gott jag kan. Vet ej hur jag ska lösa det problemet.

Ren gissning från någon som aldrig ens testat vattenkylning: sitter radiatorn kanske nedanför pumpen? Om så är fallet så kan luft samlas i pumpen. Att ha radiatorn ovanför vore i så fall en möjlig lösning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ren gissning från någon som aldrig ens testat vattenkylning: sitter radiatorn kanske nedanför pumpen? Om så är fallet så kan luft samlas i pumpen. Att ha radiatorn ovanför vore i så fall en möjlig lösning.

Du har helt rätt min herre, jag kan bara installera radiatorn under pumpen i detta chassi. Tänker byta framöver när jag hittat något lämpligt. Men är det inte konstigt att det trots att jag fyller på och på fortfarande finns luft i loopen? I princip helt omöjligt för mig att få ut de sista bubblorna.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Du har helt rätt min herre, jag kan bara installera radiatorn under pumpen i detta chassi. Tänker byta framöver när jag hittat något lämpligt. Men är det inte konstigt att det trots att jag fyller på och på fortfarande finns luft i loopen? I princip helt omöjligt för mig att få ut de sista bubblorna.

Oj, jag har tyvärr jättedålig koll på luftning/blödning, jag vet bara att det är ett vanligt problem. Kanske finns någon instruktionsvideo på YouTube?

Visa signatur

5950X, 3090