MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroXofant:

Jag har en F700GS från 2013 som jag köpte i början av säsongen. Inte exakt den årsmodell du söker efter, men snarlikt.
Det är en fantastiskt rolig mc att köra tycker jag. Rolig motor som går mjukt och fint. Något svag på effekt men absolut tillräcklig. Jag körde en FJR1300 innan med 140hk så det är inte rätt jämföra med.
Min är extrautrustad med styrhöjning, andra fotpinnar och någon slags gel i sadeln, någon innan mig har kittat den för att köra offroad. Måste säga att det är en väldigt skön körställning, både sittandes och ståendes, det känns verkligen som att man kan köra hur långt som helst, men... Sadeln ger träsmak efter ca en timme, trots gel. Men den går att byta ut från tredjeparts säljare till något som är lite bekvämare om det skulle behövas. Utöver det är det en absolut fröjd att köra. Det känns som att man bara vill köra mer och mer. Det satt packväskor på den när jag köpte vilket jag kan rekommendera, har åkt på några semestrar på mc med tidigare motorcyklar och det är guld värt med väskor på hojen tycker jag. I övrigt är jag mycket nöjd med motorcykeln och trivs väldigt bra i sadeln.

Tack för din text, uppskattas.
Känner inte så många som kör BMW cyklar men av de få jag pratat med så verkar alla nöjda med sina köp.
Angående 750:n så ska det gå att köpa till 'Comfortsadel +15 mm' vilket kanske gör den skönare att sitta på.
Japp, letar efter hoj att åka runt i Europa med och packväskor är ett krav.

Permalänk
Skrivet av Calma:

Tack för din text, uppskattas.
Känner inte så många som kör BMW cyklar men av de få jag pratat med så verkar alla nöjda med sina köp.
Angående 750:n så ska det gå att köpa till 'Comfortsadel +15 mm' vilket kanske gör den skönare att sitta på.
Japp, letar efter hoj att åka runt i Europa med och packväskor är ett krav.

Jag tror du kommer bli mycket nöjd med BMW, jag kände mig hemma på den väldigt snabbt. Det finns dock andra modeller att beakta när du ändå letar nytt, de flesta märken har något i den stilen till salu och det kan vara värt att åka runt och prova dom. T ex Yamaha tracer 700/900, Kawasaki versys 650, Suzuki v-strom 650, Honda nc750, Ducati multistrada, KTM 790 mfl. Finns en uppsjö av dom

Comfortsadel är nog värt att satsa på om du ska åka långt. Det finns flera andra märken som gör sadlar till den modellen, typ touratech.

Permalänk
Medlem

Fårskinn eller renskinn på sadeln så får ni komfort, lite värme när det är kallt, lite kylning när det är varmt och vattenavrinning så skrevet inte blir genomblött när det regnar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Fårskinn eller renskinn på sadeln så får ni komfort, lite värme när det är kallt, lite kylning när det är varmt och vattenavrinning så skrevet inte blir genomblött när det regnar.

Hållet med. Ett 100år gammalt trick som fortfarande är oslagbart.

Permalänk
Medlem

Installerat vindruta och svingrullar för backdäcket. Depåstödet jag köpte slår dock i min bakdel... så tail tidy får det bli snart då...
Fått hem mina burkar A9 kedjespray, kedjerengöring, all in one, break cleaner samt bike shine.

Hur ofta rengör ni kedjan / smörjer? I min servicebok står det 1000 km alltså 100 mil. Det känns ganska mycket men just nu har den gått 42 mil och kedjan ser fortfarande väldigt bra ut.
Hur gör ni om ni kör utan depåstöd? Rengör och rullar en bit?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Vila i frid

Mina kedjor rengörs aldrig (5 kedjehojar och en kardan). De smörjs efter varje längre körning (för att förhindra ytrost) ställd på centralstödet. Utan centralstöd, sidostöd och domkraft undertill där det är lämpligt. Håller ca 3000 - 4000 mil. Kedjeslacket åt slaka hållet än "det normala". Dock kan bilprovning gnälla på det. Tvättar aldrig hojen med vatten annat än från hink för att få bort insekter. Jag kör hellre än putsar.

Permalänk
Medlem

Smörjer och rengör min kedja mycket sparsamt, borstar av löst sittande smuts med en enkel kedjeborste doppad i en kopp med diesel, torkar sedan rent med en trasa. Blir en ren och fin kedja med en mycket lätt oljig film som inte drar åt sig hårda partiklar som t.ex grus och metallpartiklar på rullarna. Skulle inte kladda med A9 smörjan, alldeles för klistrigt. Funkar jättebra på otätade MX kedjor. Klassiker är ju när man får "mustaschen" runt drevkransarna som består av grus och olja vilket blir när man kladdar, det kan aldrig någonsin vara bra för dreven.

Jag använder min burk A9 till att smörja gångjärnen på mina dörrar hemma och metallchucken på borrmaskinen, den kryper fint och håller bra. Men det är egentligen en produkt för rena otätade MX kedjor.

Depåstöd är ju ett måste om man inte kan lyfta under motorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Smörjer och rengör min kedja mycket sparsamt, borstar av löst sittande smuts med en enkel kedjeborste doppad i en kopp med diesel, torkar sedan rent med en trasa. Blir en ren och fin kedja med en mycket lätt oljig film som inte drar åt sig hårda partiklar som t.ex grus och metallpartiklar på rullarna. Skulle inte kladda med A9 smörjan, alldeles för klistrigt. Funkar jättebra på otätade MX kedjor. Klassiker är ju när man får "mustaschen" runt drevkransarna som består av grus och olja vilket blir när man kladdar, det kan aldrig någonsin vara bra för dreven.

Jag använder min burk A9 till att smörja gångjärnen på mina dörrar hemma och metallchucken på borrmaskinen, den kryper fint och håller bra. Men det är egentligen en produkt för rena otätade MX kedjor.

Depåstöd är ju ett måste om man inte kan lyfta under motorn.

Tror du det är nån skillnad mellan A9 onroad kedja som jag har och den för MX kedjor? Det står att den ska vara torrare och därför bör den passa bättre tänker jag.
Jag fick dem billigt så om jag måste göra det oftare så får det ju vara så till de är slut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: När jag kom in med drivpaket slitet i förtid så rekommenderade de smörjning mer eller mindre efter varje tank, samt kontroll av kedjan och ev rengöring varannan tank. Jag kommer ca 30 mil på en tank, 60 på två.

Både jag och service kör på Motul Road +, vet inte vad jag tycker om den, först för att mitt drivpaket bara höll 1100 mil på GSX S750Z och sedan för att den är klibbig som attan och kan dra åt sig skit, damm och gruspartiklar på väldigt kort tid.

Jag hade fuskat lite med rengöring och smörjning om man jämför med deras schema, mestadels för att jag normalt har hojen i stan och kör till jobbet var dag. Kör numer med inspekteringsmetoden och har jag inget att göra så höjer jag bakdelen med depåstöd och kör rengöring + borste om det behövs sedan smörjningen, rengör hojen från diverse flugor samtidigt så det gör det lite roligare att köra iväg sen.

Sedan om mitt slitage verkligen berodde på kedjan eller felinställt efter däckskifte återstår att se, tänkte smörja väl nu och se hur långt man kommer.

Sedan verkar olika rengöringar vara bra på olika saker, samt olika kedjor. En del kedjor har gummiringar som håller kvar smörjning, sprayar man dom med rengöring så tar sig rengöringen in i springorna och motverkar effekten. Vet dock inte vilken kedja som körs på vår modell. Nu fick jag en annan kedja som de påstår skall hålla längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Sh4d0wfi3nd: När jag kom in med drivpaket slitet i förtid så rekommenderade de smörjning mer eller mindre efter varje tank, samt kontroll av kedjan och ev rengöring varannan tank. Jag kommer ca 30 mil på en tank, 60 på två.

Både jag och service kör på Motul Road +, vet inte vad jag tycker om den, först för att mitt drivpaket bara höll 1100 mil på GSX S750Z och sedan för att den är klibbig som attan och kan dra åt sig skit, damm och gruspartiklar på väldigt kort tid.

Jag hade fuskat lite med rengöring och smörjning om man jämför med deras schema, mestadels för att jag normalt har hojen i stan och kör till jobbet var dag. Kör numer med inspekteringsmetoden och har jag inget att göra så höjer jag bakdelen med depåstöd och kör rengöring + borste om det behövs sedan smörjningen, rengör hojen från diverse flugor samtidigt så det gör det lite roligare att köra iväg sen.

Sedan om mitt slitage verkligen berodde på kedjan eller felinställt efter däckskifte återstår att se, tänkte smörja väl nu och se hur långt man kommer.

Sedan verkar olika rengöringar vara bra på olika saker, samt olika kedjor. En del kedjor har gummiringar som håller kvar smörjning, sprayar man dom med rengöring så tar sig rengöringen in i springorna och motverkar effekten. Vet dock inte vilken kedja som körs på vår modell. Nu fick jag en annan kedja som de påstår skall hålla längre.

Ok bra tips, jag ska höra med dem på verkstaden i Bromölla vad de säger också. Hittils verkar den väldigt kletiga och tjocka nästan fettliknande på kedjan vara rätt ren. Enbart kört i en kort skur, stått ute igenom ytterligare nån halvtimme skur och sen kört på asfalt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Viktigt är ju att inte använda en spray som torkar ur för mycket

Tänker också att även om miltalet mellan varje smörjning enligt servicebok ska vara ett visst antal mil så bör man även tänka på väderförhållandet som motorcykeln har körts i den senaste tiden och även antalet dagar som den har körts. Det bör vara skillnad på långkörningar mot pendlingar till och från jobbet.

Själv så har jag nu gått över till lampolja samt växellådsolja vid rengörning och smörjning. Funkar fint för mig. Har en D.i.D-kedja och vårdar drivpaketet var 20-30de mil. Vid långkörning så gör jag det varje dag. Man bör också smörja efter körning så oljan har en chans att krypa in

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem

Kör jag asfalt regelbundet så rengörs kedjan ca en gång i veckan. Vid grusvägskörning rengöring i stort sätt efter varje tur.

Upp med hojen på centralstödet och dra ett varv med fotogen och kedjeborste. Tar max 5 min.

Imo så är rengöringen viktig för att få bort partiklar som slipar ner kedja och drev. Smörjning av o/x-kedjor är i mitt tycke mindre viktigt, men jag gör det ändå när jag ändå har bakdäcket i vädret.

Övrig tvätt blir oftast när hojen är lerig, så ATn tvättas lite då och då. Nakenhojen typ aldrig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Nu börjar snart semestern och jag kommer om vädret tillåter ge mig ut och köra en hel del längre turer.

Om någon är sugen på att mötas upp och köra en sväng, gärna något segment av TET eller reka en bit av TST, så hör av er!

Planen är lite camping touring norrut så tar gärna tips på intressanta eller sevärda platser, typ som Döda fallet nationalpark.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Hunnit köra ca 55 mil med hojen nu sedan köp snart 3 veckor sedan. Tvättade den och körde chain cleaner / lube igår på den. Dock ej kunnat utnyttja mitt depåstöd och det känns verkligen som att det underlättar. Då jag aldrig gjort det innan så tog det ett tag, var förberedd med lite youtube guider och det verkar ha gått ok. Inte perfekt resultat tyvärr (fortfarande lite smuts och för mycket lube) så får köra lite och sen försöka lösa nåt sätt att få depåstödet att fungera så jag kan göra det lite bättre.

Älskar varje sekund ute på vägarna, ibland spacear man ut och ibland är man helt inne i sina tankar. Men alltid är man fokuserad på känslan och friheten med att köra på två hjul.

Om någon i omnejd växjö är sugen på att köra ikväll, imorn kväll eller på lördag så vore det trevligt. Annars börjar semestern från tisdag nästa vecka.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har precis monterat min ECU efter att ha fått den flashad. Tror jag har gjort allt man kan göra i förändringsväg/mods så nu kör den power wheelies utan att behöva hålla på med att rycka kopplingen eller fippla med gasen. Justerade hastighetsmätaren också bland annat så nu visar den korrekt hastighet. Att tänka på är att miltalen blir högre med en hasighetsmätare som visar för högt. Kan definitivt rekommendera en flashing av styrboxen om motorcykeln är utanför garantitiden.

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem

Funderar mer på om man kanske skulle köpa på sig en GPS spårsändare till hojjen. Någon som har tips? Verkar ju finnas hur mycket som helst på marknaden. Kjell & Co har en som heter Swetrack Lite GPS-tracker och 49kr månaden om man behöver spåra. Det plus en dekal på rutan kan ju avskräcka någon i alla fall.

Helst skulle jag vilja sätta en på släpkärran också i samma system.

Permalänk
Medlem

Puuh, nu närmar det sig uppkörning för min del Har tre lektioner till inbokade innan det är dags, hoppas på att hitta det sista att korrigera (om något) då

Känner redan hur nervositeten kryper sig på...

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Puuh, nu närmar det sig uppkörning för min del Har tre lektioner till inbokade innan det är dags, hoppas på att hitta det sista att korrigera (om något) då

Känner redan hur nervositeten kryper sig på...

Det kommer gå bra! Prata med din handledare, dem släpper oftast inte iväg eleven om inte de tror eleven ska klara sig heller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det kommer gå bra! Prata med din handledare, dem släpper oftast inte iväg eleven om inte de tror eleven ska klara sig heller.

Hehe, stort tack!
Ja, jag ska göra det - även om jag är fast besluten att köra upp på min bokade tid iaf, haha

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Woho! Jag klarade min uppkörning fredagen den 7/8
Har kört allt jag kan sen dess och känner att jag utvecklas varenda gång jag är ute. Riktigt kul att vädret vände!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =):

Woho! Jag klarade min uppkörning fredagen den 7/8
Har kört allt jag kan sen dess och känner att jag utvecklas varenda gång jag är ute. Riktigt kul att vädret vände!

Kul! Grattis

Jag har uppkörning imorgon, lite nervigt är det allt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kul! Grattis

Jag har uppkörning imorgon, lite nervigt är det allt.

Stort tack!!

Mitt absolut största tips (som du antagligen fått från alla andra också) är att ta det lugnt. Låt inte nerverna ta över, speciellt inte på manöverbanan. Kom ihåg och tänk på att du kan det där, du har gjort det många gånger förut och att det bara är en till vanliga dag på manöverbanan

Det kommer att gå galant, stort lycka till!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =):

Stort tack!!

Mitt absolut största tips (som du antagligen fått från alla andra också) är att ta det lugnt. Låt inte nerverna ta över, speciellt inte på manöverbanan. Kom ihåg och tänk på att du kan det där, du har gjort det många gånger förut och att det bara är en till vanliga dag på manöverbanan

Det kommer att gå galant, stort lycka till!

Ja precis. Att tänka är ens värsta fiende

Skönt att ha 11 års trafikvana iaf, tänker att om manöverproven går bra så borde trafiken vara den lätta delen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja precis. Att tänka är ens värsta fiende

Skönt att ha 11 års trafikvana iaf, tänker att om manöverproven går bra så borde trafiken vara den lätta delen.

Exakt, det var så jag kände och tänkte också

Lycka till!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Woho! Jag klarade min uppkörning fredagen den 7/8
Har kört allt jag kan sen dess och känner att jag utvecklas varenda gång jag är ute. Riktigt kul att vädret vände!

Stort grattis! Skaffat hoj redan?

Skrivet av Lagerlöf:

Kul! Grattis

Jag har uppkörning imorgon, lite nervigt är det allt.

Skrivet av Lagerlöf:

Ja precis. Att tänka är ens värsta fiende

Skönt att ha 11 års trafikvana iaf, tänker att om manöverproven går bra så borde trafiken vara den lätta delen.

Trafiken ska nog inte vara något problem om du sätter manövreringen. Stort lycka till!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Stort grattis! Skaffat hoj redan?

Yes, det gjorde jag redan i maj Jag har en Yamaha MT-07 och är väldigt nöjd med den. Känner att jag har en hoj att utvecklas med i något år till innan det blir något nytt. Min körskola körde även med MT-07or, vilket jag inte visste, och det hjälpte såklart att ha samma hoj där som på hemmaplan

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja precis. Att tänka är ens värsta fiende

Skönt att ha 11 års trafikvana iaf, tänker att om manöverproven går bra så borde trafiken vara den lätta delen.

Så hur gick det nu då?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Så hur gick det nu då?

Tackar som frågar!

Det gick super, inga problem. Fick lite skäll för att jag tydligen gasade på "innan" nya hastighetsbegränsningar, trots att jag ändå tänkte på det för de tjatade mycket om det när jag tog B-kort fört 11 år sen Men allt annat var bra så det blev godkänt.

MT-07 köpt i juni, gått 7 mil. Akropovich, tail tidy och nya LED-blinkers. Fick köpa den för 70K xD Då kunde man inte låta bli.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tackar som frågar!

Det gick super, inga problem. Fick lite skäll för att jag tydligen gasade på "innan" nya hastighetsbegränsningar, trots att jag ändå tänkte på det för de tjatade mycket om det när jag tog B-kort fört 11 år sen Men allt annat var bra så det blev godkänt.

https://i.ibb.co/pns1kv6/IMG-0079.jpg

MT-07 köpt i juni, gått 7 mil. Akropovich, tail tidy och nya LED-blinkers. Fick köpa den för 70K xD Då kunde man inte låta bli.

F*n va roligt, stort grattis!!
Och sicken bra hoj du köpt Vet du var dina LED-blinkers kommer ifrån?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =):

F*n va roligt, stort grattis!!
Och sicken bra hoj du köpt Vet du var dina LED-blinkers kommer ifrån?

Tack!

Eller hur

Ganska säker på att det är Yamahas egna, de sätter ju på fula blinkers för att alla ska köpa de snyggare

https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/products/accessories/access...

Sen kan jag rekommendera LCD-flip! Inverterar färgerna på dashboard, finns färgtillval också om man känner för det. Flip + rött nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=qrZIBRAjYQ0&feature=youtu.be

Skärmen blir lite mörkare dock, tycker inte att det är några problem att se, man vänjer sig. https://colorclusterz.com

Visa signatur

Mr. Scriptman