Få bort spegel med dubbelhäftande tejp

Permalänk
Medlem

Få bort spegel med dubbelhäftande tejp

Hej

Jag har en s.k spegelvägg i hallen byggd med spegelplattor ifrån IKEA (https://www.ikea.com/se/sv/p/lots-spegel-39151700/)
Dessa sitter fast med hjälp av dubbelhäftande tejp, en lite tjockare variant, typ som skumgummi på en vitmålad betongvägg som har en vävtapet som ytskikt.

Dessa är helt omöjliga att få bort.
Tejpen sitter med 2 st lodräta remsor på varje plattas "rygg" och är väldigt svåra att komma åt.

Jag har provat att dra med händerna, men det ger inte med sig. Testade också att trycka in en vanlig matkniv för att peta på själva tejpen men det hjälper inte heller riktigt.

Är det någon som har något bra knep för att få loss plattorna utan att dra med halva tapeten?

Ha det!

Permalänk
Medlem

Skära av med typ ståltråd eller liknande. Kan förvisso bli märken på väggen men det går nästan inte få lös utan att skära på något sätt

Permalänk
Medlem

@Vituraz: Ja det känns nästan så, alt en fiskelina eller liknande man kan trä runt och såga sig igenom skummet.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Skära av med typ ståltråd eller liknande.

Flätad fiskelina borde fungera bra till att såga/skära bort tejpen, men det kommer förstås bli rester kvar.

Permalänk

Varför vill du inte skada tapeten? Det kommer ju ändå vara tejprester kvar efteråt som inte går att få bort, så em omtapetsering blir väl oundviklig.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk

Kör med hårtork eller värmepistol för att värma tejpen så den släpper lättare
Men kan förstås bli problem med väven, om den sitter dåligt eller med gammalt lim

Bästa är ju att prova på nåt ställe som inte kommer synas sen

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Kanske funkar med denna typ av mattkniv om du matar ut bladet ordentligt och sedan sågar försiktigt. Som en annan nämnde så kan det underlätta att värma upp klistret så det lossnar lättare.

https://www.hornbach.se/shop/Proffs-mattkniv-bla-silver-18-mm...

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar! Ska testa med både fiskelina och mattkniv så får vi se hur det går:)

Permalänk
Medlem

Om du har värmt upp tejpen/spegeln ordentligt så kan det räcka att du bara skär en början på bägge sidor och sedan kilar in fingertopparna eller lämpligt redskap och drar.

Permalänk
Medlem

Isopropanol brukar fungera bra att lösa upp lim med, finns ju en rätt stor risk att tapklistret löses upp med dock.
Men kan ju kanske va bra o veta till nån annan gång när lim sitter för bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tukkson:

Tackar för alla svar! Ska testa med både fiskelina och mattkniv så får vi se hur det går:)

Har en liknande situation hemma, hur gick det för dig? Några erfarenheter och dela med dig ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Inaktiv

gissningsvis kan du nog glömma att få bort speglarna hela så hade det varit jag hade jag lagt madrasser eller ngt på golvet , klappat sönder speglarna med hammaren , sedan skurit bort resterna av spegeln som sitter på tejpen och sedan försöka skära bort det som går och tvätta med t-röd ev limtvätt

lossnar dom inte när du bänder spegeln med ngt kan du bespara dig tiden att försöka finlira för hur du nog gör får du räkna med ny tapet i detta fallet

är det glasfiberväv på väggen så klarar du dig nog

Permalänk
Medlem

Bråkat en del med dubbelhäftande tejp senaste veckorna och det som fungerade bäst för mig var att värma med hårtork och sen försöka trycka/skära mig igenom tejpen från sidan med en spackelspade (testade även att värma den men vet inte om det gjorde någon skillnad). Sen brukar de inte vara något problem att få loss tejpresterna om man värmer lite och "rullar" av den med tummen.

Bästa taktiken brukar iaf vara att börja med att försöka skära loss tejpen på något vis.