Permalänk

XMP-problematik

Hej!

Jag kan inte enabla XMP, för då får jag en bluescreen direkt vid boot-up.

Varit i kontakt med Inet och de säger att mina minnen inte finns med på moderkortets kompabilitetslista.
Men när jag går in på corsair och memoryfinder så ska de vara supported.

Känns som bullshit, men vad bör jag göra för att få mina minnen att fungera i XMP?

Känns rätt märkligt att inte någon utan Corsairs Vengance Pro RGB ska vara kompatibla med z390-moderkorten, för jag har kollat de allra flesta som finns på marknaden i nuläget, och vendorslistan är typ uppdaterad 2018 på de flesta.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem

Uppdatera moderkorts BIOS/firmware kan kanske hjälpa, XMP är en fingervisning i slutändan som Intel inte garanterar. Du kan alltid manuellt överklocka för att komma nära XMP eller tom. över XMP spec.

Visa signatur

😑

Permalänk
Inaktiv

Om uppdatering inte hjälper så kan du testa höja latenserna ett par steg samt höja spänningen lite, till säg 1.4v ifall XMP lägger dom på 1.35v.

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Uppdatera moderkorts BIOS/firmware kan kanske hjälpa, XMP är en fingervisning i slutändan som Intel inte garanterar. Du kan alltid manuellt överklocka för att komma nära XMP eller tom. över XMP spec.

Skrivet av anon201296:

Om uppdatering inte hjälper så kan du testa höja latenserna ett par steg samt höja spänningen lite, till säg 1.4v ifall XMP lägger dom på 1.35v.

Hej!

Bios/firmware är uppdaterat till det senaste.

Jag har försökt att öka clockningen till 3200 mhz och höja voltage till 1,35 manuellt. Automatic shutdown. Kan inte heller enabla AI optimized CPU-overclock, då brakar skiten ihop.

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makkan123:

Hej!

Bios/firmware är uppdaterat till det senaste.

Jag har försökt att öka clockningen till 3200 mhz och höja voltage till 1,35 manuellt. Automatic shutdown. Kan inte heller enabla AI optimized CPU-overclock, då brakar skiten ihop.

Testa att mata in högre timings också. Ifall RAM stickorna är märkta typ 14-16-16-32 så testa med typ 16-18-18-34

Permalänk
Medlem

XMP är ingen garanti och samma kit kan komma i olika revisioner, Corsair är ökända för att ha alla möjliga chip i samma serie av minnen.

Vad är det för modellnummer på dina minnen, dvs hela som t.ex. CMW32GX4MXXXX?

Kan ju vara så att XMP försöker trycka in helt fel timings, då får man söka lite på vad det kittet ska ha för timings i olika hastigheter och trycka in dem manuellt.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

XMP är ingen garanti och samma kit kan komma i olika revisioner, Corsair är ökända för att ha alla möjliga chip i samma serie av minnen.

Vad är det för modellnummer på dina minnen, dvs hela som t.ex. CMW32GX4MXXXX?

Kan ju vara så att XMP försöker trycka in helt fel timings, då får man söka lite på vad det kittet ska ha för timings i olika hastigheter och trycka in dem manuellt.

CMW32GX4M2Z3600C18

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkan123:

CMW32GX4M2Z3600C18

Baserat på din signatur så har du ett ROG STRIX Z390-F GAMING.

QVL finns här: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z390-...

Listan är från 2019-12 dvs inte så gammal, ditt kitt är dock inte testat och därmed kan det i värsta fall vara helt inkompatibelt för specade hastigheter.

Ska du ens vara någorlunda säker på att komma upp i hastigheterna så måste kittet vara med i QVL alternativt får du köra helt andra timings än XMP ger och ställa in dem manuellt.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Baserat på din signatur så har du ett ROG STRIX Z390-F GAMING.

QVL finns här: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z390-...

Listan är från 2019-12 dvs inte så gammal, ditt kitt är dock inte testat och därmed kan det i värsta fall vara helt inkompatibelt för specade hastigheter.

Ska du ens vara någorlunda säker på att komma upp i hastigheterna så måste kittet vara med i QVL alternativt får du köra helt andra timings än XMP ger och ställa in dem manuellt.

Så långt är jag med!
Men det bästa är att kränga stickorna och köpa ett kit som är med på qvl?

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkan123:

Men det bästa är att kränga stickorna och köpa ett kit som är med på qvl?

Vill du slippa all huvdbry med att behöva konfigurera själva, så ja det är bättre att sälja de du har idag och köpa ett kitt som finns med på QVL-listan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Vill du slippa all huvdbry med att behöva konfigurera själva, så ja det är bättre att sälja de du har idag och köpa ett kitt som finns med på QVL-listan.

Mest troligt så finns det någon kombination av timings som fungerar, kanske inte i 3600MHz men ändå högre än default.

Vill man ha inspiration så kan du testa ta någon hastighet/timing från ett annat kit i QVL, ett jäkla pill och antagligen massa BIOS resets men det är samtidigt kul det också.

Börja i lägre hastigheter för att hitta garanterade klocks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vill man ha inspiration så kan du testa ta någon hastighet/timing från ett annat kit i QVL, ett jäkla pill och antagligen massa BIOS resets men det är samtidigt kul det också.

Om man gillar att leka själva, så visst kan man hålla på att prova olika timings.
Men troligtvis så aktiverade TS XMP för att slippa det

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Vill du slippa all huvdbry med att behöva konfigurera själva, så ja det är bättre att sälja de du har idag och köpa ett kitt som finns med på QVL-listan.

Skrivet av GuuFi:

Mest troligt så finns det någon kombination av timings som fungerar, kanske inte i 3600MHz men ändå högre än default.

Vill man ha inspiration så kan du testa ta någon hastighet/timing från ett annat kit i QVL, ett jäkla pill och antagligen massa BIOS resets men det är samtidigt kul det också.

Börja i lägre hastigheter för att hitta garanterade klocks.

Skrivet av Belzader:

Om man gillar att leka själva, så visst kan man hålla på att prova olika timings.
Men troligtvis så aktiverade TS XMP för att slippa det

Jag kände att just det, som du skiver Belzader att jag inte orkar pilla nämvärt med latency timings, vill att en ny dator ska kunna prestera out of the box.

Nu blev det att köpa G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z Royal RGB Silver (F4-3200C14D-16GTRS) som fanns med på QVL, vilket det fanimig inte var många köpbara Corsairminnen som fanns! Hoppas på bättre lycka med detta, det blir väl också ett steg upp känns det som från 3600 CL18?

Visa signatur

Lian Li o11d Mini - White | MB: Gigabyte Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i7 9700k | AIO: Corsair H115 Elite Capellix | GPU: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Nitro+ OC Special Edition| | RAM:Corsair 32GB (2x16GB) 3600MHz Vengeance PRO | PSU:Corsair SF 750| Systemdisk: Corsair Force MP600 500 GB | Speldisk: Corsair Force MP510B 480 GB