Oneplus Nord bryter ihop under hållbarhetstest

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Min far har alltid två stycken...i samma bakficka.

absolute madlad

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Min Oneplus one var böjbar, men inget som den gick sönder av. I slutändan såg den ut som ) i princip.
Liten spricka i skärmen.
Jag har inte mobilen i bakfickan, däremot så får den hänga med på livet. Har ofta inte tid att reflektera över om mobilen råkar vara i vägen när jag jobbar helt enkelt.
Min s8 ser också ut som en ), dock så är skärmen sprucken. Men funkar. Går inte längre att byta skärm för den är för böjd.....
Dock blir det en blackview, ulefone eller liknande nästa gång.

Kommentar angående saker i bh'n. Förstår att det kan vara praktiskt. Men finns det något skabbigare än det? WT på hög nivå i min värld, bara för att dömma ut många människor i ett bräde
Svettigt cigarett-paket mellan brösten....
Nope, nu på med lädervästen och träbonnera o ut till 240'n

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Dessa böjningstester. Vem har ens mobilen i bakfickan?

De enda som använder bakfickan som en "funktion av plagget" är väl snusande lagerarbetare i Örebro.

Vart ska man annars ha den?

Nej men många jeans jag har går det inte att få ner någon mobil i framfickorna på... så därför har jag den i bakfickan.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre spenderat 1000kr mer och fått ett bättre chassi och processor, som jag fick med min OnePlus 5T. Visst, denna telefon är helt okej, men inget jag kommer att köpa.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag försökt böja någon av mina mobiler så tror inte jag behöver bry mig om det här testet speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men hur? Du måste kört över den eller något? Det kändes väldigt rejäl.

Tappade den på fel sätt mot en bordsskiva. Det var väl en ok telefon för att kosta 1000kr riktigt seg dock. Hade den några månader innan jag tröttande och bytte till en snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@robbankentor:

Haha, exakt.
Jag har cirka 22 tjejer på kontoret här och nästan alla stoppar luren i bakfickan så fort de reser sig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Har aldrig förstått varför man ens ska bemöda sig om att spekulera i en prispressad telefon (eller en ny över huvud taget) när man ändå kan få en 2-3 år gammal begagnad som är bättre, för en tusenlapp. Så otroligt prestandabetonat är väl inte det här med mobiltelefoni, jämfört med t.ex. datorer.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Har aldrig förstått varför man ens ska bemöda sig om att spekulera i en prispressad telefon (eller en ny över huvud taget) när man ändå kan få en 2-3 år gammal begagnad som är bättre, för en tusenlapp. Så otroligt prestandabetonat är väl inte det här med mobiltelefoni, jämfört med t.ex. datorer.

En telefon som använts i 2-3 år har troligtvis ganska dålig batteritid. Och är det android så lär den inte få några uppdateringar.
Du hittar inte många premium telefoner i bra skick begagnat för 1000kr som har 90hz skärm och 5g.
Jag tycker jobbmobilen med 60hz är seg och hackig när jag använder den nu när jag vant mig med 120hz på min telefon, men det skulle nog gå över om jag slutade använda 120hz på min i några veckor (kan ställa om det till 60 och 90 ifall jag vill spara batteri).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Finns det någon tjej under 20 som inte har mobilen i bakfickan, helst en iphone

Där halva telefonen ska sticka ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur stora mobilerna blivit så är ju i praktiken bakfickan enda lösningen. Men det är ju inget problem så länge man fiskar upp den innan man sätter sig.

Sen är det ju bra att det inte är metall på karossen så man faktiskt kan använda den utomhus dom där 10 månaderna det inte är sommar i det här landet.

Metall skall användas på insidan som chassi medans utsidan med fördel görs av oöm plast som dessutom kan vara lättbytt ala 3310 och öppningsbar för enkelt batteribyte.

Videon är ett clickbait där han behandlar mobilen på ett sätt som inte är en onormalt utan enbart clickbaitsätt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Finns det någon tjej under 20 som inte har mobilen i bakfickan, helst en iphone

Många plagg för kivnnor har inte fickor eller bara väldigt små, speciellt sidofickor.

Permalänk
Medlem

Visar bara vilket skräp oneplus är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Många plagg för kivnnor har inte fickor eller bara väldigt små, speciellt sidofickor.

Då har dom ofta mobilen i BHn eller i handen

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

En telefon som använts i 2-3 år har troligtvis ganska dålig batteritid. Och är det android så lär den inte få några uppdateringar.
Du hittar inte många premium telefoner i bra skick begagnat för 1000kr som har 90hz skärm och 5g.
Jag tycker jobbmobilen med 60hz är seg och hackig när jag använder den nu när jag vant mig med 120hz på min telefon, men det skulle nog gå över om jag slutade använda 120hz på min i några veckor (kan ställa om det till 60 och 90 ifall jag vill spara batteri).

För ett år sen köpte jag en Galaxy 8+ för en tusenlapp, batteriet håller då en dag under frekvent användning eller typ tre dar under knapp användning. Duger bra tycker jag. Och uppdateringar tycker jag det är bra om man slipper Ok, det finns såklart folk som är mer intresserade än jag.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Visar bara vilket skräp oneplus är...

Inget fel på Oneplus 8, brorsan köpte en sådan när jag köpte en iPhone 11 pro max och jag vart ju mer imponerad av att titta på den än på min egna jag köpte.
Kan man köpa en Samsung så kan man köpa en Oneplus utan att gråta.
Sen är kanske Oneplus skräp enligt dig lika väl som Samsung,Iphone,Sony etc är skräp för andra.

Permalänk
Medlem

Många som har åsikter om oneplus.. Frågan är om ni har ägt en. Jag har en oneplus 5 och det är den bästa telefonen jag haft. Har tidigare ägt Samsung Galaxy s4, Sony Xperia xz1 och några budget mobiler. Medan vänner till mig byter sina telefoner pga problem med batteri, display, prestanda mm. så har jag kvar min och har inte en repa i displayen, prestandan är densamma som när jag köpte den. Det enda som börjar ge sig är batteriet. Men det beror nog på min hantering av det. Ska jag klaga på oneplus så är det att dom slutade göra premium telefoner för budgetpriser. Jag kommer aldrig betala 10000 för en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

har alltid haft smartphone i framfickan på byxorna, har en oneplus 6t just nu.
små fickor? tror det beror på att resten av världen är 160-180cm långa medans jag är på 198cm så det är säkert en bra förklaring.

Skrivet av Pettson88:

Finns flera anledningar till varför phablets är en dålig idé att ha som brukstelefon.
Däremot går det fortfarande hitta smartphones som utan större svårigheter får plats i en genomsnittlig jeans-/byxficka. (<5-6", och/eller inte alltför stora 21:9-telefoner)
Utöver det är det av flera anledningar (från sittskador, till tappande, till stöldrisk) inte särskilt praktiskt att ha en telefon i bakfickan.

Med andra ord rekommenderas följande:
- Köp en "lagom" stor telefon
- Använd byxor/kjol/kilt/övrigt underkroppsplagg med ej underdimensionerade framfickor (med lite tur visar det efterfrågan på sådana dessutom)
- Placera telefonen i någon av dessa

Trist dock att trenden går mot så mycket större telefoner att de blir opraktiska för att faktiskt använda, inte minst med en hand.
Skulle gärna se ett starkare mellansegment än vi har i dag, känns som att Nord inte riktigt är dess frälsning heller.
Personligen hade jag gärna sett en bra fortsättning på Sonys Xperia Compact-serie, exempelvis. (Eller givetvis vettiga konkurrenter där.)

Vet inte vad lagom stor för er är. Själv har jag min Pixel XL som känns bra. Sista telefonen innan marknaden fick fnatt och telefonerna byggdes i liknande format som fjärrkontroller till TV.

I vart fall fortsätter jag att småmuttra lite. Min första flaggskeppstelefon köpte jag ett år efter lanseringen eller så, en Samsung G SIII LTE, för kan det varit 3500 eller 4500 Kr? Sedan OnePlus One för 3000 Kr. Sedan verkar priserna gått rakt upp och idag kostar en så kallad budgetlur som OnePlus Nord 4500 Kr? Ja visst, kronan och så, men även i dollar eller euro så är priserna klart högre.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

...

Synd att den ”bryter ihop”, det hade varit en hyfsat bra telefon till tonåringar. Det hade ju varit kul om den nya SE:n fick något som motsvarar den ”kvalitetsmässigt” i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAS06:

Synd att den ”bryter ihop”, det hade varit en hyfsat bra telefon till tonåringar. Det hade ju varit kul om den nya SE:n fick något som motsvarar den ”kvalitetsmässigt” i samma prisklass.

Jag tycker fortfarande att dessa tester är löjliga och ska inte på något sätt påverka hur man ska köpa telefon, om du tittar på hans tummar när han böjer telefonen så är dom typ vita av kraften han få ta till. Om nu "din tonåring" genererar dessa tryck på telefonen så tycker jag att en lektion att ta hand om sina saker är på plats innan det köps nya fina saker.

Äger och använder en Oneplus 5 som bokstavligen varit med mig runt jorden och överlevt krig Dessa telefoner rockar så är det bara

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Snacka om vikbar, men det är väl inte riktigt den här lösningen som önskats;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag tycker fortfarande att dessa tester är löjliga och ska inte på något sätt påverka hur man ska köpa telefon, om du tittar på hans tummar när han böjer telefonen så är dom typ vita av kraften han få ta till. Om nu "din tonåring" genererar dessa tryck på telefonen så tycker jag att en lektion att ta hand om sina saker är på plats innan det köps nya fina saker.

Äger och använder en Oneplus 5 som bokstavligen varit med mig runt jorden och överlevt krig Dessa telefoner rockar så är det bara

Han säger ju i videon att hur mycket kraft han använder när han böjer i den är inte normalt men sätter man sig på den så kan den ju gå av, beroende på ens vikt också kanske.

Permalänk
Medlem

En kinapryl mindre man behöver då.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: sätter du dig på din telefon kan det kvitta och då får man skylla sig själv

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

En kinapryl mindre man behöver då.

Stor skillnad på telefonerna? Samma saker i alla telefoner nu för tiden. Det är ju inte så att dom olika märkena egentillverkar delarna i. Det som skiljer är märket på telefonen, utseende, priset och hur optimerade delarna är för telefonen. Vissa har egna operativsystem också.

Permalänk
Medlem

Har klar potential att bli värre än iPhone 6 (Apples "bendgate").

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberskunk:

Ang. nyheten:
Tycker det är bra att de lyckats gå ner i pris med denna modell, fortfarande en aning dyr, men inte överdrivet.
Hade bara önskat att de anammat "Android one" på denna också.
En AMOLED skärm är nog det som jag saknar mest på min Nokia 7.1.

Det fanns en tid då en telefoner från Nokia (då det var verkliga Nokia, och inte ett externt kinafinsktföretag som köpt varumärke "Nokia" att klistra på sina kinatelefoner) hade helt fantastiska AMOLED-skärmar. Helt fantastiska att använda - vilken nostalgi!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag gillar både snubben och kanalen, brukar titta då och då. Även om jag aldrig haft sönder en telefon i hela mitt liv och tar väl hand om mina saker, så är det ändå intressant att känna till eventuella svagheter.

Skrivet av anon52343:

Vem har ens mobilen i bakfickan?

Bra fråga faktiskt, jag vet inte en enda som gör så, oberoende av kön och ålder. Bakfickor är för övrigt totalt värdelösa för min del, använder dem aldrig någonsin; det enda de duger till är just att sitta sönder saker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Stor skillnad på telefonerna? Samma saker i alla telefoner nu för tiden. Det är ju inte så att dom olika märkena egentillverkar delarna i. Det som skiljer är märket på telefonen, utseende, priset och hur optimerade delarna är för telefonen. Vissa har egna operativsystem också.

Vissa företag har förutom eget OS, även egen hårdvara, inklusive egna CPU:er, och helt igenom egenkonstruerad hårdvara/bygge. Börjar på A....

Vissa klistrar på lappar på mer eller mindre färdiga OEM-telefoner.

Sedan finns det en massa mellanting mellan dessa två extremer...

Är alltså högst varierande från företag till företag hur mycket energi de lägger ner på R&D av sina telefoner.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vissa företag har förutom eget OS, även egen hårdvara, inklusive egna CPU:er, och helt igenom egenkonstruerad hårdvara/bygge. Börjar på A....

Vissa klistrar på lappar på mer eller mindre färdiga OEM-telefoner.

Sedan finns det en massa mellanting mellan dessa två extremer...

Är alltså högst varierande från företag till företag hur mycket energi de lägger ner på R&D av sina telefoner.

CPUer som nån annan tillverkar. Inköpta minnen.

Finns ju trots allt företag som tillverkar sånt själva och gör telefoner. De har oxå ett eget OS. Men dom börjar på S.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730