Hjälp Med Att Optimera Grafikkortet

Permalänk

Hjälp Med Att Optimera Grafikkortet

Tjena allesammans

Jag har ett problem som ni förhoppningsvis kan hjälpa mig med. Varje gång jag spelar resurskrävande spel eller grafikkrävande program så verkar det som att min GPU flaskhalsar min CPU som man kan se på bilden nedan.

https://imgur.com/xtiim2u

Finns det något sätt jag kan optimera mitt grafikkort så jag slipper få dålig FPS, eller kan mina problem bero på något annat?

Specs:
-CPU = AMD Ryzen 7 1700
-GPU = GeForce GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Fungerar som det ska. Det finns alltid en flaskhals i en dator. Att grafikkortet används till ~100% är bra. Om du vill ha mer FPS i spel så skulle du behöva uppgradera grafikkortet. Alternativt ändra grafikinställningarna. Vilka spel pratar vi om?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Alltid någonting som flaskar. Normalt vill man ju faktiskt att GPU ska flaska CPU eftersom det innebär att grafikkortet utnyttjas till fullo då. Vill du ha mer fps så får du skaffa ett bättre grafikkort men då finns risken att CPU kan flaska GPU åtminstone ibland.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Decster:

Fungerar som det ska. Det finns alltid en flaskhals i en dator. Att grafikkortet används till ~100% är bra. Om du vill ha mer FPS i spel så skulle du behöva uppgradera grafikkortet. Alternativt ändra grafikinställningarna. Vilka spel pratar vi om?

Jag spelar spel som Rust vilket kräver väldigt mycker resurser. Jag måste tyvärr köra på de lägsta inställningarna för att få 60+ FPS och har börjat tröttna lite på det. Jag misstänkte att jag behövde köpa ett nytt grafikkort men har tyvärr inte pengarna till det :(. Har du några tips på hur man kan optimera GPU'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas975:

Jag spelar spel som Rust vilket kräver väldigt mycker resurser. Jag måste tyvärr köra på de lägsta inställningarna för att få 60+ FPS och har börjat tröttna lite på det. Jag misstänkte att jag behövde köpa ett nytt grafikkort men har tyvärr inte pengarna till det :(. Har du några tips på hur man kan optimera GPU'n?

Som redan sagts är det fullkomligt normalt att GPUn jobbar till 100%, med det sagt känns det dock rätt skumt att exempelvis Rust skulle ha så pass dåligt flyt, vill minnas att jag körde det på ett 780Ti (som ju ligger på runt samma prestanda som ett 1060) för några år sedan och hade långt över 60FPS med rätt höga inställningar i 1080p.

Ladda ner ett program som HWMonitor och kolla dina temperaturer, kan exempelvis vara som så att kylaren är full med damm och får GPUn att klocka ner sig

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Som redan sagts är det fullkomligt normalt att GPUn jobbar till 100%, med det sagt känns det dock rätt skumt att exempelvis Rust skulle ha så pass dåligt flyt, vill minnas att jag körde det på ett 780Ti (som ju ligger på runt samma prestanda som ett 1060) för några år sedan och hade långt över 60FPS med rätt höga inställningar i 1080p.

Ladda ner ett program som HWMonitor och kolla dina temperaturer, kan exempelvis vara som så att kylaren är full med damm och får GPUn att klocka ner sig

Jag tyckte också att det var rätt konstigt att Rust inte körs så bra med mina specs då jag har bättre komponenter än de rekommenderade specsen som finns på Rust's butiksida på Steam. Jag har också nyligen dammat rent min dator och GPU'n ligger på en temperatur runt 50-60 grader när jag spelar, så värmen är inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Som redan sagts är det fullkomligt normalt att GPUn jobbar till 100%, med det sagt känns det dock rätt skumt att exempelvis Rust skulle ha så pass dåligt flyt, vill minnas att jag körde det på ett 780Ti (som ju ligger på runt samma prestanda som ett 1060) för några år sedan och hade långt över 60FPS med rätt höga inställningar i 1080p.

Ladda ner ett program som HWMonitor och kolla dina temperaturer, kan exempelvis vara som så att kylaren är full med damm och får GPUn att klocka ner sig

Kollat runt lite på nätet och tydligen så verkar folk klaga över prestandan i Rust.
Folk som har ett 1060 kan ha 70-90fps men få fps drops till 30 med mera och då används en i7 till men även sämre som FX processorer
Sen menar du inte GTX 980 presterar runt 1060 för 780Ti presterade väl som GTX 970 om jag inte har helt fel

Permalänk

prova installera dxvk många har fått mer fps i andra spel.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

prova installera dxvk många har fått mer fps i andra spel.

av bilden att dömma så tror jag han sitter på win 8 eller 10.

dxvk verkar ju vara vara ett tillägg för översättning dx9 till Vulkan för Wine dvs till linuxsystem.

så lite tveksam att det hjälper här.

det han skulle kunna göra är ju att kolla över sina spelinställningar då han troligen kör med ganska höga inställningar och dra ner lite på sånt ögonlyx som man ändå inte märker av nått speciellt 1060 är ju ändå förra generationens low-mid range kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

av bilden att dömma så tror jag han sitter på win 8 eller 10.

dxvk verkar ju vara vara ett tillägg för översättning dx9 till Vulkan för Wine dvs till linuxsystem.

så lite tveksam att det hjälper här.

Jag kollade upp vad dxvk är för något men kan inte riktigt förstå vad den gör för att man ska få högre FPS i spel. Men det är som du säger, jag har Windows 10

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

av bilden att dömma så tror jag han sitter på win 8 eller 10.

dxvk verkar ju vara vara ett tillägg för översättning dx9 till Vulkan för Wine dvs till linuxsystem.

så lite tveksam att det hjälper här.

det han skulle kunna göra är ju att kolla över sina spelinställningar då han troligen kör med ganska höga inställningar och dra ner lite på sånt ögonlyx som man ändå inte märker av nått speciellt 1060 är ju ändå förra generationens low-mid range kort.

Om du inte vet vad dxvk är eller hur det fungerar skulle du kanske vara återhållsam med en åsikt?

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Niklas975:

Jag kollade upp vad dxvk är för något men kan inte riktigt förstå vad den gör för att man ska få högre FPS i spel. Men det är som du säger, jag har Windows 10

Irrelevant vad du har för (windows) os, så länge det inte är dx12.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

DXVK funkar i win 10. Men resultaten varierar mycket. En del spel går bättre. Andra går sämre. Några spel får sämre bildkvalitet.

Det är värt att prova faktiskt. Allt som behövs om det inte går bra är att ta bort filerna igen.
Så inget riskerar att gå sönder eller bli negativt påverkat.

Ladda ned, lägg filerna där spelets .exe är. Inte launcher, utan .exe

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

har du senaste drivrutiner? 1060 borde inte problem med Rust

Permalänk
Inaktiv

min son kör Rust på en i3a med ett gtx 970 och 16gb ram och win10 och får ca 50-55fps på low, så det låter väl inte helt onormalt