Rykte: Macbook med ARM avtäcks 27 oktober – kapar tusenlappar

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Macbook med ARM avtäcks 27 oktober – kapar tusenlappar

Prestandatester av Apples ARM-hårdvara får sällskap av rykten om tillgänglighet och pris – som sägs hoppa ned ett par pinnhål.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om ryktet stämmer. Apple har historiskt sätt varit extremt konsekventa med sina marginaler. Så om de nu lyckas spara in tusenlappar genom att överge Intel, så borde det resultera i prissänkningar, såvida inte de lägger till andra saker som drar upp tillverkningskostnaden.

Dessutom så kan Apple nu verkligen sätta press på alla PC-oems som inte har samma vertikala integration. Detta kommer göra så att Apple kan ta större marknadsandelar utan att behöva minska på marginalerna.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att de försöker få in nya kunder så snabbt som möjligt med ARM baserade datorerna med lite lägre priser och effekten blir att utvecklare kommer haka på snabbare.
Sedan höja priserna successivt efter nästa släpp när mjukvaran är mer komplett och utvecklare många.

Permalänk

Första med Arm blir knappast optimal med programvaror för användaren, så småningom blir de bättre. Apple vill då ha öppen försäljningen för att få den nya bli populär vilket motiverar mjukvarutillverkare att snabba på.
Nu använder väl de flesta Apple användare bara programvarorna Safari, iTunes och Google Chrome.
Adobes programsvitt lär ju uppgraderas snabb, men jag tror ytterst få betalar upp till 600kr/mån för adobe för at få dessa programvaror.

Jag personligen känner inget behov av en 13" dator. En 15,6" Apple laptop med Arm för max 10 000kr hade jag varit intresserad av, de kostar runt 25 000kr idag med Intel så jag tror inte detta kommer ske. Köpa en dator och ha i många många år, ja då kan man knappast ta med den i fält som skogen, verkstaden etc.
En riktig man en helt vanlig dag med dens laptop: https://www.youtube.com/watch?v=JvhTM1KIU1c

En superbra 15,5" macbook med docka och allt skullejag kunna ge 15 000kr för.

Permalänk
Medlem

Vore kul. Får betänka att när ipaden kom så hade Jobs skoj med att presentera priset, för alla hade ju förväntat sig att han skulle stå där och presentera en mac-baserad tablet med intelkisel. Istället var det en telefon på steroider med tillhörande billig SoC så priset blev ganska humant.

Kommer den med några nya designidéer och peppig prestanda blir jag sugen på att köpa en bara för att det skulle vara kul att pilla med Men som frekvent användare av pro-apps med en del plugins så tror jag inte att ARM-mac blir något go-to arbetsredskap på flera år.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

En Macbook Air för 9k hade varit perfekt när jag återgår till universitetsstudierna igen.

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut min air från 2013, en ny för 9k hade inte varit dumt alls!

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första med Arm blir knappast optimal med programvaror för användaren, så småningom blir de bättre. Apple vill då ha öppen försäljningen för att få den nya bli populär vilket motiverar mjukvarutillverkare att snabba på.
Nu använder väl de flesta Apple användare bara programvarorna Safari, iTunes och Google Chrome.
Adobes programsvitt lär ju uppgraderas snabb, men jag tror ytterst få betalar upp till 600kr/mån för adobe för at få dessa programvaror.

Jag personligen känner inget behov av en 13" dator. En 15,6" Apple laptop med Arm för max 10 000kr hade jag varit intresserad av, de kostar runt 25 000kr idag med Intel så jag tror inte detta kommer ske. Köpa en dator och ha i många många år, ja då kan man knappast ta med den i fält som skogen, verkstaden etc.
En riktig man en helt vanlig dag med dens laptop: https://www.youtube.com/watch?v=JvhTM1KIU1c

En superbra 15,5" macbook med docka och allt skullejag kunna ge 15 000kr för.

Många ipad-appar är väl iofs i nivå med deras x86 motsvarigheter?
Ex spotify, word och onenote (exempel på appar jag använder både på stationära och min ipad, lär väl finnas flera).

Utbudet av appar till en armbaserad macbook är redan nu, innan den är lanserad, låååååååååångt före vad windows RT någonsin var.

Permalänk
Medlem

799 blir nog 9999kr här minst. Fortfarande för dyrt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu använder väl de flesta Apple användare bara programvarorna Safari, iTunes och Google Chrome.

Jag tror att du kraftigt underskattar många appleanvändare.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Adobes programsvitt lär ju uppgraderas snabb, men jag tror ytterst få betalar upp till 600kr/mån för adobe för at få dessa programvaror.

Detta är priset som man betalar som företag. Som privatperson får man t ex Photoshop och Lightroom programmen för 120 kr/mån.

Permalänk
Medlem

Priset stämmer kanske då de första versionerna blir väl mer eller mindre högre klockade iPad Pro med ett fast tangentbord i skalet men utan touch skärm och ipadOS utbytt med macOS.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tror att du kraftigt underskattar många appleanvändare.

Detta är priset som man betalar som företag. Som privatperson får man t ex Photoshop och Lightroom programmen för 120 kr/mån.

Vilka större programvaror använder då majoriten av användarna på deras Apple laptop?
På en pc lapop så är Google Chrome, Microsoft Egde och firefox högt upp på lista, utforskaren använder en hel del, vissa kör fortfarande med bankid program men så mycket mer programvaror använder ej den stora skaran förutom spel. Visst ordbehandling som Libre, Microsoft office, men dessa lär fungera väldigt snabbt på Macbook arm.

Jag skrev upp till, visst finns det billigare paket som för 120kr/mån som du nämnde, jag tvivlar dock om den större skaran använder dessa program för detta pris.

Det var 20år sedan folk generellt hade mängder med program till sina datorer som skulle fungera, idag när man i princip har fast internet överallt är en schysst webbläsare det majoriteten vill ha.

Permalänk
Medlem

Har de klargjort hur det är
Med tb3/4, pci express 4, GpU, minneshastighet osv?

Permalänk
Medlem

svårt att tro att Apple sänker sina priser .. dom är ju kända för att klämma ut så mkt vinst dom kan ur sina saker

Permalänk
Medlem

Apple kapar priset. Tillåt mig att småle..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilka större programvaror använder då majoriten av användarna på deras Apple laptop?

Du skrev tvärtom. Att majoriteten endast använde Safari, iTunes och Chrome.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skrev upp till, visst finns det billigare paket som för 120kr/mån som du nämnde, jag tvivlar dock om den större skaran använder dessa program för detta pris.

Jag har inte sagt att en stor skara använder photoshop och lightroom till mac men jag tror att det är en relativt stor kundgrupp till adobe.

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Apple kapar priset. Tillåt mig att småle..

De vill få igång försäljningen. De kommer sedan lägga priset där de tror att de kan få ut maximal vinst. Vilket alla företag mer eller mindre gör, Apple har dock blivit en märkessymbol och kan ta högre pris..
Det ärinte en dugg skillnad på kläder, finns det en schysst märke på tröjan så kan den kosta 2000kr. Ett okänt märke och i princip identisk tröja säg 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Apple kapar priset. Tillåt mig att småle..

Jag tror de inte har så mycket val. De vill att så många som möjligt ska byta så snabbt som möjligt.
Dessutom kommer förmodligen den vara sämre rent prestandamässigt än intel i alla fall toppmaskinerna. Många programvaror kommer ta tid innan de portas vissa inte alls. För att systemet ska bli populärt så gäller det att det finns programvaror skulle tro att Adobe är en viktigt spelare där (därför de redan börjat fixa det) de måste göra det lätt för utvecklare att gå över utan dessa kommer väldigt få byta. Kolla chromebook är väl inte särskilt populärt förutom i vissa skolor. Har inte slagit stort.

Skulle vilja se på/ Windows göra denna transformation. Tror det skulle floppa rejält.

Permalänk
Avstängd

Ser nyheter ganska ofta om ARM nuförtiden, och jag har nog frågat detta förut:
Men vad är ARM, och vad är så särskilt med det?

Är det någon form av väldigt kompakta hela system, eller någon sorts processor som är annorlunda i sin mångsidighet/effektivitet, eller vad är det?

Permalänk
Inaktiv

När Apple integrerar sina produkter så de blir mer lika och kan köra varandras mjukvaror så försvinner också en viktig del av differentieringen. Det är baksidan av integreringen.

Nu skall en Mac konkurrera med en iPad när skillnaden mest är att MacBook inte har pekskärm. En MacBook är ju bara ett subset av en iPad när en iPad kan köras bra med tangentbord + mus.

Likadant med den Apple TV Console som alla väntar på. Den måste konkurrera med Playstation och Xbox i pris. När en Mac mini har samma hårdvara kan den inte kosta så mycket mer än en Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ser nyheter ganska ofta om ARM nuförtiden, och jag har nog frågat detta förut:
Men vad är ARM, och vad är så särskilt med det?

Är det någon form av väldigt kompakta hela system, eller någon sorts processor som är annorlunda i sin mångsidighet/effektivitet, eller vad är det?

En annan (och modernare) processorarkitektur:
https://sv.wikipedia.org/wiki/ARM_(processorarkitektur)

x86 är den processorarkitektur de flesta av oss använder idag (intel/amd) som härstammar från slutet 70-talet.

Verkar som Apple fått rejäl prestanda per watt in sin ARM-variant av CPU, därav intresset, då det kan leda till att Intel/AMD blir ifrånkörda i prestandrace:t samtidigt som de även kommer förbruka mindre energi, d.v.s. bättre batteritid / alternativt mindre batterier behövs i bärbara enheter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Dessutom kommer förmodligen den vara sämre rent prestandamässigt än intel i alla fall toppmaskinerna.

Många programvaror kommer ta tid innan de portas vissa inte alls. För att systemet ska bli populärt så gäller det att det finns programvaror skulle tro att Adobe är en viktigt spelare där (därför de redan börjat fixa det) de måste göra det lätt för utvecklare att gå över utan dessa

Skulle vilja se på/ Windows göra denna transformation. Tror det skulle floppa rejält.

1. Tror du får förbereda dig på att bli förvånad över prestandan.
2. Adobe/Microsoft är ombord och har utlovat ARM-versioner av sina programsviter.
3. Microsoft har Windows on ARM. (Surface X bl.a.), skulle inte påstå att det floppat (då det mest är att betrakta som ett litet experiment just nu, ungefär som WinNT på Alpha CPU:er), men kunderna uteblir eftersom Microsoft inte gör det helhjärtat (varför byta när Surface X erbjuder i princip samma batteritid som vanliga surface och de inte ens själva portar alla sina mjukvaror till den...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

1. Tror du får förbereda dig på att bli förvånad över prestandan.
2. Adobe/Microsoft är ombord om har utlovat ARM-versioner av sina programsviter.
3. Microsoft har Windows on ARM. (Surface X bl.a.), skulle inte påstå att det floppat (då det mest är att betrakta som ett litet experiment just nu, ungefär som WinNT på Alpha CPU:er), men kunderna uteblir eftersom Microsoft inte gör det helhjärtat (varför byta när Surface X erbjuder i princip samma batteritid som vanliga surface och de inte ens själva portar alla sina mjukvaror till den...)

Floppade inte windows RT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Floppade inte windows RT?

Windows RT var dock en ren ARM-variant gjord för "plattor". Man kunde inte köra x86-applikationer och sånt vad jag minns. Windows on ARM är typ normala Windows 10 fast på ARM, med stöd för x86 via emulering.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Floppade inte windows RT?

Jo..., men nytt försök nu med Surface X och Samsung Galaxy Book... (tror nog iofs mer på nuvarande Msft CEO som öppnat upp Msft mot OpenSource o.s.v.)

...och icke att förglömma Win10 IoT som kan körs på Raspberry PI’s ARM CPU.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jan-banan:

Dessutom kommer förmodligen den vara sämre rent prestandamässigt än intel i alla fall toppmaskinerna.

Är vi säkra på det? AnandTech har ju tittat på SPECInt/SPECfp, d.v.s. benchmarks designade för servers och dragit slutsatsen att Apples CPUer utför långt mer arbete per cykel (A13 utför ~80 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2).

Geekbench 5 pekar åt exakt samma håll. Faktum är att om man begränsar sig till CPUer för bärbara (extra bra om man tittar på GB5 då dessa inte kan överklockas samt RAM-hastighet är då känd) så presterar A13 inte bara "bra", den är trots sin relativt låga frekvens snabbare i både heltalsberäkningar och flyttalsberäkningar jämfört med t.ex. i7-10810U, i7-1065G7 och Ryzen 4800U!

CPU

ID

MHz

Heltalspoäng(ST)

Flyttalspoäng(ST)

A13

3099391

2651

1229

1462

i7-10810U

2926131

4701

1173

1386

i7-1065G7

3082699

3737

1078

1260

Ryzen 4800U

3094331

4272

1035

1301

ID är numret för det resultat jag använt från GB5

Räknat i heltalspoäng per MHz är A13 84 % snabbare än Skylake och 90 % snabbare än Zen2!

Exakt därför ser jag ser Apples övergång till ARM64 som det största som hänt PC-marknden på mycket länge: vi kan åter igen få en meningsfull ökning av prestanda per kärna! Och då ARM64 kärnor typiskt tar mindre kretsytan och har bättre perf/W kan även de som vill ha femtielva kärnor i sin dator glädjas, för det lär också gå att skruva upp mer än vad som är möjligt med x86 på en viss nod.

Skrivet av Ricerunner:

Ser nyheter ganska ofta om ARM nuförtiden, och jag har nog frågat detta förut:
Men vad är ARM, och vad är så särskilt med det?

Är det någon form av väldigt kompakta hela system, eller någon sorts processor som är annorlunda i sin mångsidighet/effektivitet, eller vad är det?

Finns några saker att hålla isär när ARM kommer på tal. "ARM" refererar normalt till det företag som står bakom det hela, ett företag som grundades redan på 80-talet (av bl.a. Apple).

Idag finns två separata instruktionsuppsättningar man kan licensiera från ARM. Den ursprungliga är 32-bit och är den som har sina rötter i 80-talet. Det är den instruktionsuppsättning som mobiler använde fram till ett par år sedan. Stora fördelen med 32-bit ARM instruktionerna är att program tenderar bli väldigt kompakta. Den stora nackdelen, förutom begränsningen till 32-bit, är att designen av instruktionsuppsättningen gör det väldigt svårt att bygga CPUer som utför väldigt många instruktioner per cykel (är samma finess som gör koden extremt kompakt som hindrar 32-bit ARM kod från att effektivt köras på "breda" CPU-designer)!

De flesta andra CPU-arkitekturer, inklusive x86, utökade 32-bitars instruktionerna till att också hantera 64-bit. ARM valde en radikalt annorlunda väg: de insåg begränsningarna i 32-bit ARM och designade därför en ny instruktionsuppsättning från scratch, AArch64 (Apple och tror även Microsoft kallar det ARM64). Ett par av de viktiga designmålen för ARM64 var att möjliggöra CPUer med väsentligt mycket högre "IPC" (Instructions Per Clock, mängd arbete som utförs per cykel), förenkla/effektivisera översättning av så kallad källkod (sättet programmerare beskriver hur programmen ska uppföra sig) till maskinkod (det CPUn faktiskt kör) samt effektivisera hantering av program som använder flera trådar (d.v.s. potentiellt kan köra på flera kärnor samtidigt).

Andra har försökt att designa en ny ISA från scratch och misslyckats, t.ex. Intel med IA64. ARM verkar ha slagit en riktig home-run med ARM64. Bara genom att kompilera om program från 32-bit ARM till ARM64 har man i många lägen sett 15-30 % bättre prestanda trots att man kör på samma CPU. Och 32-bit ARM är inte på något sätt ineffektivt, det är i nivå med x86 om man kör på motsvarande mikroarkitektur. D.v.s. målet att göra en instruktionsuppsättning som passar kompilatorer verkar riktigt gått hem.

Både Intel och AMD tillverkar högpresterande CPUer. Lyfter man lite på huven hos deras senaste CPUer finns så klart uppenbara skillnader, men finns också slående likheter i saker som maximalt antal instruktioner som kan hanteras per cykel. Båda x86 tillverkarna verkar ha notera att x86 program ser en rejält minskad vinst att "bredda" CPUn när den är kapabel till att hantera 3-4 instruktioner per cykel. Så från Nehalem fram till idag har egentligen inget hänt sett till maximal kapacitet, man kan hantera upp till 4 x86 instruktioner per cykel (peak är högre och har ökats lite med åren, men 4 st är max över tid och i praktiken kommer man inte i närheten av det i verkliga program).

Apple är sedan A12 (Ipad Pro och Iphone X) kapabel att köra 7 ARM64 instruktioner per cykel och uppenbarligen går det att designa en CPU som effektivt drar nytta av det då A13 (Iphone 11) utför ~80 % mer per cykel jämfört med Skylake/Zen2! Det är en rent brutal prestanda. Värt att peka på här är att både Apple och ARM (Cortex A-serien) har valt att primärt optimera för IPC, så deras nuvarande CPU-designer kan inte klockas alls lika högt som AMD/Intels, ~3 GHz är en realistisk maxnivå. Det är dock inget fundamental hos ARM64, handlar primärt om att det är mer effektivt (högre perf/W) att öka IPC i stället för att öka frekvens. Även ARM64 har en gräns för ILP, men även här verkar ARM slagit en home-run då ILP gränsen verkar ligga väsentligt högre för ARM64 än någon annan ISA (möjligen kan RISC-V vara lika bra, det får vi se när något designar high-end CPUer som kör RISC-V).

TL;DR ARM64 är tillsammans med RISC-V en from-scratch design av en instruktionsuppsättning som inkluderar allt man idag känner till kring optimal design av en ISA. Till skillnad från t.ex. IA64 verkar det som aktuella trender i forskning idag (eller runt 2010 när både ARM64 och RISC-V släpptes) verkligen hittat saker som kunde förbättras!

Skrivet av anon214822:

När Apple integrerar sina produkter så de blir mer lika och kan köra varandras mjukvaror så försvinner också en viktig del av differentieringen. Det är baksidan av integreringen.

Nu skall en Mac konkurrera med en iPad när skillnaden mest är att MacBook inte har pekskärm. En MacBook är ju bara ett subset av en iPad när en iPad kan köras bra med tangentbord + mus.

Likadant med den Apple TV Console som alla väntar på. Den måste konkurrera med Playstation och Xbox i pris. När en Mac mini har samma hårdvara kan den inte kosta så mycket mer än en Apple TV.

Finns ju också fördelar. Då alla Apple-produkter kommer köra varianter av i grunden samma systemkrets, en systemkrets med klart fler funktioner är bara en CPU och en GPU, så blir ju incitamentet att verkligen utnyttja specialfunktionerna högre då det inte bara fungerar på ett tiotals miljoner Mac:ar utan även på åtskilliga hundratals miljoner iphones.

Redan idag kör MacOS och iOS samma OS-kärna och till nära 100 % samma systembibliotek. Men finns ändå skillnader i detaljer om man t.ex. använder sig av Metal (både för grafik och för compute) idag, iOS har fler funktioner även om det finns enstaka saker som bara finns i MacOS. Framöver kommer det vara exakt samma funktioner över hela serien, att utveckla för Apple framöver blir lite som att utveckla spel för en specifik spel-konsol!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

När man kan få ut 4K 120Hz över DisplayPort 1.4 på en MacBook Pro är det dags att uppgradera både Mac och skärm. Rent hårdvarumässigt borde det gå redan på nuvarande 2020 MacBook Pro-modeller men enligt uppgift är det något som saknas för att det ska fungera i praktiken. Tillsvidare duger mina 3-4 år gamla prylar.

Permalänk
Medlem

Hur kommer steam och deras spel att funka med arm?

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Håller tummarna att Macbook 12" återupplivas och blir $799-modellen, skulle sitta fint som soff- och resedator. Vore nice om den fick Thunderbolt också, vilket tidigare modeller inte har haft.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Afrasbaba:

Håller tummarna att Macbook 12" återupplivas och blir $799-modellen, skulle sitta fint som soff- och resedator. Vore nice om den fick Thunderbolt också, vilket tidigare modeller inte har haft.

Thunderbolt-stödet ska tydligen finnas kvar

"Apple promises to support Thunderbolt on its new ARM Macs"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer