Källor bekräftar: Amazon kommer till Sverige i höst

Permalänk
Avstängd

"Det är inget vanligt företag vi talar om. Amazon är så stort och så rikt att det är rimligare att likna det vid en privatiserad stat som gör intåg i Sverige. Grundaren Jeff Bezos är världens rikaste man. Hans förmögenhet beräknas vara lika stor som hela Nya Zeelands BNP."
....
"De låga priserna, och med dem konsumenterna, garanteras genom hårda arbetsvillkor och låga löner för företagets lagerarbetare och en ständig prispress på säljarna som listar produkter på Amazon. För de sistnämnda är det sällan ett alternativ att inte sälja sina varor där – syns man inte på Amazon så finns man inte. I gengäld kräver Amazon rätten att sätta priserna på produkterna, vilka genom algoritmer ändras över två miljoner gånger per dag på hemsidan, samt en rad avgifter. Tidskriften Fortune har tidigare avslöjat att säljare vars produkter kan hittas för lägre pris hos andra handlare straffas av Amazon. Produkterna blir plötsligt osynliga på sajten."
...
"Med etableringen kommer en invasion företagsjurister, PR-kampanjer och enorm politisk press på svenska makthavare. Hela den svenska arbetsmarknaden måste göra sig förberedd inför hösten."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/EW3mrA/nu-invaderas-vi-av...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

jag kan bara tala för amazon i Japan och där funkade det superfint i kombination med japanska transportföretagen, med fri frakt på allt med en amazon prime subscription.

leverans samma eller nästa dag och missade du budet fanns en lapp i brevlådan med budets telenummer, bara ringa direkt till bilen så vänder han om och levererar på 30 min eller boka ny leverans kostnadfritt via telesvar.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

"Det är inget vanligt företag vi talar om. Amazon är så stort och så rikt att det är rimligare att likna det vid en privatiserad stat som gör intåg i Sverige. Grundaren Jeff Bezos är världens rikaste man. Hans förmögenhet beräknas vara lika stor som hela Nya Zeelands BNP."
....
"De låga priserna, och med dem konsumenterna, garanteras genom hårda arbetsvillkor och låga löner för företagets lagerarbetare och en ständig prispress på säljarna som listar produkter på Amazon. För de sistnämnda är det sällan ett alternativ att inte sälja sina varor där – syns man inte på Amazon så finns man inte. I gengäld kräver Amazon rätten att sätta priserna på produkterna, vilka genom algoritmer ändras över två miljoner gånger per dag på hemsidan, samt en rad avgifter. Tidskriften Fortune har tidigare avslöjat att säljare vars produkter kan hittas för lägre pris hos andra handlare straffas av Amazon. Produkterna blir plötsligt osynliga på sajten."
...
"Med etableringen kommer en invasion företagsjurister, PR-kampanjer och enorm politisk press på svenska makthavare. Hela den svenska arbetsmarknaden måste göra sig förberedd inför hösten."
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/EW3mrA/nu-invaderas-vi-av...

En sak som förundrar mig är att kinatillverkarna har återförsäljare i stället för att själva sälja direkt för det mesta krimskramset säljs ju under flera varumärken av olika handlare så tillverkaren.
En upprensning av antalet hittepåvarumärken och sälja via egen plattform borde kunna öka tillverkarens vinst och sänka priset till kund.
Man kan väl hoppas att det går ditåt i stället för att göda totalt onödiga mellanhänder som Amazon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

jag kan bara tala för amazon i Japan och där funkade det superfint i kombination med japanska transportföretagen, med fri frakt på allt med en amazon prime subscription.

leverans samma eller nästa dag och missade du budet fanns en lapp i brevlådan med budets telenummer, bara ringa direkt till bilen så vänder han om och levererar på 30 min eller boka ny leverans kostnadfritt via telesvar.

Det är en helt annan arbetsmoral i Japan .
https://www.youtube.com/watch?v=D8A_Hu_WqeQ

Tänk om vi kunde matcha det i Sverige?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är en helt annan arbetsmoral i Japan .
https://www.youtube.com/watch?v=D8A_Hu_WqeQ

Tänk om vi kunde matcha det i Sverige?

Men de verkar ändå inte lita på parkeringsbromsen på budbilen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Det är en helt annan arbetsmoral i Japan .
https://www.youtube.com/watch?v=D8A_Hu_WqeQ

Tänk om vi kunde matcha det i Sverige?

Nej tack
https://papilly.com/karoshi/
"Nu har karõshi aktualiserats igen när japanska myndigheter nyligen släppte sin rapport om Miwo Sado som jobbade åt japanska motsvarigheten till SVT och som för några år sedan dog av hjärtfel, 31 år gammal. Hon hade jobbat 139 timmars övertid på en månad och bara varit ledig två dagar den månaden. Japanska myndigheter rapporterar också den skrämmande siffran att 1 av 5 japanska arbetare riskerar att drabbas av karõshi. "

Människan måste få vara mer än sitt arbete. Ekonomin bör tjäna människan och inte tvärtom.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är en helt annan arbetsmoral i Japan .
https://www.youtube.com/watch?v=D8A_Hu_WqeQ

Tänk om vi kunde matcha det i Sverige?

Yes! känner mycket väl till det. bodde i tokyo 4 år och pluggade
och ja, som jag önskar att fler tog efter japans exempel!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Gick in och kollade min statistik hos dem i england och konstaterade att jag lade min första order hos dem "5 August 2000" så jag tittade även hos deras amerikanska site och där lade jag min första order "July 28, 1997" vilket ju är ett bra tag sedan. De har fungerat helt OK genom åren.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Yes! känner mycket väl till det. bodde i tokyo 4 år och pluggade
och ja, som jag önskar att fler tog efter japans exempel!

Japan är otroligt, man beställer på kvällen typ 20.00 och 08.00 på morgonen står dom vid dörren.
Men man kan inte jämföra Sverige med Japan. Det är som att jämföra ett perfekt äpple med ett skrutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker ni verkligen amazon är bra? Jag tycker deras sida är ren skit och jag är inte sugen på att ge bezos mer pengar.

Hoppas svensken vågar skita i amazon.

Sidan är varken snyggt designad, och inte optimal att hitta produkter på (bitvis ganska stökigt), men grymt snabba order och riktigt bra kundservice.

De skulle behöva förbättra sin webbdesign, med logistiken och kundservice är verkligen AAA enligt min personliga erfarenhet!

Har handlat från Amazon .com, co.uk, .de, .co.jp, .fr och .it i massor av år, och ser verkligen fram emot .se!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Klart folk vågar avstå att köpa från Amazon. Men har de bra pris, bra utbud och grejer i lager så kommer folk handla där. Eftersom det är det de flesta bryr sig om.

Skrivet av NodCommander:

Glöm inte att bojkotta!

Skrivet av Kaleid:

Nja, känns lite som Walmart skulle komma till Sverige och slår ut massa andra från marknaden.
Excessiv girighet är inget att uppmuntra.

Varför skulle man avstå?

De flesta varor tillverkas tyvärr i diktaturen Kina, men det är ju ingen skillnad på om man handlar från andra aktörer?

Ser fram emot amazon.se!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Calma:

Japan är otroligt, man beställer på kvällen typ 20.00 och 08.00 på morgonen står dom vid dörren.
Men man kan inte jämföra Sverige med Japan. Det är som att jämföra ett perfekt äpple med ett skrutt.

Japan är mycket mer tätbefolkat än Sverige och den totala ytan är också mindre än Sverige så det är lättare att göra distributionssystem där.
Appropå Amazon så var det intressant att höra på nyheterna att de (och några till) skulle på kongressförhör rörande om de begränsade konkurrensen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Varför skulle man avstå?

De flesta varor tillverkas tyvärr i diktaturen Kina, men det är ju ingen skillnad på om man handlar från andra aktörer?

Ser fram emot amazon.se!

Som t.ex. tidigare länkat:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/EW3mrA/nu-invaderas-vi-av...
Som tidigare t.ex. nämnts, skattefifflande, där Amazon är bland de värsta

Brist på bra arbetsvillkor t.ex:
https://agera.skiftet.org/campaigns/amazon-kollektivavtal

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det enda som jag har köpt från Amazon de senaste åren är Kindle-böcker och det är via amazon.com så det påverkas inte av detta.

Köper mycket från Amazon, men just Kindle tycker jag är en dålig och trist produkt!

Föredrar helt klart e-plattor/appar från Kobo/Rakuten. Kan handla böcker i mer öppna format (inte stängda proprietära som Amazons Kindle), bättre hårdvara, och kan direkt låna böcker ifrån biblioteken direkt på plattan (även om jag hört att det bitvis finns hos Kindle, efter många år utan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Problemet är att samtliga butiker skulle gjort samma sak om de var i samma sitts som Amazon.

Det är ekonomiska systemet det är fel på, inte enskilda företag eller individer.

Fel på diktaturer som Kina, mflr, tycker jag absolut. Men fri marknad, företagsamhet och handel är det som byggt vårt moderna välstånd. Kom ihåg att Sverige blivit rikt på frihandel och export, och begränsar vi den, så kapar vi den gren vi själva sitter på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Glöm inte att bojkotta!

Varför skulle jag bojkotta Amazon?

Om de beter sig lika dåligt mot mig som Proshop så visst, men än så länge så har de varit utomordentliga. Proshops kundtjänst påstod att min skärm jag beställt (sista exet) låg på fel plats på lagret, efter 1 1/2 veckas väntan på att en lagerarbetare skulle ta på sig ärendet att leta fram min skärm så avbeställde jag skärmen och beställde den från amazon.de. Hade skärmen från amazon.de vardagen efter jag la beställningen.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag beställer saker från Amazon.de ganska ofta. Fördelen är att utbudet på nischvaror är suveränt men nackdelen är de långa leveranstiderna (om man inte väljer express och de lassar in skiten i ett flygplan samt skickar en UPS-snubbe till ens dörr, då kostar det förstås därefter).

Tyskt lager gör ju att det inte blir så stor skillnad från nu? Inte bryr jag mig om storefronten blir på svenska. Lär ju fortsätta beställa det som går att beställa från andra butiker för oftast vill jag ha sakerna så fort som möjligt.

Tycker det ofta fungerar fint att beställa från amazon.de, då varorna ofta är hemma hos mig inom 48 timmar efter beställning, men ser ändå fram emot en lokaliserad variant i form av .se.

Det ger möjlighet till trevligare kampanjer, lättare att beställa varor som är svenskanspassade, och dels så är det i dagsläget en hel del varor och ÅF på .de som vägrar skicka till SE-adress.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Sen började jag förstå lite hur Amazon fungerar. Hur deras sökfunktioner fungerar och hur de behandlar sina medarbetare. Hur de använder AI/ML för att pusha allt möjligt skit och få dig att köpa det. De vill nässla in dig i ett konsumtionsmönster som är riktigt destruktivt.

Precis så som många moderna företag fungerar. Antar att du i konsekvensens namn även totalt bojkottar både Google och Facebook också?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Varför skulle man avstå?

De flesta varor tillverkas tyvärr i diktaturen Kina, men det är ju ingen skillnad på om man handlar från andra aktörer?

Ser fram emot amazon.se!

Jag säger inte att man ska avstå. Läs vad jag citerade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Japp, exakt. För inte det ska bara vara en åsikt så ger jag en länk till skattesmittningarna

New study deems Amazon worst for 'aggressive' tax avoidance
Transparency campaign Fair Tax Mark says big six tech firms have paid a fraction of tax rate for 10 years
https://www.theguardian.com/business/2019/dec/02/new-study-de...

Det är inte olagligt att försöka gå med vinst, och att optimera (inom ramen för lagen) hur skatter skall betalas. Det gör även de flesta globala företag så som tex. Google, Netflix, Apple, and Microsoft.

Det är inte skattesmitning. För att få till det så får du smörja för partiledningen hos korrupta diktaturer som Kina och Ryssland. Då kan du komma undan helt utan skatt, och att tvinga nere både dina arbetares löner och fria fackföreningar (inget emot de problem som facken har i USA och andra länder).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fel på diktaturer som Kina, mflr, tycker jag absolut. Men fri marknad, företagsamhet och handel är det som byggt vårt moderna välstånd. Kom ihåg att Sverige blivit rikt på frihandel och export, och begränsar vi den, så kapar vi den gren vi själva sitter på.

Jo det låter ju fint och så men det kanske är dags att reflektera över hur fri och rättvis "frihandeln" är när enskilda statslösa globala aktörer kommer in och kan driva en egen agenda på ett sätt som ingen annan aktör kan?

Man kan inte kolla i backspegeln och se typ 1920-1970 i ett rosa skimmer och anta att det är någon slags guldstandard som alltid har fungerat och alltid kommer fungera bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Precis som många andra stora företag så fuskas det enormt här. De recensioner du ser på svenska Amazon behöver inte ens komma ifrån svenskar. De kan vara översatta av Amazon AI och vara från personer andra delar av världen för det första. Det du köper på Amazon som har höga betyg och flera tusen röster behöver inte betyda att det är en bra produkt. Jag har stött på detta flera gånger när jag handlat på Amazon. Jag litar inte ett skit på deras betyg längre. De kör algoritmer och använder betaltjänster (likt Google Ads.) som promotar vissa produkter från vissa företag. Låt säga att Philips hostar upp några slantar till Amazon för att ligga högt upp på listan när du söker på "4K TV 32tum". Lite AI på det och du kan nästintill fake:a recensionerna också.

De vill bara håva in dig i Amazon-världen med tron att det är något bra för världen. Du borde kolla på dokumentären på SVT om Jeff B och Amazon. Även om SVT kan vara lite skruvade ibland så är det en mycket bra start på att förstå vad Amazon står för.

Det går tyvärr inte att lita på Amazon.

Man skall alltid vara skeptisk till alla typer av betygssystem; oavsett om det är på Amazon, EBay eller recensioner av matställen i lokaltidningen.

Själv är jag sunt skeptisk till statliga mediabolag som SVT.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Finns dom som gillar Kvantitet. Jag personligen är mer åt Kvalitet och då blir det inget Amazon

Du kan köpa både skitvaror, men även kvalitetsvaror på Amazon. Det är helt upp till dig. Finns att välja på båda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spuffy:

Amazon.co.jp däremot är jag en storhandlade hos. Prispåslaget för frakten när man köper böcker blir runt helt acceptabla 30% och DHL får hit sakerna till dörren oftast inom två dygn.

Handlar mest (när det gäller från Amazon) på. de, men de har långt ifrån allt. Finns många varor jag velat ha som endast finns hos co.jp. Har fungerat riktigt fint att beställa ifrån Japan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fysiska butiker gör samma sak numera, så det är väl inte jättekonstigt direkt.

Bara att gå in på närmsta IKEA eller matbutik så kör de med sådant.

Däremot så tycker jag Amazon borde lägga lite energi på att lyfta sina webbsidor. Hade de gjort det så hade jag absolut lagt ännu mer köp där. Nu handlar jag främst från Amazon när det inte är produkter som finna att få tag i Sverige, eller om det gäller produkter där svenska handlare lägger på orimliga prispåslag och vinstmarginaler (tex. så har jag hittat tillbehör för min Kitchen Aid för halva priset i Tyskland jämfört med Sverige).

Så även om jag gillar utbud, snabbhet i leveranser, och krångelfri kundtjänst (om man köpt via Amazon själva som säljare), så tycker jag inte att designen av webbsidorna är så lyckade. Klart största minuset, och förstår om man skippar Amazon pga. det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martinot:

Det är inte olagligt att försöka gå med vinst, och att optimera (inom ramen för lagen) hur skatter skall betalas. Det gör även de flesta globala företag så som tex. Google, Netflix, Apple, and Microsoft.

Det är inte skattesmitning. För att få till det så får du smörja för partiledningen hos korrupta diktaturer som Kina och Ryssland. Då kan du komma undan helt utan skatt, och att tvinga nere både dina arbetares löner och fria fackföreningar (inget emot de problem som facken har i USA och andra länder).

Det är skatteflykt de baserar vinsten på, det är definitivt konkurenspåverkande eftersom metoderna de använder inte går att tillämpa med mindre bolag, jag förstår inte varför vi ska subventionera en del bolag för det är ju inte konkurrens på en fri marknad när de stora bolagen undantas från att betala skatt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

R.I.P. Cdon

Amazon, Webhallen, Komplett (sistnämnda är ju samma ägare men whatever), Inet blir kvar

En massa mindre aktörer som kommer bli slaktade

Tycker själv Amazon har kundservice i världsklass och har egentligen inga problem med om de kommer hit och käkar upp mindre aktörer. "Amazon är för stora" osv... pftja, antingen gillar man den fria marknaden eller så är man kommunist.

Det jag uppskattar mest med Amazon är utbudet. Sällan små aktörer har stort utbud. Priserna är OK på Amazon, men de är inte unika eller fantastiskt bra (ofta kan jag hitta liknande priser hos andra Tyska butiker som amazon.de, men inte alltid de skickar till Sverige).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Rekomenderar alla att hålla sig till kända elektronikmärken trots det enorma teknikutbud som kommer att erbjudas.

Man vill ju inte ha det som i SVT dokumenterären att hårtorkaren förvandlas till en eldkastare xD. Att de erbjuder produkter som inte gått igenom korrekt säkerhetstestning känns väll lite sådär

Håller med. Viktigt.

Välj etablerade kvalitativa varumärken, och inte kinesiska pure player produkter, eller ombrandade sådana. Dvs. undvik att normalt välja sådana produkter som konstruerats i Kina (tyvärr så monteras ju nästan allt i Kina, men ändå stor skillnad mellan välkända västerländska varumärken och egna kinesiska konstruktioner/kopior).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Butiksdöden kan du tacka alla som har gjort att hyror i storstäder är svinhöga.. internet har ju också tagit död på massa butiker, enklare sitta hemma o handla än stå o köa i butiker... jag saknar då inte fysiska speciellt mycket. Samma med kläder, sällan dom storlekar eller färger ens finns för mig, vad ska jag då med fysiska till ?

Man kan även tacka städer där MP, V och S haft stort inflytande; borttagning av parkeringsplatser som är lätta att få tag på i närheten av centralt belägna butiker, försämrade vägar inne i städerna, och dyra vägtullar har verkligen inte gynnat att jag handlar i centrum längre.

Handlar jag fysiskt gör jag det hellre i köpgallerior eller butiksområden utanför centrum (som tur är har tex. både Webbhallen och Inet butiker med bra lägen utanför stadskärnorna).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Typ halva Amazons sortiment är ju som Wish, skräp.
Mycket skräp att bläddra igenom när man letar runt.

Men visst har dem bra priser ibland och framförallt större utbud.

Visst finns det skräp hos Amazon, men det finns det på Media Markt och IKEA också!

Fördelen som jag tycker med Amazon framför Wish, Aliexpress och DX.com är att de även har kvalitets- och märkesprodukter att välja på om man så önskar.

Tycker även reklamation fungerat perfekt för mig med Amazon, men inte alls lika bra hos DX eller AliExpress.

Får ofta även snabbare leveranser från Amazon, ofta hemma inom 48 timmar. Tots att tex. Aliexpress-säljare ibland anger EU som lager, kommer det ibland ändå från Kina, eller tar veckor i leveranstid (detta fast jag betalat mer för just EU-lager/leverans).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/