Vart skapar eller köper man sin egna app?

Permalänk

Vart skapar eller köper man sin egna app?

Hej!

Jag behöver skapa ett app och vet inte vart jag ska vända mig riktigt och tänkte om det är någon som har något råd där man antingen kan köpa färdiga "appmallar/hela appar eller skapa egna appar från grunden.
Ska endast använda mp3-format, mer åt poddcast-hållet och kan tänka mig betala några tusen om företaget i själva är seriösa med en viss snabbhet då det är lite smått akut snart eventuellt.

Tack för era tips och råd.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalibervit:

Hej!

Jag behöver skapa ett app och vet inte vart jag ska vända mig riktigt och tänkte om det är någon som har något råd där man antingen kan köpa färdiga "appmallar/hela appar eller skapa egna appar från grunden.
Ska endast använda mp3-format, mer åt poddcast-hållet och kan tänka mig betala några tusen om företaget i själva är seriösa med en viss snabbhet då det är lite smått akut snart eventuellt.

Tack för era tips och råd.
Mvh

Om du tänkt dig betala några tusen handlar det om några timmars jobb. Sök på github efter opensource-lösningar, har du tänkt att publicera appen på någon appstore är det väl inte aktuellt. Oklart vilken plattform eller användare du ska nå.

Permalänk
Medlem

kommer kosta fläsk att ta fram en app åt flera plattformar. Den skall sedan verifieras o dittas o duttas med innan den finns på ngn "store".

Om du skall podda, varför inte använda någon av de stora plattformarna som finns?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalibervit:

Hej!

Jag behöver skapa ett app och vet inte vart jag ska vända mig riktigt och tänkte om det är någon som har något råd där man antingen kan köpa färdiga "appmallar/hela appar eller skapa egna appar från grunden.
Ska endast använda mp3-format, mer åt poddcast-hållet och kan tänka mig betala några tusen om företaget i själva är seriösa med en viss snabbhet då det är lite smått akut snart eventuellt.

Tack för era tips och råd.
Mvh

Det bästa du kan göra är nog att hyra någon freelancer. De flesta företagen tar inte i projekt <20k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha den själv på din egen telefon kan du utveckla den gratis på Mac för iPhone (Xcode) eller valfritt os för android (Android Studio).

Vill du publicera den för andra att ladda ner kostar det en del att sätta upp utvecklarkonton (ca 10000kr för iphone, iommer inte ihåg för google play)

En apputvecklare tar ca 1000kr i timmen och ett projekt med grundläggande funktionalitet tar ca en arbetsvecka eller 30-60000kr skulle jag chansa på

Det är väldigt sannolikt att en snarlik app till din idé existerar, men förstår om du inte vill delge dina hemligheter på ett publikt forum.

Permalänk
Medlem

Om du vill skapa appar från grunden kan du kika på flutter.
https://flutter.dev/

Även om de påstår att det går snabbt så tar det en hel del tid att lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska du bara ha den själv på din egen telefon kan du utveckla den gratis på Mac för iPhone (Xcode) eller valfritt os för android (Android Studio).

Vill du publicera den för andra att ladda ner kostar det en del att sätta upp utvecklarkonton (ca 10000kr för iphone, iommer inte ihåg för google play)

En apputvecklare tar ca 1000kr i timmen och ett projekt med grundläggande funktionalitet tar ca en arbetsvecka eller 30-60000kr skulle jag chansa på

Det är väldigt sannolikt att en snarlik app till din idé existerar, men förstår om du inte vill delge dina hemligheter på ett publikt forum.

Det kostar $25 i engångskostnad för att publicera appar på google play och $99 per år för apple appstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalibervit:

Hej!

Jag behöver skapa ett app och vet inte vart jag ska vända mig riktigt och tänkte om det är någon som har något råd där man antingen kan köpa färdiga "appmallar/hela appar eller skapa egna appar från grunden.
Ska endast använda mp3-format, mer åt poddcast-hållet och kan tänka mig betala några tusen om företaget i själva är seriösa med en viss snabbhet då det är lite smått akut snart eventuellt.

Tack för era tips och råd.
Mvh

Behöver det vara en mobilapp eller skulle webbapp fungera? Skulle nog komma undan något billigare om du gör en webbapp och får då på köpet att den fungerar på alla plattformar.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Behöver det vara en mobilapp eller skulle webbapp fungera? Skulle nog komma undan något billigare om du gör en webbapp och får då på köpet att den fungerar på alla plattformar.

Webbapp låter ju intressant, vart ska man börja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Behöver det vara en mobilapp eller skulle webbapp fungera? Skulle nog komma undan något billigare om du gör en webbapp och får då på köpet att den fungerar på alla plattformar.

"Behöver" fortfarande validera olika browsers i olika upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalibervit:

Webbapp låter ju intressant, vart ska man börja?

Du lär dig HTML, CSS, JavaScript (React, Vue eller Angular) samt någon server och databas.
Alternativt kontakta någon fullstack frilansare förmodligen från Indien, för det finns nog ingen konsultfirma som kommer ta något så litet uppdrag. Vad är det för funktionalitet som appen behöver?

Skrivet av Sinery:

"Behöver" fortfarande validera olika browsers i olika upplösningar.

Är ju inte alls lika komplicerat som att skapa en app och publicera för både android och ios. De flesta moderna browsers stödjer majoriteten av funktioner och det är enkelt att testa applikationen mot olika browsers och lösa med webpack. Speciellt om man utgår från ett färdigt testat library som t.ex. Material UI, Bulma eller Bootstrap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalibervit:

Jag behöver skapa ett app och vet inte vart jag ska vända mig riktigt och tänkte om det är någon som har något råd där man antingen kan köpa färdiga "appmallar/hela appar eller skapa egna appar från grunden.
Ska endast använda mp3-format, mer åt poddcast-hållet och kan tänka mig betala några tusen om företaget i själva är seriösa med en viss snabbhet då det är lite smått akut snart eventuellt.

Har en tand som värker, kan någon rekommendera en sån där tång man tar hand om det med .. har lite fickpengar annars ifall någon seriös kan ordna det åt mig pronto

Taket föll in inatt, vilken hammare är det jag behöver? Har en hundring eller två annars ifall någon kan komma och fixa.

Bilen går inte igång, hur bygger jag en ny?

Denna ständiga brist på respekt för mjukvaruutvecklare.. Förstår att det är inget illa menat, men finner det "lustigt" hur folk tycker och tänker att "det är väl bara att in och klicka lite va." Vissa jobb ser väl helt enkelt enklare ut än andra, och har man ingen aning om vad som pågår så antar man att inget tar plats öht.

Skrivet av medbor:

En apputvecklare tar ca 1000kr i timmen

Jag ser ofta den här siffran slängas runt, är det verkligen så eller är det en enkel siffra att dra till med bara? Och tar folk samma avgift vare sig de kör eget eller går via konsultbolag som såklart tar sin cut också? Kör man eget skulle det väl motsvara en netto-lön på typ 60k+.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Är det enbart för eget bruk, är det något du ska sälja, eller en gratis app du vill få upp på Google Play?

Du kan ta en titt på Fiverr och se om du hittar någon som verkar passa ditt ändamål: https://www.fiverr.com/categories/programming-tech/mobile-app...

Annars var det ett bra förslag någon kom med att göra en webbapplikation istället. Det blir nog lättare, billigare, går snabbare att utveckla och förmodligen mer mångsidigt. Fiverr kan nog vara ett bra ställe att hitta en utvecklare till det också så länge det är för eget bruk/gratis app. Ska du ta betalt för den blir kraven och förväntningarna direkt mycket högre = dyrare att utveckla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Har en tand som värker, kan någon rekommendera en sån där tång man tar hand om det med .. har lite fickpengar annars ifall någon seriös kan ordna det åt mig pronto

Taket föll in inatt, vilken hammare är det jag behöver? Har en hundring eller två annars ifall någon kan komma och fixa.

Bilen går inte igång, hur bygger jag en ny?

Denna ständiga brist på respekt för mjukvaruutvecklare.. Förstår att det är inget illa menat, men finner det "lustigt" hur folk tycker och tänker att "det är väl bara att in och klicka lite va." Vissa jobb ser väl helt enkelt enklare ut än andra, och har man ingen aning om vad som pågår så antar man att inget tar plats öht.

Jag ser ofta den här siffran slängas runt, är det verkligen så eller är det en enkel siffra att dra till med bara? Och tar folk samma avgift vare sig de kör eget eller går via konsultbolag som såklart tar sin cut också? Kör man eget skulle det väl motsvara en netto-lön på typ 60k+.

Vet att en junior anställd på ett etablerat konsultbolag fakturerar runt 6-800kr/h beroende på nivå och uppdrag.
1000kr/h är inte orimligt för en senior, har bekanta i nätverket som fakturerar 70-90 i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Har en tand som värker, kan någon rekommendera en sån där tång man tar hand om det med .. har lite fickpengar annars ifall någon seriös kan ordna det åt mig pronto

Taket föll in inatt, vilken hammare är det jag behöver? Har en hundring eller två annars ifall någon kan komma och fixa.

Bilen går inte igång, hur bygger jag en ny?

Denna ständiga brist på respekt för mjukvaruutvecklare.. Förstår att det är inget illa menat, men finner det "lustigt" hur folk tycker och tänker att "det är väl bara att in och klicka lite va." Vissa jobb ser väl helt enkelt enklare ut än andra, och har man ingen aning om vad som pågår så antar man att inget tar plats öht.

Jag ser ofta den här siffran slängas runt, är det verkligen så eller är det en enkel siffra att dra till med bara? Och tar folk samma avgift vare sig de kör eget eller går via konsultbolag som såklart tar sin cut också? Kör man eget skulle det väl motsvara en netto-lön på typ 60k+.

Kan inte svara för egna men för konsulter så är det normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Vet att en junior anställd på ett etablerat konsultbolag fakturerar runt 6-800kr/h beroende på nivå och uppdrag.
1000kr/h är inte orimligt för en senior, har bekanta i nätverket som fakturerar 70-90 i månaden.

90 000/8timmar/22 dagar = 511:-/tim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

90 000/8timmar/22 dagar = 511:-/tim

Du får ju räkna bort skatten och vad bolaget tar, fakturera du 1000kr/h får du inte ut 1000kr själv i fickan.
Sen kanske mitt exempel inte var att just de personerna sitter på 1000kr/h, det är vad de själv får ut sen tar ju konsultbolaget en del av kakan också då bolaget behöver gå runt. Frilansar du så får du ju självklart mer, jobbade på ett uppdrag där en person fakturerade drygt 150k för en månads arbete. Den personen var inhyrd som egenkonsult med 15 års erfarenhet.

750kr/h exl. moms är rätt så standard vad konsultbolag tar för uthyrda konsulter.
Googlar du lite på löner så ser du att det normala spannet ligger mellan 750-1000kr/h för en som arbetat i ~10 år.

Men nu har diskussionen spårat lite off-topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Vet att en junior anställd på ett etablerat konsultbolag fakturerar runt 6-800kr/h beroende på nivå och uppdrag.
1000kr/h är inte orimligt för en senior, har bekanta i nätverket som fakturerar 70-90 i månaden.

Inom nichade marknader så är 1500kr/h för mindre uppdrag vanligt (anekdot från min erfarenhet), lyckligtvis för TS så är det osannolikt något nichat han vill göra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Du får ju räkna bort skatten, fakturera du 1000kr/h får du inte ut 1000kr i fickan.
750kr/h exl. moms är rätt så standard som konsultbolag tar för uthyrda konsulter.
Googlar du lite på löner så ser du att det normala spannet ligger mellan 750-1000kr för en som arbetat i ~10 år.

Fast du sa väl att han fakturerade 80-90.. 750 exl moms skulle väl knappt räcka till typ 45k netto om man var egen, dvs om man inte arbetar 5 dagar i veckan hela året ut. Än mindre netto om man går via konsultbolag, får man anta.. Nåväl, det finns väl en dedikerad tråd för löneprat.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Fast du sa väl att han fakturerade 80-90.. 750 exl moms skulle väl knappt räcka till typ 45k netto om man var egen, dvs om man inte arbetar 5 dagar i veckan hela året ut. Än mindre netto om man går via konsultbolag, får man anta.. Nåväl, det finns väl en dedikerad tråd för löneprat.

80-90 var vad personen fick ut i lön efter konsultbolaget plockat sin andel. Tror jag formulerade mig dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag ser ofta den här siffran slängas runt, är det verkligen så eller är det en enkel siffra att dra till med bara? Och tar folk samma avgift vare sig de kör eget eller går via konsultbolag som såklart tar sin cut också? Kör man eget skulle det väl motsvara en netto-lön på typ 60k+.

Siffran är inte fel. Jag konsultade i två år som webb/apputvecklare och timtaxan varierade mellan 850-1250kr/h beroende på kund. Det var via konsultbolag. Jag har vänner som kör eget som lägger sig 100-150kr under i timtaxa. Så det kan fortfarande handla om 1000kr/h brutto.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Har en tand som värker, kan någon rekommendera en sån där tång man tar hand om det med .. har lite fickpengar annars ifall någon seriös kan ordna det åt mig pronto

Taket föll in inatt, vilken hammare är det jag behöver? Har en hundring eller två annars ifall någon kan komma och fixa.

Bilen går inte igång, hur bygger jag en ny?

Denna ständiga brist på respekt för mjukvaruutvecklare.. Förstår att det är inget illa menat, men finner det "lustigt" hur folk tycker och tänker att "det är väl bara att in och klicka lite va." Vissa jobb ser väl helt enkelt enklare ut än andra, och har man ingen aning om vad som pågår så antar man att inget tar plats öht.

Jag ser ofta den här siffran slängas runt, är det verkligen så eller är det en enkel siffra att dra till med bara? Och tar folk samma avgift vare sig de kör eget eller går via konsultbolag som såklart tar sin cut också? Kör man eget skulle det väl motsvara en netto-lön på typ 60k+.

haha skön jämförelse. Jag är inte ute efter att förminska mjukvaruutvecklare, är liksom beredd att betala rätt bra om det inte går att lösa själv. Du måste väl förstå att jag är noob? Alla kan inte veta allt men jag förstår att jag inte kan koda eller programmera själv, så långt fattar jag eftersom jag inte är utbildad.

Permalänk

@Joppis: Du vet inte vart jag bör vända mig? Vill hitta något seriöst så man inte blir blåst (för en som inte kan något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalibervit:

@Joppis: Du vet inte vart jag bör vända mig? Vill hitta något seriöst så man inte blir blåst (för en som inte kan något)

Det viktigaste är väl att utreda vad du behöver. Räcker en webb-app kan man enkelt börja med en hemsida och lite HTML för att sätta upp en PoC, men behövs det native blir det genast mer involverat. Finns såklart mellanvägar och många alternativ att väga, men väldigt svårt att bara ha ’några mp3 filer’ att utgå ifrån...

Permalänk
Medlem

@kalibervit: Ska du podda är det kanske vettigt att samarebeta med RadioPlay?

Vill du fortfarande köra eget race är en web-app nog det vettigaste. Squarespace hör man ofta att det är lätt att jobba med även för de utan tidigare erfarenhet.