Permalänk
Medlem

Hur gömmer ni era kablar?

Hur organiserar ni era kablar?

Personligen har jag ett vanligt skrivbord och massor kopplat till datorn. (Mus, tangentbord, skärm, kamera, mikrofon, 5.1-ljud, förstärkare, datorhögtalare, projektor, handkontroller, internet, ström).

Använder en kabelbox, men tycker ändå det blir rörigt.

Behöver lite inspo!

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Har med kablar hängandes överallt, så följer tråden med spänning! Har försökt lösa det på olika sätt, men har fortfarande mer kablar än vad jag vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Har med kablar hängandes överallt, så följer tråden med spänning! Har försökt lösa det på olika sätt, men har fortfarande mer kablar än vad jag vill ha

Ja, vi får hoppas att det blir liv i den

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Hedersmedlem

Vill ni helt gömma eller bara på ett snyggt sätt hantera kabel? Jag kör normalt sett med det här hemma, just nu är allt upprivet dock pga Coronakontor.

Kabelstrumpa: https://www.inet.se/produkt/8903669/deltaco-kabelstrumpa-nylo...
Karborreband: https://www.inet.se/produkt/8906781/deltaco-kardborrband-med-...

Annars om man har möjlighet kan man ju borra upp hål i väggen och dra kabel genom, det gjorde vi när vi renoverade TV-hörnan hos morsan och farsan. Syns inte en centimeter kabel trots 5.1-ljud etc.

I min förra lägenhet satte vi in golvlister med inbyggd kabelkanal, mycket smidigt!
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/kabellist-golvlist-19x69m...

I nuvarande lägenheten har jag lagt in platt kabel under golvlisterna, lite meckigare men funkade bra för mina behov:
https://www.inet.se/produkt/8111820/deltaco-tp-kabel-cat6a-pl...

EDIT: Kom på att jag har ju faktiskt en kabelbox också som jag gömmer grenuttaget i: https://www.inet.se/produkt/8501359/bluelounge-cablebox-vit

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Kör så mycket som möjligt trådlöst. Där kabel verkligen behövs förläggs den så att man ser så lite kabel som möjligt. För 230V och anslutningskablar till olika apparater så används alltid infällda vägguttag som man sedan kan skymma med ett skåp eller en växt och är båda brunnarna fulla så slänger jag upp ett fyrvägsuttag eller ett till tvåvägsuttag strax intill. Framför elcentralen i hallen har jag hängt upp en spegel.

Japp, det är fult med synliga kablar.

Permalänk
Medlem

mitt bord är en höj och sänkbar från ikea i L modell.
bakom mina två 27" 1440p skärmar har jag två usb hubbar.
i den vänstra kör jag hub för mus, tangenbord samt xbox controller. som sedan ansluts till min högra usb hub.
bakom den högra skärmen så har jag laddstation med dongel för steelseries 840, samt laddar/överför allt annat genom usb där då den är på 10 portar, 10gbps.

bakom skärmen har jag även en grenutagg för ström för bordet, båda skärmarna, ström adapter för usb hubben 10 port, ström för router & mitt hue system.

så från bordet ner till datorn/golvet så går det ner 1 usb kabel 1 ström kabel. och 2 displayport från skärmarna. det här jag bundat fast med buntband av kardborreband

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

1 eller 2 Ikea signum för grenuttag och sladdar, kabelkanaler, kardborreband, planering och tålamod 😁 Resultat: https://imgur.com/a/qx97hAe

Permalänk
Medlem

Har liksom en "hylla" längst bak på skrivbordet undertill, där ligger alla grenuttag och liknande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

1 eller 2 Ikea signum för grenuttag och sladdar, kabelkanaler, kardborreband, planering och tålamod 😁 Resultat: https://imgur.com/a/qx97hAe

Inte riktigt min cup of tea men utförandet är suveränt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Under skrivbordet har jag en kabelhängare från Ikea. Bakom tv bänken har jag en kabellåda där man trycker in allt. I övrigt försöker jag använda vita och platta kablar och dra vid lister så syns det inte så mycket. Använder mycket kabelkardborrar och dom här små dtåltrådssnörena som oftast följer med kabeln.

Permalänk
Medlem

I vardagsrummet: högtalarkablarna ligger under listerna (alltså i gapet till klickgolvet). All utrustning utom TVn står i ett skåp i hörnet, och det enda som går fram till TVn är en strömsladd och en HDMI, bägge vita, som är ihoptejpade till en kabel och bara ligger på golvet - ser OK så länge det är en och den är vit.

Arbetsrummet: har allt på en skrivbordsskiva från IKEA där jag borrat hål på relevanta ställen med en hålsåg och satt i lock som kan öppnas för att få en kabel. Allt ligger således under bordsskivan så att det inte syns. Skärmen sitter på en arm som också håller kablarna som går till den. Har också en grenkontakt som går att dra upp för att koppla in saker temporärt, samt en USB-laddare infälld.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Under Ikeaskrivbordet har jag som en kabelhängmatta och dölja kablarna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Då jag försöker köra så mycket trådat som möjligt, ser jag till att planera så bra som möjligt innan kopplar upp/köper in allt.
Försöker se till att så lite löskabel blir över som möjligt.

Sedan kabelkanaler och buntband brukar göra susen.
Har t.ex dragit ethernetkabel runt hela vardagsrummet runt balkongdörren i kanaler så kör jag switch i tv-bänken.
På så sätt slipper jag köra WiFi på tv, PS4, NAS samt högtalaren.

(Ogillar onödig strålning)

Permalänk
Medlem

Sätt alla saker i rummet bakom väggen:)

#17791120

På andra sidan väggen så syns inte kablarna och det är även lättare att hålla ordning på dem där.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag gömmer inte mina kablar, jag är stolt över dem och låter dem synas.

Kunde jag skulle jag ha ethernet till mobilen också

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja veta hur vissa bredbandsinstallatörer gjort utanför villorna, för ibland hittar jag inte minsta anstymmelse till kabel att mäta in!

Permalänk
Medlem

Åkte till biltema och köpte ett bagagenät, satte fast det under bordet, och körde in alla kablar...

Syns inte så mycket tycker jag

Permalänk
Medlem

IKEA SIGNUM Kabelkanal under skrivbordet tar hand om det mesta.

Vid TVn i vardagsrummet gömmer jag en grendosa i ena skåpet tillsammans med en switch och homeplug.

I barnens rum sitter det en grendos bakom TVn. Även PS4an står på en liten hylla bakom den vägghängda TVn.

I övrigt är jag storförbrukare av Biltemas kabelkanaler, det gör det lite snyggare.

Permalänk
Medlem

Buntar ihop kablarna mot skrivbordets ram mha öppningsbara buntband. Förvisso har jag en annan modell jag inte hittar nu, men de länkade lär funka lika bra

I vardagsrummet kör jag samma metod, men buntat ihop dem i en fritt hängande stam bakom mediamöblerna. Ser inte en kabel trots att jag har åtminstone ett tiotal retrokonsoler och en uppsjö annat mög i möbeln

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
99:e percentilen

Har en IKEA Signum kabelränna och några egenbyggda konstruktioner under skrivbordet. Har bland annat monterat två grendosor med uttagen neråt samt en switch under skrivbordet. Datorn står ovanpå detsamma (Ghost S1 ❤️).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag har använt en del buntband för att fästa grendosor och annat under skrivbordet osv. så att en slipper kablar på golvet och så iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

EDIT: Kom på att jag har ju faktiskt en kabelbox också som jag gömmer grenuttaget i: https://www.inet.se/produkt/8501359/bluelounge-cablebox-vit

Hur stabil är den lådan? Funkar den även som fotpall under datorbordet?

Permalänk
Medlem

Två signum under skrivbordet (hörnskrivbord, en på varje sida) med en grendosa i varje.
Enda som går ner från skrivbordet är en el och en nätverkskabel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Hur stabil är den lådan? Funkar den även som fotpall under datorbordet?

Den är rätt rejäl skulle jag säga, har inte haft den som fotpall i sig men det händer att jag vilar fötterna på den.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Har man behov att gömma sina kablar, har man för fula kablar helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Gömmer? Näe då hittar man ju inte dem när man behöver koppla om.
Kalla mig gärna pastafaridyrkare men det enda jag bryr mig om vad gäller kablarna är att dem inte kläms, sträcks eller ligger på golvet så att man kan komma åt att dammsuga.
Förgreningsuttag på en CD-hylla under TGB duger gott, sen är det ju inte fel om kablarna hänger bakom skärmar och andra möbler mot väggen till så att ingen snubblar på dem.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Larri: Jag borrade ett hål bakom/under skärmen och har dragit alla kablar genom det.
Under bordet finns en kabelränna med en förgreningslist som förser all hårdvara med ström.
Kabelknippe för tangentbord, mus, skärm och annat som ansluts till datorn har buntats ihop med velcro band. Ser ut som en fet kabel.
Övriga kablar som högtalarkabel, nätverkskabel mm sitter fast under skivan med kabelklammer.
Allt sammantaget håller det både golv och synfält fritt från störande kabelhärvor samt underlättar städningen tiofalt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Den är rätt rejäl skulle jag säga, har inte haft den som fotpall i sig men det händer att jag vilar fötterna på den.

Okej, tack så mycket! Då ska jag kika närmare på den lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag gömmer inte mina kablar, jag är stolt över dem och låter dem synas.

Kunde jag skulle jag ha ethernet till mobilen också

usb-c till rj45?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Inte alls. Finns inget värre än att trassla upp onödig kabeldragning när någonting ska flyttas eller bytas ut.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro