Permalänk
Medlem

Köpråd från webhallen

Hej alla.

Jag undrar lite om dom där datorerna dom har på webhallen
Dom heter Webhallen Config Extreme Länk till webhallen

Jag undrar om dom är något att ha?

För när jag sätter ihop min egna så blir priset det samma tunt 30k.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas182:

Hej alla.

Jag undrar lite om dom där datorerna dom har på webhallen
Dom heter Webhallen Config Extreme Länk till webhallen

Jag undrar om dom är något att ha?

För när jag sätter ihop min egna så blir priset det samma tunt 30k.

Dom är kraftigt överprissatta

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Lägger du delarna för den där som kostar 34k separat i vagnen kostar det ca 30k, så 4k för montering är lite nja...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

känns inte som man får nyaste generationen av alla komponenter.

Sen skulle jag tveka att köpa ett geforce 2080 ti nu när 3080/3090 kommer inom 1 månad - o gfx kortet är halva datorkostnaden

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas182:

Hej alla.

Jag undrar lite om dom där datorerna dom har på webhallen
Dom heter Webhallen Config Extreme Länk till webhallen

Jag undrar om dom är något att ha?

För när jag sätter ihop min egna så blir priset det samma tunt 30k.

Jag skulle rekommendera att vänta till i höst för ett bygge i denna prisklass.

2000-serien har ju slutat tillverkas för att ge plats på hyllorna till nya korten. De lovar 50% mer prestanda i toppmodellerna och till och med budgetkorten (3060) ska få bättre RT än 2080ti...

Mitt tips skulle vara att köpa dator i delar men köpa ett grafikkort för max 4000kr så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle rekommendera att vänta till i höst för ett bygge i denna prisklass.

2000-serien har ju slutat tillverkas för att ge plats på hyllorna till nya korten. De lovar 50% mer prestanda i toppmodellerna och till och med budgetkorten (3060) ska få bättre RT än 2080ti...

Mitt tips skulle vara att köpa dator i delar men köpa ett grafikkort för max 4000kr så länge

Det beror lite på vad prislappen kommer hamna på 3080ti då jag bara kört med 80ti serien hela tiden.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas182:

Det beror lite på vad prislappen kommer hamna på 3080ti då jag bara kört med 80ti serien hela tiden.

Med tanke på att AMD har stor chans att ta tillbaka prestandakronan så tror jag priset kommer inte bli högre än dagens kort. Annars skulle alla köpa detas kort istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas182:

Hej alla.

Jag undrar lite om dom där datorerna dom har på webhallen
Dom heter Webhallen Config Extreme Länk till webhallen

Jag undrar om dom är något att ha?

För när jag sätter ihop min egna så blir priset det samma tunt 30k.

De är rätt dyra, de datorerna.

Jämför dels en av deras färdiga modeller: https://www.webhallen.com/se/product/310275-Webhallen-Config-...
Och å andra sidan ett egen-konfigurerat bygge, inklusive byggnation och WIndows:

Jag vågar påstå att den varukorg jag plockade ihop hos Webhallen ger en bättre dator, men några tusen billigare. Och då går det garanterat att pressa priset ytterligare en del utan att prestanda försämras märkbart.

Som andra har nämnt skulle jag i dagsläget inte köpa ett så pass dyrt grafikkort. Inte när det snart väntas komma nyare bättre kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

De är rätt dyra, de datorerna.

Jämför dels en av deras färdiga modeller: https://www.webhallen.com/se/product/310275-Webhallen-Config-...
Och å andra sidan ett egen-konfigurerat bygge, inklusive byggnation och WIndows: https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,317787,283558,310044,236943,197951,305422,290727,225158,317767?name=28k

Jag vågar påstå att den varukorg jag plockade ihop hos Webhallen ger en bättre dator, men några tusen billigare. Och då går det garanterat att pressa priset ytterligare en del utan att prestanda försämras märkbart.

Som andra har nämnt skulle jag i dagsläget inte köpa ett så pass dyrt grafikkort. Inte när det snart väntas komma nyare bättre kort.

Du har inte valt samma chassi och inget Windows och sedan byt ut moderkort och processor till annat klart det skiljer i pris då.

Edit: det var vist flera saker du byt ut om inte var samma klart det blir billigare och ett annat pris då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du har inte valt samma chassi och inget Windows och sedan byt ut moderkort och processor till annat klart det skiljer i pris då.

Edit: det var vist flera saker du byt ut om inte var samma klart det blir billigare och ett annat pris då.

Ja, jag bytte flera komponenter - till likvärdiga eller bättre komponenter. Har aldrig påstått annat, bara att datorn blir minst lika bra till lägre pris.

Permalänk
Medlem

Jag tackar alla som har svarat.
Jag får grubbla lite på det innan jag gör något köp. Kanske väntar tills 30 serien kommer ut o få se vad priser hamnar.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti