Har jag blivit blåst på blocket?

Permalänk
Medlem

Har jag blivit blåst på blocket?

Gjorde kanske en miss i mitt blocketköpande in för jul. Då det var första gången jag betalade i förskott pga säljaren behöve pengarna snabbare än blocketpakets 10 dagar och förstog att den annars skulle hinna säljas lokalt. Men tänkte vara på säkra sidan så han skickade id kort liggandes på produkten samt digitalt köpavtal skrev s där säjaren skulle skicka det som REK spårbart som sedan signerades av säljaren och mig via bank id .

Efter det så swishade jag till hans nummer och det var samma namn på swish som på ID kortet. Sedan dagen efter så värkar han ha stängt av mobilen når säljaren ej på blockets meddelanden samt telefonen går direkt till röstbrevlåda. Har även försökt söka upp peronen på Facebook får ingen kontakt nu de två senaste dygnen.

Någon annan som varit med om liknade och inte blivit blåst? Hur länge bör man vänta utan svar från säljaren innan man ska anmäla?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz |Gigabyte GA-870A-UD3 | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ 4GB DDR3 Platinum | 500GB Western Digital Caviar Blue | antec ninehundred two

Permalänk
Medlem

Vad jag sett av liknande trådar så blir bedragarna smartare och smartare, betala ALDRIG i förskott. Punkt. Polisanmäl nu, går alltid att dra tillbaka anmälan om det mot förmodan skulle vara ett misstag. Polisen kan inte bekämpa brott som dom inte ens känner till, så anmäl.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vad jag sett av liknande trådar så blir bedragarna smartare och smartare, betala ALDRIG i förskott. Punkt. Polisanmäl nu, går alltid att dra tillbaka anmälan om det mot förmodan skulle vara ett misstag. Polisen kan inte bekämpa brott som dom inte ens känner till, så anmäl.

Åt andra hållet skulle jag ju säga som säljare, skicka inget innan du fått betalt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vad jag sett av liknande trådar så blir bedragarna smartare och smartare, betala ALDRIG i förskott. Punkt. Polisanmäl nu, går alltid att dra tillbaka anmälan om det mot förmodan skulle vara ett misstag. Polisen kan inte bekämpa brott som dom inte ens känner till, så anmäl.

Att aldrig betala i förskott är tve-eggat, för jag skulle aldrig i mitt liv skicka en vara innan jag fått betalt för den och skulle någon föreslå detta till mig skulle jag skratta han i ansiktet. Man får gå på magkänsla och undvika folk som är stressade med att ha pengar och nekar blocketpaket eller så. Låter det lurt så avstå. Jag har gjort många affärer på blocket och betalat i förskott. Endast när jag var en liten grabb blev jag blåst på ett Wii. Den killen åkte i finkan.

Permalänk
Medlem

För magkänslan var god lät som han behöve pengarna innan jul och produkten jag köpte skulle vara ny och var endast täkt av bytesrätt så han ej kunde få pengar. Samt att få id kort och ett köpavtal så korkade tänkte jag inte någon som ska blåsa någon skulle göra känns ju dumt att använda sina egna uppgifter då.
Samt känns skumt när personen först svarar inom någon minut och nu är helt onåbar då telefonen är avstängd

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz |Gigabyte GA-870A-UD3 | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ 4GB DDR3 Platinum | 500GB Western Digital Caviar Blue | antec ninehundred two

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad säljaren skulle tjäna på detta. En polisanmälan för en antar jag lägre summa? Eller funkar det så nu att Polisen inte utreder bedrägerier under 5000 kr som det talades om i somras?

Skriv på personens FB och prata in ett meddelande att du polisanmäler inom tre dagar om han inte hör av sig med en trovärdig förklaring och en handlingsplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Jag förstår inte vad säljaren skulle tjäna på detta. En polisanmälan för en antar jag lägre summa? Eller funkar det så nu att Polisen inte utreder bedrägerier under 5000 kr som det talades om i somras?

Skriv på personens FB och prata in ett meddelande att du polisanmäler inom tre dagar om han inte hör av sig med en trovärdig förklaring och en handlingsplan.

Jag tänkte precis samma han skrev det och förstår att du är nojig men du har fått mitt leg köpavtal och är inte värt en anmälan för 2500

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz |Gigabyte GA-870A-UD3 | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ 4GB DDR3 Platinum | 500GB Western Digital Caviar Blue | antec ninehundred two

Permalänk
Medlem

nja det låter misstänkt men man vet inte, kan ju hänt personen nått.

Att betala på detta sätt i förväg är alltid riskabelt.
Är det blocket köper och säljer jag på distans ytterst sällan. Beror på också vad för typ av varor det är.
Blocket och facebook är oftast mellan 4 ögon, tradera, sweclockers kan man köra distans

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

gissar att varan såldes till 5-6-7-8 personer med samma förklaring - sen när han fått in degen så stängde han av den stulna telefonen o la ner det nyskapade/hackade FB kontot... så sorry, med 99.9% så är du blåst

// LZ

Permalänk
Skrivet av gurraf:

Jag tänkte precis samma han skrev det och förstår att du är nojig men du har fått mitt leg köpavtal och är inte värt en anmälan för 2500

Sade säljaren att det inte är värt en anmälan för 2500 kr? Ring 11414 och kör på.

Permalänk
Avstängd

Betala aldrig i förskott, begär blocketpaketet... då kan man ju lika gärna säga "handla enbart lokalt". Som säljare skulle jag aldrig köra vare sig blocketpaketet eller skicka innan jag fått betalt. Sedan är det upp till köparen om affär blir av eller ej.

Visst, jag har själv (som köpare) råkat ut för bedragare ett par gånger men det är en risk man får ta om man vill handla på distans.

Dock skall man alltid göra en polisanmälan, även för skitsummor som 2500.

Permalänk
Medlem

Uppdatering nu börjar det kännas mörkt personen har avregiatrerat sitt nummer hos swish så nu blir det 11414
Samt har försökt få kontakt via vad jag tror är syster som står skriven på samma adress

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz |Gigabyte GA-870A-UD3 | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ 4GB DDR3 Platinum | 500GB Western Digital Caviar Blue | antec ninehundred two

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraf:

Uppdatering nu börjar det kännas mörkt personen har avregiatrerat sitt nummer hos swish så nu blir det 11414
Samt har försökt få kontakt via vad jag tror är syster som står skriven på samma adress

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt tråkig händelse, speciellt innan jul. Tycker inte du gjort något dumt eller fel så känn inte någon skuld. Nu är det bara trycka dit idioten som har orsakat problemet. Kommer han fram till någon lösning eller ifall det finns någon naturlig orsak så kan man släppa lite på tyglarna när han kan bevisa att bedrägeri inte var i hans intention.

Fram tills dess har du full rätt till antingen varan eller att få dina pengar tillbaka.

https://blocket.zendesk.com/hc/sv/articles/205064011-Jag-har-...-

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedr...

Permalänk
Medlem

Du får väl sälja skulden till HA för 100kr. Hjälper ju inte dig direkt men säljaren kanske slutar lura folk sen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Du får väl sälja skulden till HA för 100kr. Hjälper ju inte dig direkt men säljaren kanske slutar lura folk sen.

Beror ju såklart på vad det handlar om och hur stort beloppet är. Har han personens personnummer, tidigare telefonnummer knutet till Swish, får chattloggar av Blocket och en bild på hans legitimation så är det nog ganska svårt för säljaren att dra sig ur scenariot han skapat.

Polisen kommer driva en straffrättslig process mot bedragaren och TS kan parallelt med detta driva en civilrätslig process i form av skadestånd för det totala beloppet plus rättegångskostnader. Polisen bedriver aldrig civilrätt och många tror därför man inte kan få tillbaka pengarna vilket är helt felaktigt.

https://lawline.se/answers/ersattning-vid-bedrageri-1

Jag hade avvaktat några dagar och om jag inte får kontakt med säljaren och redan har betalat så är det hans bekymmer. Hoppas det är ett ärligt misstag av säljaren och att allt löser sig, annars blir det bara lite mer julklappar för honom imorgon men det blir nog tomt under granen nästa jul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inför nolltolerans mot brott! Alltså följ upp alla småbrott utan undantag. Först då blir klimatet dåligt för dagens brottslighet som blir allt värre dag för dag.
Det är inte lagarna det är fel på. Det är tillämpligen av lagarna som är åt skogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Inför nolltolerans mot brott! Alltså följ upp alla småbrott utan undantag. Först då blir klimatet dåligt för dagens brottslighet som blir allt värre dag för dag.
Det är inte lagarna det är fel på. Det är tillämpligen av lagarna som är åt skogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det ju lagarna som anger påföljden, och eftersom påföljder (frånvaro av) är anledningen till att det inte anses värt att beivra ringa brott, så är det la ändå rimligt att anta att lagarna åtminstone är del i grundproblematiken?

Sen kan man såklart fråga sig om det hade hjälpt med skärpning i vilket fall. Det finns ställen som har en stenhård linje på just de punkter som frodas mest ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av the squonk:

Vad jag sett av liknande trådar så blir bedragarna smartare och smartare, betala ALDRIG i förskott. Punkt.

Nu kanske jag är i minoritet men jag har gjort uppriktigt talat tusentals affärer genom internet med privatpersoner från världens alla hörn, i många fall utan Paypal eller liknande skydd, och har bara blivit bedragen två gånger (60 + 350 kr). Om jag hade haft samma inställning som dig hade jag aldrig kunnat hålla på med mina fritidsintressen under de ca 14+ åren jag gjort business genom internet.

Samtidigt har jag förstås aktivt valt att avstå från affärer som verkat för bra för att vara sanna eller där jag upplevt att säljare varit onödigt påträngande. I det här fallet ser allt ut att peka på att det är en form av bedrägeri och då skulle jag definitivt överväga polisanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Nu kanske jag är i minoritet men jag har gjort uppriktigt talat tusentals affärer genom internet med privatpersoner från världens alla hörn, i många fall utan Paypal eller liknande skydd, och har bara blivit bedragen två gånger (60 + 350 kr). Om jag hade haft samma inställning som dig hade jag aldrig kunnat hålla på med mina fritidsintressen under de ca 14+ åren jag gjort business genom internet.

Samtidigt har jag förstås aktivt valt att avstå från affärer som verkat för bra för att vara sanna eller där jag upplevt att säljare varit onödigt påträngande. I det här fallet ser allt ut att peka på att det är en form av bedrägeri och då skulle jag definitivt överväga polisanmälan.

Jag har också gjort affärer med diverse personer från många länder, men aldrig för summor jag inte klarar mig utan, har inte blivit blåst dessbättre. Men om det rör sig om en större summa pengar bör man givetvis vara mer försiktig och är det för bra för att vara sant så är det nästan alltid så.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraf:

Gjorde kanske en miss i mitt blocketköpande in för jul. Då det var första gången jag betalade i förskott pga säljaren behöve pengarna snabbare än blocketpakets 10 dagar och förstog att den annars skulle hinna säljas lokalt. Men tänkte vara på säkra sidan så han skickade id kort liggandes på produkten samt digitalt köpavtal skrev s där säjaren skulle skicka det som REK spårbart som sedan signerades av säljaren och mig via bank id .

Efter det så swishade jag till hans nummer och det var samma namn på swish som på ID kortet. Sedan dagen efter så värkar han ha stängt av mobilen når säljaren ej på blockets meddelanden samt telefonen går direkt till röstbrevlåda. Har även försökt söka upp peronen på Facebook får ingen kontakt nu de två senaste dygnen.

Någon annan som varit med om liknade och inte blivit blåst? Hur länge bör man vänta utan svar från säljaren innan man ska anmäla?

Hur gick det sen? Har du hört något mer från säljaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Polisanmäla är gjord ingen mer kontakt med säljaren fick tag i syrran som gav intrycket att hon inte hade koll på sin bror och hon varken ville hjälpa eller hindra att man polisanmälde det så känns som hon hade koll på att sin bror inte har rent mjöl i påsen
Snart dax att ringa 11414 sitta i 1h kö för att kolla om förundersökningen är nedlagd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz |Gigabyte GA-870A-UD3 | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ 4GB DDR3 Platinum | 500GB Western Digital Caviar Blue | antec ninehundred two

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraf:

Polisanmäla är gjord ingen mer kontakt med säljaren fick tag i syrran som gav intrycket att hon inte hade koll på sin bror och hon varken ville hjälpa eller hindra att man polisanmälde det så känns som hon hade koll på att sin bror inte har rent mjöl i påsen
Snart dax att ringa 11414 sitta i 1h kö för att kolla om förundersökningen är nedlagd

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gick det? Las anmälan ner eller har det kommit vidare?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurraf:

Polisanmäla är gjord ingen mer kontakt med säljaren fick tag i syrran som gav intrycket att hon inte hade koll på sin bror och hon varken ville hjälpa eller hindra att man polisanmälde det så känns som hon hade koll på att sin bror inte har rent mjöl i påsen
Snart dax att ringa 11414 sitta i 1h kö för att kolla om förundersökningen är nedlagd

Skickades från m.sweclockers.com

För mig tog det nästan tre år innan polisen hörde av sig om att pengar fanns att hämta. Liknande fall för mig. Fick tillbaka allt så ibland kan det sluta lyckligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hur gick det? Las anmälan ner eller har det kommit vidare?

Tror polisen lägger ner det mesta trots bevis mer eller mindre. Ibland får man intrycket att det bara är sådan som det rapporteras i media om som polisen lägger resurser på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

För mig tog det nästan tre år innan polisen hörde av sig om att pengar fanns att hämta. Liknande fall för mig. Fick tillbaka allt så ibland kan det sluta lyckligt.

Skönt ändå!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Tror polisen lägger ner det mesta trots bevis mer eller mindre. Ibland får man intrycket att det bara är sådan som det rapporteras i media om som polisen lägger resurser på.

Jag skulle köpa ett par gpu'er för en tusenlapp för nåt år sen som ganska snabbt visade sig vara en blåsning. Den killen blev dömd till kontraktsvård för ett tag sedan för vård av det missbruk han befinner sig i. Det är nog ofta så med just den här typen av bedrägerier att de helt enkelt är så desperata efter cash att de inte bryr sig om vilka konsekvenser det kan få sett över tid eftersom intresset ligger i att få pengar till droger med en gång. Jag har haft en del kontakt med den killen via messenger som berättade att det hade börjat med att han i ungdomen gjort en hel del affärer helt legit med datorkomponenter, men att han senare i sitt missbruk bara tog bilder på sina datorkomponenter och sen aldrig skickade några grejer.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa eller sälja på Blocket faktiskt, för lätt att bli lurad och polisen lär inte göra ett skit åt det... (Om man nu inte kan träffas ansikte mot ansikte...)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurraf:

Polisanmäla är gjord ingen mer kontakt med säljaren fick tag i syrran som gav intrycket att hon inte hade koll på sin bror och hon varken ville hjälpa eller hindra att man polisanmälde det så känns som hon hade koll på att sin bror inte har rent mjöl i påsen
Snart dax att ringa 11414 sitta i 1h kö för att kolla om förundersökningen är nedlagd

Skickades från m.sweclockers.com

svensk polis klarar nog knappast att skala en potatis utan handbok så räkna inte med hjälp på den vägen , idag finns blocketpaket och alla möjliga betalningsalternativ , vill eller vägrar dom anv detta så köp inte oavsett , inte värt risken helt enkelt

antalet bedrägerier på alla plan eskalerar lavinartat och har gjort flera år så man måste vara väldigt försiktig och massa människor blir lurade varje dag och farbror blå är upptagen med "hat-värdegrunds" brott och jaga bilister som kör 10 över eller stå på knä på plattan.

berätta gärna vilken "hjälp" du fick sedan som medborgare .

en tanke dock kan detta gå på ngn form av försäkring ? med polisanmälan samt bevis mm som finns i telefon/swish mm så kanske du har tur den vägen ?

Permalänk
Medlem

En uppdatering förundersökning är fortfarande igång och de kan inte ge några fler detaljer pga utredningsåtgärder enligt polisförhöret som hölls 4månader efter anmälan så lät det som det fanns fler drabbade

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz |Gigabyte GA-870A-UD3 | XFX Radeon HD6870 1GB | OCZ 4GB DDR3 Platinum | 500GB Western Digital Caviar Blue | antec ninehundred two

Permalänk
Medlem

Intressant att de ej hade lagt ner ännu, hoppas på det bästa.

Blev för ett gäng år sedan rånad på en telefon av två snubbar, trots att polisen dök upp när det skedde och sprang efter nissen med telefonen, samt att jag kände igen hans kompanjon och kunde identifiera honom, så lades det snabbt ner då jag inte kunde identifiera han med telefonen... Fick dock ett brev om att hämta den efter tre år när de hade påkommit den i någon halvskum affär, så ibland gör de ju något!

Permalänk
Medlem

Vi är ett gäng på 8 personer som har blivit lurade med belopp allt från 1500 till 10000 och totalt är det över 60k. Tro mig, polisanmäla gör ingenting. Vi har sammanställt ärendenr för att få lite uppmärksamhet från de men det enda de har gjort är att ringa upp och kollat hur det gick till etc.

Hård lärdom

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE