Qualcomm uppdaterar Quick Charge med snabbladdning på över 100 watt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Triton242:

Vad säger egentligen vetenskapen om olika typer av snabbladdning av batterier 2020.
Menar jag kommer fortfarande på folk som säger att man måste ladda ur sina batterier innan man laddar upp de igen för att de skall återfå sin maximala laddning. Det är iofsig sant så länge man pratar om nc-cd batterier som varit “döda” i över 10år

Vet inte vad vetenskapen säger men Tessla styr mot kondensatorer som ett mellansteg för att öka strömkapaciteten i "strömpalkketet" kondensatorerna kan ju laddas i och ur mycket hårdare utan problem men lagrar inte lika mycket energi så i en elbil är en kondensatorbank en vettig ide för att kunna ta tillvara energi vid bromsning då man har väldigt hög effekt under en kort stund.

Jag hade hellre sett att trådlös laddning skull bli standard och att telefonerna blev kontakt (hål) lösa så att vattentåligheten ökar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte vad vetenskapen säger men Tessla styr mot kondensatorer som ett mellansteg för att öka strömkapaciteten i "strömpalkketet" kondensatorerna kan ju laddas i och ur mycket hårdare utan problem men lagrar inte lika mycket energi så i en elbil är en kondensatorbank en vettig ide för att kunna ta tillvara energi vid bromsning då man har väldigt hög effekt under en kort stund.

Jag hade hellre sett att trådlös laddning skull bli standard och att telefonerna blev kontakt (hål) lösa så att vattentåligheten ökar.

Hur menar du att jag ska kunna ladda mobilen när jag sitter på en buss om jag inte kan koppla in en sladd?

Trådlös laddning är en nischfunktion som bara är funktionell i ett fåtal situationer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag hade min mobil inkopplad i en snabbladdare vid datorn i 2 år och det slutade med att batteriet svällde upp och fick åka in på reperation.

Men men, kanske bara otur.

Hade garanterat hänt ändå oavsett då en mobil inte ska va inkopplad i 2 år. Ett batteri ska inte va inkopplat när den är på 100% om man ska va rätt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Hur menar du att jag ska kunna ladda mobilen när jag sitter på en buss om jag inte kan koppla in en sladd?

Trådlös laddning är en nischfunktion som bara är funktionell i ett fåtal situationer.

Då vore väl vettig batteristorlek en bättre egenskap, dagens batterier är ju jättesmå i dde flesta telefoner, de kan ju lätt mångdubblas i storlek och egentligen är det mycket underligt att man inte har kring 10 Ah som norm i stället för att som idag ligga runt 3 Ah.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur menar du att jag ska kunna ladda mobilen när jag sitter på en buss om jag inte kan koppla in en sladd?

Trådlös laddning är en nischfunktion som bara är funktionell i ett fåtal situationer.

Powerbank? Framtida bussar kanske kan induktionsladda telefoner? Har alla bussar eluttag idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Hade garanterat hänt ändå oavsett då en mobil inte ska va inkopplad i 2 år. Ett batteri ska inte va inkopplat när den är på 100% om man ska va rätt.

Men alla säger ju att dagens mobiler är så smarta så att dom stänger av laddningen när den är på 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Powerbank? Framtida bussar kanske kan induktionsladda telefoner? Har alla bussar eluttag idag?

Källan är irrelevant. Vad som är relevant är att om jag sitter med mobilen i handen så funkar en inkopplad sladd fint, men en trådlös laddningsplatta gör inte det. Dessutom en onödigt stor sak att ha med jämfört med en liten sladd.

Så nej, enbart trådlös laddning är dumt. Kabelladdning är ett absolut måste i alla framtida mobiler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Källan är irrelevant. Vad som är relevant är att om jag sitter med mobilen i handen så funkar en inkopplad sladd fint, men en trådlös laddningsplatta gör inte det. Dessutom en onödigt stor sak att ha med jämfört med en liten sladd.

Så nej, enbart trådlös laddning är dumt. Kabelladdning är ett absolut måste i alla framtida mobiler.

Okej, det var i alla fall exempel på hur man kan ladda en telefon.

”Absolut måste i alla framtida mobiler” , magstarkt påstående må jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag ställer mig tveksam till att skicka in 100W i ett batteri. Och säkert kommer det bli kompatibilitetsproblem laddare och enheter emellan framöver. Men jag tror inte att snabbladdning i sig har en så värst negativ inverkan på batterierna. Jag har själv snabbladdat min telefon varje gång i över 3 års tid nu och tycker att batteriet håller bra än, men jag brukar också se till att det inte laddas till över 80 %. Dagens batterier ska visst må bäst av att vara laddade till lite drygt hälften.

Sist jag försökte ladda lithiumbatterier med hög ström gick det inte länge innan temperaturskyddet kickade in och skyddade cellerna. Det måste vara några speciella celler som tål att ta emot hög ström de använder.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Niclas:

Sist jag försökte ladda lithiumbatterier med hög ström gick det inte länge innan temperaturskyddet kickade in och skyddade cellerna. Det måste vara några speciella celler som tål att ta emot hög ström de använder.

Varför då ? Att ladda sönder batterierna är en utmärkt metod för planerat åldrande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Nu kommer alla kommentarer som vanligt att "hur mår batteriet av det" "vem behöver snabbladdning jag laddar på natten" "ladda snabbt förstör batteriet på 1 år" etc etc etc etc etc.

Alltid samma sak när någon form av snabbladdning artikel kommer på Sweclockers

Anyway. Ser fram emot det, mer snabbladdning till folket.
Framförallt trådlös snabbladdning utveckling är det jag ser som mest intressant.

Joe, det verkar ju häftigt i praktiken.

Men när man sedan sitter där mad en halv kilowatts induktionsladdare (för att batterierna fått så fruktansvärt hög strömdensitet), törs man ens lägga en tesked i närheten då?

Fast något liknande sade man ju också om bilar som gick snabbare än hästar gång i tiden, typ.

Permalänk
Musikälskare

Totalt meningslöst för mig, tycker batterihälsan är viktigast

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Men alla säger ju att dagens mobiler är så smarta så att dom stänger av laddningen när den är på 100%?

Både ja och nej den är tillräckligt smart för att inte överladda men inte smart nog för att stänga av laddaren helt dvs den kommer alltid va på 100% om den sitter i. I praktiken blir det så att den pendlar mellan 99-100 hela tiden för laddaren vill alltid va på fullt när mobilen vill det motsatta och det är inge bra.

Ta inte denna formel för startbatterier för bilar för de vill alltid va fulladdade, olika för olika batterityper dvs.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Tycker ca 40-50 W verkar räcka som max utan problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Inget fel med att ladda snabbt så länge som överhettning kan undvikas, värmeförluster minimeras, batteriet inte slits onödigt mycket och det inte bildas kortslutande "bryggor" inuti batteriet (vilket är vad som orsakar att li-jon-batterier kan svälla upp och börja brinna).

Har personligen inget direkt behov av 50% på 5 minuter, men negativt är det ju inte.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Konservativt var det här :). Men det finns de som tyckte att trådat telefoni var det enda som behövdes. Man kunde ju vara hemma om man väntade ett samtal.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon2110:

Konservativt var det här :). Men det finns de som tyckte att trådat telefoni var det enda som behövdes. Man kunde ju vara hemma om man väntade ett samtal.

Är det inte väldigt konservativt att använda telefoni ? Jag trodde det hade sin storhetstid förra årtusendet och i princip helt dött ut i och med lanseringen av enheter som är uppkopplade mot internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte väldigt konservativt att använda telefoni ? Jag trodde det hade sin storhetstid förra årtusendet och i princip helt dött ut i och med lanseringen av enheter som är uppkopplade mot internet.

Folk gillar ju att prata med varandra även om ljudet går över IP eller diverse meddelandetjänster. Det är viljan att kommunicera som driver på de sociala medierna. Tycker själv att jag var före min tid och körde nästan enbart med textmeddelanden som använder datapotten.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är hög tid att det införs en svensk lag mot att köpa icke-säkerhetscertifierade laddare från leverantörer som inte kan kontrolleras mot en säkerställd databas på nätet.

Jag vill då inte få mitt framtida hus nedbrunnet under en hemmafest för att någon snåljåp till stolpskott köpt en billig mobilladdare som de laddat i köket medan de halsat cider.

Det är snart inte långsökt att påstå att importera osäkra mobilladdare är som att importera "fyrverkerier från Gud vet vart någonstans i världen". Och tänk även på alla barn som då kan få billiga/farliga mobilladdare bredvid sig längs sängkanten...

Kalla mig smått konspiratoriskt lagd nu, men som någon annan skrev så är detta typexempel på "planerat åldrande" i baktanken med laddarna. För annars hade de sagt saker som, "OBS: Kan minska livslängden på batteriet."

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag tycker att det är hög tid att det införs en svensk lag mot att köpa icke-säkerhetscertifierade laddare från leverantörer som inte kan kontrolleras mot en säkerställd databas på nätet.

Jag vill då inte få mitt framtida hus nedbrunnet under en hemmafest för att någon snåljåp till stolpskott köpt en billig mobilladdare som de laddat i köket medan de halsat cider.

Det är snart inte långsökt att påstå att importera osäkra mobilladdare är som att importera "fyrverkerier från Gud vet vart någonstans i världen". Och tänk även på alla barn som då kan få billiga/farliga mobilladdare bredvid sig längs sängkanten...

Kalla mig smått konspiratoriskt lagd nu, men som någon annan skrev så är detta typexempel på "planerat åldrande" i baktanken med laddarna. För annars hade de sagt saker som, "OBS: Kan minska livslängden på batteriet."

Det behövs egentligen inte nya lagar för det finns redan ett rätt bra regelverk men man tillsätter inte tillräckliga resurser till tillsyn av att lagar efterlevs och det lär ju inte påverkas av att man stiftar nya lagar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tycker att det är hög tid att det införs en svensk lag mot att köpa icke-säkerhetscertifierade laddare från leverantörer som inte kan kontrolleras mot en säkerställd databas på nätet.

Jag vill då inte få mitt framtida hus nedbrunnet under en hemmafest för att någon snåljåp till stolpskott köpt en billig mobilladdare som de laddat i köket medan de halsat cider.

Men finns det så många såna laddare i omlopp? Jag har inte köpt en enda USB-laddare löst i hela mitt liv, och jag har väl ett tiotal gott och väl här hemma. Man får dem ju med varje grej, och när en mobil inte längre används är ju laddaren fortfarande fullt funktionell, i säkert tio år eller mer fram i tiden. Så vem skulle ha behov av att köpa alla dessa laddare???

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Men finns det så många såna laddare i omlopp? Jag har inte köpt en enda USB-laddare löst i hela mitt liv, och jag har väl ett tiotal gott och väl här hemma. Man får dem ju med varje grej, och när en mobil inte längre används är ju laddaren fortfarande fullt funktionell, i säkert tio år eller mer fram i tiden. Så vem skulle ha behov av att köpa alla dessa laddare???

Det återstå att se när bättre och potentiellt dyrare säkra snabbladdare kommer ut på marknaden. Då kommer det ju 100% garanterat dyka upp dåliga och farliga billiga kopior.

Frågan är om många kommer att tycka det är värt besväret med den faktiska tullkontrollen som nu sköts eller om det kommer att öka mängden farliga mobilladdare i omlopp i Sverige.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Meto:

Hemma har man tre olika snabbladdare ingen av de kör Quick Charge. (Huawei, OnePlus och Lenovo).
Kan inte tillverkarna komma överens om EN standard? 😆

Det finns en standard, den kallas USB Power Delivery.

De företag som vägrar implementera PD idag är som de företagen som vägrade implementera USB mikro B (senare USB C) i sina telefoner för flertalet år sen.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Laddat min S8 med snabbladdare nästan varje gång sen jag köpte telefonen för snart 3 år sedan. Fortfarande bra kraft i batteriet.

Skillnad på blygsamma 18w och 100w. Sen kan man diskutera vad som är bra men utan data från din sida så går det ej.
Min S7 Edge som är 4 år ligger på 67% har också använt bara snabbladdare.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

För mig låter det onödigt med denna effekt men det är klart att om bra batterihälsa/lång batterilivslängd + säkerhet prioriteras, så är det okej. Det krävs nya lagar/regler om säkerhetskretsar i telefonerna som sänker effekten alternativt slår av laddningen då det är något fel. Här duger det inte med med billiga Ebay-mobilladdare ifrån Kina. EU är dock inte känd för att snabbt stifta några nya lagar som hindrar, bromsar, handeln. Kanske vore det bättre att laddare med denna effekt endast får säljas tillsammans med telefon (samma förpackning). och kontakten till laddaren ändras lite grann. Den ska vara bakåtkompatibel men då en äldre telefon används ska effekten automatiskt sänkas till max 20. Då slipper vi med stor sannolikhet livsfarliga exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Laddat min S8 med snabbladdare nästan varje gång sen jag köpte telefonen för snart 3 år sedan. Fortfarande bra kraft i batteriet.

S8 laddaren är väl på 15W bara, lite skillnad mot 100W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Laddat min S8 med snabbladdare nästan varje gång sen jag köpte telefonen för snart 3 år sedan. Fortfarande bra kraft i batteriet.

Samma med min Moto-historia, nästan uteslutande 2A+.
Hur bra som helst!

Omvänt kan säkert tillverkarna ta fram en laddare som max ger 0.1A om efterfrågan blir stor...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|