Snabbladda eller snigelladda ?

Permalänk
Medlem

Rolig tråd

En fråga, många säger att man inte skall ladda över en viss spänning, samt inte låta batteriet gå under en viss spänning?

Hur många har tagit ut batteriet och mätt spänningen på cellerna vid 100%, samt mätt när det är 0% som visas i displayen?

För oavsett vad som visas i displayen,säger väl egentligen ingenting om hur hög spänningen är i cellerna?
Det är en mjukvara som man kan kalibrera precis hur som helst..

Eller kör varje telefontillverkare med likadan "mätutrustning"

Det som är helt glasklart är i alla fall, att 0% inte betyder 0 volt..

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Rolig tråd

En fråga, många säger att man inte skall ladda över en viss spänning, samt inte låta batteriet gå under en viss spänning?

Hur många har tagit ut batteriet och mätt spänningen på cellerna vid 100%, samt mätt när det är 0% som visas i displayen?

För oavsett vad som visas i displayen,säger väl egentligen ingenting om hur hög spänningen är i cellerna?
Det är en mjukvara som man kan kalibrera precis hur som helst..

Eller kör varje telefontillverkare med likadan "mätutrustning"

Det som är helt glasklart är i alla fall, att 0% inte betyder 0 volt..

Procent laddning ska ju motsvara energiinnehållet om allt är rätt, alltså antalet watt-timmar som är kvar i förhållande till full laddning. Tyvärr är spänningen ett riktigt dåligt mått på laddning. Till exempel går ju batteriets spänning upp till fullt på några minuter av laddning av olika sorter, men kommer sedan minska snabbare. Samma gäller omvänt att vis stora effektuttag kan spänningen gå ner under nominellt minimum en stund utan att det är någon större fara (interna resistansen i batteiet bara). Apple hade ju kända problem med detta för några år sedan med telefoner som inte var anpassade för detta fenomen.

Den smarta laddkretsen som använda för litiumbatterier använder såklart volten, men också många andra faktorer för att uppskatta hur mycket som är kvar i batteriet

En förenklad graf:

Edit: Förenklat kan man säga att batteriet expanderar/krymper när spänningen ändras, och det stora som nya batterier har gjort är att flytta den långa platån till en högre spänning för att på så sätt få in en högre energimängd i batteriet (energi = spänning * ström * tid).

Edit2: olika enhetstillverkare kan ju dock definera ’0%’ som 15% i grafen ovan och ’100%’ som 85% i grafen ovan för att slippa extremvärden. Andra kanske låter användaren ha mer kontroll men då också riskera att slita extremt på batteriet. Om man som användare försöker starta telefonen när den är helt urladdad kan man hamna långt ner i avgrunden till höger, det är verkligen inte bra för ett batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Om man jämför med en svensk hybridbusstillverkare så använder dom ca 25% av batteriets kapacitet för att få tillräcklig livslängd. Nu var det rätt länge sen, men Rymdbolaget använde ca 10% av kapaciteten på ni-cd batterier som de hade i sina satelliter.

Intressant det där med bussarna.

Funderar på hur de gör på färjan Helsingborg Helsingör, att de driver den på batteri är inget annat än imponerande.
Nu vet jag inte om de bara driver transporten på el och har dieslar för all förbrukning om bord, en sån båt tar ju många kW att hålla igång.

Just satelliter som går i LEO har ju en väldigt kort cykeltid och det är väldigt tufft för batterierna. Såg ett seminarium på nätet en gång om utveckling av små cube-satelliter och där tog de upp problematiken med batterier och hur vissa klantat sig genom att tro att man kunde nyttja batterierna mer för varje varv runt jorden. De får leva hårt om de laddas ur 80% så många ggr per dygn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Intressant det där med bussarna.

Funderar på hur de gör på färjan Helsingborg Helsingör, att de driver den på batteri är inget annat än imponerande.
Nu vet jag inte om de bara driver transporten på el och har dieslar för all förbrukning om bord, en sån båt tar ju många kW att hålla igång.

Just satelliter som går i LEO har ju en väldigt kort cykeltid och det är väldigt tufft för batterierna. Såg ett seminarium på nätet en gång om utveckling av små cube-satelliter och där tog de upp problematiken med batterier och hur vissa klantat sig genom att tro att man kunde nyttja batterierna mer för varje varv runt jorden. De får leva hårt om de laddas ur 80% så många ggr per dygn.

Nja. De tog aldrig bort dieselmotorerna, det är mer en laddhybrid än elbåt. Tyvärr så funkade de inte så bra, så de går fortfarande på diesel.

https://www.hd.se/2020-06-24/efter-sju-manaders-teknikstrul-b...

Permalänk
Medlem

Ladda precis som det passar dig och blir batteriet kass, byt det.
Ev håller det tillräckligt bra under telefonens livstid.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Intressant det där med bussarna.

Funderar på hur de gör på färjan Helsingborg Helsingör, att de driver den på batteri är inget annat än imponerande.
Nu vet jag inte om de bara driver transporten på el och har dieslar för all förbrukning om bord, en sån båt tar ju många kW att hålla igång.

Just satelliter som går i LEO har ju en väldigt kort cykeltid och det är väldigt tufft för batterierna. Såg ett seminarium på nätet en gång om utveckling av små cube-satelliter och där tog de upp problematiken med batterier och hur vissa klantat sig genom att tro att man kunde nyttja batterierna mer för varje varv runt jorden. De får leva hårt om de laddas ur 80% så många ggr per dygn.

Jag länkade tidigare i tråden om just den färgan. Tyvärr har det dock gått sämre än de tänkt enligt det andra svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur gör man detta rent praktiskt då?

Flertalet mobiler larmar om låg batterinivå först vid 15%, vilket man kanske kan ändra via inställningar?

Måste man sitta och övervaka batterimätaren vid laddning för att inte riskera att gå över 80%?

Japp man kan ändra larmnivån till 20%. För den övre nivån borde nån göra en app som larmar när den är över 80%.

Ofta går ju laddningen långsammare då, så jag brukar rycka ut sladden då. Själv är jag inte jättenoga.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Japp man kan ändra larmnivån till 20%. För den övre nivån borde nån göra en app som larmar när den är över 80%.

Ofta går ju laddningen långsammare då, så jag brukar rycka ut sladden då. Själv är jag inte jättenoga.

Låter rimligt!

Jag försöker inte på något sett övertyga alla om att batteriprocent är viktigaste parametern i vardaglig användning, men jag ville informera om vad som är bäst för batteriet så kanske man vet vad man kan undvika när man har möjlighet. Det är inte så att batteriet dör på en vecka för att man laddar fullt varje dag, men om batteriets livslängd är en viktig parameter så kanske man ska tänka på hur man behandlar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nja. De tog aldrig bort dieselmotorerna, det är mer en laddhybrid än elbåt. Tyvärr så funkade de inte så bra, så de går fortfarande på diesel.

https://www.hd.se/2020-06-24/efter-sju-manaders-teknikstrul-b...

Aha. Jag har åkt med dem när de gick på batteri faktiskt. Då verkade allt gå bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Har nyss köpt en P30 och jag älskar att man kan ladda upp den så fort och ja den blir ordentligt varm, även laddaren men telefonen varnar när de är 20% kvar så då brukar jag ladda den fullt, tar mindre en 30 min, jag kommer köra så här, man byter ju ändå telefon efter 2 år och så länge borde den ju hålla.

Intressant artikel, ingen fara att snabbladda mobilen.

https://www.cnet.com/how-to/6-truths-about-your-phones-batter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Procent laddning ska ju motsvara energiinnehållet om allt är rätt, alltså antalet watt-timmar som är kvar i förhållande till full laddning. Tyvärr är spänningen ett riktigt dåligt mått på laddning. Till exempel går ju batteriets spänning upp till fullt på några minuter av laddning av olika sorter, men kommer sedan minska snabbare. Samma gäller omvänt att vis stora effektuttag kan spänningen gå ner under nominellt minimum en stund utan att det är någon större fara (interna resistansen i batteiet bara). Apple hade ju kända problem med detta för några år sedan med telefoner som inte var anpassade för detta fenomen.

Den smarta laddkretsen som använda för litiumbatterier använder såklart volten, men också många andra faktorer för att uppskatta hur mycket som är kvar i batteriet

En förenklad graf:
https://siliconlightworks.com/image/data/Info_Pages/Li-ion%20Discharge%20Voltage%20Curve%20Typical.jpg

Edit: Förenklat kan man säga att batteriet expanderar/krymper när spänningen ändras, och det stora som nya batterier har gjort är att flytta den långa platån till en högre spänning för att på så sätt få in en högre energimängd i batteriet (energi = spänning * ström * tid).

Edit2: olika enhetstillverkare kan ju dock definera ’0%’ som 15% i grafen ovan och ’100%’ som 85% i grafen ovan för att slippa extremvärden. Andra kanske låter användaren ha mer kontroll men då också riskera att slita extremt på batteriet. Om man som användare försöker starta telefonen när den är helt urladdad kan man hamna långt ner i avgrunden till höger, det är verkligen inte bra för ett batteri

Den där kurvan påminner mer om gamla ni-cd eller ni-mh än li-ion. Men det verkar finnas en del olika varianter av li-ion då, eller så mäter man på olika sätt.
Här är ett exempel på spänning mot urladdningsström:

Här är ett exempel på spänning vid olika temperaturer:

Och för den som frågar om spänning så har jag sett 4.20 till 4.25 V som max och vid 3V så är det dags att sluta ladda ur och vid/under 2.5V så finns risk för skada på batteriet.

Permalänk
Medlem

För er som kör Android så finns det en app vid namn Accubattery som jag använder på min telefon för att varna när den har nått 80%. Tråkigt nog kan den bara varna när man har nått rätt laddnivå, den kan inte stänga av laddningen men är ju klart smidigare än att själv behöva hålla koll.

Länk till Play-store

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7800X3D GPU: MSI GeForce RTX™ 4080 16GB VENTUS 3X OC RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI HDD:Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB CPU-Kylare: Noctua NH-D15S Chromax Svart PSU: Corsair RM850X 2021 850W Chassi: Fractal Design North Svart Skärm: MSI 27" 165Hz 1440p Optix MAG274QRF-QD DAC/AMP: JDS Labs Element III MK2 Boosted Power Hörlurar: Hifiman HE-400i

Permalänk
Medlem

En annan app för de som har en Android telefon och vill ha en app som talar om när batteriet har nått en viss laddnings procent (går att ställa in mellan 70-100 procent) är Eco Charge från GTA Wireless.

En sak som jag gillar med den är att när man öppnar den så visar den batteriets Volt & temperatur.

Tyvärr går det inte att välja ljud för notifikationen utan det är standard ljud för notifikation (System har jag för mig) som används, kan man dock ändra den på sin telefon går det att få ett annat ljud för notifikationen.

(Visst den är inte perfekt och kan ha lite problem med att ge notifikation, men överlag så fungerar den som den skall.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Vad jag förstått så gäller det du beskriver äldre batterier. Dagens mobilbatterier tål mer, du kan utan problem ladda den till 100% och köra den tills den dör.
Det dagens batterier inte tål är att köra dom "under 0%" dvs att du försöker starta den flera gånger fast den är död.
För att undvika det så är batteriet inte helt slut när mobilen där utan det finns ett par % kvar men om du försöker starta den flera gånger efter det så mår den inte bra.
Det som skadar dagens batterier mest är värme och kyla.
(Brad and will made a techpod tog upp detta i något avsnitt, jäkligt intressant).

Har snabbladdat min P30 pro ett par ggr i veckan sen köp (snart ett år sedan) och jag har ännu inte märkt av någon försämring (men det kan givetvis komma senare)

Äldre batterier är mycket mer tåliga för olika typer av misshandel. dagen litium batterier är väldigt känsliga och det är därför det krävs intelligenta laddare och alla batterier har olika skyddskretsar.
bly batterier är riktiga slitvargar som klarar massiv misshandel av olika typer. du kan få ut runt 200 ladd cykler ur ett sådant vid 100% urladdning, det är rätt imponerande. men vill du att det ska hålla håller du det över 50% så så kan du plocka ut närmare 2000 cykler.

plocka bort skydds kretsen på ett litium batteri och ladda det i botten och se vad som händer eller varför inte överladda det vilket bly batterier klarar bra och därför dom är "dum laddarnas drottning". eller gör det inte då det brukar resultera i en hemsk kemisk brand.

eller varför inte snabb ladda batterier under 5 minuter som jag gjorde med nicd batterier under mina unga rc dagar. bara klippa motstånds sladdarna från bil batteriet man laddade ifrån. dagens batterier skulle inte klara den hettan som blir. ibland glömde man batteriet på laddning och då smälte skyddsplasten bort runt batterierna då fick man plocka isär det och linda eltejp runt cellerna men i mina fall av det hade batterierna relativt långa(för den tiden) och lyckliga liv.

även laddat alkaliska batterier men dom brukar spängas (snabbladdning) så det är inte att rekommendera

snabb laddning är alltid sämre för ett batteri eftersom det ofta utvecklar mer värme och är påfrestande för batteriet, beroende på batteri typ så ska det ibland bli varmt vid laddning, tex nicd och nimh batterier. vid väldigt snabb laddning laddar dessutom batteriet ur snabbare.

litium batterier oftast såklart stora fördelar trots att dom är sköra som rosenblad vad gäller laddning och speciellt värme.

Väldigt hög energidensitet, per vikt kan bly batterier ibland bara ha 20% av energi desiteten har jag för mig.
håller laddning väldigt bra. efter en månad vi 20 grader c så kan en bly batteri förlora 5% laddning medan ett litium batteri förlorar under 1% och då är det ofta skyddskretsen som käkar det mesta.

drömmen för ett batteri intresserad är väll ett batteri som är lika okänsligt som ett gammalt brunstens batteri med energi densiteten av att litium batteri.

finns dessutom flera olika typer av litium batterier som är bra på olika saker liksom att det är stor skillnad på ett "bil batteri" och ett "djup cykels bly batteri".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Äldre batterier är mycket mer tåliga för olika typer av misshandel. dagen litium batterier är väldigt känsliga och det är därför det krävs intelligenta laddare och alla batterier har olika skyddskretsar.
bly batterier är riktiga slitvargar som klarar massiv misshandel av olika typer. du kan få ut runt 200 ladd cykler ur ett sådant vid 100% urladdning, det är rätt imponerande. men vill du att det ska hålla håller du det över 50% så så kan du plocka ut närmare 2000 cykler.

plocka bort skydds kretsen på ett litium batteri och ladda det i botten och se vad som händer eller varför inte överladda det vilket bly batterier klarar bra och därför dom är "dum laddarnas drottning". eller gör det inte då det brukar resultera i en hemsk kemisk brand.

eller varför inte snabb ladda batterier under 5 minuter som jag gjorde med nicd batterier under mina unga rc dagar. bara klippa motstånds sladdarna från bil batteriet man laddade ifrån. dagens batterier skulle inte klara den hettan som blir. ibland glömde man batteriet på laddning och då smälte skyddsplasten bort runt batterierna då fick man plocka isär det och linda eltejp runt cellerna men i mina fall av det hade batterierna relativt långa(för den tiden) och lyckliga liv.

även laddat alkaliska batterier men dom brukar spängas (snabbladdning) så det är inte att rekommendera

snabb laddning är alltid sämre för ett batteri eftersom det ofta utvecklar mer värme och är påfrestande för batteriet, beroende på batteri typ så ska det ibland bli varmt vid laddning, tex nicd och nimh batterier. vid väldigt snabb laddning laddar dessutom batteriet ur snabbare.

litium batterier oftast såklart stora fördelar trots att dom är sköra som rosenblad vad gäller laddning och speciellt värme.

Väldigt hög energidensitet, per vikt kan bly batterier ibland bara ha 20% av energi desiteten har jag för mig.
håller laddning väldigt bra. efter en månad vi 20 grader c så kan en bly batteri förlora 5% laddning medan ett litium batteri förlorar under 1% och då är det ofta skyddskretsen som käkar det mesta.

drömmen för ett batteri intresserad är väll ett batteri som är lika okänsligt som ett gammalt brunstens batteri med energi densiteten av att litium batteri.

finns dessutom flera olika typer av litium batterier som är bra på olika saker liksom att det är stor skillnad på ett "bil batteri" och ett "djup cykels bly batteri".

Ska du har riktigt tåliga batterier så är ed NIFE som gäller. Är populära i off-grid sammanhang då de inte tar skada av att urladdas till 0V. Har dock dålig kapacitet och verkningsgrad.

Ett blybatteri kan man djupurladda men inte ladda ur till 0V för det klarar det bara några enstaka gånger innan det är kass.
Har provat, glömde stänga av parkeringsljuset på bilen på jobbet en gång och när jag skulle åka hem var batteriet så nere att tom klockan i bilen precis stannat. Gick att få liv i batteriet igen så det gick att köra men tog flera månader innan det började närma sig normalt igen, men det återhämtade sig aldrig helt efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ska du har riktigt tåliga batterier så är ed NIFE som gäller. Är populära i off-grid sammanhang då de inte tar skada av att urladdas till 0V. Har dock dålig kapacitet och verkningsgrad.

Ett blybatteri kan man djupurladda men inte ladda ur till 0V för det klarar det bara några enstaka gånger innan det är kass.
Har provat, glömde stänga av parkeringsljuset på bilen på jobbet en gång och när jag skulle åka hem var batteriet så nere att tom klockan i bilen precis stannat. Gick att få liv i batteriet igen så det gick att köra men tog flera månader innan det började närma sig normalt igen, men det återhämtade sig aldrig helt efter det.

Bilbatterier kan inte jämföras med djup cykel batterier. bil batterier hatar djup urladdningar och är definitivt inte gjorda för det, därför går de sönder väldigt snabbt.
När ett bly batteri blir gammal kan man ibland blåsa nytt liv i det genom att ladda det baklänges. då får man dra ur det till 0 volt och sen vända polariteten med en dum laddare som skiter i vad som händer. det blir varmt och stretar emot i början men sedan har man ett batteri som i vissa fall klarar ett par år till.

Ja batterier som är riktigt tåliga verka alla lida av samma sak och det är dålig kapacitet och verkningsgrad.

Solid state litium batterier verkar vara rätt bra, säkerhetsmässigt iallafall.
https://www.youtube.com/watch?v=rEh22t_FXNQ

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om värme är dåligt för batteriet är det en bra idé att kyla telefonen genom att ha en fläkt vid laddstationen? Är det overkill att ta ur telefonen ur skalet och låta den ligga på en upp och ner-vänd cpu-kylare när man snabbladdar den?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

När ett bly batteri blir gammal kan man ibland blåsa nytt liv i det genom att ladda det baklänges. då får man dra ur det till 0 volt och sen vända polariteten med en dum laddare som skiter i vad som händer. det blir varmt och stretar emot i början men sedan har man ett batteri som i vissa fall klarar ett par år till.

Intressant, måste provas nån gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Om värme är dåligt för batteriet är det en bra idé att kyla telefonen genom att ha en fläkt vid laddstationen? Är det overkill att ta ur telefonen ur skalet och låta den ligga på en upp och ner-vänd cpu-kylare när man snabbladdar den?

Det skadar absolut inte, men vet inte hur stor skillnad det gör. Viktigast är väl att känna på telefonen eller hitta en app som visar batteriets temperatur och kolla/logga en hel laddning och se om det blir för varmt som du brukar göra.

Generellt är hårda ytor bättre än mjuka, men något som ger en luftspalt under är ännu bättre.

Aktiv kylning ska nog inte behövas, men att ta av skalet kan nog göra reell skillnad, framförallt helstängt skal med framsida och kortfack.

Permalänk
Medlem

Laddar alltid så snabbt det bara går.
Aldrig haft några problem med något.

Sen har jag inte en produkt i 10 år heller så.

Fjanterier att välja bort snabbladdning på enheter om det finns imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Laddar alltid så snabbt det bara går.
Aldrig haft några problem med något.

Sen har jag inte en produkt i 10 år heller så.

Fjanterier att välja bort snabbladdning på enheter om det finns imo.

Det har ingen i tråden rekommenderat heller, men man ska tänka lite på hur man gör det bara

Permalänk
Avstängd

Verkar finnas många experter här.
Min mobil ska ha ett 4300 mAh batteri men i system info är den verkliga 4170 mAh.
Betyder det att 130 mAh är reserverat eller något?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Japp man kan ändra larmnivån till 20%. För den övre nivån borde nån göra en app som larmar när den är över 80%.

Ofta går ju laddningen långsammare då, så jag brukar rycka ut sladden då. Själv är jag inte jättenoga.

Kollade runt lite bland inställningarna i min gamla S7:a och även på min nya OnePlus men lyckades inte hitta något om larm för låg batterinivå där iallafall.

På OnePlus kan jag välja "Optimerad Laddning" som då laddar batteriet baserat på användarmönstret... vad nu det innebär. Samt går det också att välja när "batterisparläge" skall aktiveras, mellan 5 - 75 %... vilket förvisso kan ses som ett larm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Verkar finnas många experter här.
Min mobil ska ha ett 4300 mAh batteri men i system info är den verkliga 4170 mAh.
Betyder det att 130 mAh är reserverat eller något?

Oftast innebär 4300 den designade kapaciteten och 4170 hur mycket som faktiskt laddats in eller vad som går att använda.

Varje battericell är unik även från samma batch skiljer det sig några procent här och där.

Edit: det där maxtaket kommer ändras ibland när en full cykel körts och en ny nivå uppmäts, då kommer nivån minska lite åt gången för att visa hur mycket som är kvar. Du har alltså 97% kvar av designad kapacitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Oftast innebär 4300 den designade kapaciteten och 4170 hur mycket som faktiskt laddats in eller vad som går att använda.

Varje battericell är unik även från samma batch skiljer det sig några procent här och där.

Edit: det där maxtaket kommer ändras ibland när en full cykel körts och en ny nivå uppmäts, då kommer nivån minska lite åt gången för att visa hur mycket som är kvar. Du har alltså 97% kvar av designad kapacitet

Alla visar 4170 inte bara min.
https://www.google.com/search?ei=EUoVX6LsLfzhmwX0nIqgCA&q=not...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kollade runt lite bland inställningarna i min gamla S7:a och även på min nya OnePlus men lyckades inte hitta något om larm för låg batterinivå där iallafall.

På OnePlus kan jag välja "Optimerad Laddning" som då laddar batteriet baserat på användarmönstret... vad nu det innebär. Samt går det också att välja när "batterisparläge" skall aktiveras, mellan 5 - 75 %... vilket förvisso kan ses som ett larm.

Vad sägs om att sätta att batterisparläge ska aktiveras under 20-30%? Då vet du när det är dags att ladda.
30% säger jag för att ha lite marginal. 25% kan man ju också ha.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Snabbladdning

Jag har haft samma Huawei i över 2 år och snabbladdat nästan dagligen, märker inte av så stor försämring av batterikapaciteten så tänker att det inte kan var så farlig

Permalänk
Medlem

Vill hålla med om och poängtera att man nog gör klokt i att ta tillverkarnas rekommendationer med en nypa salt. De har väldigt svaga incitament för att "programmera" eller instruera om batteriskötsel och använding som maximerar livslängden. I deras värld finns det en sweetspot. Batteriet ska inte degraderas för snabbt men samtidigt inte hålla för så många laddningscykler som möjligt. Kanske är inte den sweetspoten så himla olik från din, som slutkonsument, men en potentiell skillnad ska ändå inte sopas under mattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vad sägs om att sätta att batterisparläge ska aktiveras under 20-30%? Då vet du när det är dags att ladda.
30% säger jag för att ha lite marginal. 25% kan man ju också ha.

Det borde ju fungera helt ok iallafall. Att sedan ladda mobilen till endast 80 % blir en utmaning.

Personligen så bryr jag mig inte ett dugg om det där. Laddar lite till och från under dagen. Åker jag bil så laddas mobilen när jag lägger den i mittkonsolen.

Hemma har jag ett par trådlösa laddare på några olika ställen, oftast ligger mobilen på någon av dessa.

Så gjorde jag med min gamla mobil och den har fortfarande ett helt ok batteri efter drygt tre års användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Personligen så bryr jag mig inte ett dugg om det där. Laddar lite till och från under dagen. Åker jag bil så laddas mobilen när jag lägger den i mittkonsolen.

Hemma har jag ett par trådlösa laddare på några olika ställen, oftast ligger mobilen på någon av dessa.

Så gjorde jag med min gamla mobil och den har fortfarande ett helt ok batteri efter drygt tre års användning.

Det är mest extremheterna som sliter på batteriet (dvs. att man bl.a låter batteriet gå ner till (väldigt) låg procent och sedan laddar fullt) inte att man laddar lite till och från under dagen när det gäller Lithium baserade batterier (vilket i stort sätt alla telefoner har idag).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.