Hur tvättar ni era skärmar?

Hur tvättar ni era skärmar?

Ska rengöra min skärm nu, men är så nojig på att förstöra den. Att rengöra en telefon är ju enkelt eftersom det är Gorilla Glas men en LCD är ju mjuk som plast.

Har ju en dyr skärm och ena barnet hade en nysattack framför den igår.

Är detta säkert eller finns bättre alternativ?

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/rengoring/linoce...

Vatten med lite diskmedel. Tvätta av skärmen gör du med en fuktig disktrasa eller en tvättlapp. Det behöver inte göras så komplicerat.

Har använt våtservetter till bebisar i nästan tio års tid. Dvs ända sedan vi fick vårt första barn

Fuktig mikrofibertrasa (eventuellt lite diskmedel i för extra rent), eventuellt med en torr diskhandduk efteråt.

T-röd och t-shirt

det viktigaste är att spruta på trasan o inte skärmen. En fin mikrofiber o något ammoniak-fritt putsmedel så blir det grejtans

// LZ

Köper ny om den råkar få en nysning på sig

brukar köra med lite fönsterputs och en trasa (bit av ett gammalt underlakan), funkar finfint

Mikrofiberduk från Rupes och fönsterputs från Sonax.
- Duschar på en gång på trasan - EJ DIREKT PÅ SKÄRMEN.
- Sveper över skärmen med ett mycket lätt tryck, då blir det inga flammor eller rester kvar

Är skärmen genomskitig (som aldrig hänt mig) får man koncentrera sig på det området så länge man är ömtålig och inte gnuggar sönder beläggningen.

Jag kör med Inets rengöringsspray vilket funkar mycket bra. https://www.inet.se/produkt/8906714/inet-rengoringsspray-250ml-duk

Har i många år kört på denna till alla former av skärmar men även till blanka stereobänkar osv. Det kostar en slant men är effektivt, är självdunstande och drygt. När man skakat flaskan och trycker ur, kommer det ut som skum och det går således bra att spraya direkt på ytan, om man nu skulle vilja det. https://www.davids.se/produkter/visa/bild/tv-tillbehor/antenner-2/spectral-spray-skarmrengorare

Torky med lite vatten. Väldigt försiktigt. Brukar enbart vara damm som samlas, är väldigt ren & försiktig med min elektronik ☺️

Utan sköljmedel

Hushållspapper, lätt fuktat och med en droppe handdiskmedel i vattnet. Vrider ur så det inte droppar eller rinner från pappersbiten. Torkar av hela skärmytan och gnuggar lätt lite extra där det är fläckar. Tar därefter ett torrt papper och torkar torrt direkt. Här är det en fördel att använda papper som inte släpper fibrer, men skulle det ändå vara så kan man svepa över med en dammtrasa för att få bort det.

Tvättar skärmarna kanske en gång i kvartalet.

Fönsterputs och disktrasa. Gjort så i 20 år.

Jag rengör med Mikrofiberdukar köpta på Ica. Först sveper jag lätt med en våt trasa (inte för mycket vatten) och följer snabbt upp med en helt torr. Blir perfekt och utan "putslinjer". Borde göra jobbet enkelt. Undviker helst rengöringsmedel men det funkar säkert bra med sånt också.

30C ECO tvätt utan centrifugering

Jag brukar dutta på eventuella öl- eller nysfläckar med en blöt hushållspappersbit, sedan torka med en liten fiberduk.

Samma som jag rensar glasögonen med. Annan mini-duk dock..
Skadar det inte glasögon så kommer det inte att skada skärmen

Gör samma som en del här. Fuktigt luddfritt papper med en liten droppe diskmedel. Eftertorkar med mikrofiberduk. Om det bara är dammigt räcker mikrofiber gott och väl.

Kemiskt ren bensin och DeWalt excenterslipmaskin. Viktigt att inte ha för hög grovlek på pappret, 120korn är precis lagom. Lagom tryck på handen, och sen multiverktyget i hörnen. Efter detta är det dags för ny beläggning, där fungerar kvistlack utmärkt. Penslar går bra med samma typ man har för panelen ute.

Är det här man anmäler sig till testpanelen, förresten?

Skrivet av MoNkeY-05:

Kemiskt ren bensin och DeWalt excenterslipmaskin. Viktigt att inte ha för hög grovlek på pappret, 120korn är precis lagom. Lagom tryck på handen, och sen multiverktyget i hörnen. Efter detta är det dags för ny beläggning, där fungerar kvistlack utmärkt. Penslar går bra med samma typ man har för panelen ute.

Är det här man anmäler sig till testpanelen, förresten?

Det känns inte som att skärmen skulle ha så lång livstid om man underhåller den på det där beskrivna sättet.

Du behöver inte krångla till det, köp det här från Inet - det fungera kanon och flaskan är STOR och kommer räcka länge. Duken är väl inte den bästa, men fungerar om du inte har en bättre mikrofiberduk eller annan finare duk hemma.

I diskmaskinen tillsammans med lite ris så den inte blir fuktskadad.

5-56 fungerar förvånansvärt bra. Torka sedan med hushållspapper, tygbit eller microfiberduk. WD40 och andra liknande gojor fungerar nog också.

För underhållsrengöring bara vanlig, fuktad disktrasa följt av torkning med vad som nu finns nära till hand

Senast redigerat 2020-07-29 00:38
Skrivet av Emrik:

5-56 fungerar förvånansvärt bra. Torka sedan med hushållspapper, tygbit eller microfiberduk. WD40 och andra liknande gojor fungerar nog också.

För underhållsrengöring bara vanlig, fuktad disktrasa följt av torkning med vad som nu finns nära till hand

Borde lukta hemskt mycket 5-56 från skärmen efteråt?

Har använt inet's skärmrengörnings spray/medel och en mikrofiber duk i ganska många år. Vet inte om man gör bäst i att bara spraya på fiberduken men jag brukar köra direkt på skärmen och torka av med duken. Har funkat bra hittills.

Skrivet av maweric:

Borde lukta hemskt mycket 5-56 från skärmen efteråt?

Doften ger med sig relativt fort. Väldigt lite som behövs (:
Jag är nog inte så känslig förstås men det bör inte vara ett problem för de flesta.
Får trevliga nostalgiska minnen från garaget där jag växte upp när jag känner doften så jag kanske inte är rätt person att uttala mig egentligen. Ska testa nu och se under hur lång tid jag kan förnimma doften. Återkommer med resultat.

Jag använder det kitet du länkade från Kjell & CO, funkar prima

Jag köpte för flera år sedan ett kit med 2 sprayburkar, använder de flitigt på alla mina skärmar, funkar kanon, skärmen blir som ny.

https://www.amazon.co.uk/Fellowes-Deluxe-Flat-Screen-Cleaning...

Brukar stoppa in den i pyrolysugnen och köra 400 grader i en halvtimme. Luktar lite, men rent blir det.
Nya ultrawideskärmen lär jag få vika hop för att få in, men det kommer nog gå bra.

</humor>

Har nån flaska med skärmrengöring som har räckt 5-6 år, minst.
Vad är syftet med att spraya på duken ist för skärmen? Är det för att minimera risken för att det ska rinna och leta sig in i elektroniken?