Permalänk
Expertgissare

Vilken bild

Skrivet av nick-li:

Ser ut som en Gädda

Fisken är en gädda, fågeln är en fiskgjuse

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Edvin-89: Blire lite så när man kommenterar före frukost

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av nick-li:

@Edvin-89: Blire lite så när man kommenterar före frukost

Aldrig bra att göra saker med tom mage

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Blev inspirerad i en annan tråd här på Swec att fota genom is.
Så frös in 2st CPUer.

Permalänk
Medlem

Här är en bild jag blev väldigt, väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem

Lübeck, Tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

https://i.imgur.com/yaAfm8C.jpg

Köpte mig en ny ryggsäck och (Fstop sukha 70 liter) till höstens äventyr i Jämtland och passade på använda mig utan min godox 600pro blixt ihop med nikon d850 och nikon 24-70 vr. Lite overkill för en enkel bild på nya köpet men om man redan har saker hemma så varför inte?

Edit bokeh och träd går fan inte ihop.

Jag och en vän är båda på jakt efter en mer vandrings/övernattningsanpassad ryggsäck som är gjord för kameror.. Så himla nära på att spontanbeställa en Tilopa nu efter ha läst på mer om f-stop haha! Hur gillar du den hittills?

Rolig idé! Funderar på hur det hade varit om det var ett vitt ljus (led tex, inte stearin) bakom isen? Hade nog kunnat se bra ut om man inte gör det överdrivet.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Jag och en vän är båda på jakt efter en mer vandrings/övernattningsanpassad ryggsäck som är gjord för kameror.. Så himla nära på att spontanbeställa en Tilopa nu efter ha läst på mer om f-stop haha! Hur gillar du den hittills?

Den är riktigt grym! Nu gör jag med sukha (70liter) som är ca 10 cm högre är tilopa (50 liter och 10 cm lägre än sukha) och körde på en pro large icu.
Jag får med lätthet plats med camping grejor för ett dygn så som kläder, mat (kör med frystorkat), vatten och sen allt annat du skulle kunna behöva, tältet fäster jag under ryggsäcken.

Ska du tälta med en tilopa skulle jag inte köpt en large icu då den kommer ta upp hela utrymmet i din väska, utan jag skulle istället köra på pro icu small som tar upp ca halva och du kommer få plats med halva jordklotet typ.

Vill du bära tältet utanför ryggsäcken så skulle jag starkt rekommendera gatekepper straps så du kan ha tältet på undersidan eller ovansidan. Fstop är riktigt grymma och du kommer ha väskan en riktigt lång tid framöver.

Något mer du funderar på kan du bara skicka ett dm if ya want.

Förövrigt är färgen orange riktigt läcker och dom andra är rätt boring om du frågar mig.

Titta på en sukha om du ska tälta mer.

Förmodligen 150 stav fel men jag är trött och behöver te.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Den är riktigt grym! Nu gör jag med sukha (70liter) som är ca 10 cm högre är tilopa (50 liter och 10 cm lägre än sukha) och körde på en pro large icu.
Jag får med lätthet plats med camping grejor för ett dygn så som kläder, mat (kör med frystorkat), vatten och sen allt annat du skulle kunna behöva, tältet fäster jag under ryggsäcken.

Ska du tälta med en tilopa skulle jag inte köpt en large icu då den kommer ta upp hela utrymmet i din väska, utan jag skulle istället köra på pro icu small som tar upp ca halva och du kommer få plats med halva jordklotet typ.

Vill du bära tältet utanför ryggsäcken så skulle jag starkt rekommendera gatekepper straps så du kan ha tältet på undersidan eller ovansidan. Fstop är riktigt grymma och du kommer ha väskan en riktigt lång tid framöver.

Något mer du funderar på kan du bara skicka ett dm if ya want.

Förövrigt är färgen orange riktigt läcker och dom andra är rätt boring om du frågar mig.

Titta på en sukha om du ska tälta mer.

Förmodligen 150 stav fel men jag är trött och behöver te.

Tack för svaret! Jag kikade mest på en medium icu. Gatekeeper straps finns redan i den spontana varukorgen. Jag älskar också orange men får se om det blir den, den gröna, eller svarta med orangea straps om man känner att pengarna är värt det.. Jag har ingen aning i dagsläget om hur mycket tältande osv det kommer ens bli framöver. Nu under semestern har jag och vännen fjällvandrat över dagen bara tre gånger (Sånfjället, Dörrsjön vid lunndörrspasset och Hällingsåfallet) men vi båda vill börja tälta och gå längre sträckor. Lofoten tex hade ju varit extremt kul. Men eftersom han jobbar helger ibland (och har bilen) så är det svårt att planera in resor där det även är bra väder. Så det jag funderar mest på är om det blir så mycket mer i år, eller om man ska vänta till nästa år. Vi får se vad som händer, men jag hör av mig om jag har några fråga, tack!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Tack för svaret! Jag kikade mest på en medium icu. Gatekeeper straps finns redan i den spontana varukorgen. Jag älskar också orange men får se om det blir den, den gröna, eller svarta med orangea straps om man känner att pengarna är värt det.. Jag har ingen aning i dagsläget om hur mycket tältande osv det kommer ens bli framöver. Nu under semestern har jag och vännen fjällvandrat över dagen bara tre gånger (Sånfjället, Dörrsjön vid lunndörrspasset och Hällingsåfallet) men vi båda vill börja tälta och gå längre sträckor. Lofoten tex hade ju varit extremt kul. Men eftersom han jobbar helger ibland (och har bilen) så är det svårt att planera in resor där det även är bra väder. Så det jag funderar mest på är om det blir så mycket mer i år, eller om man ska vänta till nästa år. Vi får se vad som händer, men jag hör av mig om jag har några fråga, tack!

Låter som en tilopa med large och small icu skulle passa dig perfekt då du kan ha den som renodlad kamera ryggsäck eller vandra 2-3 dagar precis vad jag ska göra med min sukha.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Låter som en tilopa med large och small icu skulle passa dig perfekt då du kan ha den som renodlad kamera ryggsäck eller vandra 2-3 dagar precis vad jag ska göra med min sukha.

Tror inte jag skulle använda den så mycket för stan eller mindre turer tex, känns lite för stor för det. Har en Lowepro Protactic 450 II i dagsläget, är inte helt nöjd med den, men den fungerar bra för mindre turer. Problemet med den är att det går knappt att packa i saker i den utöver kamerasakerna. Man kan nästan glömma att fästa en sovsäck/liggunderlag på den. Men tack för inputen, blir nog en antingen nu eller nästa år. De ser lovande ut!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Örnahuset

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Ute med kameran på skogsvandring. Det är ibland de oväntade bilderna som blir roliga.
Blev så tjusiga skuggor över en stig och jag stod och fipplade på kameran. Tittade upp och såg att det var en bra bild men hann inte fixa till exponeringen korrekt i den väldigt starka solen i den annars mörka skogen.
Bilden blev i princip såhär sooc men jag efterredigerade bort de få andra färgerna som fanns med.

Blev den klart bästa bilden av runt 600st på skogspromenaden.

Permalänk
Medlem

Arnarstapi, Island.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Borrby Strand

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Lokala vattenfallet utanför Vänersborg som man fotat ett antal gånger.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Kalix Kyrka

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Tema solnedgångar

Norrländsk solnedgång

Fire in the sky

Härnebosjön

Öljaren

Birgittastranden

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

"Du ser suspekt ut."

Permalänk
Medlem

Gråtrut

20200807-50D_3304 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Pilfink

20200804-50D_2895 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Starar

20200731-50D_2726 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

F-Stop Tilopa.

Lite tråkig bild men det får duga! Får nog tacka @henrikfotograf för tipset om F-stop. Inte testat den utomhus än, men spontant är jag väldigt nöjd. Nog den skönaste ryggsäcken jag har testat och jag vart förvånad över hur liten den kändes på ryggen(är 172cm) med tanke på att den har dubbla(!) volymen mot min Lowepro Protactic 450 II. Jag hade först tänkt att köpa den gröna versionen, men ändrade mig när jag la beställningen och är väldigt glad över det. Den orangea färgen är så mycket snyggare irl än på deras hemsida, inte alls "skrikig".

Jag valde en sloped medium som ICU, och vet inte riktigt än vad jag tycker om den. Till att börja med så hade jag föredragit om den inte var sloped, ser inte riktigt vitsen med det. Sen kör jag sigma objektiv, och deras 70-200 är ganska stort så det tar väldigt mycket plats i just den ICUn. Kanske köper Large nån gång i framtiden men vill ju inte överpacka heller så kanske bra med begränsningar.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

https://i.imgur.com/sP3OcFB.jpg

F-Stop Tilopa.

Lite tråkig bild men det får duga! Får nog tacka @henrikfotograf för tipset om F-stop. Inte testat den utomhus än, men spontant är jag väldigt nöjd. Nog den skönaste ryggsäcken jag har testat och jag vart förvånad över hur liten den kändes på ryggen(är 172cm) med tanke på att den har dubbla(!) volymen mot min Lowepro Protactic 450 II. Jag hade först tänkt att köpa den gröna versionen, men ändrade mig när jag la beställningen och är väldigt glad över det. Den orangea färgen är så mycket snyggare irl än på deras hemsida, inte alls "skrikig".

Jag valde en sloped medium som ICU, och vet inte riktigt än vad jag tycker om den. Till att börja med så hade jag föredragit om den inte var sloped, ser inte riktigt vitsen med det. Sen kör jag sigma objektiv, och deras 70-200 är ganska stort så det tar väldigt mycket plats i just den ICUn. Kanske köper Large nån gång i framtiden men vill ju inte överpacka heller så kanske bra med begränsningar.

Trevligt ryggsäck det där, ska själv göra min första tältnatt med ryggsäck när milky way säsongen börjar här på allvar på söndag. Kör large icu men ska köpa mig en pro small icu för längre vandring än en natt tänkte jag.

Hittade en bild från förra sommaren som var extremt varmt på många håll.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag körde tältning igår och försökte fota meteoregnet, Perseiderna. Gick ju sådär. Nybörjare på detta. Men fick till några hyffsade foton iaf.

Tent on top of Vättle

Karlavagnen

Starry sky

Blev lite taggad på att prova igen, har länge suktat efter en ultravidvinkel, nu var det ju då verkligen läge att slå till. Beställde just en Laowa 7.5/2, kommer bli grymt spännande till nästa gång. Måste ju försöka fota vår galax.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

@Yamato: Då kan jag tipsa dig om Stellarium. Där kan du se när det är dags att fota och i vilken position Vintergatan befinner sig på, samt det finns en hel drös med godis som man kan lära sig från (både bakåt i tiden så som framåt).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

@Yamato: Då kan jag tipsa dig om Stellarium. Där kan du se när det är dags att fota och i vilken position Vintergatan befinner sig på, samt det finns en hel drös med godis som man kan lära sig från (både bakåt i tiden så som framåt).

Tack, ska kolla. Brukar använda Skysafari på plats också så man vet vad man tittar på

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Men det har ju nästan stannat av alldeles här!
Posta gärna mer Islandsporr slotte, jag hoppas verkligen komma iväg dit nästa maj. Det var meningen i våras, men det kom ju av sig.

Jag synar med en blåhake från Flatruet i somras

Samt en bild här från Falun, berguvshannen i gruvan

Jag försöker mig på någon landskapsbild ibland, men jag är knappast i samma klass som Slotte et al där.
Storsjö, Härjedalen

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter på temat astro foto.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Jag fortsätter på temat astro foto.

Kul! Ingarö i natt. Latjade med en annan approach för att försöka trycka fram så mycket färg som möjligt ur nattmörkret. Molnigt som fan så där fanns mycket olika toner att hämta.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Galet fina bilder ni tar här. Nästan så man inte vågar posta då man ligger i lä med råge. Men hoppas på överseende med det

Var ute i skärgården då en bekant har en egen ö så blev lite fotograferande.

Vy över Kanholmsfjärden.

Samma vy lite senare. De röd/gröna ni ser lite till vänster är inloppet till Sandhamnsleden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nya hojjen! Ska bli riktigt gött att kasta denhär ner för berg.

Kameror kan användas för annat än landskap och scener