Försöker ta bort cpufläkt, en sladd sitter kvar ?

Permalänk
Medlem

Försöker ta bort cpufläkt, en sladd sitter kvar ?

Hej. Aldrig monterat eller nedmonterat dator förut så jag vet nästintill inget. Gick bra med hjälp av internet att få lös fläkten, men jag verkar ha en vit sladd på min fläkt som andra med samma fläkt inte har? Den leder också in mellan/bakom framsidan på datorn där jag inte vet hur jag ska komma åt. Tips?
Bild:
http://imgur.com/a/8OBjrk8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåkatt:

Hej. Aldrig monterat eller nedmonterat dator förut så jag vet nästintill inget. Gick bra med hjälp av internet att få lös fläkten, men jag verkar ha en vit sladd på min fläkt som andra med samma fläkt inte har? Den leder också in mellan/bakom framsidan på datorn där jag inte vet hur jag ska komma åt. Tips?
Bild:
http://imgur.com/a/8OBjrk8

Undrar om den verkligen hör dit...

Vart går den? Kan det vara typ en temperatursensor till någon fläktkontroller eller något? (Som bara är typ fastkilad eller något?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Undrar om den verkligen hör dit...

Vart går den? Kan det vara typ en temperatursensor till någon fläktkontroller eller något? (Som bara är typ fastkilad eller något?)

Den går dit bakom framsidan på datorn men det är allt jag vet. Jag testade dra jätteförsiktigt för att se om den bara var fastkilad men den verkar sitta rätt stadigt där. Det kanske det kan vara? Hur får jag i så fall bort den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Undrar om den verkligen hör dit...

Vart går den? Kan det vara typ en temperatursensor till någon fläktkontroller eller något? (Som bara är typ fastkilad eller något?)

Här är bild på vart den sitter i fläkten

http://imgur.com/a/dLTV3t1

Permalänk
Inaktiv

Det där är nog en tempsensor av något slag, prova om du kan få loss den då jag bara tror den är instucken mellan flänsarna bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det där är nog en tempsensor av något slag, prova om du kan få loss den då jag bara tror den är instucken mellan flänsarna bara.

Jag försöker rucka och dra lite men jag vet inte hur mycket jag vågar och om det andra där inne tar skada? Den verkar inte komma ut, känns nästan som den sitter fast men vet inte säkert . Försöker se den genom hålen men svårt att se in dit i den vinkeln.

Permalänk
Medlem

Jag ser flera uttag där inne med sladdar och jag tror en av dem är den vita som faktiskt är inkopplad ?

Edit: ser den, den är ikopplad där inne. Måste jag ta lös hela framsidan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåkatt:

Jag försöker rucka och dra lite men jag vet inte hur mycket jag vågar och om det andra där inne tar skada? Den verkar inte komma ut, känns nästan som den sitter fast men vet inte säkert . Försöker se den genom hålen men svårt att se in dit i den vinkeln.

Det finns inget där inne som kan ta skada. Det är bara en kylfläns av metall. Jag tror att du missförstår vilken sida du ska dra loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det finns inget där inne som kan ta skada. Det är bara en kylfläns av metall. Jag tror att du missförstår vilken sida du ska dra loss.

Den förklaringen gjorde all skillnad, haha. Dumt det kändes. Tack så mycket, det var bara att dra ut den!

Permalänk
Medlem

Innebär det att den bara kan ligga löst i datorn sålänge den inte ligger direkt på något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåkatt:

Innebär det att den bara kan ligga löst i datorn sålänge den inte ligger direkt på något?

högst troligt så har någon som har byggt datorn haft tråkigt på jobbet och satt typ hdd led kablarna från front panelen till cpu kylarens flänsar.

kolla om du ser någon text på dem svarta plast sakerna som sitter på kabeln.
det är antigen kabel för hdd led "att hårdisken jobbar" eller Reset, antaligen så funkar din powerknapp på chassit.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåkatt:

Innebär det att den bara kan ligga löst i datorn sålänge den inte ligger direkt på något?

Förmodligen är det bara en termometer så den kan du lägga undan lite var som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

högst troligt så har någon som har byggt datorn haft tråkigt på jobbet och satt typ hdd led kablarna från front panelen till cpu kylarens flänsar.

kolla om du ser någon text på dem svarta plast sakerna som sitter på kabeln.
det är antigen kabel för hdd led "att hårdisken jobbar" eller Reset, antaligen så funkar din powerknapp på chassit.

Förstår. Ingen text verkar det som så jag vet inte vad det kan vara, men jag låter den vara så undanstoppad det går då.